Dubbel zoveel EV’s verkocht in Nederland

Auteur: , 61 Reacties

Als warme broodjes vliegen ze over de toonbank.

Dubbel zoveel EV's verkocht in Nederland

Het wil in 2019 behoorlijk vlotten met de verkoop van elektrische auto’s in Nederland. Sinds het begin van het jaar zijn er liefst 18.376 EV’s verkocht. Een verdubbeling! Hoewel indrukwekkend mag dit absoluut geen verrassing heten: er zijn immers meer goedkope modellen op de markt gekomen, waardoor het financieel aantrekkelijker is er een aan te schaffen.

Ondanks de nieuwe bijtellingsregels, die voorschrijven dat enkel nog over de eerste 50.000 euro 4 procent gerekend mag worden, hebben de Nederlandse verkopers in de maanden januari t/m juli 103 procent meer EV’s verkocht. In diezelfde periode vorig jaar werden slechts 9.063 elektrische auto’s verkocht.

Wat eveneens niet als een verrassing komt, is het feit dat de gemiddelde aanschafprijs van een EV aanzienlijk is gedaald. Het gemiddelde is met ongeveer 30 procent gedaald naar 51.650 euro. Het staat in direct verband met de nieuwe regels omtrent de bijtelling. Boven de 50.000 euro wordt ineens 22 procent gerekend, waardoor dure EV’s totaal niet meer aantrekkelijk zijn.

De invloed van de nieuwe regels zijn duidelijk te zien in de verkopen. Tesla, bijvoorbeeld, heeft in Nederland respectievelijk 92 en 94 procent (!) exemplaren minder verkocht van de Model X en Model S. Jaguar slaat als gevolg van de nieuwe regels nu trouwens enorm de plank mis in Nederland. Waar het vorig jaar met de I-PACE de op een na bestverkochte EV’s had, is de auto inmiddels uit de top tien verdwenen.

Momenteel wordt de verkooplijst ruimschoots aangevoerd door de Tesla Model 3, waarvan 6.646 stuks zijn verkocht. Daarachter vinden we de Kia E-Niro (2.030 stuks) en de volledig elektrische Volkswagen Golf (1.899 stuks).



61 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Puur fiscaal gedreven. Als dit soort fiscale bevoordeling ten gunste van pick-ups, bestelbusjes of dieselauto’s kwamen, dan kocht de kudde die.
Weggegooide miljarden zijn het.
@kempenaer: Dat hoeft straks ook niet meer he.

De aanschafprijzen zijn naar beneden aan het gaan. Vooral volgend jaar komen er interessante elektrische auto’s bij van Europese merken die betaalbaarder zijn.

Die zijn nog steeds duurder dan de brandstofvariant, maar ze zullen zoveel goedkoper rijden dat het het waard is. Ook de leaseprijzen zullen (ongeacht bijtelling) lager uit gaan komen dan op brandstof. De rest gaat dan vanzelf.
Zijn we misschien 2 jaar verder maar dan is het ook echt niet meer te stoppen, ook zonder subsidie.
@fanboy: totdat iedereen over is naar elek zodat de overheid alle stroom extra kan gaan belasten.
@jaso013:

Mooi is dat hè. Kunnen we straks allemaal over de elektriciteit van de huizen ook extra belasting lappen. En om er zeker van te zijn dat iedereen belast wordt, is er geadviseerd om van het gas af te gaan.
@jack_abarth: eindelijk iemand die het steekspel volledig door heeft. En al die early adopters maar geloven dat men het doet om de aarde te redden😂
@rhellema: Ik heb vanmiddag 50 euro in de lucht gegooid… de lucht werd er niet schoner van. Vanaf dat moment was ik overtuigd dat we echt voor de gek gehouden worden door de overheid met hun klimaatakkoord.
@venividivici: kijk maar uit dat de milieugekkies je niet gaan aanklagen voor al die bacillen welke je nu onze lucht in hebt geslingerd.
@rhellema: zuur
@jack_abarth: Electriciteit is procentueel gezien al zwaarder belast dan benzine. Waarom zou ik als automobilist meer voor een kWh moeten betalen dan iemand die er zijn airco mee aanzet? MRB weg en alles in de electra accijns stoppen. Geen gedoe meer met over de grens tanken, MRB, rekeningrijden, … Lijkt me eerlijker dan het huidige stelsel. Daar betaal ik al 80 euro per maand aan MRB en dan heb ik nog geen km gereden.
@jaso013: na Prinsjesdag komt er zeer waarschijnlijk een akkoord op het klimaatakkoord. In dit akkoord wordt de energiebelasting op EVs juist aanzienlijk verlaagd (en wordt we kilometerheffing geïntroduceerd).
@kempenaer: in de categorie open deur…
@kempenaer: geldt net zo goed voor grote pickups op grijze platen en youngtimers
@kempenaer: doet subsidie niet precies wat het hoort te doen? Mensen verleiden een bepaalde keuze te maken om zo de vooruitgang te stimuleren? Mensen gaan nu voor elektrisch omdat het financieel interessanter is dan een brandstofauto. Door die vraag wordt er meer ontwikkeld waardoor de techniek an sich beter en aantrekkelijker wordt net als de prijs. Over een aantal jaren is een elektrische auto even duur als een vergelijkbare brandstofauto, kan even ver op 1 lading/tank en laadt in 10 minuten 90 procent op. Subsidie kan er dan weer vanaf en de markt is om.
@kempenaer: politie inzet bij voerbalwedstrijden is ook weggegooid geld, voetbal maar afschaffen dan?
@kobus1967: Doe maar niet, straks zitten er nog meer van die malloten bij een Grand Prix te kijken…
@kobus1967: doen!
@kobus1967: voetbal? En ik maar denken dat het wedstrijden streetfighting en sloop zoveel mogelijk rond je heen wedstrijden zijn. #absoluut geen voetbal fan.
@kempenaer: pickups en busjes zijn ook fiscaal bevoordeeld, bijvoorbeeld met de grijskentekenregeling. Daarom zie je die ondingen ook zo veel.
Olie voorraad is nog lang noet op gelukkig
@tanzanitef30n: niet
@tanzanitef30n:
Stenen tijdperk is ook niet geëindigd vanwege een gebrek aan stenen…
@kruij: wel vanwege subsidie?
@waterisnat: volgens sommigen wel ja
Laatste cijfers tot en met 28-8-2019: totaal 21819 ev’s en Tesla model 3: 7644… Vooral de model 3 gaat nu heel erg hard..
Als ze bij mij vanavond een kogelnieuwe Tesla Model 3 op de inrit neerzetten zou ik geen nee zeggen. 🚗
@monsieurleloure: ik zou hem gelijk weer verkopen om er iets moois voor te kopen
@jarnobakker: Wat dan ook meteen langzamer en minder efficiënt zal zijn.
@fanboy: Langzamer? Je bent net zo snel ter plekke als een Model 3 dus waar je die onzin vandaan haalt is mij een raadsel. Voor de rest is elke auto efficiënt. Voor jou is dat een elektrische en voor mij zijn dat benzine/diesel. Heb zelf een Model S en Model 3 gereden en vind het 3 keer niks.
@sollie1984: Huh? Sinds wanneer moet een auto snel zijn om eerder ter plaatste aan te komen? Ik dacht dat ik hier op autoblog zat, waar auto’s niet primair bedoeld zijn voor vervoer, maar om er wat plezier aan te beleven. Sneller is altijd beter.
@fanboy: ik zal aan je denken bij het tankstation! Zal ik alvast een paar uur vooruit rijden om voor jou het driegangenmenu-diner voor te laten gloeien? Wel zo efficiënt!
@jeroenm83: nee hoor, ik geniet van de reis en hoef niet zo snel mogelijk op mijn bestemming te zijn. Ga jij maar vooruit want ik snap dat je zsm uit die auto wilt, ik scroll nog even door Spotify terwijl AP aan staat op zoek naar een pasend muziekje.
@flutterby: ach gossie, heb je 2 accounts hier?

De reden dat ik op deze website kijk is dat ik een fan ben van auto’s. Dus ik ben een blijmoedig man als ik uít mijn auto ben, denk jij? Neen man! Lekker gassen, goed hard en goed lang terwijl je de “Linkerbaanrammers en meer” playlist van Spotify nog een zetje geeft. Gassen, goed hard en goed lang gaat natuurlijk niet met een Tesla, dus ik snap dat je ongeveer bent overgeleverd aan diensten als Spotify om er nog wat van te maken terwijl je bilnaad de Niagara uitscheidt of je je volgende stop van 50 min nog wel gaat halen.
Ach, dat heeft ook zo z’n charme. Lekker van het uitzicht genieten….jeweetwel, “Ik? Ik ben verzekerd bij TVM” . Je zal de meeste truckers ook wel kennen met je ‘benen strekken’ om de 350 km. Tesla maakt sociaal.

Ik ga nog even een rondje, gewoon voor de lol. Spotify uit en ramen open. En daarna maar eens een biertje.

Geniet van de windmolen in je tuin. Met je kruidentheetje mijmerend kijken naar die platgeslagen kikker op wielen. En oja, AutoPilots zijn voor vliegtuigen.
@jeroenm83: Nou geniet maar van die honderden rechte kilometers snelheid. Als het op bochten aankomt wil wel even zelf sturen, maar dat eentonige gedoe op de snelweg is toch niets aan?

Door de hoge laadsnelheid ligt de optimale cruise snelheid van de Model 3 op 190 km/u, alleen dan moet je wel álles zelf doen. AP gaat maar tot 150.
@monsieurleloure: Kogelnieuw?
@simonmc: De meeste auto’s zijn hagelnieuw, maar bij Tesla zijn de openingen wat groter.
@simonmc: Heb ik van mijn neefje geleerd van 11, hij had het ook over ragbek, ben nog aan het uitvogelen wat dat betekent.
@monsieurleloure: de voorkant van de Model 3😂
Die Model 3 blijft van de voorkant op een kikker lijken!
@circlestorm69: de snavel van een eend
@circlestorm69:
Tesla Model Frog.
Hoe meer mensen overstappen op EV’s, hoe langer we op benzine en/of diesel we kunnen blijven rijden. Mijn dank aan deze EV-kopers….
@ericc: droom verder joh, als de bereidheid zo hoog is zegt Den Haag de te eerder…. Ok in 2022 streven naar 25% EV dus accijns op brandstof 25% omhoog en vanaf 2026 alle auto’s zonder euro6dtemp wegenbeslasting naar het dubbele en niet meer de stad in. Vervolgens in 2028 accijns naar het dubbele en klaar, niemand meer zo gek om brandstof te rijden
@ericc: haha zonder subsidies is brandstof onbetaalbaar.. Daarnaast hoe minder liters er afgenomen worden, hoe hoger de marge per liter moet zijn om uit de kosten te komen.

Hoeveel is het je waard om je landgenoten te blijven vergassen?
@ericc: Energiemedium doet er niet toe. Gaat er om wat de beste aandrijflijn is en hoe goed een auto rijdt.
Die e-golf, dat is totaal geen goede elektrische auto. Je merkt dat het ding in 1e instantie ontworpen is als auto met verbrandingsmotor, niet elektrische motor. Dat die zo verkoopt vind ik heel bijzonder. Want in die prijsklasse is beter te vinden, de nissan leaf bijvoorbeeld.
@grasvreter: Ja maar het moet er bekend en vertrouwd uit zien he.
De vuurproof begint nu te komen. De tweedehands markt. Wat gaat er gebeuren met alle evs die uit de lease komen? Massaal naar het buitenland of blijven ze hier?
@realhustler: Die zullen wel weer naar de export gaan. Waar ik van baal is dat je als particulier niets geen voordeel hebt. Zelf heb ik wel eens gekeken naar een 2e hands model S, maar als je die als particulier wil kopen zegt de belastingdienst “kan ik even vangen” . Hier slaan ze wat mij betreft de plank mis. Een 2e hands ev moet voor de particulier ook interessant zijn met net zulke belastingvoordelen als de zakelijke rijder. Pas dan wordt het echt interessant en gaat het hard met het aantal ev’s in Nederland. Maar helaas is een particulier niet interessant genoeg voor de regering.
@marcel174: klopt de 2e hands markt is juist door de overheid oninteressant gemaakt door de regels niet even langer door te zetten zodat ook de auto’s voor de iets boven gemiddelde inkomen een 5jaar oude tesla bijv kunnen kopen om deze later weer door te zetten naar de echte particulier. Zodra je elektrisch rijdt ga je niet meer terug naar elke week stinkhanden bij de tankstations.
@marcel174: Je raaskaalt. Deze zin “2e hands ev moet voor de particulier ook interessant zijn met net zulke belastingvoordelen als de zakelijke rijder.” bewijst het. De particulier hoeft namelijk helemaal geen bijtelling te betalen en dat is waarom elektrische wagens zakelijk zo populair zijn, je krijgt daarmee een lager percentage van de gehate bijtelling.
Voor de particulier die gemiddeld maar weinig kilometers maakt is een elektrische auto geweldig, veel goedkoper om te rijden dan een brandstof auto. De slimme particulier gaat niet lopen jammeren over gemiste voordelen die deze helemaal niet mist maar schuimt de markt af naar een elektrische auto uit de lease, voordat de oost Europese autohandel hem weer eens voor is.
Er gaan weinig particulieren een EV kopen. Dus zullen er veel op export gaan. Teala 3 met caravan ik denk dat je uit amsterdam net de Veluwe haalt:) De range en laadsnelheid kan nog steeds niet concurreren met het vullen van brandstof in een ice auto! Ik moet die electrische troep niet en zeker niet van mijn prive geld!
@willemveenstra: hang hem snachts aan t stroom en je bent korter bezig dan tanken. Geen enkel probleem.
T zal allemaal wel meevallen met de export straks.
@willemveenstra: ik weet niet of geen enkele particulier het wilt. Ik ken diverse mensen welke vrijwillig privé rijden in een Prius…. persoonlijk stel ik elektrisch rijden zo lang mogelijk uit. Ik kan het mijn hele leven nog doen.
@willemveenstra: Zeg sorry
@willemveenstra: dat is toch het beste wat ons kan overkomen? Goedkoper rijden en de spuuglelijke trage en in de weg rijdende caravans van de weg. Alleen al daarom zouden particulieren verplicht alleen nog maar een elektrische gebruikte auto mogen kopen! Het einde van de caravanplaag is in zicht, halleluja!
Vandaag mijn model 3 Performance opgehaald, wat een geweldige wagen!!!
@frankvr: geniet er van.
@marcel174, op iedere auto die je gebruikt koopt zit btw. Alleen bij Ev’s wordt dat vaak apart vermeld.
Je moet dus niks extra afdragen.
Bij VW moeten ze zich toch kapot lachen. Het oude model verkoopt bizar goed in Nederland!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).