Voordat je Oudhollands begint te gniffelen over deze terugslag voor rijkaards; ook jij eenvoudige plebejer mag niet naar het circuit komen zoals je zelf wilt.
Gisteren ontstond er nogal wat commotie over de stand van zaken omtrent de Nederlandse Grand Prix. In spanning wachten wij allen af of het echt gaat gebeuren en dan helpt het natuurlijk niet mee als blijkt dat voor de nodige verbouwingen nog geen vergunningen zijn aangevraagd. Vandaag reageert Jan Lammers op alle kerfuffle met de boodschap dat wij racefans niet moeten klagen, maar moeten ‘dragen’. We willen natuurlijk graag meegaan in dit positieve gedachtengoed van het sympathieke kleine racebeest, maar moeten ook realistisch blijven over beren op de weg. Vooral als die beren de vorm aannemen van vogels met hilarische namen.
Laten we even bij het begin beginnen. Mogelijk als gevolg van de polemieken die gisteren ontstonden, is gisterenavond door de organisatie van de Nederlandse Grand Prix een brief gestuurd aan de plaatselijke gemeenteraad. Mocht je ‘m zelf willen nalezen: je vindt ‘m HIER. In het schrijven tracht men de gemeenteraad op de hoogte te brengen van de huidige stand van zaken omtrent het organiseren van de race. Hieruit blijken een aantal interessante feiten, bijvoorbeeld dat met de auto naar de race komen kennelijk onmogelijk zal zijn.
In de brief staan namelijk de volgende twee punten te lezen:
- Parkeren in Zandvoort is tijdens de Dutch GP alleen mogelijk voor bestemmingsverkeer en de organisatie en betrokkenen rond de Dutch GP
- Autoverkeer afvangen dichtbij de Rijkswegen A4, A5 en A9 middels P&R. Verder op eigenfiets of leenfiets of met pendeldiensten
Dat wordt dus een flink stukje trappen om Max door de duinen te zien trappen. Maar zoals aangegeven in de titel is er een schrale troost voor diegenen die denken dat gedeelde smart halve smart is: ook rijkaards voelen namelijk de pijn. Deze verheven figuren die dachten dat ze dan wel even met een heli naar het circuit kunnen gaan, komen namelijk mogelijk bedrogen uit, zo ondervond RTL nieuws.
Hoewel de organisatie van de Dutch GP namelijk een vergunning heeft voor vijftig helicoptervluchten van en naar het circuit per dag, heeft Stichting Duinbehoud via een bezwaarcommissie van de Provincie voor elkaar gekregen dat hier ‘extra onderzoek’ naar moet komen. De stichting is bang dat de jet set als attractie ‘ongebreideld boven het circuit gaat rondvliegen’:
Een paar vluchten voor vips in de ochtend is niet zo erg, maar de hele dag door gaat te ver.
De stichting schreef voor dit jaar al DIT BEZWAARSCHRIFT naar de -zucht, waarom bestaat dit- Hoor- en Adviescommissie van de Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, teneinde heli’s te weren tijdens de Jumbo Racedagen. Die vallen (net als de verwachte data van de GP volgend jaar) namelijk pardoes in het broedseizoen van de Torenvalk, Graspieper en Kievit, waarvoor al die drukte om hen heen een moodkiller van jewelste vormt. Bovendien geldt de vergunning die Zandvoort heeft tot 23:00 uur en dan wemelt het in de lucht van de kwetsbare vleermuizen. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest?!?
Tenslotte is er nog de fameuze nieuwe ‘ontsluitingsweg’. In de brief aan de gemeente geeft de organisatie van de Dutch GP (ondanks dat ze auto’s van het publiek weren) toe dat een dergelijke weg vereist is. Maar clubs als de Natuur & Milieu Federatie Noord-Holland, Stichting Rust aan de Kust, Stichting Duinbehoud, Stichting Vrienden van Middenduin, Milieudefensie afdeling Haarlem en Jesse gaan daar zich ongetwijfeld enorm tegen verzetten. We zullen zien wat ervan komt…
mashell zegt
Ik weet van de prins geen kwaad maar een oranje fietsenplan optuigen voor autosportliefhebbers is net zo raar als met motorfietsen tussen het peleton in de Tour de France gaan rijden.
flutterby zegt
@mashell: Wel op en top Nederlands!
donvincenzo zegt
Een GP in 2021 is ook leuk…
str8six zegt
haha, succes
pielemuis zegt
Graspiepers , mooie naam voor al die groene die klagen.
yamahav8 zegt
Haha je verwacht het niet. Dit wordt toch helemaal niks zo.
Erik zegt
@yamahav8:
Mark doet water bij de wijn van Willem, de twee boezem vrienden regelen dat gewoon onderling, immers, ze delen ook al de PH-GOV.
Het kaartje van de GP NL zal dan ook wel geregeld worden binnen de Koninklijke gelederen.
Daarnaast, de Koninklijke Heineken is hoofdsponsor.
Ook is de staat de grootste aandeelhouder van de NS, dus een uitbreiding van het net richting Zandvoort levert ook meer op.
Er spelen dusdanige belangen dat het uiteindelijk met allerlei wettelijke aanpassing en AMvB allemaal goed zal komen.
Die GP komt er gewoon.
rolov zegt
@erik2907: hij komt er maar zo makkelijk als jij het brengt gaat hrt niet worden. Ook niet voor koningen en prinsen.
Erik zegt
@rolov: maar wel voor keizer Rutte :-)
rolov zegt
@erik2907: rutte heeft helemaal niks te vertellen
911targa zegt
Wat te denken van vogels als de brilduiker en de brilgrasmus?
donvincenzo zegt
@911targa: Of de roelvink.
enjoypunani zegt
@donvincenzo: met gele ballenknijper?
jasbelle zegt
Dat wordt dus op de motor naar de GP gaan
vroaaar zegt
@jasbelle: nee joh, landingvaartuig. Geen extra asfalt nodig en bijna voor de deur afgezet worden.
michaelknight zegt
@vroaaar: een tijdelijke pier aanleggen aan het strand. Misschien kunnen ze zelfs wat pierdelen van Scheveningen overnemen; dat ding moest daar toch weg? Recycling, hoe groen verpakt wil je het hebben…
lekbak zegt
@michaelknight: die pier is net weer helemaal hip. Het is een waar knotjesparadijs dus die zal inmiddels wel goed lopen.
monaco zegt
@vroaaar: Nou daar heb je wel een idee zeg! Een grote parking ergens aan de kust en vervolgens met roeibootjes naar Zandvoort ??
amersfoorter zegt
Ben pro F1 maar de zaken roeren anders als er een prinsje betrokken is…. Dit wordt linksom of rechtsom wel in een achterkamertje geregeld…
antoombom2000 zegt
@amersfoorter: Ik ga er wel van uit. En het helpt natuurlijk ook als de mensen die hier besluiten over moeten nemen zelf ook graag een NL GP willen
spykerboy zegt
-edit: nutteloze bijdrage, je grammofoonplaat blijft hangen-
jaso013 zegt
@spykerboy: gezeik? Dus de natuur die moet maar wijken voor een evenement? Ze hadden ook grondiger research kunnen doen dan wisten ze dit alvorens de kaartverkoop online wed geplempt. Kunt lacherig over die paar vogels en vleermuizen doen maar het is maar goed wedaar in NL fatsoenlijk aandacht aan besteden.
rhellema zegt
@jaso013: ja, de natuur moet maar voor het evenement wijken. Het is altijd zo toevallig dat er ineens één of ander zeldzaam beestje wordt gevonden bij evenementen of aanleg van nieuwe wegen. Die flodderaars zitten op wel meer plekken in Nederland dus deze kunnen we missen als kiespijn.
spykerboy zegt
@rhellema: exact wat jij zegt dus
pielemuis zegt
@spykerboy: gelijk hebben ze. Wijken ze nu, kunnen ze voor ieder dingetje wel wijken. Daar wordt het niets beter van. Het had van tevoren beter geregeld moeten worden.
jaapiyo zegt
@spykerboy: excuus, helaas is je prima reactie vernaggeld door een overijverig milieugekkie op de redactie. Ik kan ‘m niet herstellen, maar wees gerust dat ik de snodaard erop aangesproken heb.
spykerboy zegt
@jaapiyo: mijn mening, ontslaan die gene, we hebben niks aan hippies die zich bezighouden met auto gerelateerd nieuws
gerjan zegt
Assen was altijd al de beste oplossing. Maar Assen ligt niet aan het strand. Assen heeft geen bekende Nederlander met veelste veel geld als eigenaar. Van mij mag het hele feest daar niet door gaan. Assen heeft alles klaar liggen. Net als overal is het gewoon vriendjes politiek en de rest kopen we wel af. Ik hoop dat het een puinhoop en chaos word !
W115 zegt
@gerjan: Assen ligt te ver om het Amsterdam te noemen
mashell zegt
@w115: misschien is het tijd om de buitenlandse toerist maar gewoon de waarheid te vertellen: Nederland is meer dan Amsterdam. Zandvoort is niet Amsterdam Beach, Schiphol is niet Amsterdam Airport, Lisse is niet Amsterdam Flowergarden, Rotterdam is niet Amsterdam Harbour, Eindhoven is niet Amsterdam Technology Park, Breda is niet Amsterdam Drugs Production Facility, Texel is niet Amsterdam Island en Antwerpen is niet Amsterdam Birdmarket.
flutterby zegt
@mashell: die toeristen kennen Nederland niet, enkel Amsterdam omdat het zich té goed vermarkt heeft.
lekbak zegt
@mashell: weet je wel wat amsterdam lake district is? Dat is Friesland, slim verpakt door een Friese ondernemer die nu rijk word van Aziatische toeristen. Geweldig toch?!
Assen: amsterdam countryside ofzo. Voor internationale mensen is alles binnen 3 uur van amsterdam toch nog steeds amsterdam.
brammetjedeb zegt
@mashell: zeg eens! Breda wat?
mashell zegt
@brammetjedeb: ok, jij je zin. Breda is waarschijnlijk wel de drugsfabriek voor Amsterdam.
brammetjedeb zegt
@mashell: ?
Schnor zegt
@gerjan: vergeet Heineken niet. Ik denk dat zij ook een groot aandeel hebben in de locatie Zandvoort.
baklava zegt
Het wordt alsnog Assen!
Dutchdriftking zegt
Haha, straks gaat het hele feestje niet door…..
beast95 zegt
F1 moest en zou naar Zandvoort komen. Echt onvoorstelbaar hoe dit geforceerd is. Alleen vanwege het geld (maar owee als een olieland een race organiseert) en de geschiedenis. Alle beloftes die gemaakt worden over aanpassen van het circuit neem ik ook met kilo zout. Het zal altijd een smal circuit blijven en de kans op een optocht is gewoon realistisch. Ook nu met al deze zaken zoals fauna zie je gewoon dat de organisatie gewoon matig is. Het had zoveel beter gekund als er gewoon objectief in was gegaan ipv (vriendjes)politiek. Want ik juich een Nederlands F1-weekend zeker toe, alleen laten we het fatsoenlijk organiseren zodat we een topweekend hebben.
Edge zegt
We zullen ze maar niet vertellen dat er het hele weekend helikopters van de cameraploeg boven het circuit hangen, en dat er een traumahelikopter naar het circuit moet komen om standby te staan in het geval van een ongeval.
galverink zegt
50 helicoptervluchten. Even in perspectief:
The Silverstone Heliport even holds the world record for the busiest airport in a single day, having seen over 4,000 helicopter movements on the Sunday of the 1999 British Grand Prix
Houthakker zegt
Is het echt nodig een jaar lang iedere dag posts over gp zandvoort te plaatsen AUTOBLOG? Zoals kieft altijd zegt : daar word ik echt moe van
jaapiyo zegt
@houthakker: iedere dag wellicht niet, maar lijkt me logisch dat we de ontwikkelingen op de voet volgen.
MaartenD zegt
Heel gaaf de GP in Nederland maar dit wordt een logistiek drama
nelson90 zegt
Laat anders maar…
gieltj zegt
Alleen heel leuk dat het autoverkeer wordt afgevangen bij de snelwegen, maar hoe zit dat dan met minder valide mensen (zoals ikzelf) die niet ver kunnen lopen ivm chronisch ziekte?
mashell zegt
@gieltj: die kunnen op vertoon van hun invalidenkaart dan filevrij doorrijden, die kunnen dan gemakkelijk vooraan parkeren en komen dan met hun loophulpmiddelen hopeloos vast te zitten in het mulle duinzand.
spykerboy zegt
@mashell: mensen zullen nu dus massaal dingen faken om zo een pas te krijgen zodat ze er lekker heen kunnen rijden…
grrrrommmmm zegt
Lijkt net de smurfen, alles wat brillie organiseerd loopt verkeerd af…
toniominestrone zegt
En maar zeiken en zeiken,AB is verworden tot een groot urinoir.
z3cabby zegt
@toniominestrone: begon mij ook al op te vallen.
drdrift zegt
Drijfzandvoort GP..
hamerhaai zegt
Ach, rechtstreeks vanaf Schiphol met een paar dikke SUV’s continu pendelvervoer is ook niet verkeerd. Auto’s moeten in Haarlem al parkeren, dus van Haarlem tot Zandvoort heb je daarvoor vrij baan.
edhageman zegt
man man man, was toch naar Assen gegaan, daar ligt de hele infrastructuur voor het oprapen, dit is het wiel opnieuw uitvinden. En zoals in veel commentaren boven komt drijven; er zijn (oranje) belangen in het spel.
snorrie zegt
Vanaf 4:30 was waar ik aan moest denken.
https://youtu.be/ZkUZ1D6gcig