Duitse dealer Oost-Indisch doof voor eis Mercedes-AMG

Auteur: , 23 Reacties

En het heeft allemaal met de auto hierboven te maken.

Duitse dealer Oost-Indisch doof voor eis Mercedes-AMG

Eerder deze week vernamen wij uit betrouwbare bron dat Mercedes-AMG een totaal intolerante positie inneemt voor wat betreft het verkopen en flippen van haar aankomende hypercar: de Project One. De met Formule 1-techniek overgoten semi-Silberpfeil wordt volgend jaar pas afgeleverd bij de eerste klanten. Om te garanderen dat zij niet direct hun zakken vullen en ervandoor sprinten door de auto voor een veelvoud van de aanschafprijs te verkopen, heeft Mercedes-AMG diezelfde klanten een contract laten tekenen waarin staat dat dergelijke praktijken verboden zijn.

Blijkbaar heeft niet iedere koper dezelfde normen en waarden of agenda, want enkele dagen na de komst van dit nieuws drijft er in Duitsland een advertentie naar het oppervlak waarin precies deze Project One aangeboden wordt. Nu het hoge woord eruit is, is er geen twijfel meer over mogelijk dat de dealer zichzelf hiermee in de voet schiet. In het ergste geval duikt Mercedes-AMG er direct op, neemt ze het productieslot in en verkoopt ze de auto aan een andere partij.

Dergelijke abrupte keuzes worden overigens vergemakkelijkt door het feit dat dit niet de eerste keer is dat deze dealer zich misdraagt. Vorig jaar, enkele maanden na de onthulling van de Project One, bood de dealer uit Bad Tölz bij München de langverwachte hypercar note bene voor hetzelfde bedrag aan.

Dit betekent dat de dealer ook ditmaal 3.790.000 euro vraagt voor de eigenlijk 2,3 miljoen euro kostende Mercedes-AMG Project One. De dealer beweert dat de auto halverwege volgend jaar, om precies te zijn op 15 juni, afgeleverd wordt. Hoewel we verwachten dat de advertentie vrij snel weer verdwenen zal zijn, kun je de gok proberen te wagen als je enkele miljoenen aan cash te verbranden hebt. We weten immers uit ervaring dat die contracten in de rechtbank niet altijd even waterdicht zijn.



23 reacties

Dealer dicht bij München…

Eigenaar van die dealer heet toevallig Bernd Mayer Wagner?
@Rick-dos: nee django wagner.
Ik dacht dat fabrikanten dat oplosten door de eerste jaren de wagen als lease (met een stevige downpayment en onderhoudscontracten ) aan te bieden waarbij de klant na x jaar een optie heeft tot (definitieve) aankoop.
@w0ut: Golvo heeft zo’n constructie met die Polestar als ik het mij goed heug. Maar geen enkele autofabrikant gaan 500 mio tot een miljard financieren om dit in leaseconstructies te stoppen. Veel te veel risico. Wel de enige juiste oplossing om dit te voorkomen.
@stefje: Volvo*
@stefje: ik vond het wel een mooie Geely-Volvo contaminatie!
@n0zem: houden we hem er in 😉
@stefje: Ik meen dat het vroegere Maybach ook zo’n constructie had. En de Ferrari FXX modellen lijkt me ook zoiets. Fabrikanten moeten dat heus niet zelf financieren. Ze vragen een eerste verhoogde aflossing van bv 80%-90% van de aankoopprijs. Over de komende 4-5 jaar betalen de klanten dan de resterende 10% af.
@w0ut: Was dat nodig bij die Maybach’s? Dingen waren gratis nog niet te slijten zowat…
Dat ze de auto nu waarschijnlijk niet geleverd gaan krijgen lijkt me het minste probleem. De vraag is hoe lang ze het dealerschap nog houden.
@donvincenzo: is geen kleine jongen met 6 vestigingen, zal wel met sisser aflopen
@donvincenzo: is geen kleine jongen met 6 vestigingen, zal wel met sisser aflopen
Je kan van alles op papier zetten met een krabbel eronder, maar dat betekent nog niet dat het ook rechtsgeldig is.
Vraag me af hoe Mercedes dit dicht getimmerd denkt te hebben.
@harrie: normaliter stellen niet de minste juristen dit soort contracten op
@chriscross: maar ook de beste juristen veranderen geen wetten, die vinden alleen maar meer mazen. Een bedrijf dat handelt in zulke dure auto’s kan ook goede juristen in huren (hebben ze vast zelfs in hun klantenbestand). Dus dat kun je tegen elkaar wegstrepen. Het komt er gewoon op aan of de rechter vind of er met een doorverkoop verbod grondrechten van de klant geschonden worden. Iets wat best eens zo kunnen zijn, want zo’n doorverkoop verbod nut zowel de klant als de fabrikant helemaal niets. Kon zomaar onrechtmatig zijn.
Mercedes moet gewoon van dat contract afzien, mensen lekker laten handelen en als de wind gaat liggen aankondigen dat je de oplage van de project one gaat uitbreiden met nog eens 1000 stuks. Dan zijn al die rijke boys die duur betaald hebben, snel genezen om niet nog een keer over te gaan om flink geld stuk te slaan op zoiets.
@ghost: ja dat is eigenlijk wel de beste optie, een limited editie aanbieden en de actie bij succes gewoon verlengen voor dezelfde prijs
Lekker belangrijk….
@tjongejongejonge: reageer je nu op je eigen reactie?
@chriscross: wat heeft het voor nieuwswaarde dateen auto die bijna niemand kan betalen en degene die hem wel kunnen betalen toch bijna allemaal niet kopen, niet doorverkocht mag worden en dat er toch misschien1 te koop staat ….. komkommerijdnieuws
@tjongejongejonge: is een keer iets anders dan een artikel over Tesla
@tjongejongejonge: ja, zo is nieuws over een aanslag ook geen nieuws, want dat treft 99,99 procent van de bevolking ook niet. Noem eens nieuws dat voor iedereen relevant is? Dan blijft er niet veel over. Beetje rare redenatie, niet? Toch vind ik dit nieuws en dat nieuws over die aanslag wel interessant om te lezen, omdat het mijn wereld verbreedt. Daarnaast ben ik autoliefhebber en bezoek ik om die reden dit blog. Ook ik vind het ene artikel interessanter dan het andere, maar dat kan vooreen ander weer heel anders zijn. Als ik het niet boeiend vind, klik ik het weer weg. Lekker boeiend.
In Kitzbühel wordt er ook al een tijdje eentje aangeboden. Halverwege juni volgend jaar verwachten ze hem binnen te hebben

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).