De 2014 World Car of the Year-genomineerden [updated]

Auteur: , 41 Reacties

Ieder jaar buigt een club journalisten, dit jaar 69 man (m/v) sterk, zich over de vraag: wat is volgens ons, persgajes, de beste auto voor u, de consument? Dit zijn hun bevindingen voor 2014.

BMW i3

De World Car of the Year-verkiezing, niet te verwarren met de reguliere Car of the Year-verkiezing of de frauduleuze weggooiprijzen van de ADAC, komt traditiegetrouw in april tot een ontknoping op de New York International Auto Show. De jury heeft de shortlists inmiddels bekend gemaakt, met logische en soms een minder logische kanshebber.

In de algemene categorie zijn de volgende auto’s genomineerd:

  • Audi A3
  • BMW 4 Serie
  • BMW i3
  • Cadillac CTS
  • Citroen C4 Picasso
  • Ford Fusion / Mondeo
  • Infiniti Q50
  • Jeep Cherokee
  • Lexus IS
  • Mazda3
  • Peugeot 308
  • Skoda Octavia

Opvallende afwezige hier is Volkswagen, die vorig jaar met de Golf de prijs nog in de wacht sleepte en het jaar daarvoor de Up zag winnen. De 2011-editie werd toegeschreven aan de Nissan Leaf, maar het jaar daarvoor was het de Polo die won en in 2009 opnieuw de Golf. De Mazda2 won in 2008, de Lexus LS460 pakte de prijs in 2007, BMW’s 3 Serie wist in 2006 de jury te overtuigen en het jaar daarvoor pakte Audi de titel met de A6.

In het luxesegment, een categorie die dit jaar voor het eerst een aparte vermelding krijgt, strijden de volgende auto’s om de eer.

  • Bentley Flying Spur
  • BMW X5
  • Cadillac ELR
  • Cadillac Escalade
  • Maserati Ghibli
  • Maserati Quattroporte
  • Mercedes-Benz S-Class
  • Porsche Macan
  • Range Rover Sport
  • Rolls-Royce Wraith

Dan is er nog de Performance-categorie, waar de Alfa Romeo 4C dit jaar de topnotering pakt. Voor de vorm zetten we de overige kandidaten er ook nog even bij.

  • Alfa Romeo 4C
  • Audi RS6 Avant
  • BMW M6 Gran Coupe
  • Chevrolet Corvette Stingray
  • Ferrari 458 Speciale
  • Ford Fiesta ST
  • Lamborghini Aventador LP700-4 Roadster
  • Mercedes-Benz A/CLA45 AMG
  • Porsche 911 GT3
  • Porsche 911 Turbo
  • Volkswagen Golf GTI

Wie zetten jullie op de eerste plaats, het sterk vertegenwoordigde BMW of toch een outsider als de Mazda3?

Fotocredit: Autojunk.nl

Update 18-04: de winnaars zijn bekend. We hebben ze vet gemaakt. De BMW i3 won bovendien beide overige categorieën, 2014 World Car Design of the Year en 2014 World Green Car.



41 reacties

Persoonlijke favorieten:

Algemene categorie:
– Lexus IS

Luxe categorie:
– Mercedes-Benz S-class

Performance categorie
– Lamborghini Aventador LP700-4 Roadster
Peugeot 308/Mercedes-Benz S-Class/BMW M6 Gran Coupe
Voor mij.
– Algemeen:
Audi A3

– Luxe
Mercedes S-Class

– Performance
Audi RS6 of toch de 991 GT3…..
@Arthur94: ik ga met je mee, maar misschien een 4 serie ipv de a3
@Arthur94:
S klasse voor echte bazen;-p
De Mazda 3 is een superdikke hatchback geworden, strak design en alleen al omwille het feit dat ze daar in Japan hebben besloten niet mee te doen aan de downsizing hype maakt het voor mij al een verdiende kanshebber.
Wat doet een Golf GTI in de proformance categorie?
@bertone: Gelukkig is de Fiesta St wel lekker op z’n plek daar.
Audi A3, Maserati Ghibli en tjaa de performance categorie, doe die allemaal maar.
Algemeen : Mercedes…. Luxe: Mercedes-Benz S-Class. Performance :Mercedes-Benz A/CLA45 AMG
@AMGS: Ik heb het vage vermoeden dat jij enigszins bevooroordeeld bent.
@AMGS: Didn´t see that coming. Goede tip, verhuis naar Argentinie, statistisch meer kans om een “Mercedes” te vinden
@AMGS: Algemeen : BMW 4 serie. Luxe: Rolls-Royce Wraith ( BMW Group). Performance : BMW M6 Gran Coupe
BMW 4 serie
‘S klasse
A/cla 45 amg
Ik zou zeggen:
Skoda Octavia
Range Rover Sport
Ford Fiesta ST
Algemeen: Cadillac CTS
Luxe: Mercedes Benz S-klasse
Performance: Mercedes Benz A-klasse (Dikke 4 cilinder)



Wat staat de BMW 4reeks er bij te doen? Buiten de modelnaam 4 is het nieuwe ver te zoeken hoor..
Audi A3

Bentley Flying Spur

Audi RS6
Waarom staat de Audi A3 erbij? Uiterlijk een mooie bak, maar technisch gezien niks bijzonders. Rij er zelf eentje van 4 maanden oud, hij staat momenteel bij de dealer vanwege problemen met de S-tronic; en het cliche dat het onderhuids gewoon een Golf is klopt gewoon.. . Ik zeg doe dan de innovatievere BMW i3! (Of doe sowieso maar een BMW, want die dingen sturen tenminste wél lekker…)
@Msport: Je naam is Msport, maar je kiest voor een A3 terwijl je liever een BMW hebt? Ook is het niet echt een cliché dat de A3 onderhuids een Golf is, maar een hard feit. Wat betreft de S-tronic, da’s lullig maar bij nieuwe wagens hoef je daar niet van uit te gaan. Het percentage probleemgevallen ligt misschien iets hoger, maar het is niet dat alle S-tronics standaard binnen een jaar kapot gaan bijvoorbeeld.
@phaeton: niet iedereen heeft de luxe van keuze voor zn leaseauto..
@phaeton: Klopt… hiervoor had ik 2x een BMW, heerlijk. Maar het ontwerp van de nieuwe 1-serie stond me niet zo aan en ik dacht eens wat anders te willen; tsja…
@phaeton: ik ben er inmiddels achter gekomen dat de DSG/S-tronic bakken vanuit de fabriek zodanig staan afgesteld dat ze zo weinig toeren maken (omwille van CO2 reductie) dat de motor protesteert en de koppeling overmatig slijtage te verduren krijgt. Bij mijn nieuwe Audi betekent dit de rem loslaten in de file=een trillende auto vanwege toerengebrek. Importeur Pon weet dit maar ze doen er niets aan; pappen en nathouden. Het bedrijf TVS Engineering (bijnaam: de DSG-dokter) vaart er wel bij. Zij plaatsen software-aanpassingen in de DSG’s, waardoor ze wel op voldoende toeren blijven. Dit staat trouwens los van vele andere problemen die die bakken kennen. De 8-traps automaat van ZF (in Volvo, BMW, Jaguar) is een veel betere optie.
@phaeton: “Ook is het niet echt een cliché dat de A3 onderhuids een Golf is, maar een hard feit.” Dat is geen hard feit, het is zelfs klinkklare nonsens, de Golf is onderhuids een A3! Audi had de wagen ruimschoots als eerste op de markt. Je brengt je nieuwe techniek eerst met een duurder model op de markt en dan bij steeds goedkopere modellen.
-Mazda 3
-Mercedes-Benz S-Class
-Audi RS6
Voor mij.
– Algemeen:
Ford Fusion / Mondeo

– Luxe
Maserati Quattroporte

– Performance
Lamborghini Aventador LP700-4 Roadster
Wel lollig om de Fusion / Mondeo erbij te zetten. Die kan je gedurende een jaar of 5 als nieuwe auto insturen, want het lukt maar niet om buiten Amerika op de markt te komen.
Als vernieuwing ergens een rol hoort te spelen in dit geheel, snap ik de meeste nominaties helemaal niet. A3, 4 serie, Octavia, Fusion / Mondeo: Zeg het maar, wat daar nieuw aan is. i3, Picasso, Mazda 3: dat zijn kandidaten die ik snap.
Ik denk dat de vraag is of er terrechte winnaars komen. In dat geval is er niet heel in te brengen tegen de i3.
Tussen de luxe versies kan je moeilijk om de S-klasse heen: aangezien de rest nou niet speciaal vernieuwend is (luxe, prachtig, je een koning laten voelen, dat wel, maar vernieuwend?).
Bij de performance divisie kan je eigenlijk niet om de MB 45AMG heen. Daar maakt MB toch een aardig statement om even 360 pk uit een 2.0l te trekken in een straatmodel waarmee mensen ook zeker 40k km per jaar mee gaan rijden (heb m ook gereden en de combi tussen normaal rijden en flink op zn staart trappen werkt prima). Die Alfa is natuurlijk ook leuk, omdat ze met een compleet nieuw model komen dat ook een goede weg inslaat. De rest zijn gewoon door ontwikkelingen die allemaal in de lijn der verwachting lagen.
Maar goed, 2 keer MB en 1 keer BMW. We zullen zien.
@gregorius: Mee eens wat betreft de eerste 2 punten. De 4c maakt wat mij betreft ook goede kans om te winnnen in de performance-categorie, mede dankzij zijn carbon fiber monocoque icm met een prima prijsje.
Stiekem hoop ik dat de CTS wint in de algemene klasse, prachtig exterieur, prachtig interieur, en heerlijke motorblokjes.
@mclarenf1lm: Je noemt al 2 subjectieve argumenten. Niet erg sterk dus. Of de motorblokken heerlijk zijn, weet ik niet. Maar over het algemeen zijn de Europese en Japanse blokken toch technisch beter ontwikkeld geloof ik.
Lijkt me dus niet echt een kanshebber.
@berlinetta: Mijn hele comment is natuurlijk subjectief ;)
Maar je moet de recente Cadillac blokken echt niet onderschatten, die zijn zelfs voor europese behoorlijk goed, alleen jammer dat niemand durft over te stappen naar een CTS ipv een ”saaie” 5-serie.
Zo’n prijs zou toch moeten worden gegeven aan auto’s die de grenzen enigszins oprekken, dus:
– BMW i3 (vanwege zijn materialen en aandrijflijn gericht op ontlasten millieu)
– S-klasse (vanwege een stap voorwaarts in technologie)
– 4C (vanwege gewichtsbesparing > carbon monocoque)

Mssn de Ghibli omdat Maser opnieuw introduceert in een segment waar ze lang niet meer zaten
Algemeen: BMW 4 serie

Luxe: Mercedes – benz S-class

Performance: Lamborghini Aventador Roadster
In de algemene classe is er weinig spannends… de I3 is wel vernieuwend, maar niet echt ‘goed’ (de reviews zijn allemaal redelijk gematigd in hun oordeel). De rest is wel mooi (4-serie), kwaliteit (A3) en leuk (Mazda3) maar om daar nou echt een car-of-the-year van te maken… mwah.

In de andere categorien is het veel leuker. Bij luxe zou ik inzetten op de Ghibli. En bij performance op de GT3. Maar ook de S-klasse en A-classe AMG zijn echte toppers.
69 juryleden?

Dat wordt een duur grapje voor VAAG om die allemaal om te kopen….
@jrk68: Ik ben benieuwd hoe vaak ze wel niet de stemmen van de GTI moeten vermenigvuldigen.
Mazda3 of Peugeot 308, die BMW iek is echt te lelijk.
Q50/IS/Mazda3

Ghibli/ELR/S-Klasse

4C/Gran Coupe/Corvette

Nee ik kan niet kiezen ^^
Pfff
de Golf gaat gewoon winnen.

zelfs als’ie niet op de lijst staat zal die met een meerderheid van minstens 3 miljoen stemmen gaan winnen.
Toevallig net dit weekend reviewtje van de i3 gemaakt: https://vimeo.com/86838621

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).