Hier, de tien populairste tweedehandsjes van Nederland

Auteur: , 75 Reacties

Ja, de nummer 1 is een tikje voorspelbaar, maar het is wel een interessant lijstje.

Volkswagen Golf

Opvallend, maar niet heel vreemd, is dat de lijst met meest verkochte occasions van Nederland vol staat met auto’s die momenteel bezig zijn aan minimaal hun derde generatie en die al sinds de jaren ’90 of eerder in ons land op de markt zijn. Met één uitzondering: de Peugeot 206. Deze oudgediende houdt zich dapper staande tussen al die modellenfamilies. De 206 zag het licht in 1998 en hoewel in 2006 de 207 op de markt kwam, bleef de 206 (met een lelijk neusje) tot 2013 in productie. Met 8.3 miljoen verkochte exemplaren is het niet alleen de best verkochte Peugeot ooit, maar zelfs de best verkochte Franse auto aller tijden. Ja, de 206 is populairder dan de 2CV, Renault 4 en Peugeot 205!

Onderstaand de hele top 10, waarbij het gaat om occasions die het afgelopen half jaar via autobedrijven een nieuw baasje hebben gevonden. En om jullie op weg te helpen uiteraard van alle auto’s één of meer occasion aankoopadviezen.

10. Ford Ka (occasion aankoopadvies)

Ford Ka

9. BMW 3 Serie (occasion aankoopadvies E90, E46 en E36)

BMW 3 Serie

8. Renault Clio (occasion aankoopadvies Clio III en Clio II)

Renault Clio

7. Ford Fiesta (occasion aankoopadvies)

Ford Fiesta

6. Peugeot 206 (occasion aankoopadvies)

Peugeot 206

5. Ford Focus (occasion aankoopadvies Mk3 en Mk2)

Ford Focus

4. Opel Astra (occasion aankoopadvies)

Opel Astra

3. Opel Corsa (occasion aankoopadvies)

Opel Corsa

2. Volkswagen Polo (occasion aankoopadvies)

Volkswagen Polo

1. Volkswagen Golf (occasion aankoopadvies Golf VI en Golf V)

Volkswagen Golf



75 reacties

Alles behalve een verrassend lijstje natuurlijk. Wel bijzonder knap van de 206. Iedereen zegt dat het een lelijke neus heeft en dergelijke, maar verkopen doen ze als de beste. Alhoewel ik een 206 RC wel aardig kan waarderen.
@viezefreddyw: rc’s zijn niet aardig, dat zijn monsters ;)
@peug206: Ik weet het, zijn erg leuke auto’s. Had er anderhalf jaar terug eentje op de korrel. Echt een gaaf ding om mee te rijden. Alleen ik moest eigenlijk een diesel hebben, heb hem dus laten staan. Een felrode met alle opties. Gaaf ding. Alleen jammer dat de THP blokken niet de allerbeste blokken zijn.
@viezefreddyw:
206RC heeft geen THP maar een old-school 2.0 NA 16 klepper, dus als je het huiswerk goed gedaan had, dan hadden alleen de runningcosts je nog tegen kunnen houden.
@wankeltje: Excuus, ik was in de war met de 207 RC. Heb nog geen genoeg koffie gehad vanmorgen.
@viezefreddyw: 207 RC bedoel je met de thp.
@bofkont: Klopt, ik was even in de war zoals ik al zei. Ik had dan ook geen 206 RC op de korrel maar een 207 RC.
@bofkont:
Je had ook de „Le Mans” 207 (Ja, die met die achterlijke stickers!). Die had ook de 1.6 THP (ietsje minder vermogen). Neefje van mij heeft „em. Gelimiteerd en wel ;-)

Snel ding, maar weinig spectaculair eigenlijk. Leek haast wel een diesel motortje, zo bescheiden doet ie zijn werk. Bochten slikt ie ook wel, maar het voelt lang niet zo lichtvoetig aan als bijvoorbeeld een Focus of zijn voorganger de 206… Vond het meer een luxe-auto dan een sportieve-auto.
@Rob: Ken hem idd, ik vind het best mooie wagens eerlijk gezegd.
Alleen die THP motor reputatie is niet al te best , ketting/spanner zijn grote problemen mee ook de gemodificeerde exemplaren zijn niet veilig.
@peug206: mwah monsters is wat overdreven. Mn ouders hadden een RC, terwijl ik toen een GT had. Ze (de RC dus) zijn flink wat sneller. Maar geen monsters. Wat mij echter opvalt is de huidige 2ehands prijs. Ze zijn echt goed betaalbaar en die stoelen. Och die stoelen zitten goed!
Interieur kost 600€ tegenwoordig 2e hands ;)
@Archiebald: De 206RC zijn erg cool, maar met slechts’ 180pk op ~1150kg naar huidige maatstaven lang niet zo snel als toen. En geen Turbo, maar NA. Doe je tegenwoordig een moord voor; maar toendertijd maakte een willekeurige 1.8T VAG auto met 180pk er gehakt van… dus zo populair waren ze toen ook weer niet (vrij prijzig). Hij zoop wel als een malle herinner ik me :)
@viezefreddyw: ik kon die van m’n stiefmoeder vaak meenemen toen ik net mijn rijbewijs had.
en toen viel t me op hoeveel mensen het een leuke auto vinden. vooral onder de niet auto fanaten.
Zie hier het Nederlandse wagenpark…
Het liefst zo’n lekkere youngtimer! Een E30 of een Golf MK1, oh ja!
Tja die 206jes… goedkoop, relatief betrouwbaar, en goedkope onderdelen. En natuurlijk gewoon leuk om in te rijden (althans de 1.6-2.0L versies, 1.1 is ietswat langzaam)
Hier een tevreden 206SW rijder, al had ik het liefst een 206 RC SW gezien….
Op wat kraakjes na een prima auto. Zelfs de Golf IV had minder kraakjes in het interieur……
De Nederlandse koper heeft dus de ballen verstand van auto’s, vanaf P5 wordt het voor de liefhebber een beetje interessant.
@wankeltje:

Die zogenaamde liefhebbers hebben precies nergens verstand van ..

Behalve van brallen dat ze liefhebber zijn ..
@lincoln:
Dus liefhebbers rijden VW of Opel en “kenners” rijden Ford..?

Sorry, dat ik die fout moest maken..

Zo beter..?
@wankeltje: Ja want de 3 serie is zo’n slechte auto, hahaha.
De E46 M3 bijvoorbeeld is een van de beste rijders , zelfs nu nog.
Iconische status heeft die wagen al, en dan laat ik de CSL nog buiten beschouwing.
@bofkont: Iets zegt me dat het, in deze top 10, vooral 316i- en 318i-tjes betreft…
@e1000bmw523i: dat weet ik wel zeker, opzich rijden die ook best fijn, maar vanaf een 325i wordt het pas wat interessant bij bij de BMW E46 , de 323i en vooral de 320i komen echt tekort.
@bofkont: 323i tekort? Whut! Ideaal om te cruisen. Wil je hoeken, dan is het inderdaad een ander verhaal. Maar wie wil dat nou in het huidige verkeersbeeld, met de huidige brandstofprijzen, op de openbare weg…?

O ja…
@e1000bmw523i: om te cruisen is het idd geen verkeerd blok, maar in de toch al vrij zware E46 vind ik hem duidelijk te kort kom lekker vlot te rijden. Kwa topsnelheid is het allemaal wel oke, maar je moet ver doorhalen om vermogen te krijgen dat is mijn grootste kritiek op deze motor, tja de huidige brandstofprijzen , ik heb net een V8 aangeschaft, das pas lekker cruisen kan ik je zeggen.
@bofkont:
Ik snap dat lezen te hoog gegrepen is voor je en dat je liever mensen persoonlijk aanvalt dan dat je eventjes de moeite neemt om te begrijpen wat er staat.

De 3 serie staat op P9, die staat dus in de groep die ik WEL interessant vind.
@wankeltje: door te stellen “vanaf p5” impliceer je eigenlijk p5 => p1.
@wankeltje: ah juist, mijn excuses, aanvallen was verder niet aan de orde hoor.
@wankeltje: je kan liefhebber zijn wat je wil, maar zodra je ook ff stilstaat wat een budget en praktische inzetbaarheid betekenen bij de aankoop van een auto (en dus niet wens!!) dan is dit lijstje bijzonder logisch…
@wankeltje: Als je een goedkope auto gaat kopen, kijk dan eerst hoe vaak je de oude gebakjes er rondrijden. Let eens op de Polo 6n en de Ford Focus hoeveel daar van nog rondrijden. Dat zijn de kwalitatief beste auto’s op de Nederlandse wegen.
@wankeltje: Als je een goedkope auto gaat kopen, kijk dan eerst hoe vaak je de oude gebakjes nog ziet rondrijden. Let eens op de Polo 6n en de Ford Focus hoeveel daar van nog rondrijden. Dat zijn de kwalitatief beste auto’s op de Nederlandse wegen.
Ouwe Astraas en Focusus zijn dan ook duurzamer dan jaren 90 Mazdaas ..

Dingen willen gewoonweg niet kapot ..
@lincoln: Mweh, niks vergeleken met een oude Kadett…
@e1000bmw523i: Gek genoeg die ik de oude Kadetts vrijwel niet meer rijden.
@Edge: Zag er vandaag nog een. In de garage bij een villa…
@Edge: Die hebben ze bij Daewoo allemaal opgekocht en opgelapt en opnieuw verkocht …
@lincoln: de eerste generatie Astra’s waren al heeeeeeeeeel snel finaal doorgerot. Je ziet ze ook niet zo heel veel meer.
@lincoln: dat ouwe Astra’s wegroesten telt niet mee als je het over duurzaam hebt?
@escort77:

Nope .. En dat de banden slijten telt ook niet mee ..
@lincoln: True. Al ging mijn ’99 focus twee maandjes geleden toch echt stuk ;)
@EFB:

Kan niet ..
Liegen doe je maar bij autoweek ..
Jokkebrokkie ..
@lincoln: hahaha, is toch echt zo. Al kocht ik hem destijds met het idee dat hij het nog een jaartje zou doen, en dat werden er bijna 3 zonder noemenswaardige problemen.

Voor als je het interesseert: Hier de mijn afscheidsanekdote ;)

Ford Focus (1.8 benzine)
29-04-1999 18-04-2016
Daar staat hij dan. Moederziel alleen op een parkeerplaats in Schiedam. Vandaag opgehaald door de sloper. De sloper die hem zielloos zal ontmantelen, op zoek naar nog wat onderdelen met waarde om hem daarna als oud ijzer te verkopen. Voor hem is dit de zoveelste auto, de zoveelste auto die op het autokerkhof terecht komt.
Voor mij ligt dat iets anders. Een kleine 3 jaar geleden kocht ik deze auto op marktplaats van een Egyptenaar die weer terug naar Egypte moest, voor de prijs van een gemiddelde Iphone. (ja, ik weet het: top combinatie ;)) Dolblij was ik met mij eerste auto. Maar ik kocht meer dan een auto, ik kocht ook een stuk vrijheid en zelfstandigheid.
In de kleine 3 jaar die volgde, heeft hij mij zo’n beetje alle uithoeken van nederland laten zien, plus een beetje Duitsland, Belgie en Frankrijk. Hij heeft mij in die tijd 75000km ver gebracht. (voor de feitjes fetisjisten: dat is bijna 2x de wereld rond.) Die afstand heeft hij afgelegd volgeladen met zooi, met (zware) aanhangers erachter, met stuiterende kinderen erin, met 6 man erin, hangend aan een autokraan, en varend over rivieren (ja echt..). Maar meer dan dat heeft hij deze afstand afgelegd als trouwe metgezel, waar ik altijd op kon vertrouwen.
Afgelopen maandag tikte de kmstand over naar een zeer respectabele 407141 km. Dit bleek echter al snel een cruciale stand in het leven van de auto. Dit is namelijk de stand waarop 1 van kleppen zich afvroeg hoe de rest van de motor er uit zou zien. Vol enthousiastme en nieuwsgierigheid ging deze klep op expeditie. Maar de rest van de motor had hier duidelijk geen zin in, en maakte dit resoluut kenbaar door al stotterend, stotend en ratelend zijn laatste adem uit te blazen.
Het leven van de ZG-BL-94 (ook wel Zeer Gave Bo-Lide 94 genoemd) is hiermee tot een einde gekomen. Bedankt. Bedankt voor alles wat jij mij de afgelopen 3 jaar gebracht hebt.
RIP
@EFB: rijbewijs: €1800
Auto:€600
Kosten per km:€0.30

Het moment dat je niet meer met je weekendtas en boodschappen in de trein naar boord hoeft: onbetaalbaar!

Been there, done that.
@EFB:

Prachtig verhaal ..
Prachtig geschreven ..
Pure poëzie ..

Het verschil tussen petrolheads / autoliefhebbers en jou ..
Dikke vette +10 ..
@EFB:
Hehehe, duimpje!
En zo herkenbaar ook! Ik doe ondertussen ook al 4 a 5 jaar met mijn huidige auto. Gekocht met de intentie om er een jaartje, misschien twee dan, mee rond te rijden.

Maar elke keer als ik op het punt sta om een andere auto te kopen, zie ik er toch van af. Heb ondertussen een Focus, Renault 19 cabriolet, BMW E36 compact en Citroen C2 (met dank aan @willeme!) laten staan. Allen een rondje mee gereden, met de envelop met geld in mijn binnenzak! Maar toch, dan zag ik mijn gebakje in mijn ooghoek staan en dan dacht ik: waarom ook eigenlijk..? „Daag meneer de verkoper, bedankt voor je tijd!”

Denk dat mijn Coltje ook daadwerkelijk uit elkaar moet knallen voordat ik “em wegdoe ;-)
@Rob: Graag gedaan!

Als je nog eens een leuke Colt zoekt, ga dan voor een Xplod. Heb je meteen een dikke stereo en 14″ velgen eronder.

Er is ook een Colt Evolution geweest, maar met 1 exemplaar wel wat zeldzamer:

http://www.superhonda.com/photopost/data/519/medium/79989Mitsubishi_Colt_SR_4X_-1.jpg
@willeme:
Ik heb een Xplod ;-)

Het leuke van de C2 was dat ik ‘em een paar daagjes nadat jij ‘em had aanbevolen in de adviesrubriek, dat ik er eentje tegen kwam in het dorp. Meteen even geïnformeerd (veel kilometers, wat butsjes en krasjes, wel VTS en vriendelijk geprijsd) en week later even een stukje in gereden. Met de envelop met geld op zak, want in mijn hoofd had ik ‘em al gekocht! Pech voor de verkoper was dat de week ervoor mijn Coltje lachend en zingend door de APK was gekomen….

En het is gewoon zo: de Colt is nu gewoon perfect voor mij. Geef ik mijn geld liever aan andere dingetjes uit ;-)
@lincoln: astrae en foci
@poeperman:

Gniffel gniffel ..
@lincoln: de meeste jaren 90 mazda s werden voor een redelijke prijs opgekocht voor Afrikaanse export. De duurzaamheid zit hem waarschijnlijk in andere zaken ;)
Nogal logisch lijstje toch?
Ik had eigenlijk de Renault Mégane er wel tussen verwacht. Zelfs die ouwe krengen willen maar niet verdwijnen uit het straatbeeld.
@Rob: daar is achmed nog te blij mee zolang hij nog geen bimmer of Benz kan veroorloven…
@Rob: Gaan net te vaak stuk vermoed ik; maar staan ongetwijfeld in de top 20; zijn inderdaad overal en spotgoedkoop te vinden …
Geen Punto of Panda?

Wel een saai lijstje trouwens, maar dat is het straatbeeld in Nederland dan doorgaans ook.
@bertorelli:

Idd ..
Nix zo gezellig als een parkeerterrein vol Puntoos ..
@lincoln:
Inderdaad reuze gezellig die Punto’s ;-)
Heb er een tijdje eentje gehad en dan valt op dat er nog erg veel rond rijden. Ik had de Punto of Panda dus wel in het lijstje verwacht.
@bertorelli:

Heb 2 dagen een Mazda Premacy gereden ..
Lijkt het ook net of ze op elke straathoek staan te shinen in zilver metallic ..

Ook eens 3 dagen een groene Forester gehad ..
Komen ze ineens allemaal onder een steen vandaan ..
@bertorelli: heb nu trouwens tijdelijk zo’n Punto EVO 0,9 2014. Benieuwd wat voor auto dat is.
Ford Ka? Dat had ik niet verwacht…Zou eerder denken aan de fiat Panda. maar goed. Ieder zijn ding.
@pomoek: Ach ja… de Ford Ka (althans, de modelserie die in het artikel is afgebeeld) is onderhuids toch bijna een Panda. Andere koets, ander interieur en andere motoren, maar verder… Ze rollen ook nog uit dezelfde fabriek.

Maar goed, blijkbaar is de Ka als tweedehandsje populairder dan de Panda, dat zou best kunnen. In 2010 en 2011 werden er van allebei ongeveer evenveel verkocht in Nederland, daarna kakte de Ka harder in dan de Panda. Maar Ford heeft nu eenmaal een beter betrouwbaarheidsimago dan Fiat (of dat terecht is laat ik even in het midden) en de Ka heeft toch minder een low-budget-uitstraling dan de Panda.

Ik heb het niet onderzocht, maar zoiets zou je dus terug moeten kunnen zien in de occasionprijzen.
@potver7: Volgens mij gebruiken die Ka’s gewoon Fiat motoren hoor…
@potver7: De Ka is niet gebaseerd op de Panda, maar op de 500. En ik heb zo’n vaag vermoeden dat die dan weer een stuk gewilder is dan de Ka, wat je ook weer terugziet in de occasionprijzen. De eerste Ka’s van deze modelserie staan voor prijzen vanaf €3,500 te koop, terwijl de goedkoopste nieuwe 500 bij zo’n €5,000 beginnen.
@Edge: Dat moest je er vooraf ook meer voor betalen. En je kreeg er een slechtere wegligging voor terug.
@Edge:
Zowel de Panda, de 500 als de Ka staan op het zogenaamde FIAT Mini platform. Een verlengde versie van dat platform was dan weer de basis voor de Lancia Y.
@potver7: Panda en Ka rollen niet uit dezelfde fabriek. Dat deed wel het model van tussen 2003-2012, de Nuova Panda (169)
De huidige panda komt gewoon (weer) uit Italië.

Verbaasd mij overigens te zien dat een Ka populairder zou zijn dan een 500 2e hands.
Een 500 zie je gelukkig een stuk vaker dan een Ka. Hoewel het model zoals op de foto dan wel iets beter te pruimen is dan zijn oerlelijke voorganger.
Ik heb zelf afgelopen zomer een 206cc 2.0 gti gehad. Wat een leuk autootje is dat zeg, genoeg vermogen om lekker van zijn plek te komen. Maar verbruik lag met mijn rijstijl rond de 1 op 8. Gelukkig reed ik er maar 2 maanden in.
Nog geen maandje geleden E46 gekocht, wat klinkt zo’n 6 in lijn toch fijn!
@allesmetturbo: Met zonder turbo?
@phaeton: zonder turbo haha. Moet de naam nog veranderen. Na deze wil ik ooit upgraden naar een E92 335i en dus met 2 turbo’s :)
Logisch lijstje. De meeste mensen kopen nou eenmaal praktische en betaalbare occasions.
mooie plaatjes erbij
Heerlijk om al die boomstam foto’s onder elkaar te zien, kudos @dizono
Doe mij maar een 3-serie dan uit dit rijtje.
De auto’s voor allerdag zijn populair. De categorie, ik heb een auto om van a naar b te rijden.

Er staat geen Alfa Romeo tussen, geen Mercedes, geen Subaru, geen Honda, geen Seat en opvallend ook geen Skoda. Het overgrote deel van de mensen moest eens weten hoe meer mooiere en leukere auto’s buiten de verkoop top 10 vallen.
Een uitzondering is een BMW 3 serie, al heb ik zelf niet erg veel met het model.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).