Dit zijn zes dure auto’s met stoffen bekleding

Auteur: , 59 Reacties

Kennelijk is de luxe van lederen bekleding niet weggelegd voor elke dure auto.

CLK Black Series

Leren bekleding, ooit was het een toonbeeld van luxe. Maar aangezien je nu zelfs lederen zetels in je Volkswagen Polo kunt krijgen, is het een optie die veel mensen makkelijk kiezen. Sterker nog: er is een prijsklasse dat je eigenlijk niet meer zonder kunt.

Maar is dat wel zo? Wij stelden de zoekmachines in op een vanafprijs van 100.000 euro en selecteerden bekleding stof, velours of overig. Oké, de spoeling is dan vrij dun. Helemaal als je het écht klassieke spul eruit filtert, uit tijden dat leer nog niet gemeengoed was. Toch zijn er dan een paar leuke opties. Wel indien je serieuze interesse hebt even een flinke zak geld meenemen. Overigens, alcantara is ook stof en omdat het anders een kort lijstje werd, kom je dat stofje in een bijrol tegen.

Land Rover Defender 90 ‘De Uiver Special’
We trappen af met een auto waar je de het gebrek aan leren bekleding wel begrijpt. De Defender is nu wat meer een luxepaardje, maar het uitgaande model is een rasechte terreinwagen. Dan wil je natuurlijk niet met je smerige broek en vieze schoenen de hoogwaardige bekleding slopen. Dus krijg je grijze stoelen met ‘gewoon’ stoffen bekleding. Waarom deze vrij standaard Defender zo duur is, heeft te maken met het bouwjaar 2014 en het feit dat het een speciale editie is voor Land Rover De Uiver. Om daar nou 117.748 euro op stuk te slaan… Uniek dus, maar wel een beetje dubieuze eer.

Defender De Uiver

Porsche 911 GT3 RS (997)
Een auto die je hier wel verwacht is de Porsche 911 GT3 RS. De auto waarbij je meer betaalt voor minder. Wanneer je de deur moet openen met een stoffen lusje in plaats van een deurgreep, hoef je ook geen luxe lederen zetels te verwachten. Nee, je krijgt sportkuipen met een goedkoop ogend stofje erop. Tsja, je moet wat, als je extreme tijden op de Nürburgring wil neerzetten. Dat doe je overigens voor 126.997 euro.

Porsche 911 GT3 RS

Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black Series (C209)
In diezelfde categorie vinden we de Mercedes CLK Black Series. Dit mag dan motorisch en prestatiewijs de dikste CLK-versie zijn, qua luxe moet je juist het één en ander inleveren. Wederom, prestaties boven luxe. Wel bijzonder dat na de CLK DTM ook deze speciale CLK wordt aangeboden in Nederland. Je moet wel 139.995 euro meenemen. En inderdaad, dan krijg je mooie AMG-sportkuipen, maar wel met een stofje erop. Leer hoef je niet te verwachten.

Mercedes CLK Black Series

Ferrari 430 Scuderia
En dan de derde in de categorie ‘lederloos omdat het moet’: de Ferrari 430 Scuderia. Als je momenteel kiest voor een Ferrari 488 Pista tegenover de F8 Tributo, dan krijg je minder luxe, maar extra lichtgewicht. Toch is dat gebrek aan luxe ook maar relatief, want je krijgt wel een arsenaal aan alcantara en koolstofvezel. In de 430 Scuderia, de extra racewaardige versie van de F430, had je die keuze nog niet. Toen werden de kuipen van de snelle Ferrari bekleed met een goedkoop stofje. Lekker licht, niet heel erg luxe en zelfs een beetje armoedig voor een Ferrari. Je moet dus wel zeker van je zaak zijn om 156.995 euro neer te tellen.

Ferrari 430 wit

Land Rover Discovery V SDV6 (L462)
Terug naar de echte wereld. Dit is één van die verrassingen die je hoopt te vinden in zo’n lijstje als dit. Een Land Rover Discovery heeft zijn terreinwagen-status definitief afgeschud: het is nu een luxe SUV. Zoals gezegd staat luxe ongeveer gelijk aan lederen zetels. De Discovery V is dan ook zo’n auto waar lederen bekleding eigenlijk helemaal geen optie is. Dat is het dus wel. En dit exemplaar van de dikke SUV is zelfs vrij duur voor het feit dat de bekleding van ‘normaal stof’ is. Voor 134.950 euro hoop je toch dat leer er al op zat.

Land Rover Discovery voorkant

Ford Mustang Shelby GT350
Last but not least: kneiterharde musclekracht. De Ford Mustang GT is hier nog wel beschikbaar met V8, maar gezien de vanafprijs van meer dan 100.000 euro is het waarde voor je geld-principe ietwat tegenvallend. Met dat in je achterhoofd, hoef je niet eens belachelijk veel extra neer te leggen voor deze Shelby GT350 met 533 pk. Daarmee is deze 119.500 euro kostende muscle car niet goedkoop, maar het is wel een serieuze bak power voor je geld. Het nadeel vinden we in het interieur, waar niet de prioriteit van Ford lag. De stoelen van half alcantara/half stof bewijzen dat. Niet armoedig, maar een prijskaartje van 1,2 ton geeft meestal een iets beter bedeeld interieur. De auto is overigens nooit officieel in Nederland geleverd, dus het is wel een unieke aankoop.

Ford Mustang GT350



59 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
En dan bij geen enkele een foto van het daadwerkelijke interieur plaatsen….
@cavin: je kan gewoon door de ramen naar binnen kijken hoor…
@cavin: even klikken op de advertentie ;) dacht dat meer mensen er baat bij hadden om ook even een beeld te hebben bij het exterieur.
@720s: ah… ik had er even overheen gelezen dat het advertentie waren en de kopregels de link ernaartoe
In vroeger tijden hadden echt dure auto’s altijd stoffen bekleding.
Leer is toch juist logischer in een Defender? Vlekt minder snel dan stof, lijkt me.
@jipino: Klopt voor sommige vlekken. Al moet je bvb. opletten met zonnecrème op leer. Maar: leer biedt mechanisch minder weerstand (ga er aub niet op zitten met een schroevendraaier in je achterzak), is te warm als het buiten warm is (je zweet je te pletter op leer), is te koud als het buiten koud is (je moet stoelverwarming hebben in de winter om het aanvaardbaar te maken), en je glijdt op reguliere stoelvormen als de neten – wat niet handig is bij terreinrijden.
@BaRa: heb mn stoel verwarming nooit aan! Stappen mensen die dit beweren soms ‘swinters naakt in de auto?
@cloverleaf: ik gebruik het altijd als het kouder wordt. Via de app aanzetten en heb nooit een koude stoel.
@cloverleaf: en wat is daar mis mee? In de winter gebruik ik de stoelverwarming s’ochtends eventjes, ben je sneller warm dan dat er warme lucht uit de roosters komt. Ook prettig bij rugpijn die stoelverwarming.
@mashell: er is op zich niks mis met naakt in de auto stappen ;)

Ik persoonlijk vind stoelverwarming een nutteloze optie. Ik trek namelijk elke dag gewoon kleren aan. Ieder zijn ding.
@jipino: lijkt mij stukken makkelijker schoonmaken idd. Desnoods kunstleer.
Valt dit ook onder fijnstof?
@polar: het is in ieder geval stof om over na te denken.
Echt vroeger… was leer juist voor paupers, echt luxe auto’s hadden stoffen bekleding. En voor wat betreft race/sportauto’s is Alcantara/stof toch ook niet zo gek? Lekker stroef, houdt je beter op je plek dan dat glibberende Glattleder en het blijft vak nog langer mooi ook.
@stalensnuitje: Leer was voor de koetsier, die in weer en wind zat. De stof was voor de banken in de beschermde binnenruimte van de koets.
@bara: En zo is het!
Het wordt gewoon tijd dat je velours kunt bestellen op je auto, vele malen aangenamer als het “luxe” leer… aangenaam koel in de zomer en niet koud in de winter, je glijdt minder, dus autofabrikanten…breng stof/velours terug ook op de “luxe” modellen.
@406_v6: stoelverwarming of koeling.
@jpoers: meer troep, dus meer gewicht, meer kosten, en meer dat stuk kan. Als je de juiste materiaalkeuze maakt, heb je die troep niet nodig.
@jpoers: heb beiden (incl. niet vermijdbaar leder), maar prefereer toch stof.
@406_v6: Ja, dat zou mooi zijn, een comeback van velours bekleding!

Van die geweldig foute seventies groene velours bekleding met hoogpolig tapijt en dashboard en zijpanelen in groen in een nieuwe S-klasse.

Of een compleet 80’s bordeauxrood interieur in je nieuwe Mazda 6. En dan ook echt compleet bordeauxrood, tot en met de veiligheidsgordels aan toe.

Of een weelderige lichtbruine Alcantara bekleding die gedrapeerd is om met Italiaanse flair vormgegeven stoelen en dashboard in een nieuwe Maserati. Waarbij het typische klokje in het dashboard diep gelegen ligt tussen het rijk ogende en fluweelzachte Alcantara.
@moveyourmind: haha doet me idd denken aan mijn zwager die gek is op Japanners uit de jaren 80, die had voor 2 jaar terug een Mazda 626 die vanbinnen compleet berdeaux rood was, tot het dashboard aan toe.
@406_v6: Had vroeger een 164TS met grijs velours. En niet van die dunne rommel, ouderwetse kwaliteit.

Zeker comfortabeler dan leer.
Toyota Century ftw!
Ik heb een auto met stof, een auto met leer en een auto met alcantara. Dat laatste materiaal heeft mijn voorkeur wat comfort en uitstraling betreft. Ik zou voor leer niet zo snel extra betalen (behalve misschien in een Alfa Romeo, die maken wel erg mooie lederen stoelen).
@mynameisjeroen: ik betaal wel voor leer, niet voor de eigenschappen van het leer maar omdat het vaak de enige manier is om kleur in het interieur te krijgen. Stof is er in alle kleuren maar in auto’s is het gek genoeg meestal zwart.
De Scuderia. Klinkt lang niet zo lekker als een Challenge Stradale maar man wat klinkt de V8 lekker zeg. Zo anders dan de reguliere F430. Sinds dat Ferrari gestopt is met atmosferische motoren hebben ze het niet meer voor elkaar weten te krijgen een mooi geluid te produceren.
@viezefreddyw: toch opvallend dat de 430 de minst begeerlijke Ferrari uit die reeks lijkt te worden. Een 360 droogt erg fraai op en ook de 458 zou ik boven de 430 plaatsen.
@breinstein: de minst begeerlijke uit dat rijtje is de 348 ;-). F430 is in alle opzichten beter dan de 360. Met name qua handling en prestaties. Toch niet onbelangrijk bij een Ferrari :-)
@breinstein: Ik heb sowieso een beetje het idee dat het afzwakt qua prijzen ook. Scuderia’s gingen allemaal ook dik over de 2 ton. Tegenwoordig niet meer.

Moet wel zeggen dat ik voor de Challenge Stradale zou gaan als ik moest kiezen. Zou de mijne er blindelings voor inruilen.
Ik mis de E46M3 CSL, die schoot mij zo snel het eerste te binnen! Uit dit lijstje liefst de ferrari wel..
@speedygonzalez: Precies! Net zoals de BMW E92 M3 GTS.
Leer is ook gewoon ruk. James May roept dit ook al jaren. Zit gewoon niet lekker. Alcantara bv is veel fijner.
Ben nu ook wel benieuwd naar de 6 goedkoopste auto’s met lederen bekleding.
Ik vond de disco de meest verassende. Ik zie van allerlei luxe, en dan zit je dan op een goedkoop stofje in je pc hooft tractor. Beetje alsof je zit te eten in een sterrenrestaurant, en ze met een huiswijntje van de aldi aan komen zetten.
Ik vind leer zo’n overrated optie. Doe mij maar stof
@alassad: helemaal mee eens! Ik moet het niet meer hebben in welke nieuwe auto dan ook. Ik heb de luxe mogen ervaren om 3 jaar lang 400pk en elfenbeinweiss geperforeerd nappa leder onder m’n komt te hebben en rijd nu in een 60pk Kangoo met stoffen stoelen……HEERLIJK! De stoelen van mijn X5 waren duurden dan nu mijn hele auto en ik wil NIET meer ruilen 😂
Wel mooi dat je tegenwoordig ook in een compacte auto als een Polo voor leren bekleding kan kiezen. Is nog niet eens zo lang geleden dat het in die klasse al luxe was als de deurpanelen helemaal bekleed waren en je niet tegen kaal blik zat te kijken.

En dat je voor electrische ramen een vermogen bij moest betalen, behalve bij de Italianen, die hadden dat vaak al standaard.
@moveyourmind: Nou, niet zo lang geleden? In 1988 kon je al een Renault 5 Baccara kopen die standaard was voorzien van een vollederen interieur. En dan echt (Conolley) leder, niet de helft nep zoals tegenwoordig. En ja, die had ook elektrische ramen en cv met ab. Standaard.
@moveyourmind: Denk dat je dat bij sommige merken al langer kan. Heb wel eens een 1ste generatie Ford Ka gezien met lederen stoelen.
Tja leer.. Veelste koud in de winter en je zweet er op weg in de zomer.. Leren bekleding is voor mij direct een deal breaker. Alcantara prima, maar het liefst gewoon stof.
@jeffreym3: Goedkoop flutleer, zoals je wel in Amerikanen en Aziaten tegenkomt, heeft idd een temperatuurprobleem. Kwaliteitsleer niet. Voor mij in de daily graag leer, zit en ruikt lekker. In de scheurijzers graag alcantara. De brandwerende stof op de stoelen van een CLK BS zit ook best lekker en houd je – in combi met de kuipvorm van de stoel – goed op je plek als je een bochtje wat vlotter neemt.
@amghans: oke dan waren mijn 147 GTA, Megane 3 RS, Mini Cooper JCW en e46 M3 allemaal voorzien van goedkoop flutleer.. Leer en direct zonlicht gaan gewoon niet samen, wat de kwaliteit ook is.
@jeffreym3: In de E46 M3 waren twee soorten leer te krijgen. Met ‘nappa leder schwartz’, zoals de verkoper zo mooi kon zeggen, was er in mijn beleving geen temperatuurprobleem. Met het Momo-leer in mn 156 ook niet. Met Minii en Renaulii heb ik geen ervaring.
@amghans: oke, ook niet nadat hij een paar uur in de zon gestaan heeft?
@jeffreym3: Kan me niet één keer herinneren, dat ik dacht ‘allemachtig, wat heet aan de reedt’. Terwijl de auto’s echt niet alleen maar in de schaduw/overdekt hebben gestaan. Maar goed, wellicht, dat de één een wat temperatuurgevoeliger (3x woordwaarde) zitvlak heeft dan de ander.
Het nadeel van stof is dat het, bij de luxe Duitsers veelal, veel te ruw en grof is in de basis uitvoering, of gewoonweg cheap oogt. Alles natuurlijk om de klant tot leder te verleiden.

Persoonlijk zou ik best hoogwaardig stof in m’n auto willen, maar dat goedkope ruwe spul is naast onaangenaam ook een punt waarbij is me zorgen maak qua slijtage van m’n kleding.
@karhengst: in mijn Volvo C30 had ik Falsterbo stof, in bordeaux rood, met afwijkende stiksels, klein patroontje en slijtvast. Dat is het optimum. Maar zoals je zegt is het vaak goedkope zwarte treurnis stof.
Mijn voorkeur gaat uit naar alcantara.
Ik koop mn auto’s tweedehands. Dan toch liever leer dan stof waarin de vuns voor mij z’n neuspulken cq haarschilfers in af heeft doen vegen..
@cloverleaf: Ik wilde ook nooit leer tot mijn huidige auto. Ideaal, met kinderen makkelijk schoon te maken, in de zomer vind ik het heerlijk. Herken het niet dat je erop zweet. In de winter is stoelverwarming wel lekker de eerste 3min. Ik zou nu ook nooit een 2de handse kopen met stoffen bekleding ivm de vorige eigenaar…
@laptom: zwart leer in de zomer is niet lekker. Pornowit is het best!
Ik vind de combinatie stof-alcantara echt goed. Dat houdt je goed op je plaats bij het nemen van bochten, is altijd perfect van temperatuur en het kleeft nooit, behalve die keer dat mijn zoon er een kauwgum oplegde… 😒
@joki: Zetel in de vriezer leggen. Komt de kauwgom eenvoudig los.
@simonmc: een ijsblokje erop hielp ook maar het was niet eenvoudig… Ik had inderdaad beter de achterbank in mijn vriezer gestoken…
p.s. : ze hebben bij ASV – netjes gezegd – hun statistieken niet helemaal op orde. Er zijn 690 CLK BSsen geproduceerd, ca. 400 in U.S. spec, De resterende ca. 290 in Rest-of-the-World uitvoering, dus met de racekuipen en carbon deurpanelen. Lijkt me stug, dat ze dat niet weten.
Vroeger was velours een dure optie bij Rolls-Royce.
Is wel erg chique.

Persoonlijk ben ik fan van leer.
Ziet er mooi uit, zit prettig en de pantalons van je pak slijten minder snel.
Ik heb nu crème leer met donkergrijze piping en dat is echt schitterend.
Heet in de zomer herken ik niet echt.
Stoelverwarming vind ik prettig. Vanmorgen voor het eerst weer even aangehad.
Leer is alleen optisch mooi (goed schoon te houden). Verder vind ik het helemaal niks. Glad, koud in de winter, warm in de zomer, kraakt etc. Doe mij maar stof!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).