Dodge vernieuwt de Charger Hellcat

Auteur: , 21 Reacties

De muscle-sedan wordt klaargestoomd voor 2019.

Sinds de nieuwe Charger in 2014 onthuld werd, verbaasde Dodge de wereld met een Hellcat-versie. De auto is, samen met zijn broer Challenger, misschien wel de definitie van bang for your buck. Reken je het om naar dollar per pk, dan komt er niks in de buurt van het 717 pk sterke, net geen 70.000 dollar dure monster. De auto houdt het al een gezond aantal jaar vol en dus is het tijd voor Dodge om de auto te herzien voor modeljaar 2019.

Om met het slechte nieuws te beginnen: Het aantal pk stijgt niet. Toch zijn er belangrijke wijzigingen die ervoor zorgen dat de paarden normaal op de weg gestuurd kunnen worden. De hoogtepunten:

-Launch Assist, which uses wheel speed sensors to watch for driveline-damaging wheel hop at launch and, in milliseconds, modifies the engine torque to regain full grip
-Line Lock, which engages the front brakes to hold the Charger SRT Hellcat stationary, but leaves the rear wheels free for a burnout to heat up and clean the rear tires
-After-Run Chiller, which keeps cooling the supercharger/charge air cooler after the engine is shut off
-Torque Reserve, which closes a bypass valve to prefill the supercharger and manages fuel flow and spark advance to balance engine rpm and torque, generates a reserve of torque that is delivered upon acceleration from a standing stop

Dat zijn de technische wijzigingen, vooral gebaseerd op het zorgen dat bekende Hellcat-taferelen beperkt worden. Ook zijn er nieuwe velgen, een alcantarapakket voor het interieur en een Satin Black laklaag voor de motorkap. Eén visuele wijziging die elke Hellcat heeft, waardoor hij eenvoudig te onderscheiden is van de oudere Hellcats: de grote koelgaten in de grille.

Bij coupébroer Challenger is er een breed scala aan uitvoeringen, waarvan een paar overwaaien naar de Charger. Zo krijgt de Charger ook een Scat Pack uitvoering, die echt gebaseerd is op het verkrijgen van het meeste vermogen uit het kleinste budget. Voor net geen 40 ruggen krijg je dan een 6.4 HEMI V8 met 485 pk onder de kap. Verder zijn er twee nieuwe “instappers”, die gebruik maken van de Pentastar V6. De SXT en de GT, waarvan laatstgenoemde niet zoals bij de Challenger vierwielaandrijving krijgt, zijn nu ook beschikbaar voor de Charger.

Helaas komt er geen Demon-versie van de Charger, maar er zijn voor 2019 veel opties voor de powersedan. Ook jammer: hij waait nog steeds niet over naar Nederland, maar door het belastingklimaat zal het ook lang niet zo’n goede deal zijn als in de ‘States. Spijtig.



21 reacties

Flauw. Lees net dat er van de Challenger een versie met 797pk komt genaamd Hellcat Redeye. Hadden ze bij de Charger ook wel kunnen doen!
@rd1991: Volgens mij heb jij niet meer dan 717pk nodig(het zal ongetwijfeld meer zijn dan jij ooit onder je gaspedaal hebt gehad)? Meer is niet altijd beter? Het moet ook allemaal op de weg worden gezet, op de achterwielen om precies te zijn. Nog meer paarden voor je kar betekent nog meer belasting en slijtage. 717pk is echt niet misselijk ….
@autodrome: serieus?
@mrcabdrivert: Ja, de auto wordt echt minder ‘controleerbaar’. er zijn zoveel ongelukken met Helcats, meestal spiksplinternieuw, niet gehinderd door enige ervaring het gas er vol op zetten, crash test dummies. En jij wilt nog meer gif uit deze wagen. Standaard van 0-100 in iets meer dan 2,5 seconden. En jij wilt meer, dus ja, serieus .. Ik zou dat vermogen heel serieus nemen en pas meer er uit laten peuteren als ik die 700 plus pk’s enigszins kan beheersen. het is verslavend giftig spul. Ik vond 400pk+ al best pittig. dus 700pk zonder respect behandelen en dan schreeuwen dat je meer wilt en dat jammer vindt. Succes er mee …
@autodrome: correctie, iets meer dan 3,5 seconden naar de 100, standaard ….
@autodrome: niet zo happen joh. En het kan altijd meer: Challenger SRT Demon.
@autodrome: hier in de BeNeLux kennen ze enkel die andere belasting dat gepaard gaat met zo een wagen!
@jantje_555: Denk dat dit met gemak de 120k gaat aantikken, blij gezichten bij de blauwe envelop ….
Leuke auto, kan het niet anders zeggen …. Lekker vol van smaak en het smoelt meer dan goed. Met 717 paarden voor dat bedrag, zijn er weinig Euro auto’s die dit bij kunnen houden. De vraag is nu of we teveel betalen of dat Dodge zichzelf tekort doet? Nog een vraag is of dit monster aan de strenge Euro emissie-eisen voldoet?
@autodrome: jawel want benzine. Maar je 1.6 dieseltje mag je rotterdam niet meer in.
@peug206: Ja, de groene rakkers hebben ook toegeslagen in Rotjeknor. Boomknuffelaars gaan ons stadsbeeld bepalen, nu zitter er ook best gore auto’s tussen. Denk dat ze beter per merk’type het kunnen bepalen, maar dat wordt best lastig, dus de kaasschaaf erover en alles maar verbieden vanaf een bepaalde datum. Heb meelij met je, de 1.6 diesels van peug zijn gewoon goed, lekker zuinig en relatief schoon
Een van de weinig auto’s die nog echt respect van zijn bestuurders verlangt. Als je hiermee enigszins snel wilt rijden (esp uit) dan zijn rijvaardigheden een must. Op YouTube zijn genoeg clips te vinden van mensen die denken dat het gewoon een standaard powersedan is en er vervolgens op de dure manier achterkomen dat dat toch net even anders ligt.

Listige auto’s zoals dit wekken bij mij altijd meer respect op.
@mopar: ESP, Electronic Stupid Protection, voor hen die stom genoeg zijn om ’t uit te zetten zonder de benodigde vaardigheden.
Ja! In het bordeaux rood graag!
De 2019 Challenger Hellcat krijgt straks standaard 797pk en de Demon Widebodykit. Stond net op Motortrend. Dus dan is die Demon ook niet meer nodig.
@e34m5touring: doe maar een oude 2012 392 hemi met handbak. 700 pk is leuk aan de bar verder niet eigenlijk. Tenzij in een extreem goed geëngineerd chassis. Wat een Challenger zeker niet is.
In grote lijnen gaat de body van de charger al heel wat jaartjes mee
Alleen het front is OK, de rest ziet er niet uit.
Blijft toch gaaf, die achterlichten van de Legacy
35k in euro’s over 485 pk is mij toch het meest bijgebleven van het hele verhaal…
@kareljansen: *voor*

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).