Exploderende occasionimport sloopt oude record

Auteur: , 53 Reacties

En door!

Exploderende occasionimport sloopt oude record

Wie op de eerste dag van het jaar ons artikel las over de autoverkoop in Nederland in 2017, zal ongetwijfeld gezien hebben dat het importeren van auto’s buitengewoon goed in de smaak viel. Sterker nog, gedurende de tweede helft van 2017 kregen we zelfs te maken met elkaar overtreffende recordkwartalen. Nu 2018 is begonnen, en we het eerste kwartaal achter de rug hebben, blijkt het hek helemaal van de dam te zijn.

Het eerste kwartaal van 2018, waarin 61.530 auto’s werden geïmporteerd, laat het voorgaande halfjaar mijlenver achter zich. Dit blijkt uit cijfers van VWE. In vergelijking met het laatste kwartaal van 2017, waarin 49.938 auto’s werden geïmporteerd, kwamen er de afgelopen drie maanden liefst 23 procent meer auto’s ons land in. Vergelijken we het cijfer met het eerste kwartaal van 2017, dan zien we zelfs een groei van 25 procent.

Het is ongehoord dat we in één kwartaal zoveel geïmporteerde auto’s mogen verwelkomen. In het verleden kwamen er, per kwartaal, nooit meer dan 50.000 auto’s ons land binnen. Het aantal gebruikte importauto’s overtrof daarbij, voor het eerst, het aantal gebruikte exportauto’s.

Na het lezen en verwerken van deze cijfers kunnen we niets anders stellen dat het inmiddels een publiek geheim is dat het importeren van gebruikte auto’s absoluut geen misselijke zet is. Door het grotere aanbod en de lagere prijs in het buitenland, is het voor mensen aantrekkelijker in het buitenland te shoppen. De te betalen BPM wordt daarbij veelal voor lief genomen, omdat de uiteindelijke prijs alsnog lager ligt dan de aanschafprijs voor een Nederlandse occasion.

Beeld: E63 Estate, door @wolfssjrd



53 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Het is dat ik zo’n kneuzig leasertje ben, anders had ik het wel geweten! Lekkere oldschool AMG, Alpina of misschien een 944 o.i.d. impkrteren. KM’s maak ik toch niet dus benzinekosten neem ik wel voor lief. Voor de volgende auto toch de overweging waard..
@2wheeler: das inderdaad niet handig, leasen zonder km’s te maken…. gauw veranderen! Life is too short to drive boring cars!
@dutchneon: ga je ook niet over je limiet heen van het aantal km’s dat je mag rijden met je lease auto.
@mb10: geen limiet! Is financial, niet operational.
@2wheeler: Nóg stommer!
@boxergt: leg eens uit?
@dutchneon: mwoah, als MKB familiebedrijf is er gekozen voor financial lease. De auto wordt aan het einde van de rit dus gewoon ons eigendom en we hoeven hem niet persé binnen 4 jaar af te schrijven. Verder vind ik hem niet saai, maar daar zijn de meningen over verdeeld :p. Voor de funritjes heb ik gelukkig nog een heerlijke motor om mee te knallen! Toch zal een leuke (en vooral lichte!) tweezits targa of cabrio wel leuk zijn voor erbij..
@2wheeler:

Ach joh .. we dachten allemaal wel eens een juiste beslissing genomen te hebben ..
@lincoln: jij kan het weten ouwe reus!
@2wheeler:

Welke auto rij je nu dan ??
@lincoln: de C4 Cactus! 110pk op net geen 1000kg, zwart op zwart en alle opties die een mens nodig heeft voor de prijs van een kale Golf. Je moet alleen niet het plastic willen aaien. Dat schijnt hard te zijn.. leuke reclamebak en het rijdt verrassend goed imo..
@2wheeler: Geile bak, maar liever in het paars op zwart.
@Jochempie: ja, die is ook erg lekker! We hebben er een hele toffe visual op geplakt die wat beter uitkwam met een zwarte ondergrond.
@2wheeler:

Maat .. gewoon een tyfusgaaf ding ..
Zou ik alles behalve spijt van kunnen hebben ,,
Benzine, verzekering en wegenbelasting zijn de koste niet, maar een oldschool AMG kan je zo 5K kosten in onderhoud en kan je dus behoorlijk op leeglopen@2wheeler:
Vooral het aanbod aan auto’s met een motor groter dan 1.2l moet je toch in het buitenland zoeken. Hier is een 1.6 inmiddels al vrij exotisch…
Precies wat e34m5 zegt. De in Nederland nieuw verkochte autos zijn al jaren van het soort dat eigenlijk niemand 2e hands wil hebben. Dus worden autos die met subsidie zijn verkocht na een paar jaar voor veel te lage prijzen geexporteerd en vervolgens een hele zwik autos geimporteerd om als occasion wedr verkocht te worden. Heerlijke capitaal vernietiging weer die iedereen behalve onze regering aan zag komen.
@thisguy: Daar staat tegenover dat over die geïmporteerde tweedehandsjes weer BPM gevangen wordt, waarmee het verlies weer een beetje wordt gecompenseerd. Maar goed, dit fenomeen bewijst maar weer dat het Nederlandse belastingsysteem averechts werkt als het gaat om het terugbrengen van fijnstof- en CO2-uitstoot. De gemiddelde leeftijd van het Nederlandse wagenpark is zo’n beetje het hoogste van heel West-Europa, en dan importeren we ook nog eens en masse gebruikte auto’s die hier nieuw zo’n beetje onbetaalbaar zijn door BPM-heffingen.
@potver7: bij export krijg je ook bpm terug.
@dirkiii: bpm maakt de nationale auto markt kapot
@potver7: De BPM is eigenlijk een ‘verhuisboete’ voor auto’s. Dan denk je wel twee keer na voordat je je auto gaat inruilen voor een verse. Oplappen en doorrijden.
Zelfs de prijzen in België zijn aantrekkelijker in vergelijking met NL.

Geen wonderlijke evolutie dus, importspecialisten draaien overuren.
Toch vond ik het zorgelijk dat de nieuwkoper, praktisch gedwongen door overheidsmaatregelen, een andere auto kiest dan de tweedehandsmarkt naar vraagt.
Ik snap het wel. Ik kan als gewone werkende niet leasende man geen nieuwe auto kopen die ik graag wil dus kom al snel op tweedehands uit. Ik rij nu een ex 14% leaseklapper die geen drol mag trekken. (Mijn eigen keuze) maar ik snap goed dat andere mensen in de zelfde situatie gewoon een fatsoenlijke auto willen zonder eco meuk die wel een caravan kan trekken.

Dan wil je alle ex lease wagens waar de Nederlandse markt mee overspoeld is allemaal niet hebben. Alleen maar eco schapers.
@kvgorp: ik snap de mensen niet die een caravan willen trekeen.
@ikleesookoverautos:

Ga eind Juli, begin Augustus eens een zaterdag langs de Route du Solei staan. En kijk eens wat er allemaal voorbij komt.
Heb mijn auto ook vorig jaar uit DE gehaald. Daar was het aanbod in de 2L motorvariant een stuk groter is en het vanwege snelle BPM afschrijving ook nog eens lucratief.
@ivomx5:

Ga eind Juli, begin Augustus eens een zaterdag langs de Route du Solei staan. En kijk eens wat er allemaal voorbij komt.
@kvgorp: oeps verkeerde. (edit knop…?)
Sssst stil nou! Dalijk gaan ze nadenken en gooien ze de rest-bpm omhoog of maken ze strengere regels!
BPM in NL sinds invoering van de slurptaks in 2008 is de mother of all fuck-ups. Daarvoor was het mijn inziens prima geregeld o.b.v. Afschrijvingstabellen. Nu loopt iedereen te hameren op CO2-grammetjes maar ons land slaat gaan deuk in een pakje boter als het om de globale uitstoot gaat. Lage CO2-uitstoot stopt ook niet aan de grenzen, de wind neemt het gewoon mee, dus als voorstel zou ik graag zien dat BeNeLux over 1 lijn wordt getrokken. Wel zo eerlijk.
@ghost:

Of gewoon 1 Europa ..
Mwhahaha ..
Een maand geleden een nagelnieuwe V90 D4 Inscription AWD uit DE gehaald met 38% korting op de catalogusprijs. Voor €171 transitkenteken erop waar ik twee weken mee mocht rijden. Papierwinkel is een fluitje van een cent. Daarna On Call hier bij de dealer laten activeren en klaar. En dan zeggen ze dat er op nieuwe auto’s niets valt te verdienen…
@chob: Hoi Chob, Hoe heb je dat geregeld? Ik ben aan het kijken op sites als apl.de maar kom niet aan die kortingen.

@tourbillion: ik heb lang gezocht op AutoScout24 (Duitsland ) en mobile.de. Lijstje met favorieten aanmaken en de prijzen volgen. Uiteindelijk ook gekeken naar de reviews van de garage die interessante modellen hadden staan en daaruit geselecteerd.
@chob: Hoi Chob, ik ga ook een auto uit DL proberen te importeren. Over dat kenteken: welk type kenteken heb je gebruikt om ermee te rijden? Op verschillende sites lees ik dat je als Nederlander niet in NL mag rijden met een DE exportkenteken.
@peterl: Dat was een Ausfuhrkennzeichen. Wel even vermelden dat ik in Belgïe woon. Maar vraag gerust hulp aan de dealer waar je koopt, die heeft alles voor mij geregeld. Ik moest enkel de documenten tekenen.
@chob: Duidelijk, bedankt!
@chob: mooie uitvoering
Heb zelf ook de sprong gewaagd en een RS6 C5 geimporteerd! Schitterende wagen en ook nog s een sedan. Alleen wel iets verder dan DL gekeken en m in Japan gekocht.
Duurt even maar dan heb je ook wat en qua km stand zeer laag, 65K. Rijdt er nu mee rond en gaat straks in de verkoop voor weer een andere mooie wagen uit Japan.
@ferryfast: kicke zeg! Zal wel een avontuurtje zijn geweest. Wat wordt de volgende?
@2wheeler: ligt een beetje aan het aanbod, maar kijk naar M3 / M5 / Z3 coupe / 911 of weer n RS :) maar wel auto s van ongeveer 15 jaar oud voor mij.
@ferryfast: krijg je die daar ook met links stuur?
@hzr: het is een statussymbool om de auto linksgestuurd te hebben i. Japan. Dus vaak zijn ze goed onderhouden.
Zo veel imports en zo weinig US-spec modellen. Zeker gezien de lage prijzen snap ik niet waarom ik zo weinig US-spec modellen zie.
@e550: vanwege die lelijke oranje reflector voor ?
@e550: omdat Duitsland net wat dichter bij ligt.
@e550: de klassieker markt wordt juist overspoeld door VS imports. De logistiek is er dus wel.
Vorig jaar heb ik een Z4 uit de UK gehaald voor de woon/werk kilometers en dit voorjaar de gezins/vakantie auto vervangen voor een XC70 uit Zweden. Beide auto’s waren net oud genoeg om geen rest BPM meer te hebben. De import zelf geregeld, was uiteindelijk een makkie.
@volvosaab: geen BPM! Dat is pas leven!
Diesel stationwagen gezinsbakjes eruit, benzine stationwagen gezinsbakjes erin. Het is gewoon handel.
Mijn Ford S-Max heb ik ook uit DE. Heb ik laten doen. Scheelde me ruim 5000 euro .ik heb er 1 met de 2.0 ecoboost. De 1.6 vind ik te licht voor zo’n auto
En terecht! Al die 116d, V60 D2, Mercedes C180 AMG, A180d, Golf 1.0 trendline HOKKEN. Verschrikkelijk dat wagenpark hier in Nederland.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).