F1-wagen van Schumacher’s eerste podium wordt geveild

Auteur: , 19 Reacties

En in tegenstelling tot de rijdende computers waar ze vandaag de dag mee rondtuffen, is dit nog een auto voor echte mannen.

De Duitse Rekordmeister stond in zijn lange loopbaan maar liefst 155 keer op het ereschavot (waarvan 91 maal op het hoogste treetje) en voor de allereerste maal gebeurde dat in 1992 na de Grand Prix van Mexico. De auto waarmee hij zich naar de derde plaats knokte is deze Benetton-Ford B191/191B, die op een veiling van Bonhams later deze maand waarschijnlijk een nieuw baasje gaat krijgen.

Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar deze prachtige racer in dito livery is nog uitgerust met handmatige zesbak. De flippers die tegenwoordig niet meer weg te denken zijn uit race- en (steeds meer) personenauto’s hadden pas net hun intrede gedaan, maar de Benetton-techneuten kregen het niet op tijd voor elkaar om de software correct te laten werken.

De 3.5-liter V8 van Ford

De krachtbron betreft een 3.5-liter V8 van Ford, die tot maar liefst 13.800 rpm kan worden uitgewoond. Maximaal levert dit blok rond de 750 pk en, niet onbelangrijk, hij zit nog steeds in de auto. Dat een dergelijk blok wel een slokje lust moge duidelijk zijn, maar ook daar is aan gedacht. De tankinhoud meet namelijk 204 liter, dus dat moet wel genoeg zijn voor een lekkere trackday op z’n tijd.

Wat de auto nog een stukje specialer maakt, is het feit dat ook drievoudig wereldkampioen Nelson Piquet er races mee heeft gereden, evenals Martin Brundle. Al met al een hele vette kar die in elk geval op ondergetekende stukken meer indruk maakt dan de ruimteschepen van nu. De verwachte opbrengst ligt dan ook ruim boven de 300.000 euro. Da’s dan weer jammer.



19 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
De Camel Bennetons waren altijd mijn favoriete F1 auto’s vroeger (vanwege de afwijkende neus).

Deze F1 zijn een stukje analoger en schijnen redelijk rijdbaar te zijn (lees: je hoeft maar twee man in te huren die het ding draaiende houdt, in plaats van 40).

300.000 valt mij nog reuze mee, eigenlijk.
Wat is dat toch met al die formule 1 occasions de laatste tijd?
@batman: Komt door de oldtimerregeling
Gaaf omdat hij van Schumi was, persoonlijk vond ik de Benneton het lelijke eendje in de bijt.
Dan koop ik liever de Jordan waarin hij debuteerde.
http://i665.photobucket.com/albums/vv11/BPSHADOW/7upJordan01-1.jpg
@tupperware: True! Er staat zo’n Jordan op Schumi’s kartbaan in Kerpen (die overigens zeer de moeite waard is), maar wat een ongelooflijk elegante raceauto is dat zeg…
@mauritsh:
Gek genoeg ben ik daar nog nooit geweest en dat terwijl ik toch een keer of 3 per jaar op de baan van z’n vader te vinden ben..
is er een reden dat er in korte tijd al een aantal te koop aangeboden F1 auto’s behandeld worden op autoblog? Is wel opvallend… Er staat overigens ook een Formule 1 Ferrari te koop in Nederland, zonder motor helaas…http://www.autotrader.nl/auto/ferrari-overige-modellen/2005/ermelo/684px/ferrari-overige-modellen-f1/?zoekopdracht=ferrari%7Csorteer-op-prijsvolgorde-en-prijs
@maarten020: aii geen Isofix, die moet ik helaas toch aan mij voorbij laten gaan.
@knipperlichtje:
Wel, zit jij nog in een zitje dan..?
Het is dat het de auto van 91 is…de auto van 94 heeft namelijk stiekem wel traction control en launch control als je op een ingewikkelde sequentie van knopjes drukt.
Hee!! Dat is die auto waar Jos Verstappen niet in vooruit kwam maar waar Schumacher wel snel mee was.

Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de auto van Schumacher wordt geveild en die van Jos niet. Wie wil die van Jos nou hebben….
@bitethepillowimgoingindry:

Beetje enge fixatie heb je.
Beantwoord Jos je liefdesbrieven niet ofzo?
@bitethepillowimgoingindry: Uh, nee. Dit is een Benetton uit 1992, Jos debuteerde in 1994.
Ik zeg: WOP!l qua bling…
Standaardverkooppraatje kan nu eindelijk eens eerlijk worden gebruikt door de verkoper: Altijd zijn beurtjes gehad bij de dealer. Altijd in de garage gestaan. En door een oud wijf gereden.
Goedkoop vind ik als ik een verzamelaar ben zal ik hem meteen asnschaffen
Was Intrax uit NL niet betrokken bij de ontwikkeling van de schokdempers en de veren van deze wagen?
Wat een beeldschone wagens zijn die F1’s uit begin jaren ’90 toch. De basisvorm is nog altijd herkenbaar, maar deze zijn zo lekker clean.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).