Eerste gladde nacht is een feit

Auteur: , 49 Reacties

In driekwart van het land gingen strooiwagens de weg op vannacht om onze wegen van een laagje strooizout te voorzien. Brace yourself, winter is coming!

Ik ben een photoshop-koning

Niet overal werd nog gestrooid vannacht maar op risicovolle plaatsen zoals bruggen en viaducten wel. In sommige regio’s heeft men overigens wel gewoon alle wegen van een laagje strooizout voorzien. In Twente was het vannacht -5,5 graden aan de grond en ook op de Veluwe werden temperaturen ruim onder nul gemeten.

Op de snelwegen zijn voor zover bekend geen gekke dingen gebeurd, Rijkswaterstaat heeft preventief gestrooid waar nodig en natuurlijk heeft u allemaal braaf de winterbandjes gemonteerd. Met het winterse weer in aantocht is het echter oppassen geblazen de komende weken. Zoals u weet zijn drie vlokjes sneeuw in dit land genoeg voor een waar verkeersinferno. Wanneer dat gaat gebeuren? In het hele land is er vanavond al kans op natte sneeuw, op sommige plaatsen is er zelfs al kans op een wit dekentje dat blijft liggen, als u De Veluwe of de Limburgse heuvels over moet, neem dan dekens mee, een tent, een Sint Bernardhond (met zo’n schattig vaatje rond zijn nek), waxinelichtjes, een sneeuwschuiver, proviand voor een maand en vergeet niet om flink wat jerrycans met brandstof te hamsteren. U weet maar nooit.



49 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
In de Randstad nergens last van. De rest van Nederland telt toch niet mee dus daar hoeven ze van mij ook niet meer te strooien.
@flippert:
Randstad? Is dat niet die plek waar de noodtoestand wordt uitgeroepen wanneer het dreigt te gaan sneeuwen?
@Vreddy_B: Nee dat is die plek waar men naast Schiphol gaat wonen om vervolgens te zeiken dat er zoveel geluidsoverlast is. Die plek waar men in de binnenstad van Amsterdam gaat wonen om te zeiken dat er zo weinig plek is voor je auto.
@E34M5Touring: Toch wel mooi dat voor die achterhoekers & co. de Randstad gelijk staat aan Amsterdam e.o.
@2800cc:
Toch kan ik ze geen ongelijk geven de Achterhoekers de Friezen de Grunningers en de Drentenaren, als ik vanuit Dordrecht naar Amsterdam rij dan kom ik zeer weinig tot geen weilanden meer tegen, ik zie de hele rit overal waar ik kijk gebouwen staan.

Ik kijk uit naar morgen dat ik over de A6 mag stampen tot aan Heereveen toe helemaal uitrijden dan rechtsaf de A7 dan naar Drachten polder polder en nog eens polder, en stiekum hoop ik op een sneeuwbui onderweg, dan een lekker bakkie warme choco scoren of een koppie snert mmmm.
Sneeuw en ijzel dan worden de mannen van de jongens gescheiden, en dan bedoel ik niet die eikels die met alle gadgets aan 140 knallen op de linkerbaan, die sporen niet die hebben niet een steekje los maar een compleet breiwerk losliggen, hun auto mag dan superveilig zijn maar het overige gros NIET, en zeker een 50 tonner niet.
Gewoon op me gemakkie naar het heuge Neurden rijje muziekie aan geen haast ik ga op tijd weg zo’n 3 uur voor dat ik er moet zijn.
Prettige reis allemaal.

Ps
Er is een nadeel aan deze rit ik moet langs die subsidieverslindende windmolens, 18 miljard maar.
@E34M5Touring: Zelfde gezeik hier in Hengelo (Twente). Vliegveld Twente ligt tussen Hengelo en Enschede in. Massaal gingen mensen uit het westen hier wonen, nadat de burgerluchtvaart werd opgeschort. Het is altijd bekend geweest dat het een vliegveld in ruste was, niet een gesloten vliegveld. Nu worden de plannen uitgewerkt om het weer een actief vliegveld te maken en mensen die rondom wonen staan massaal op hun achterpoten. Eigen schuld, de plannen én het bestemmingsplan is altijd openbaar geweest in de stadhuizen van alle omringende gemeenten.

OT:
Het was hier op onze thermometer -3 overigens. Heerlijk, laat de sneeuw maar komen ! Ik denk nog altijd met plezier terug aan 25 November 2005, toen half Twente overhoop lag door de sneeuw (toen lag er echter wel 20-30 centimeter :P
@Vreddy_B: Word lachen als de helft van de werknemers dan niet aankomen op bedrijven….
@Vreddy_B:
En waar alle zomerbandjes op de manier gaan rijden, waar we bij droog weer zo’n enorme hekel aan hebben: Links gaan en blijven rijden met een sukkelgangetje om alles met winterbanden onnodig op te houden.
@flippert: Waarom denk je anders dat al die buitenlanders in de Randstad wonen, dan hoeven ze naast hun kut bak niet bang te zijn dat ze schade rijden oftewel geld moeten betalen.
@olsen95: Like
@olsen95: naasthunkutbakbangzijnschaderijden is inderdaad een ontzettend storend fenomeen hier, ja..
@flippert: Winterbanden is in NL eigenlijk flauwekul, je rijstijl aanpassen bij sneeuw gladde wegen is het allerbelangrijkste !! Ik rij al jaren RWD auto’s en heb altijd nog kunnen rijden met die sneeuw bagger van de laatste jaren. Nogmaals gewoon je rijstijl aanpassen.
Winterbanden zit bij de meeste banden tussen de oren waar de verkoop slim gebruik van maakt.
Er zijn genoeg testen geweest waarbij een goede zomerband bijna onder alle omstandigheden beter presteert.
@bofkont: Bij de meeste MENSEN TUSSEN DE OREN!
@bofkont: Jij spoort ook niet ofwel haha. Winterbanden zit tussen de oren, mafkees
@hoonigan247: Ik bedoel uiteraard het veilige gevoel van winterbanden zit tussen de oren van mensen. Maar mooie woorden hoor knul iemand zomaar een mafkees te noemen.
@bofkont: heb je wel eens gereden met winterbanden ?!?! Dan schaam jij je diep
@hoonigan247: Ja hoor zo vaak mee gereden, mijn vader heeft ze ook omdat hij vaak naar Duitsland gaat dus verplicht. Ik mij schamen? lol nee dacht het niet.
Ga jij nu maar lekker met je nep veiligheid de weg op, en doe gerust mee met die winterbanden gekte om de bandenboeren extra te belonen.
@bofkont: Ik krijg altijd zo’n hoofdpijn als er winterbanden tussen mijn oren zitten: dat past niet.
@pjotr: Ik bedoel uiteraard het veilige gevoel van winterbanden zit tussen de oren van mensen.
@bofkont:
U snapt um helemaal tis allemaal om de euro te doen niks meer en niks minder net Haloween Valentijn en Sinterklaas en de Kerst GELD GELD en iedereen gelooft het, ik niet ik rij het hele jaar door op dezelfde bandjes alleen ik pas me snelheid en rijgedrag aan, en defensief rijden scheelt ook een hoop.
Prettige winter en veel veilige km toegewenst mister BMW denk ik gezien uw avatar
@hanzel: Kijk u begrijpt het! ja momenteel een bmw, maar in het verleden ook 6 alfa’s tot grote tevredenheid !
@flippert: Randstad is toch een uitzendbureau?
Misschien leuk als iemand even reageert die kan uitleggen wat het nut is van winterbanden? Ik heb namelijk gééén idee.. Ook graag reageren als je ze niet nuttig vindt.
@flippert: Winterbanden helpen alleen als iedereen er gebruik van maakt. In NL heb je er inderdaad geen reet aan. Zeker in de randstad niet, waar na een vlokje sneeuw alles vast staat.

In DE of verder kan het wel eens handig zijn om een heuveltje op te komen
@flippert: nouwinterbandenzijngewoonheelbelangrijkenmakeniederesituatieveilig maaralleenalsjeechtnietkanautorijden.
@flippert: de winterband heeft een andere compound. In de winterband zit meer natuurlijk rubber (wat zachter is) dan in een zomerband. Deze zachte compound zorgt voor meer grip bij lage temperaturen omdat de band zich beter hecht aan het wegdek. De winterband heeft hierdoor niet alleen effect bij zware sneeuw of regen.
@fransefinesse: oooh, nou, interessant zeg!! Maar het schijnt dat ze alleen goed werken als het exact 7 graden is of zo?
@flippert: Naar mijn weten onder de 7 graden.
@flippert: Ik heb vorige winter een aantal auto’s op zomerbanden naar de garage moeten rijden om er winterbanden op te leggen. Dán merk je het verschil pas, maar dan moeten de omstandigheden er ook naar zijn.

De kosten zijn eigenlijk geen excuus, omdat je zomerbanden niet slijten wanneer je winterbanden onder je auto hebt ;)

Zelf heb ik dit jaar ook maar de investering gedaan in een set stalen velgen met winterbanden, zodat ik zelf de wielen kan wisselen (niet steeds 60 euro voor banden wisselen en balanceren).
@towi1989:
Kosten zijn wel degelijk hoger! Je hebt ruimte nodig een vol jaar lang je winterset/zomerset op te slaan -> Kost ruimte / geld.
Winterbanden slijten harder, zeker met warmere dagen en 20 graden halen we in Nederland regelmatig tijdens winterbandenperiode.
Rubber droogte uit na jaren, dus als je weinig kilometers rijdt kan je je winterbandjes en/of zomerbandjes met voldoende profiel na een paar jaartjes wegdoen anders is het positieve effect ook gedaan!
Dan wordt ook nog eens geadviseerd om winterbandjes eerder te vervangen (lees, met meer profieldiepte), omdat anders het effect ook weg is!

Kassa voor bandenfabrikanten, montagebedrijven (al dan niet met opslag) en velg-fabrikanten!
Gek hè, dat we dood worden gegooid met positieve verhalen over winterbanden ;-)
@reactief: bij de Efteling geweest jonge ?
@hoonigan247: Goede reactie!
@reactief:
Opslag is 25 euro. En als dat te veel is, gooi je ze gewoon ergens in een hoekje in de schuur.
@Hubert: Dat zeg ik, kost ruimte / geld. + de andere punten die ik noem natuurlijk. Prima als je dat er voor over hebt en inderdaad geen hele grote kostenpost.
Maar ik sla over, ik geloof niet in de voordelen van winterbanden in Nederland, zeker niet met weinig kilometers per jaar.
@reactief: De werking van winterbanden neemt idd af onder de 4/4,5mm profiel maar ze kunnen wel gewoon tot 1,6mm gebruikt worden als zomerbanden.
@danielj: en daar gaat je voordeel. betere grip tijdens enkele sneeuwdagen, maar minder grip tijdens vele dagen in de zomer…
@reactief: Klopt, ik zelf houd ervan om in de mooie zomerdagen over de mooie landwegen hier in Duitsland te rijden en dan heb je misschien wat extra grip nodig, geen hond op de weg en een limiet van 100 km/h. Beter kan niet. Ik denk dat 1% van de Nederlandse bestuurders wel eens een omweg maakt voor een leuk ritje. Maar voor die overige 99% maakt het in de zomer niks uit of hun boodschappenblikje op winter of zomerbanden rijdt.
@flippert: Ach, echt nodig is het misschien niet, maar ik heb vorig jaar menig automobilist toch uitgelachen die niet van de parkeerplek af kwam zonder hulp van buitenaf.

En als je geen rallycoureur bent, zoals ik, rijd het wel lekker, je hoeft je niet zo druk te maken over de volgende bocht. Ik heb vorig jaar heel wat automobilisten heel voorzichtjes “onze” rotonde zien nemen omdat het geglibber de bestuurder te griezelig werd.
@flippert: Ik rijdt dagelijks door duitsland naar mijn werk (das korter en sneller dan door NL). Dus ik moet met winterse omstandigheden wel winterbanden hebben.

Daarnaast heb ik nu 16″ velgen en een dikkere wang ipv 17″. Dus het rijcomfort op slechter wegdek is een pietsje omhoog gegaan ;)
@flippert:

Flippert is een troll, tralalala
Flippert is een troll, tralalalalalala

En nu met zijn allen!

;-)
@escort77: une Trolle? Moi???
Heerlijk: winterbanden-fundamentalisten..
@flippert: biertje en popcorn erbij?

Enne, anti-winterbanden fundamentalisten kunnen net zo vermakelijk zijn hoor.
@flippert: Als je voor je werk vaak met spoed naar het ziekenhuis moet rijden, onder winterse omstandigheden. En uberhaupt, als je veel moet rijden en het fijn vind om maximale grip te hebben.
Mooi strak getimed dus, heb gisteren eindelijk mijn auto vanuit Twente naar de winterstalling gereden.
Zonder winterbanden kom ik de straat niet uit met de bmw
@EB:
ESP uit en gas op die lolly, geen enkel probleem.
@EB: Helemaal gelijk! Ik kwam niet eens de parkeerplaats uit vroeger, scheelt nu wel weer met voorwiel aandrijving! Beetje heen en weer sturen en je bent zo weg, dan nog wel mét winterbanden natuurlijk.
Ik zit op me praatstoel sorry.

Winterbanden is commercieel gereutel in mijn ogen dan, goed voor de portemonnee alleen niet de mijne.
Glad weer met zomerbandjes/winterbandjes/lentebandjes/herfstbandjes/muziekbandjes/casettebandjes en of videobandjes, en ik doe dit al jaren (misschien al verkeerd maar wel schadevrij), dan heb ik een lagere bandenspanning zeg maar tot 0.5 minder aan druk in de banden je creëer meer oppervlak wat op de weg staat, en is de winter voorbij dan pomp ik ze weer op, wel in de gaten houden de hele winter door, is goedkoper dan wisselen, en rond me auto lopen doe ik gemiddeld 2 keer in de week ter controle van alles.

Ik had een aantal jaartjes geleden een Senator 3.0 E cd ’91er automaat wel te verstaan met zo’n sneeuwstand op de bak, geweldig knopje niks esp asr of dna of zoiets alleen ABS was aanwezig, en ik deed dus me bandenspanning iets lager zetten en rara wie het eerste weg was zonder wielspin te creëren.
Controle over het rechtervoetje noem ik het ook wel eens je kan als een idioot je gas er op stampen of gedoseerd gas geven, ( behalve bij bochtjes en rotondes gna gna gna gassuhhh) dwars en met dwars bedoel ik ook dwars, kont er naast (gelijk de achterlichten schoonmaken) en lekker driften, beheerst maar dwars.o mijn God wat mis ik een rwd, damn wat haat ik fwd diegene die dat heeft uitgevonden grrrrr.
O laatste tip heul veul op de motor afremmen en heel vlug en zoveel mogelijk naar een zo laag mogelijke versnelling terug, tractie is het magische woord, maar tractie houden is een kunst zonder dat er geslipt gaat worden, dus handgeschakelde versies beheerst uwen koppeling bij het op laten komen, voor je het weet wordt je ingehaald door je eigen achterlichten en rijd u achterstevoren.
Succes glij en rij voorzichtig.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).