Dit zijn twaalf enorm dikke Volkswagens

Auteur: , 30 Reacties

Time flies by when you're having fun.

Volkswagen Touareg R50

Volkswagen maakte onlangs bekend dat het de 1.000.000ste Touareg heeft geproduceerd. Dat is een bijzonder knappe prestatie. Natuurlijk zijn er succesvollere concurrenten, maar voor zo’n Volkswagen is het heel wat.

Die andere grote Volkswagen, de Phaeton, was aanzienlijk minder populair. Deze kreeg slechts één facelift in 2011. Dat terwijl de Touareg nu al toe is aan zijn derde generatie. Een dure Volkswagen was dus niet zozeer impopulair, een grote VW sedan wél.

De Touareg was niet alleen een grote auto, maar ook vaak indrukwekkend gemotoriseerd of uitgerust. We nemen 10 bijzondere voorbeelden uit 17 jaar Touareg historie.

Volkswagen Touareg V10 TDI (7L)
2002
De eerste Touareg is natuurlijk al zeer indrukwekkend. Het is een beetje lastig voorspellen hoe de Touareg ontvangen zou worden. Natuurlijk, er waren wel auto’s als de Mitsubishi Pajero en Opel Monterey, maar dit was compleet anders. Dus de Touareg op zichzelf was al heel erg bijzonder. De topmotorisering, een 5 liter grote tiencilinder was een monster met 313 pk en 750 Nm. De topdiesels van toen waren V8 diesels met maximaal 250 pk (S400 CDI), dus dit was echt een prestigedingetje. Helemaal omdat er Volkswagen op stond en Audi het nog even een paar jaar moest uitzingen met de Allroad quattro.

Volkswagen Touareg V10 TDI (7L) '02

Volkswagen Touareg Individual ‘Expedition’ (7L)
2005
Ondanks dat de Touareg van een zelfdragende carrosserie voorzien was en dus in eerste instantie een personenauto was en geen terreinauto, stond de Touareg behoorlijk goed zijn mannetje op onverhard. Zeker op luchtvering in de hoogste stand en met kleine velgen plus dikke banden kon je een heel eind komen. Dat het nog een tandje extremer kon toonde Volkswagen Individual aan met de Touareg Expedition. De touareg Expedition stond nog eens 25 millimeter hoger op zijn wielen. De onderkant was beschermd met metalen platen. Aan de bovenkant van de auto was het ook duidelijk dat deze Touareg heel erg serieus genomen wilde worden. Zo was er een imperiaal gemonteerd met extra brandstof en extra reservewiel (op de achterklep was er ook al eentje te vinden). Tevens op het dak bevestigd waren twee enorme schijnwerpers.

Volkswagen Touareg Expedition '05

Volkswagen Touareg W12 Sport (7L)
2005
De Porsche Cayenne Turbo was een van de meest bijzondere auto’s in zijn klasse destijds. Een SUV met een 4.5 liter grote V8 met dubbele turbo. Dat was echt ongekend, de meest terreinauto’s kwamen niet verder dan een pk’tje of 250. Maar de Cayenne Turbo was niet de meest prestigieuze auto in zijn segment, dat was namelijk, deze Volkswagen. Wederom was het de Volkswagen Individual afdeling die dit gevaarte creëerde. Waar ze zich er bij de Expedition nog redelijk makkelijk vanaf maakten, moesten de monteurs hier echt aan de slag. Onder de kap lag nu namelijk een 450 pk sterke 6-liter W12. Die motor lag ook in het vooronder van de Phaeton W12. Speciaal voor de gelegenheid werd de Touareg W12 lekker sportief aangekleed met een dikke bodykit en enorme velgen.

Volkswagen Touareg W12 Sport '05

Volkswagen Touareg W12 Executive (7L)
2005
Dus stel, je slaat een klein fortuin kapot op een Touareg met twaalfcilinder. Dan wil je toch wel dat iedereen kan zien dat jij 135 mille stuk hebt geslagen op een Duits Dikschiff. Aan de andere kant kan het ook zo zijn dat je de geneugten van een twaalfcilinder wel kan appreciëren, maar daar niet mee te koop wil lopen. Voor hen is er de Touareg W12 Executive. Op een paar chromen details na, is deze bijna niet te onderscheiden van een standaard VR6-je. Wel heb je de volledige 450 pk tot je beschikking, dus nog steeds kun je in 5,9 seconden naar de 100 km/u knallen. Het viel alleen niet zo op. Overigens was de W12 Executive exact even duur als de W12 Sport.

Volkswagen Touareg W12 Executive (7L) '05

Volkswagen Touareg R GT Concept (7L)
2005
Om een beetje naam te verwerven in de Verenigde Staten met een nieuwe lichting Volkswagens (waaronder de Touareg), vond VW het wel handig om op de SEMA met een serie gave concepts te komen. Dat gebeurde in samenwerking met HPA Motorsports. HPA is gespecialiseerd in het (enorm) opwaarderen van de VR6 motoren, zoals de Audi TT 3.2 en Golf R32. Dus wat doe je dan? Precies, je pakt de standaard Touareg met 3.2 motor. Toch is dit de sterkste Touareg die onder de Volkswagen vlag is getoond, de motor levert maar liefst 500 pk dankzij de toevoeging van twee turbo’s.

Volkswagen Toureg R GT Concept (typ 7L) '05

Volkswagen Touareg R50 (7L)
2007
De meest machtige en meest asociale auto die Volkswagen ooit gebouwd heeft. Het is een mega-SUV met een mega-motor en een mega-prijskaartje. De Touareg R50 is in principe een combinatie tussen een W12 Sport en een opgefokte V10 TDI. De R50 TDI heeft een maximaal vermogen van 350 pk. Dat is maar vermogen, waar het om gaat het is het maximale draaimoment, dat is namelijk 850 Nm! Daarmee zat de Touareg R50 een beetje op Golf GTI niveau qua prestaties. Dat kwam door de ietwat hoge massa van de Touareg R50, zelfs het kentekengewicht was hoger dan 2.500 kilogram… De Touareg R50 is er overigens alleen van ná de facelift: alles van voor 2007 zijn neppers. Over neppers gebroken, je kon sinds 2007 de V10 TDI facelift ook met het R-Line pakket krijgen, die leek er erg veel op.

Volkswagen Touareg R50 '07

Volkswagen Touareg “North Sails” (7L)
2008
Zoals wel vaker zoeken automerken een link met het maritieme leven. Bijna zonder uitzondering resulteert dat in een kitscherig doch geinig project, denk aan de Peugeot 806 Runabout of de BMW 760 Li Yachtline. De Touareg North Sails was voorzien van heel veel witte details op een witte auto met een wit interieur. Inderdaad, net als een boot. Ook was de auto voorzien van een teakhouten dek daar waar je de vloermatjes zou verwachten. De auto ging in productie, minus het gave teakhout. Je kan niet alles hebben in het leven.

Volkswagen Touareg North Sails (7L) '08

Volkswagen Touareg Hybrid (7P)
2010
Niet elke SUV met hybride is direct een hit. Dat bewees deze Touareg. Nu was de auto sowieso al vrij prijzig van zichzelf, dus dat hielp al niet mee. Ook viel de auto niet in een super-gunstig bijtellingstarief waardoor iedereen zijn automobiele principes klakkeloos overboord zette. De Touareg Hybrid was niet eens een hele slechte auto. Een grote benzinemotor (3.0 met compressor uit de Audi S4) gekoppeld aan een flinke elektromotor. Het was een ietwat Amerikaans aandoende combinatie: niet heel erg verfijnd, maar wel de juiste ‘cijfers’. Dit was nog de tijd dat je bij Volkswagen moest kiezen voor de diesel. De 3.0 V6 TDI was iets minder snel, maar véél zuiniger, lichter en goedkoper.

Volkswagen Touareg Hybrid (Typ 7P) '10

Volkswagen Touareg V8 TDI (7P)
2010
De tweede generatie van de Volkswagen Touareg is een stuk minder extrovert. De styling is minder ‘in-your-face’. De auto ziet er niet alleen compacter uit, hij is dat ook. Daardoor was de Touareg MkII een stukje lichter. Stiekem is dit een enorm machtige auto. De V8 TDI is namelijk potenter dan de V10 die deze verving en vanwege het lagere gewicht ook sneller. Het viel alleen niemand op. Voor de context: deze Touareg had 340 pk en 800 Nm onder de kap, waarmee je in 5,8 seconde naar de 100 km/u kon accelereren. Overigens kregen wij in Nederland deze variant niet: alleen de V6 TDI, V6 Hybrid en V6 FSI kwam naar ons toe.

Volkswagen Touareg V8 TDI (Typ 7P) '10

Volkswagen Touareg V8
2014
De Volkswagen Touareg van de tweede generatie was dus een stuk braver dan zijn voorganger, zeker in Nederland. Dat was niet op alle markten zo. De bovenstaande V8 TDI is daar een voorbeeld van. Ook de V8 FSI hoort in dat rijtje thuis. Jazeker, deze Touareg is er ook geweest met atmosferische achtcilinder. Deze leverde 360 pk en ‘slechts’ 430 Nm. Ondanks het lagere gewicht en het kleine beetje extra vermogen was de benzine V8 langzamer dan de diesel. Naar het schijnt was het verbruik astronomisch te noemen.

Volkswagen Touareg V8 (7P, CN) '14

Volkswagen Touareg V8 TDI
2019
En zo zijn we terug bij af. Hoeveel is er nu werkelijk veranderd sinds 2002? Je kan nog steeds naar de Volkswagen showroom lopen en een Touareg bestellen met een exorbitant dikke dieselmotor. Zie het als een minder hautaine Audi SQ7. Een Cayenne voor mensen die voorheen Volvo reden maar meer dan vier cilinders in hun leven wensen. Onopvallend genieten met een uiterst capabele vijfzitter.

Volkswagen Touareg

Bonus: MTM Touareg V8 Biturbo 7P
Getunede Touaregs hebben we express even niet meegenomen. Er zijn voldoende ‘veredelaars’ die de V10 TDI onder handen konden nemen. Voor deze bijzondere Touareg maken we echter graag een uitzondering. Officieel heeft de auto een fabrieksstatus, want MTM heeft deze voor sommige van hun creaties, denk aan de Bimoto en S8 Talladega. Auto’s die zo veel zijn aangepast dat ze een eigen typegoedkeuring krijgen. Deze Volkswagen Touareg heeft van MTM de motor gekregen uit de S8 Talladega, dus een 802 pk sterke biturbo V8. Er is vrij weinig over deze auto bekend, maar hij is gebouwd en het is waarschijnlijk de snelste Touareg ooit gebouwd.

MTM Touareg



30 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Als kind bijna ooit aangereden door deze bakbeest toen ik achter een bal wou rennen. Sindsdien verliefd op geworden. Graag in W12 of R50.
@rachid: Toch een tik gekregen denk ik.
@rachid: Dan heeft de bestuurder iets niet goed gedaan erg jammer.
@rachid: soort van Stockholm syndroom.
Oke, nu wil ik een R50. Hup naar Autoscout.
Is de afbeelding bij de W12 Executive mogelijk de slechtst geretoucheerde persfoto aller tijden? Of heeft @jaapiyo er stiekem aan zitten dokteren?
@vaakbenjetebang: haha, nu je het zegt, daar klopt inderdaad geen reet van
@vaakbenjetebang: Die hele auto ziet er op deze foto inderdaad uit als de wielen van de Politie Touareg’s:
https://www.autojunk.nl/2009/10/politie-touareg
@shaguar: Die worden geleverd met meedraaiende remklauwen😂
Bij die andere dikke Volkswagens staat er Audi Q8,Porsche cayenne en Skoda Kodiac! Is toch hetzelfde! Alleen andere typeaatjes!
@jupke: Kodiac staat op hetzelfde platform als de Tiguan.
@potjak: kodiac met een Q!
@jupke: ha ha ha !!1!1!1!
Je hebt ook nog de W12 sport edition gehad.
De sport was volgens mij gelimiteerd en de sport edition niet.
Ook al was de Toureg destijds een enorm dikke wagen, de eerste Audi Q8 was pas echt een monsterlijk dikke bak. In positieve zin, echt een geweldige auto.

Maar die Pheaton was misschien nog wel indrukwekkender dan de Toureg en de Q8 bij elkaar. Omdat die juist heel bescheiden oogde, maar volgestouwd was het beste wat Volkswagen op dat moment in huis had en zich makkelijk met de 7-Serie en de S-Klasse kon meten.
Doe mij die betrouwbare maar. Oh wacht, Volkswagen.
@grasvreter: 2000 wil zijn grap terug
@sirprize: waren ze toen ook al beroerd?
@spideriv: mooie retoriek. Heb je ook origineel werk?
Schitterende sleepers kunnen dit ook zijn. Doe mij maar een donkergroene V8 benzine.
@tazmania: heb ooit een avondje zo’n V8 benzine mogen rijden. Een Audi A4 met 140pk 2.0TDI van dat zelfde jaar was sneller..
De V10 TDI is beresterk,
Alleen de aandrijfassen wat minder helaas. Naar het schijnt gaan die erg vaak kapot omdat zij de kracht van die enorme motor niet goed aankunnen.

Voor mij persoonlijk de V12 TDI Q7 als het zo’n mastodont moet zijn.
Wat een drukte allemaal ..

Is de VW Atlas gewoon elegant bij ..
Zitten leuke motoren tussen alleen jammer dat het merendeel problemen kent net zoals de W8 die in de Passat gelepeld is . Leuk concept maar is totaal niet uitontwikkeld.

En de 3,2 Vr6 wil je niet dan houd een Aygo je zelfs nog bij. Heb eens met een Cayenne gereden met die motorisering, wat een deceptie was dat , totaal Porsche onwaardig.

Zulke auto’s zijn leuk als ze nieuw zijn, tweedehands met een grote boog om heen lopen en een Landcruiser opduikelen.
@monsieurleloure:

Dingen komen niet eens op de markt in landen waar consumentenorganisaties bestaan ..

Dingen zijn gemaakt om de lease termijn te overleven ..
Als het aan mij had gelegen dan had de Touareg ook wel in het rijtje gemogen. En dan de W12..
Bedoel je phaeton ?@rikus:
Alle V10 en V8 diesels van drie generaties. Gaap.
De titel klopt niet. Moet “12 dikke Touaregs” zijn. Want als je dik en Volkswagen noemt, moet daar natuurlijk de phaeton bij.
Toch zijn die oudere motoren van VW die zeer betrouwbaar zijn, ongeblazen weliswaar. Sinds 2 weken een Sharan uit 2006 met de 2.0 benzine à 116pk met zijn 7-en een trip van 4000km in de bergen etc. Dakkoffer erop en volgeladen tot aan de nok, dik 200.000km op de teller en gewoon gaan en voor die 116pk op een volgeladen gewicht van pak en beet 1850 kilo trok de motor het verbazingwekkend goed zonder olieverbruik oid. Zeer tevreden over deze auto met deze motor.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).