En het meest waardevolle automerk ter wereld is…

Auteur: , 39 Reacties

We voeren de spanning op!

En het meest waardevolle automerk ter wereld is...

Voor de goede orde een woordje vooraf. Dit artikel heeft betrekking op het BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands onderzoek van Kantar Millward Brown en dus niet op de onderzoeken van Interbrand. Dat dat even duidelijk is.

De Brandz-lijst kwam tot stand op basis van een paar miljoen interviews en aanvullende gegevens. Op basis daarvan is Toyota gekozen als het meest waardevolle merk en da’s alweer de tiende keer in twaalf jaar. De Japanners worden gevolgd door BMW en Mercedes. De volledige top 10 check je hieronder. Je vindt er de waarde van het merk uitgedrukt in miljarden dollars, de positie in de top 100 van merken overall en het verschil in waarde ten opzichte van 2016.

1. Toyota $28.7 (30) -3
2. BMW $24.6 (35) -8
3. Mercedes-Benz $23.5 (40) +4
4. Ford $13.1 (83) 0
5. Honda $12.2 (91) -8
6. Nissan $11.3 (100) -1
7. Audi $9.4 (*) -1
8. Tesla $5.9 (*) +32
9. Land Rover $5.5 (*) +17
10. Porsche $5.1 (*) +16

Opvallend is dat de waarde van Tesla (vorig jaar op plaats 10) een flinke boost heeft gekregen in het afgelopen jaar, maar ook Land Rover en Porsche doen kennelijk uitstekende zaken. Audi wist de schade ondanks Dieselgate beperkt te houden en BMW moet vrezen voor de Duitse premiumkroon. Mercedes staat namelijk aan de deur te kloppen.

Het meest waardevolle merk overall blijft Google, dat wordt gewaardeerd op 245,6 miljard USD (+7%).



39 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Klopt echt geen kloot van ..

Want een Prius is stom ..
@mauritsh ”Je vindt er de waarde van het merk uitgedrukt in dollars”
misschien handig om erbij te zetten dat het de waarde in miljarden betreft
@2505: damn: had net een overnamebod gedaan. Blijkt nu dus tientallen miljarden te laag te zijn…
@ralfast: ja helaas, ik had al 5,1 miljoen voor Porsche losgepeuterd bij mn accountant, blijkt het om 5,1 miljard te gaan..
Jammer dat Volvo de 850R niet meer produceert. Anders stond dit merk sowieso op nummer 1!!
@kennone: inderdation
@kennone:

Bijzondere beredenering ..
Volvo is juist op dat moment overgenomen door Ford voor een grijpstuiver ..
@lincoln: ik vind dat Ford Volvo niet heeft over genomen. Dus @kennone heeft gelijk.
@pomoek: Je zegt eigenlijk: “Ik vind dat iets dat echt gebeurd is niet is gebeurd… ”

Mooi staaltje commentaar op onze huidige maatschappij…
@dracae: haha, precies, meer specifiek, op de reacties van enkele autobloggers die feiten en meningen nog wel eens door elkaar halen. Het grappige is: ik heb het net nog even gegoogled (meest waardevolle merk tenslotte). Volvo heeft de 850 gemaakt tot en met 1996. In 1999 pas kocht Ford Volvo. Voor 6,5 miljard. In 2010 verkocht Ford zijn aandeel voor 1,8 miljard. Dus wat @lincoln zegt is nog dubbelflauwekul ook!
@lincoln: Dat was pas bij de v70 generatie
@kennone: hij luistert al niet meer…
@kennone: 850R for president!!!!111 Dat de gemiddelde hatchback beter stuurt, sneller en zuiniger is maakt niks uit.
@romeoalfa: klopt! Van de week een oprit op de a58 genomen met een Seat Leon FR voor mij. Trok mijn 850R nog maar net!, en de Seat liep gewoon weg!! maar daarna reed ik hem (gelukkig) wel kwijt😎 en zou serieus niet willen ruilen tegen mijn baksteen!! Volvo (850R) for life!! Hehe
Wel raar dat Audi en Porsche apart staan en niet onder de VAG-vlag. VAG zou volgens mij op 1 moeten staan ipv Toyota.
@ericc: Het gaat dan ook om automerken. VAG is een fabriek dat meerdere merken onder zijn hoede heeft. Net als dat Lexus onderdeel is van Toyota. Wereld van verschil.
@ericc: dan zou Alphabet bovenaan staan ipv Google
@ericc: Dan zou Lexus ook bij Toyota moeten, en Jaguar bij LR, en Smart bij Mercedes etc.
@ericc: Zoals bovenstaande reacties al zeggen, merken dus. De ‘gewone’ man kent VAG haast niet, net als PSA of FCA. Wel VW, Peugeot of Jeep bijvoorbeeld.
@ericc: ik neem aan dat ze de totaalplaatjes bedoelen gemakshalve?
Toch bijzonder dat BMW zo hoog staat, tussen Toyota en Mercedes-Benz in. Vooral omdat BMW geen utiliteitsvoertuigen bouwt (Mercedes-Benz en Toyota doen immers ook in personenbussen, vrachtauto’s, bedrijfsbussen, touringcars, you name it).

BMW lijkt het qua branding (lees: waardering op status en imago) dus beter op orde te hebben dan die andere twee.
@granlusso: Klopt! Maar de motorendivisie van BMW is ook zeker geen kattepis
@lekkaah: Dat zal daar ook zeker aan bijdragen, nog niet aan gedacht.
@lekkaah: BMW maakt waarschijnlijk dan ook beste motoren ter wereld.
@granlusso: Geniet er nog maar van. De 2AT/GT is dat aardig aan het afbreken ;p
@87sandyd: Vind jij. De majority is tenslotte erg blij dat ze tegenwoordig ‘BMW’ rijden, ipv een Opel Zafira.
Wat velen ook niet weten is dat Toyota nog steeds het best verkopende merk is ter wereld.

Ja, VAG groep en Toyota groep willen elkaar nog wel eens voorbij streven in nummers. Maar kijkend naar hoeveelheid auto’s wat het merk zelf verkoopt, dan verkoopt Toyota veel meer dan de rest (dus ook dan VW)
@fanboy: Ook al heb ik nu een Toyota en had ik in het verleden een VW… toch zegt me dit echt helemaal geen r**t…
Wat wel vreemd blijft is de waarde van Tesla, een fabrikant die nog nooit op iets winst heeft gemaakt en het risico loopt verdrukt te worden als de traditionele spelers echt op stoom komen..met hun EV’s.
@dracae: Het zegt je geen r**t?

Wat bedoel je? Dit gaat puur over waarde van de merknaam, niet eens het bedrijf zelf. Als je er dan miljoenen van verkoopt, dan kun je spreken van een goede merknaam. Toyota staat in Amerika echt zeer goed te boek, vrijwel alleen maar vanwege de betrouwbaarheid.
Maar andere zaken spelen ook mee zoals groei. En Tesla hoeft niet eens veel te verkopen, de meeste mensen weten wat het is. Tesla heeft dus een goede naam en groei potentie.
@fanboy: Allemaal theorie, gebaseerd op meningen en dus eigenlijk onmeetbaar. Het betekent niks en je koopt er ook niks voor.
Laat ze maar gewoon leuke, goede auto’s maken en verkopen en daar op gewaardeerd worden, niet op dit soort prietpraat.
Toch leuk dat dit onderzoek elk jaar weer terug komt. Uiteindelijk zegt het resultaat van het onderzoek niks. Je kan er niks mee, je kan er niks op bouwen en kan er ook niet op handelen. Het enige wat je kan doen, is zien wie het vervelends is op saaie feestjes of familiedagen: je hebt altijd iemand die en lijstje kan opdreunen maar verder niet snapt wat zoiets betekent.
Waar staat Saab? ;)
@svenska_aeroplan_ab: Die voert het lijstje van “baaS” aan ;)
Geeneens Ferrari in de top 10? Bijzonder.
@lalancia: met dat kleine aantal autos zijn ze niet bepaald een grote speler. Laat staan dat er veel submerken aan gebonden zijn.
Geen VW?
klopt het rechter rijtje echt? nissan 89 miljard minder waard geworden?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).