Duitse vangrails vangen nog maar weinig door betonrot

Auteur: , 38 Reacties

Allemaal leuk en aardig, die tolheffing voor buitenlanders, maar dan verwachten we wel dat jullie de boel op orde hebben Deutsche Freunde.

Duitse vangrails rotten langzaam maar zeker weg

Wie straks een jaar lang de Duitse Autobahn onveilig wil maken, zal daarvoor waarschijnlijk ongeveer 100 euro moeten neertellen. Daar zit niemand op te wachten, maar als je Angela Merkel heet kun je het blijkbaar maken om overal schijt aan te hebben en heel Europa tegen je in het harnas te jagen.

Maar goed, als we dan moeten meebetalen aan die stukken wegrottend beton, dan willen we ook meepraten over de besteding van ons geld. Niet alleen de stukken beton ónder je auto zijn namelijk levensgevaarlijk. Ook de betonnen ‘vangrails’ hebben inmiddels meer weg van de Berlijnse muur dan van een stevige betonstrook. Iets zegt ons dat je daar liever niet met 160 tegenop wilt botsen…

Foto: ZDF



38 reacties

Ooit stonden wij bekent om onze degelijkheid, ons goede ingenieurs werk en de onberispelijke uitvoering daarvan, das war einmahl….
@jrk68: en spellen kunnen jullie ook niet meer: bekent??
@parker:
Tja, zo houdt deze Duitser ons azijnpissertje ook een beetje bezig hè….
@jrk68:
ja, de atlantikwall staat er idd grotendeels nog steeds; topkwaliteit beton
Ter info: betonrot bestaat niet! Het is rottig gemaakt beton, waarbij bv. de wapening te dicht onder het oppervlak van het beton zit.

Zo kan er door kleine scheurtjes in het beton vocht en zuurstof bij het wapeningsstaal komen en gaan corroderen. Bij het corroderen zet het staaloxide (roest) uit en wordt het beton weggeduwd en worden de scheuren groter, waardoor het proces sneller gaat.

In de (woning)bouw wordt vaak minimaal 30 mm. dekking aangehouden; afhankelijk van de toepassing / milieuklasse / etc.
@chills: Dat wat je beschrijft, daar hebben we een woordje voor bedacht: betonrot. Het bestaat! Zo zijn er wel meer woorden in onze taal die je niet letterlijk moet nemen.
@Dennis: Zoals mijn opa al zei, da’s geen betonrot, maar rotbeton.
@chills: het bestaat dus wel, alleen moet de stalen constructie dus op een bepaalde diepte in het beton zitten om te voorkomen dat het niet in contact komt met water. Dat is heel iets anders dan het bestaat niet
@chills: Wat zal jij een fuifnummertje zijn in de keet tijdens de schaft!
@mikkeloentje: ik ben mij er eentje! Je zou me eens moeten horen over “Roest Vast Staal” 0_o.
@chills: Jij bent er zeker eentje… Betonrot heet echt zo en wapeningsstaal zit veel dieper dan 30mm in een viaduct of ander kunstwerk nabij een weg. Dit is omdat een zoute omgeving het process alleen maar versneldt…

Overings zit er geen wapening in een betonnen vangrail; die wordt met een slipform paver gemaakt en die dingen houden niet zo van wapening.
Je hebt verschil in losse barrièrs. (Elementen) en gestorte die in een keer met een paver zijn gestort. Ik weet niet hoe het bij die losse zit maar die uit een stuk hebben geen wapening. Enkel een aantal kabels om bij een ongeval de brokken bij elkaar te houden. Wapening is namelijk altijd de oorzaak van betonrot. Ik zou dus niet weten hoe dat moet gaan rotten.
Gewoon niet in de vangreling klappen dan is er niets aan de hand.
Misschien karton als wapeningsmateriaal gebruiken? Dat roest niet heb ik me laten vertellen
Wat een gezanik steeds om die tol, jezus.
1. Hoe hypocriet is het om te janken over iets waar je voor moet betalen zodra je er gebruik van wil maken. (Het is immers in het buitenland, jij betaalt geen cent aan DLD)
2. In frankrijk is het toch ook doodnormaal?
Dus, go Merkel, laat je niet gek maken door ’t gebler van ’t gepeupel.
@lekkaah: het gaat erom dat de Duitse bevolking hierin voor wordt getrokken. Dit is in het buitenland niet het geval.
@CBR600rr: Lol, omgekeerde wereld?
Duitsers betalen gewoon (wegen)belasting voor hun eigen wegen. Jij betaald geen cent als jij er weer met je sleurhut overheen moet in Juli.
Dus wie wordt hier nou voorgetrokken?
Gewoon net als iedereen betalen voor wat je gebruikt, hoe moeilijk kan ’t zijn.
@CBR600rr: Klopt niet. Ook Duitsers moeten tol gaan betalen. Anders is het namelijk idd een vergrijp t.o.v. Europese regelgeving. Het wordt wel middels een belastingverlaging voor Duitse voertuighouders (waar ik er een van ben) ‘teruggegeven’. Je kunt het dus beschouwen als een soort van basis wegenbelasting voor iedereen die in Duitsland gebruikt maakt van de Autobahn. (want het voorstel dat het voor alle wegen gaat gelden zal sneuvelen, mede omdat het niet handhaafbaar is)
@lekkaah: het is helemaal niet hypocriet. Er is in Europa vrij verkeer van personen en goederen. Op wegen die met belasting geld zijn aangelegd zoals in Nederland en Duitsland wordt dus in principe geen tol geheven. Oostenrijk heeft vanwege de extreem hoge aanleg kosten een uitzondering. In Frankrijk zijn de wegen door particuliere bedrijven aangelegd en die mogen daarvoor dus tol heffen.
@mashell: Jah…. De EU… laat ik daar maar niet over beginnen.
Maar goed, je begrijpt natuurlijk wel dat landen als NL, DLD het ‘EU potje’ eerder bijvullen dan leeghalen.. :)
Anyhow conform de EU regels ‘is iedereen gelijk (LOL!!!!!!) dus jij wint.
Neemt niet weg dat dat zeiken daarover nou wel mooi is geweest.
@lekkaah: De Duitsers profiteren enorm van het feit dat ze lagere rente moeten betalen voor hun staatsschuld dan de spanjolen / italianen maar gewoon met dezelfe euro betalen kunnen waardoor ze niet, zoals de jappanners en koreanen, last hebben van een dure munt voor hun auto export…
@marcus: U weet dat bijv de Italiaanse 10 jaars rente slechts 0,06% verschilt dan die van bijv de verenigde staten? Er is op dit moment amper rente….
Vraag en aanbod… Geld rolt bijna niet op dit moment.
Rotmoffen
@jeps90: Volwassen reactie, jochie.
@tweetyv6: Ik hoop toch niet dat ik me hoef te verantwoorden voor een woordgrapje over Duitse betonrot op een website over auto’s. Als je zo politiek geëngageerd bent zijn daar andere websites voor. En trouwens, mijn beste vrienden zijn Duitsers
@jeps90: Het maakt niet uit op wat voor site jij je uit, het is een primaire reactie uit een simpele geest ontsproten, en die laatste zin over Duitse vrienden is ook zo’n dooddoener, gewoon niet doen.
@toniominestrone: Die laatste zin is ook een enorm ironisch bedoeld. Ik denk dat het simpelgeestiger is om aannames te doen over de gedachtepatronen van mensen dan daadwerkelijk de betekenis van mijn opmerking te vatten. Voor de duidelijkheid: Ik heb geen hekel aan welke bevolkingsgroep dan ook. En ik denk dat ik een stuk liberaler ben dan jullie denken te weten door mijn ‘primaire’ reactie.
@jeps90:
Geeft niet. Is algemeen bekend dat je betere humor krijgt als je veel met Duitsers omgaat.
@jeps90: Hap ;-)
Toch denk ik dat die betonnen vangrails effectiever zijn dan onze vangrails. Want die onthoofden motorrijders, laten vrachtwagens er gewoon doorheen gaan en auto’s stuiteren er gewoon weer vanaf.
Wie laat zo een stukje door? Waar is dit op gebaseerd? De manier van schrijven is zeer ondoordacht en jeugdig… Zonder bronvermelding waardoor eigen research, en een eigen mening vormen over het probleem, nagenoeg onmogelijk is. Helaas zie ik dat steeds meer bij Autoblog. Kwantiteit boven kwaliteit. Het niveau daalt gestaag sinds ik 5 jaar geleden begon met het volgen van Autoblog.
@mbfanatic: Ik ben het wel met je eens. Het is wel leuk dat er tegenwoordig wat meer artikelen per dag verschijnen, maar de kwaliteit van de stukken en onderwerp/inhoud maar ook het niveau van het taalgebruik neemt wel af. En dat is storend, hoewel natuurlijk ook weer niet voor iedereen waarschijnlijk. En aan de andere kant is het natuurlijk een blog, dus kun je dat misschien ook wel verwachten.
Ik vind die tol nog niet eens zo’n gek idee. Kijk een naar de tol die je bijv. Betaald in Italië en Frankrijk of de vignetten voor Oostenrijk en Zwitserland. Misschien moeten we het in nederland ook invoeren…
overigens vind ik de autobahn echt niet geweldig hoor. Ik vind de Nederlandse snelwegen echt veel beter dan de Duitse. de binnenwegen zijn denk ik wel gelijkwaardig. de autobahn is echt oud aan het worden. ook het onderhoud is een drama. daarom zijn ze al jaren bezig met elke km te onderhouden, en zo vaak kom ik er niet maar er zijn altijd kilometers met wegwerkzaamheden en de daarbij behorende wegversmallingen. die zijn eigenlijk net breed genoeg om 2 auto’s naast elkaar te laten rijden, maar met een vrachtwagen kan er eigenlijk niks meer veilig naast rijden. bovendien, als het sneeuwt is het hier in Nederland helemaal schoon, en dan rij ik de grens over en overal liggen hopen sneeuw en nog half op de weg. ik denk niet dat ze daar strooien zoals wij doen.

overigens ben ik het niet eens dat we niets betalen als we over hun wegen rijden. we tanken daar, gaan er op vakantie, etc. alles wat je betaalt daar, daar betaal je belasting over aan de Duitse regering. maargoed, het is 2014, graaien, graaien, graaien… als regering van Nederland zou ik direct dezelfde plannen invoeren als Duitsland. veel plezier met je vrachtwagens vanuit Rotterdam.
@mckroket:
Nu zie je gelijk waarom wij hier krom liggen door de belastingen en het bij onze oosterburen allemaal goedkoper is.
Dat en het simpele feit dat hun het met 85 miljoen mensen bekostigen en wij met amper 17 miljoen (waarvan er 12 miljoen druk zijn met potverteren i.p.v. bijdragen).
@tupperware: Wij hebben 2300km op 17 miljoen inwoners, zij hebben 13000km op 85 miljoen inwoners.
Wij hebben 1 km snelweg op 7300 personen, zij 1 km op 6500 personen….
Waar is je vergelijking nu…?
Mocht iemand er om geven: een ‘vangrail’ is ook maar een term in de volksmond, de correcte benaming of iig de officiële is geleiderail. Ze zijn er niet om de klap op te vangen maar enkel om je op de rijbaan te houden. Ze ‘geleiden’ je dus terug de rijbaan op als je er af dreigde te gaan. Ter info :)
@93ss: fijn om te weten

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).