Ferrari: de atmosferische V12 blijft!

Auteur: , 32 Reacties

Een Ferrari-showroom zonder V12? Dat gaat niet gebeuren!

Ferrari V12

Ferrari en de V12 zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Van de allereerste 1.5 V12 in de 125S tot aan de 6.5 V12 in de 812 Superfast, de atmosferische twaalfpitter is altijd onderdeel geweest van het leveringsgamma van Ferrari. Velen waren bang dat diezelfde 812 Superfast wel eens de laatste auto met zo’n krachtbron kon zijn, maar volgens Sergio Marchionne is dat zeker niet het geval.

Volgens de almachtige coltrui voldoet de nieuwe V12 namelijk eenvoudig aan de huidige EU6B-emissie-eisen. Over niet al te lange tijd gaan de EU6C-eisen gelden voor nieuw te introduceren auto’s en daarvoor zal er nog wat gesleuteld moeten worden. Ferrari zou echter al een oplossing voorhanden hebben om nieuwe modellen ook aan deze regels te laten voldoen.

Vanaf 2021 komen Ultra-Low Emission Vehicle-regels (ULEV) in werking en zal de atmosferische V12 hulp moeten krijgen van elektromotoren om nog aan de eisen te kunnen voldoen. Kennelijk beschouwt Ferrari dit als een betere optie dan de V12 in navolging van de V8 ook van turbo’s te voorzien. En daar kan ik persoonlijk best een beetje blij van worden.



32 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Mooi, en nu doorzetten naar de Formule 1.
@yipikaye: de V12 komt voort uit de F1 van vroegehhhhr. Helaas zal deze nooit meer terugkomen in de F1.
@erik2907: jammer jammer, maar met een V10 kan ik ook nog wel leven hoor.. ipv deze stifzuigers
@yipikaye: of voor een nieuwe V12 gewoon twee 1.6 liter blokjes uit de F1 samenvoegen tot een 3.2, turbo eraf, geen rekening hoeven houden met verbruik, limiet op toeren verhogen en de hybride ondersteuning houden om aan de strengere nieuwe normen te kunnen voldoen. Gaan!!
Over een paar jaar een V12 turbo met elektrische motoren er bij. Wat zullen die auto’s dan snel worden zeg. Vooral het koppel wat vrij komt lijkt mij een probleem, er moet voorkomen worden dat het koppel al heel vroeg vrij komt, dat zal imo afbreuk doen aan het sportwagen rijden.
@dieselkameel: Veel auto’s zijn nu al te snel, 5 a 600 pk is altijd en overal meer dan genoeg.
Daarnaast moet Ferrari gewoon v12’s blijven bouwen totdat de brandstofvoorraad volledig op is…
@senne: voor in NL is 500 / 600 pk al helemaal overbodig. Leuk (!), maar wel overbodig.
Met de helft heb je ook altijd voldoende power
@senne: Maar wat is te snel als er klandizie voor is? Ik begrijp wat je bedoelt hoor, ik ben het ook met je eens. 489PK in de F430 vind ik al snel. Maar meer is altijd beter, vooral in de supercar/hypercar wereld. Althans, dat vinden de klanten die het kunnen en willen kopen. In bijna alle segmenten is het zo. De opvolger van een bepaalde auto moet meer vermogen hebben, net iets sneller zijn maar ook zuiniger. Lastig voor fabrikanten.
@viezefreddyw: Natuurlijk moet je het als fabrikant niet laten als er aan te verdienen valt.
Bij hypercars snap ik het helemaal, mensen die zoveel uitgeven willen zich onderscheiden…

Ik doelde meer op personenwagens die elk jaar sterker worden, allemaal prima en hardstikke gaaf.

Maar ik denk dat een vermogenslimiet zoals ooit in Japan voor bepaalde type auto’s geen gek idee is.
(en het zit er ook wel aan te komen denk ik)

Daarnaast moet de fabrikant beter zijn best gaan doen op vlak van remmen, aerodynamica en onderstel om de consument te overtuigen dat zijn auto de beste is.

Daar kan ik persoonlijk meer van genieten dan nét even wat sneller zijn aan het stoplicht. (wat overigens tóch wel leuk is)
@viezefreddyw: Waar ligt het maximale wat haalbaar is. Dat is een vraag die me best bezig houdt. De tijd van 0/100 van 2.5 seconden is denk ik wel het maximale, de tijden daarna zit nog wel progressie in.
Maar is 300 kmh rijden in een Ferrari met 700 pk wel leuk, 210 in een Jensen Interceptor lijkt mij leuker en spannender. Met alle hulpmiddelen wordt het wel makkelijk om hard te rijden, waardoor het voor mij de spanning een beetje verliest.
In de XC70 met 210 over de autobahn is niet spannend, 180 rijden in een Escort MK2 met 2.0 BDA motor wel.
Maarja, misschien ben ik wel een moeilijke klant
@dieselkameel: De tijd van 0 naar 100 is wel een beetje gedaan. Kijk maar naar de nieuwe Aventador S. Die heeft meer vermogen en is lichter dan z’n voorganger maar de 0 naar 100 tijd bleef hetzelfde, namelijk 2,9 seconden. Topsnelheid ligt ook niet veel hoger geloof ik.

Tussensprints zijn wel van belang en daar valt nog wel wat te winnen maar ook niet spannend veel meer. Maar er is wel een soort van probleem voor de fabrikanten. Je kan er namelijk niet mee aankomen als Ferrari zijnde dat de opvolger van een auto minder vermogen heeft en langzamer is dan zijn voorganger. Klanten willen namelijk altijd meer. Meer meer meer. Als dat niet meer lukt dan kost dat de fabrikant klanten.

Of jij een moeilijke klant bent weet ik niet. Misschien ben je wel helemaal geen klant omdat simpelweg jouw hart niet ligt bij auto’s die gemakkelijk hoge snelheden halen. Daar kan ik wel inkomen.
@viezefreddyw: De tijd naar 100 in zo’n auto met dubbele koppeling en AWD is eigenlijk al geen prestatie meer. Zeker met launch control is het niet moeilijk meer. Als jij een handbak in de Ferrari hebt weet je precies wat ik bedoel denk ik. Wanneer je een auto met veel pk’s handmatig (liefst zonder ESP en tractioncontrol) snel naar de 100 kunt slingeren is dat een prestatie.
Misschien dat de grote sportwagen fabrikanten ooit nog eens met een aantal heritage edities zullen komen. Een soort van Mercedes AMG GT, maar dan met een 6 in lijn met 300-350 pk, gaaf houten stuur en een handbak met een lekkere zware koppeling. T verschil met de oldtimers die nu te koop zijn, zal het comfort en de betrouwbaarheid moeten zijn. Een nummertje van The Rolling Stones oid op, mooi vrouwke er naast en rijden maar.
@dieselkameel: Klinkt mooi, zo’n AMG GT. Zoiets zou ik best willen kopen. Maar ik denk dat dat concept niet meer gaat werken. Niemand, buiten jou en mij en nog een enkeling om, zou zoiets willen kopen. Die tijd is gevlogen, helaas. De klant wil bijna niet meer zelf roeren. De klant kan het bijna niet meer op de echte purist na. En de purist legt geen geld meer in het laatje omdat er te weinig puristen met geld zijn die zoiets zou kunnen betalen. En als het geen geld meer oplevert, dan zal de fabrikant er niet meer aan beginnen.
@dieselkameel: helemaal mee eens. Ik heb zelf een Ferrari met handbak en beleef daar enorm veel plezier mee. Zeer waarschijnlijk is een dikke diesel met automatische driedubbele klutchbak lanceerinstallatie en weet ik het al niet meer, sneller naar de 100 dan arme ik die met de hand moet roeren. Maar dan wel in het prachtig uitgefreesde schakelpatroon die ” klik klik” doet en elke keer weer een gevoel van overwinning op het mechaniek geeft als je op of terug schakelt. En ik ben niet de enige die dit waardeert: de prijzen voor de laatste modellen met handbak lopen op. En was er laatst niet zo n nieuwe 911 met handbak? Binnen 5 seconden uitverkocht ipv naar de 100……
Wow… V21??
@scooper: is niet in balans, oneven cilinders
@lekkerlinksrijden: verklaar de volkswagen v5 dan eens
@patje206: en hele hordes volvo’s…
@iJoost: De 5-cilinders van Volvo zitten niet in een V-vorm. De V5 van VW vanzelfsprekend wel.
@viezefreddyw: I know. Vaak genoeg onder de kap gekeken…
Dacht dat het meer over oneven aantal cilinders ging ipv de vorm waarin ze opgebouwd zijn. Slecht gelezen
@patje206: Dat is een VR5, geen echte V5, maar een 5-in-lijn met de cilinders ‘slechts’ in een 15 graden V.
@patje206: ga je hier nu echt serieus op in? 21 cilinders? Laat maar
@scooper: ik had dezelfde reactie ;),
Klopt, alleen wel als Hybride.
@dutchdriftking: goed gelezen hoor.
ULEV: De nieuwe drijfgassen van 2040, als eindelijk blijkt dat al dat accuzuur en zware metalen niet alleen een ontzettende verwoestende uitwerking op het milieu hebben, maar dat reguliere electronica onbetaalbaar geworden is omdat alle auto-accu’s de grondstoffen harder op gebruikt hebben dan de fossiele brandstof ….
Aanschouw de sjoemel-V12!
Welke wagen is dat op de foto?
Met een 1.5 V12 in 2021 (want downsizing blijft het magische woord om aan de steeds strengere eisen te voldoen), wat dan als zoete broodjes tegen exuberante prijzen verkoopt wegens “back to the roots” maar dan met 900pk…
BMW: Wij blijven bij achterwielaandrijving.
RR: Er komt nooit een SUV
Ford: Alle kleuren, als het maar zwart is.
“Een Ferrari-showroom zonder V12? Dat gaat niet gebeuren!”
Natuurlijk niet. Een klassieker zal er altijd wel in staan.
Maar ook een merk als Ferrari ontkomt niet aan de vooruitgang en de emissie wetgeving. Bovendien is Marchionne als CEO van Fiat ook geen betrouwbare bro, hij heeft ook een marketing pet op. Bovendien is hij manager en Italiaan, beide kunnen wel betrouwbaar zijn maar in die combinatie is het nog niet voor gekomen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).