Eindelijk: RDW maakt einde aan teruggetunde auto’s [updated]

Auteur: , 57 Reacties

Driehoekig bord achterop, elektronische begrenzer erop en je auto is oppeens niet meer APK- of MRB-plichtig en een rijbewijs is vooralsnog ook niet nodig. Door nieuwe regelgeving van de RDW is het ombouwen van je auto binnenkort -eindelijk- niet meer mogelijk.

Nissan Patrol 45 KM

Zoek op marktplaats naar MMBS (motorrijtuig met beperkte snelheid) en je wordt overladen met een stortvloed aan auto’s die je goedkoop en eenvoudig kunt rijden vanaf je zestiende. Van Berlingo’s tot Suburban’s en van Yarissen tot gigantische legertrucks aan toe, het kan allemaal. Door een maas in de wet kun je je auto ombouwen tot land- of bosbouwtrekker. Dat klinkt ingewikkelder dan het is: een driehoekig bord, ronde 45 km-sticker en een begrenzer is alles wat je nodig hebt.

Deze land- en bosbouwtrekkers zijn vrijgesteld van wegenbelasting, niet meer APK-plichtig en kun je tot 1 juli 2016 zelfs zonder rijbewijs rijden. Vorig jaar is bedacht dat je een T-rijbewijs nodig hebt en die kun je vanaf je zestiende halen door te lessen op een trekker met dubbele pedalen. De invoering is echter vertraagd van 1 juli 2015 naar 1 juli 2016*. Dat je nu nog in een normale auto kunt stappen die zich binnen de bebouwde kom niet anders gedraagt dan elke andere auto, is natuurlijk van de zotten.

Gelukkig komt de RDW eindelijk met nieuwe regelgeving, zo laten ze in een korte maar krachtige mededeling op de website weten:

Als u een voertuig wilt ombouwen naar een land- en bosbouwtrekker moet u vanaf 1 september 2015 bij de keuringsaanvraag een verklaring van de fabrikant overleggen. Uit deze verklaring blijkt dat het voertuig ook speciaal is ontworpen voor het gebruik als land- en bosbouwtrekker.

Ga dan maar eens uitleggen dat je Vitara, Golf GTI of Mercedes SLK écht bedoeld is om bomen mee uit het bos te trekken of het land te bemesten. Ergo: er komt nu dus definitief een einde aan het ombouwen van auto’s naar MMBS. Wie graag onverantwoordelijk wil zijn: je kunt dus nog een kleine anderhalve maand je auto laten omkeuren. Voor reeds tot MMBS omgekeurde voertuigen heeft deze nieuwe regel dan ook geen effect. Dat blijft nog even oppassen geblazen dus, totdat alle 16-jarige hun 45 km-karretje om een boom of argeloze voetganger hebben gevouwen.

UPDATE 16-06-15: Blijkbaar zijn ze bij het RDW ook niet helemaal op de hoogte. Staat elders op hun website nog steeds vermeld dat het T-rijbewijs pas vanaf 1 juli 2016 nodig zou zijn, nu geven ze middels een kort berichtje op hun frontpage (“vanwege de vele vragen” ghehe) aan dat het tóch 1 juli 2015 wordt. Met een B-rijbewijs krijg je vanaf 1 juli 2015 automatisch categorie T bijgeschreven op je rijbewijs en ook een trekkercertificaat is van 1 juli 2015 tot 1 juli 2016 om te zetten in een T-rijbewijs. De RDW adviseert om, indien je een T-rijbewijs nodig hebt en nog geen B-rijbewijs of trekkercertificaat hebt, deze laatste voor 1 juli 2015 te halen en daarna om te laten zetten in een T-rijbewijs. Hoe omslachtig weer…

UPDATE 2: Door de nieuwe regels is het per 1 september niet meer mogelijk om een personenauto om te bouwen naar T5-trekker met een maximumsnelheid van 45 km/u, maar nog wel naar MMBS met een maximumsnelheid van 25 km/u. Wat precies de verschillen zijn tussen deze twee categorieën en wat er nog meer verandert op het gebied van rijbewijzen lees je HIERRRRR!

Foto: rensport6 op Autojunk, met dank aan jan jan voor de tip!



57 reacties

En hoe zit het als de reeds bestaande MMBS-en over gaan op de nieuwe eigenaar? moet deze dan alsnog de verklaring omtrent (semi-)agrarisch gebruik van de fabrikant overleggen?

*flashback krijgt van inperkingen op grijs kenteken rijden…
@RRRobert: Het lijkt erop dat dit niet nodig is. Je hoeft bij de RDW verder geen bewijs van gebruik te geven, anders dan binnenkort een verklaring van de fabrikant dat het voertuig als land- of bosbouwtrekker is ontworpen.
@RRRobert: “Voor reeds tot MMBS omgekeurde voertuigen heeft deze nieuwe regel dan ook geen effect. Dat blijft nog even oppassen geblazen dus, totdat alle 16-jarige hun 45 km-karretje om een boom of argeloze voetganger hebben gevouwen.”
Staat in het artikel.
@vonklausenburg: de reden waarom ik dit vraag, was dat men jaren terug dit ook zei tegen de particuliere eigenaren van auto’s op zakelijk grijs kenteken. “Bestaande auto’s blijven ongewijzigd.” Maar vervolgens werden die auto’s onverkoopbaar toen in eens de achterruiten geblindeerd moesten worden op het moment dat de auto werd overgeschreven op naam. En bij een tweede herziening van de voertuigreglementen hetzelfde verhaal: toen moest er in eens een vaste afscheiding tussen cabine en laadruim komen en moesten er denkbeeldige laadvolumes in kunnen passen, zodat die auto’s allemaal een pukkel op het dak kregen…
@RRRobert: Op die fiets! Ik denk dat uiteindelijk er wel strengere eisen moeten zullen komen.
@RRRobert: Ik hoop van niet want dan kan je nog snel een paar auto’s tunen.
@RRRobert: lijkt me niet te lezen aan; “de reeds..” want, de auto word goedgekeurd als MMBS, de eigenaar niet. Helaas..
Gefeliciteerd allemaal met het behalen van deze mijlpaal!
Weg met die rotzooi.
Ik ken iemand die zelfs zijn bentley continental wou laten begrenzen tot 45 geval ding, of hij het gedaan heeft weet ik niet maar zo’n bentley rijdt toch al bijna 70 in zn eerste verzet.
@henkhupelschoten: serieus? Ik ken zijn broer.
@dubois: heet ie toevallig Bernhard? Dan ben ik nog met zijn zus op stap geweest. Die bleek een houten been te hebben. Kwam ik ook pas midden in de nacht achter hoor.
@awesome: jij mag niet meer raden hoor. Zo bizar verhaal maar geloof me dan heb je nog de “goede” zus getroffen.
@henkhupelschoten: hij heeft ’t gedaan. Hij gaat nu tot 5km/u in z’n 1 en 45km/u in z’n 24.
@henkhupelschoten: zoals Rob de Geus zou zeggen: man man man!
Dat zou nog wel eens tijd worden!

Als er zelfs een teruggetunede Suburban bestaat…

Man man man…
@toyotafortuner: wel stom overigens dat de maatregel niet de bestaande 45KM Golfjes/Vitaras/306 cabrio’s zal treffen.
@toyotafortuner: zelfs een x5 3.0d ik zat gisteren even op mp te kijken
Misschien tijd om de wet eens aan te passen? Er zijn genoeg jongens die op 16 jarige leeftijd gewoon fatsoenlijk zouden kunnen rijden.
@gop1: Maar ook genoeg niet, en dat zijn nou net de gevallen die we niet op hun 16e al in een auto willen.
@vr6audi: Er zijn inderdaad meer domme mensen dan slimme mensen op deze wereld. Ik vind het echter niet eerlijk om de slimme mensen te behandelen op basis van de domme mensen.
@gop1: eerlijk is het inderdaad niet. Wel verstandiger.

Je kunt tegen de overheidsbemoeizucht zijn, maar soms moet je mensen (als in: hele bevolkingsgroepen) nou eenmaal tegen zichzelf in bescherming nemen.
@gop1: Hahah het leven is niet eerlijk man..
@vr6audi: in Amerika rijdt men ook vanaf hun 16e auto, gaat prima.
Lijkt me nochtans best voordelig om een hummer H1 als MMBS in te schrijven. Die dingen rijden toch nauwelijks boven 50kmh.
Heb vorige week zelf mijn T-rijbewijs gehaald. Als je die haalt, dan heb je ten eerste al jaren op landbouw materiaal gereden, en dus ervaring met grote voertuigen. Lessen zijn er amper te volgen voor je T-rijbewijs. Het is praktisch alleen afrijden. Deelnemen aan het verkeer is natuurlijk totaal anders dan op het land rijden. Maar als je met een brede trekker met aanhangwagen door een dorp kan rijden (Hoofddorp) dan kan je wel sturen. Geen imbeciel die het ook maar in zn hoofd haalt om aan een T-rijbewijs te beginnen, omdat scooter veeel meer swag heeft. Dus ik snap het probleem niet om een auto als landbouwvoertuig te classificeren. Een zestienjarige met een combinatie van 3 meter breed en een massa van max 50 ton de weg op sturen, wat mag met een T-rijbewijs. Dat vind ik persoonlijk gevaarlijker.
@gremalibur: Dat je een T-certificaat hebt betekend niet meteen dat je rij ervaring hebt. Ik mijn T-certificaat gehaald met bijna 0 ervaring en had een goede 10 minuten nodig om de aanhanger achteruit de schuur in te draaien (tegenwoordig gaat het allemaal prima hoor). Dat groene papiertje stelt dus helemaal niets voor en je moet goed je best doen om hem niet te halen. De ervaring komt met werk, veel werk. Daarbij komt dat het certificaat helemaal niets zegt over je rijvaardigheid, de politie mag jou ook gewoon verbieden verder te rijden met je trekker als ze vinden dat je te weinig ervaring hebt. Zucht, het is maar goed dat er een echt rijbewijs voor landbouw materieel komt.

Dan is er een stukje herkenning, een landbouw voertuig herken je (over het algemeen) vrijwel meteen, een bestuurder kan zijn/haar rijgedrag daar dan ook op aanpassen. Een MMBS auto wordt door velen als nog herkend als een auto, met een bestuurder met rijbewijs B en een maximaal toegestane rijsnelheid van 130 km/h. En een driehoek en sticker veranderen niet zo snel iets aan die herkenning. En als je denk dat het voertuig voor je harder rijd dan dat ie daadwerkelijk doet kan dat voor gevaarlijke situaties zorgen.

Daarnaast is er nog een stukje fatsoen. Een auto is in Nederland een voertuig waar een volledig rijbewijs voor nodig is en wegenbelasting over betaald moet worden. Het is dus gewoon een dikke middelvinger naar iedereen als jij met je puistenkop voor bijna niets en zonder papiertje een beetje rond tuft in je “landbouw voertuig”.

Dan is er de snelheid. De maximaal toegestane rijsnelheid voor landbouw voertuigen is 25 km/h (een vrij verouderde wet trouwens). Voor MMBS voertuigen is ie ietsjes hoger, namelijk 45 km/h, de snelheid die daadwerkelijk gereden wordt met die dingen ligt ruim boven de 100 km/h. En dat zonder fatsoenlijk rijbewijs.

Ik begrijp het heus wel dat mensen het doen, maar doe het gewoon niet. Er zijn ontelbare alternatieven beschikbeer die wel echt een landbouw voertuig zijn en nog leuker zijn ook.
@robert110: Dat van geen ervaring hebben, geldt ook voor dat roze “papiertje”. Het echte autorijden begint ook pas, na het behalen van dat “papiertje”.
Maar sommige lijken het wel nooit te snappen, maar goed dat geheel terzijde.

Weg met die teruggetunede mobielen, dat het überhaupt mag en kan is al vreemd, maar àla, het is al zo ver. Nu nog even de nek omdraaien, van het al rijdende spul, want daar moeten wij ook nog vanaf.
En wat men op eigen erf doet, moet men lekker zelf weten, als er dan wat gebeurt, is hun eigen pakkie an. Dat is niet haatdragend bedoeld, maar je kunt gewoon weg niet, met al het leed van de wereld op je nek gaan lopen. Het blijft ieder zijn leven en dat moet je vooral naar eigen inzichten in kunnen richten.
Werd tijd. Verbaas me er over dat de reeds omgekeurde voertuigen mogen doorrijden. Levensgevaarlijk… Met 45km/u kan je een hoop schade rijden. Haal een rijbewijs of blijf op je brommert.
@freezzr:

Brommerts zijn natuurlijk helemaal niet gevaarlijk…
@carmasterr: minder voor de mede weggebruikers
Eindelijk zeg! Zie die dingen steeds vaker rijden.
Je kunt dan nog steeds, officieel met je Lamborghini aan komen zetten!

Maar wel dit, weg met die onechte zooi.
Ik zou denken dat de wetgevende macht in Nederland zou bepalen wat wel en niet mag. En dat dit te toetsen is bij de rechterlijke macht. Maar als het om auto rijden gaat dan stellen blijkbaar het CBS en het RDW helemaal naar eigen smaak en inzicht de regels op. Dat die MMBS dingen van de weg moeten is evident maar de waarop dat nu gebeurt is op z’n minst twijfelachtig.
@mashell: Je weet dat het RDW en het CBR (niet CBS… dat is bureau voor statistieken) overheidsinstanties zijn en dat deze met advies van diverse specialisten deze regels opstellen en deze op zijn beurt weer worden getoetst door een toezichthouder?
Yaaay! Dat is fantastisch!
45 km per uur gaat best wel hard..
@burgerbak:
Yep, hard genoeg om spelende kinderen het leven uit te rijden.😎
Ik wil een Leonardo tank mmbs
@papa: Ik neem aan dat je en Leopard bedoeld?
@papa: leopard natuurlijk klote autocorrect. Ik wordt gek van de mrb
@papa: ik wordt is ook autocorrect? Stam en stam+t. Basisschool :’)
@stfu: yep… Autocorrecd
Een Range Rover bijvoorbeeld moet dan wel nog lukken? Of een andere 4×4 SUV? Deze zie je toch bv vaak in Engeland als landbouwtrekker (paarden en of veetransport)?
@kevin_cooman: op marktplaats staan diverse M-Klasses en X5’s met ombouw. Het lijkt overigens of ze vooral dit soort types met 4 ton op de klok zoeken. In de basis onverkoopbare auto’s die anders allang waren geëxporteerd of gesloopt.
Eindelijk! Hebben ze hier zo lang over moeten nadenken?
Hehe eindelijk! Weg met die gevaarlijke dingen
Weg met die meuk. Wil je perse 45 km rijden, mot je maar een stuk plastic op 4 wielen kopen.
Waar kan ik informatie vinden over de uitstel van het T-rijbewijs tot 1 juli 2016? Nergens op het net is hierover iets te lezen, klopt dit wel?
@mike22: Daar gaat mijn interesse ook naar uit. Kan niks vinden. Zelfs geen rijschool waar je met het T rijbewijs bezig kan
@anrike: We hebben een update geplaatst bij het artikel omtrent het T-rijbewijs, blijkbaar is de RDW ook nog niet helemaal op de hoogte.
@dizono: Jammer voor ons. Oktober wordt ie 16..
@anrike: Tegen die tijd kan hij les nemen bij een rijschool om zijn T-rijbewijs te halen. Verdere details daarover verwacht het CBR de komende weken.
Zojuist met het CBR gebeld voor wat betreft het uitstel van het T rijbewijs naar 1 Juli 2016 maar die spreken dit tegen!
Zit met een zoon van bijna 16 die zijn T rijbewijs/ Trekkerrijbewijs wil halen en wonend op een Waddeneiland zou me dit zeer goed van pas komen, vandaar de interesse vh uitstel…

Dat er een einde komt aan de omgeturnde auto’s was te verwachten en terecht!
Sticker. To stick. Plakken. Plakker. Plakplaatje. Kicker/kikker. Stikker? Nope
Kom maar door met die unimogs. Gewoon zoals vroegah op t schoolplein. Stuk of wat van die dingen buiten de poort. Droog. Hoog. En ruimte zat voor de boekentas :-)
Jammer voor ons! Dat gaat dus niet meer lukken helaas.
Had mooi geweest!
waarom een dure auto terug zetten naar 45 k/m per uur als je ook een bommobiel kunt kopen. Is toch veel makkelijker!

grtjs,

C.Steen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).