Ex-Audi baas en Pininfarina gaan supercars bouwen

Auteur: , 11 Reacties

Het bekende Italiaanse designhuis wordt een SUV... uh, sportwagenmerk.

Voorbode van Pininfarina, de H2 Speed

Groot nieuws van een relatief klein designbedrijf. Pininfarina, dat in 1930 werd opgericht, gaat zich niet alleen focussen op carrosseriedesigns, maar ook op de technische ontwikkeling. Je hoort het goed: Pininfarina gaat eigen supercars bouwen.

Dat klinkt uitstekend, al moeten we de liefhebber van brullende achtcilinders, jankende V10’s en smeuïge V12-motoren helaas teleurstellen. Alle toekomstige Pininfarina-modellen zijn 100% elektrisch. Om dat te realiseren, investeert het Indiase Mahindra-concern, waar de Italianen onderdeel van uitmaken, 100 miljoen dollar om mee te starten.

Voorbode van Pininfarina, de H2 Speed

Over een periode van vijf jaar wil men vier auto’s op de markt brengen, waarbij in totaal 358 miljoen pond wordt geïnvesteerd. Op de Autosalon van Genève kon je laatst al genieten van het fraaie lijnenspel van Pininfarina’s voorproefje, de H2 Speed (zie foto’s). Dat moet een soort concurrent worden voor Bugatti en Koenigsegg, die intern PF-Zero wordt genoemd. Daarnaast volgen er drie SUV-achtige modellen. Eentje wordt een antwoord op de Lamborghini Urus, de andere twee SUV’s moeten het opnemen tegen de Porsche Cayenne en Porsche Macan.

Om een hoop ontwikkelingskosten te besparen, gaat Pininfarina samenwerken met het Kroatische Rimac (die zijn goed bezig) en het Mahindra raceteam uit de Formule E. Met diverse connecties en de hopelijk juiste man aan het roer (ex-baas van Audi India, Michael Perschke), wil Pininfarina een volwaardig autofabrikant worden. We houden onze vingers gekruist!

UPDATE 13 april 2018: Automobili Pininfarina zal een eigen merk worden, onder de vlag van de Indiase autofabrikant Mahindra. Ze zullen vooral elektrische SUV’s gaan produceren, het volledige persbericht lees je hier.

Automobili Pininfarina, promoted by Mahindra & Mahindra Ltd., will be based in Europe. The company will design, engineer and manufacture high technology, extreme performance, luxury electric vehicles for the most discerning global customers.



11 reacties

Oei.

Ik heb de tekst drie keer moeten lezen, in de hoop dat het me op een ander idee zou brengen. Maar alles in de tekst wijst erop dat Mahindra gewoon de naam Pininfarina op een soort Indiaas spul gaat plakken, dat qua design noch techniek hoogstaand zal zijn. En dat ook alleen maar zal bedoeld zijn voor de Indiase markt.

Een soort van Brand Grab dus, zoals met MG gebeurd is…
@Esprit_de_Flandre: ufs hoop het niet… Pininfarina heeft zo’n mooie geschiedenis, hoop dat er nog wat aan verlengt kan worden
@esprit_de_flandre: je kan het zo lezen, maar het kan ook anders. Ervaring in formule E + (toe)leverancier(s) via Rimac + ontwerpervaring van Pininfarina + geld van Mahindra Group (21e bedrijf in India) = grote kans op succes. Daar zit een hoop kennis bij elkaar. Auto’s ontwikkelen zit een tikje anders in elkaar als het gaat over supercars, want aantallen en de prijs zijn niet noodzakelijk de remmende factor. Niet vergeten dat een paar kleine bedrijfjes als Zenvo, Koenigsegg of Pagani supercars in elkaar steken met nauwelijks meer dan een handjevol werknemers. Rimac doet overigens hetzelfde met hun concept one en two, al is het dan maar om de haalbaarheid (niet de schaalbaarheid) van hun technologie en kennis aan te tonen.
Sportwagenmerk…

En dan komen ze met praktisch alleen maar SUV’s…
Pininfarina, de naam die op vele geweldige creaties uit het verleden staat. Ik noem een 288 GTO, een F40 en een Matrix. Deze naam staat nu op een inspiratieloos samenraapsel van Leepu en een F1 Sharkfin. Pininfarina, de naam die er ooit toe deed, verworden tot een lege branding huls. Dat doet pijn.
RIP Pininfarina
@rijnounsdoor: Veel erger dan het de laatste jaren al was kan het toch niet meer worden…

Neem dit ontwerp alleen al:
https://goo.gl/images/6HtXjF

Enige wat door de Italianen ontworpen lijkt te zijn is de badge…

Terwijl ze bij Pininfarina in het verleden zulke mooie auto’s ontworpen hebben. Auto’s waar je de naam Pininfarina gewoon uit de vormgeving kon aflezen. Ben bang dat ze dat niveau nooit meer zullen halen.
@rijnounsdoor: een Matrix, das een goeie!
@ikleesookoverautos: ik heb nog steeds het idee dat die Matrix alleen maar een Pininfarina logo heeft omdat ze ooit een klassieke Ferrari in de schredder dreigden te gooien als hij niet zou kiezen uit een van de door henzelf ontworpen auto’s. En voila! Weer een Pininfarina geboren
Michel Valliant is testrijder?
Wagen op de foto lijkt op de Fittipaldi EF7 (Gran Turismo) welke ook door Pininfarina is ontworpen.
Enige nieuws hoe het staat met de straatversie of raceuitvoering van de EF7?
Supercars en elektrisch gaan niet samen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).