Ferrari krijgt klapband met 300 km/u [updated]

Auteur: , 97 Reacties

En dit is het overblijfsel.

Een stukje Autobahn zonder snelheidslimiet tot je beschikking hebben, evenals een een 430 Scuderia, de 100 kg lichtere en 20 pk sterkere versie van de Ferrari F430. Het is zomaar een recept voor intens petrolgeluk. Maar dan moeten de freakin’ achterbanden wel heel blijven. Dat geluk had een 40-jarige Duitser gisteren helaas niet.

Op de A7 bij Laatzen, bij een snelheidje van ongeveer 300 km/u, kreeg hij rechtsachter te maken met een klapband. Hierdoor slingerde de Ferrari ongecontroleerd de vangrail in en schoof volgens haz.de zo’n 70 meter door. Wat overbleef was een gedemonteerd hoopje supercar, maar wonderbaarlijk genoeg bleef zowel de bestuurder als zijn vrouw op de passagiersstoel vrijwel ongedeerd. Driewerf hoera voor moderne crashveiligheid.

Oorzaak?

Nu willen we hier natuurlijk niet zomaar gaan speculeren naar de oorzaak van de klapband. Wij zijn de technische recherche niet. We melden alleen even dat Ferrari in 2009 een terugroepactie voor 3.025 430 Scuderia’s en 16M Spiders op touw heeft gezet omdat de gebruikte Pirelli P Zero Corsa-banden bij langdurig 300+ km/u rijden wel eens zou kunnen falen. Het rubber kon van het profiel losraken, waardoor de boel leegliep.

Zou het..?

Met dank aan Hein voor de tip!

Update – Was het deze 430, die een dag ervoor door jayk gespot werd??



97 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
De beschermengel heeft weer goed werk verricht,
@towi1989: als je kijkt naar de 4e foto van de bron zie je op wat voor een ongelukkige plaats die in de vangrail is geklapt. Ongelofelijk dat ze er nog zo goed vanaf zijn gekomen.
@towi1989: Op de laatste foto is dat muurtje van dichtbij te zien. Als ik het zo bekijk is hij daar achterstevoren met de zijkant ingeklapt, dat muurtje kon er wel eens voor gezorgd hebben dat de auto aan de bestuurderskant helemaal open ligt. Over mazzel gesproken…
Als dat daadwerkelijk de oorzaak is mag ferrari op z’n minst een nieuwe Scuderia sponsoren
@roestvrijstaal: Dat zou dan uit coulance kunnen zijn, in principe heeft de eigenaar 4 jaar de tijd gehad om te reageren op een terugroepactie. Ik denk dat Ferrari geen enkele verplichting heeft om nu z’n schade te vergoeden.
@potver7: Dit is geen 16m.
@JamesBond007: Oh sorry, las er over heen. Je hebt gelijk.
Misschien stond ie te koop in die tijd bij een externe dealer die er niet op had gereageerd. Dan koop je deze auto in laten we zeggen 2010, en dan krijg je onwetende een klapband die wellicht voorkomen had kunnen worden. Gelukkig zijn ze er goed vanaf gekomen.
@JamesBond007: je meent het
@bakkertje10: En jij bent? Oh ja, zie het al.. Doe mij maar 2 witte puntjes, en een donut.
@roestvrijstaal: Misschien reed hij wel met kale banden en dan is Ferrari helemaal niets verschuldigd
Heb je dan ff geluk!
@roberto: en geluk bij een ongeluk dan wel…
-edit: nutteloze bijdrage-
Of het is een veel simpeler oorzaak: Bestuurders die nooit hun bandenspanning controleren.
@Original_Arnoud: Heeft dat ding geen spanningsindicator? Maar anyway, mijn vader heeft ook eens een klapband gehad, altijd zwaargeladen rondrijden en zijn bandenspannning maar eens om het half jaar nakijken… niet goed bezig…
@Original_Arnoud: eerste waar ik aan dacht
In zo’n geval denk ik toch…. ach het is maar blik, fijn dat de mensen het na kunnen vertellen
@gertjan2012:
helemaal mee eens, die ferrari is vervangbaar…. een mensenleven absoluut niet.
Maar dat neemt niet weg dat deze mensen heel veel geluk hebben gehad aan de foto’s te zien.
Een vriend van mn pa heeft dat ook een keer gehad met een 911 turbo s maar hij wist de auto ondercontrolle te houden en hem normaal op de vluchtstrook te parkeren .
@porschekiller: Ah! hij reed zeker 50?
@porschekiller: HIj had dan waarschijnljik ook een andere nickname dan jouw op het forum…
@gertjan2012: +4000000
@JamesBond007: Ik zie slechts ‘+19’ staan…
@Jokkebrok: Ja helaas werkt het maar 1x..
Iemand ducktape?
Niet normaal hoe kapot die is, lijkt wel alsof de bestuurdersstoel gewoon op het asfalt ligt! Dat ze er zo uit zijn gekomen is een wonder.
@pier: beide stoelen staan gewoon nog op hun plek
Zo. Hij mag voortaan nooit meer harder dan 100km per uur van zijn vrouw.
@ Ricardo:

Lijkt me trouwens sterk dat het met die slechte banden te maken heeft. Want dan zouden die banden er dus al 3,5 jaar onder zitten, niet heel geloofwaardig bij een auto met zoveel vermogen. Zelfs als je dat vermogen maar zo nu en dan gebruikt, en dat deed deze meneer getuige zijn 300km/h+ crash, zijn die banden wel binnen drie jaar aan vervanging toe.
Plus dat een Ferrari eigenaar vast wel iets serieuzer omgaat met een terugroep actie dan een Audi A3 rijder.
“Driewerf hoera voor moderne crashveiligheid.” Denk dat dit meer met geluk dan met crashveiligheid te maken heeft :)
@osmo: Tuurlijk heeft het ook met geluk te maken maar in een auto van 20 jaar geleden had het er toch heel anders uitgezien. Het geluk wordt door de moderne constructie wel een stukje geholpen.
@sketcher: Juist, 20 jaar geleden had je wel heul heul heul, heul veel geluk moeten hebben … en dan had het nog niets uitgemaakt bij 300km/u.
Altijd mooi om te zien dat de inzittenden bij een crash bij +200km/u vrijwel altijd overleven!
Gewoon een degelijke veilige wagen kopen dan blijkt er dus weinig aan het handje bij hoge snelheidscrash, alleen jammer van je wagen.
@alcantara: Deze mensen hadden gewoon het geluk dat de vangrail hen op de snelweg heeft gehouden, dus de auto had wat marge om kinetische energie kwijt te raken. Als ze achter het muurtje waren blijven steken of ze waren tegen de brugpijler geknald, zagen deze mensen er momenteel onherkenbaar uit. Je mag al de meeste stevige en veilige auto hebben, het menselijk lichaam is simpelweg niet in staat om in +/- 1 meter van 200+ naar 0 te gaan.
@koenmb: Klopt, maar zo’n abrupte afremming gebeurt dus zelden op de snelweg als ik naar de berichten op Autoblog kijk. Volgens mij zijn er hier al tientallen artikelen van hoge snelheidscrashes langsgekomen waarbij de inzittenden niets mankeren en de auto totaal in de vernieling ligt.
@alcantara:
Misschien omdat we niet graag naar fatale ongelukken kijken. Verwar dat niet met statistiek. In DL kunnen ze he haarfijn vertellen hoe je kansen afnemen bij hoge snelheidscrashes, aan de hand van echte statistiek. De verzekeringsmaatschappijen maken er dankbaar gebruik van.
Gewoon een idioot die 300 per uur op de autobahn raast met zijn handtasje.
Had ook een vrachtwagen naar links kunnen gaan, die zijn snelheid verkeerd had ingeschat.
Of een andere inhalert.
De man is in mijn ogen een onverantwoordelijke egeoïst

Maar goed, de gemiddelde Autobloggert rijdt deze snelheden dagelijks………….
Ik nooit.
@desjonnies:
Wat een zeikbericht zet je toch weer neer.

Als je eenmaal zo’n auto hebt wil je gewoon de topsnelheid wel eens proberen. Met of zonder muts naast je.
Lijkt me gaaf om eens zo hard te rijden.
Met mijn eigen auto zijn deze snelheden helaas niet mogelijk.
@Hubert: Daar hebben ze circuits voor uitgevonden. Dat je af en toe hard wilt op de Autobahn is best begrijpelijk, maar 300 km/u is gewoon idioot.
@potver7: Ja, dat is terecht opgemerkt. Maar zegt dat even tegen mijn maat met een Soeb WRX STi. Die jongen heeft een Prodrive-versie, goedgekeurd door de RDW, maar hij mocht niet rijden op Zandvoort [vrijrijden] omdat zijn auto zogenaamd teveel geluid zou maken.

Dan vraag je je af of Zandvoort wel een circuit is [voor mij niet]…
@FrankypankyV8: helaas, de RDW kijkt alléén naar de staat van de auto en de papieren. Zolang de veerpoten en dergelijke niet doorgeroest zijn komt de auto makkelijk door de keuring heen. Zelfs een auto met volledig cat-back uitlaatsysteem komt door de keuring heen terwijl een katalysator vanaf eerste toelating 1 januari 1993 verplicht is. Ook te donkere raamfolie komt gewoon door de RDW-keuring. Vandaar dat zelfs als die roestige oude Mercedes 190D’s gewoon door de keuring komen, er wordt niet naar gekeken. Maar wordt je aangehouden en de folie is te donker of de auto maakt teveel geluid, mogen ze je een bekeuring geven en in het tweede geval je kentekenpapieren innemen. Je dient dan de bekeuring te betalen óf de auto opnieuw op de keuring aan te bieden, op eigen kosten. Ook kan een auto die net door de RDW-keuring heen is gekomen bij wijze van spreken één dag later afgekeurd worden bij de APK-keuring omdat er dingen niet goed zijn. De RDW-keuring stelt eigenlijk niks voor.
@potver7: Op circuits kun je zelden 300 rijden want het stikt daar van de bochten. Op de duitse snelweg kan het wel, mits je natuurlijk wel rekening houd met verkeer dat opeens naar links gaat als je er snel aan komt (dan staat er meestal NL op de kentekenplaat, want duitsers zien in de regel een snelle auto wel aankomen en wachten de paar seconden tot die voorbij is).
Betaald de verzekering eigenlijk uit voor snelheden boven de 200? Ik dacht gelezen te hebben dat boven de 200 je voor eigen rekening rijdt.
@sketcher: Nope, boven de 120 al niet meer.
@Ruben00: Doe maar 130;).
@sketcher: Onzin, dat staat niet in de verzekeringspolissen.
@grandmasterb: okay, kan ook nog per verzekering verschillen natuurlijk. Ik kan me wel voorstellen dat als je heel hard rijdt dat de verzekeraar moeilijk gaat doen. In mijn geval hoef ik me geen zorgen te maken, mijn disco haalt de 170 niet eens
@sketcher: Volgens mij heeft geen enkele autoverzekeraar een uitsluiting in geval van hogere snelheid dan toegestaan, echter circuitbezoek of het deelnemen aan races wordt wel expliciet uitgesloten. Ik geloof dat in Duitsland, indien er sprake is van een schuldvraag, men er op let met welke snelheid wordt gereden (dan zou misschien die 130 van belang kunnen zijn) en, in het geval van sneeuw of ijs, of men wel de juiste banden gebruikt. Dan nog moet volgens mij de schade vergoed worden door de verzekering, mits men all-risk verzekerd is.
@desjonnies: yup….of er steken ineens 2 kinderen over…het zouden je eigen kinderen maar zij n ! :)
integralechubasco
@Megakix: Of erger nog, je kleinkinderen!
@Megakix: op de snelweg? Sure…..
@Megakix:
Ik laat mijn kinderen niet spelen op plaatsen waar ze met hoge snelheid voorbij razen.
@desjonnies: hmm, ben ik niet van jou gewend maar ook jij kan dus af en toe dom (na)lullen.
@desjonnies: en jij bent een pannekoek
@desjonnies: ik begrijp je, je wordt er niet blijer van het inzicht dat zo een energiebom je voorbij kan rijden en, erger, op je in zou kunnen rijden wanneer je op de autobahn rijdt.

Nu zijn er ook enkele grondregels voor zeer snel rijden die het veiliger maken:
– Heel goed afstand houden
– Heel ver vooruit kijken
– Liefst een vrije rijstrook tussen jezelf en ingehaalden houden
– ALTIJD het gas eraf / remmen als je twee of meer auto’s nadert, het risico dat er van rijstrook gewisseld is té groot. Veilig snelheidsverschil is dan < 50km/h (30km/h ideaal)
– Altijd de staat van je voertuig en banden nazien bij een snelle rit… Hier dus duidelijk al is jet niet geweten of het hier had geholpen…

Inderdaad, het is niet omdat het mag dat het veilig is. Trouwens de Polizei die geeft wel degelijk boetes of meer als je snel én gevaarlijk/aggressief rijdt!
No flame’s?
@norge: *flames. Als je het doet, doe het dan goed…
@mevipp: kommaneuker, Drie puntjes?
Oh nee, nu moet ik een traantje laten. Zo’n prachtige auto. Ik heb zoiezo mijn twijfels over Pirelli. Er zijn vast wel betere merken te koop voor onder een Ferrari. Ik zou zelf voor Michelin of Bridgestone gaan.
http://www.automobielmanagement.nl/images/nieuwsbrief/artikelen_fotos_10700_800.jpg
@notsobig: * = In case you’ve crashed with a Ferrari 430 Scuderia, you’ll need lots of.
Heeft ie zeer geluk gehad met een klapband over 300km per uur normaal overleef je het niet
Die persoon heeft het overleeft maar de ferrari niet
Ik zag diezelfde dag in Dusseldorf net zo’n ferrari f430 scuderia, ik denk dat het dezelfde is, ik zal wat foto’s plaatsen
Met 300 km/h 70 meter doorschuiven is ook een prestatie van formaat… ik zou denken dat er een nulletje mist en dat het 700 meter moet zijn.
@papa: Duh… de kinetische energie wordt voor het overgrote deel afgebouwd bij de impact in de vangrails. Dan is 70m doorstuiteren nog veel.
@tweetyv6: Vanaf 300 km/h is 70 meter echt niks hoor. Heb je enig idee hoe lang de remweg bij zulke snelheden is?
@RRenault: Tja. Als je op het contactoppervlak van 4 banden staat en de energie puur door de reminstallatie afgebouwd wordt, dan duurt dat inderdaad wat langer dan dat je als schurend en schuivend van vangrail naar vangrail (of muurtje) stuitert en botst en waar meer dan de helft van het totale wagenoppervlak contact met afremmende objecten heeft. Simpele natuurkunde!
@papa: Volgens mij is hij na 70 meter tegen de muur achter de vangrail geknald. Zie de foto’s bij het originele artikel. Nog een wonder dat ze er levend uit zijn gekomen.
dan sta je daar weer uren in de file omdat er 1 malloot is die niet even normaal kan doen…..
@arnocs: Tuurlijk…. hij had kunnen weten dat die band zou klappen tijdens het rijden…..
@gertjan2012: nee dat hij niet kunnen weten.. maar hij wist vast wel dat het gister Maifeiertag was in duitsland (nationale feestdag) dan is er natuurlijk verkeer op de weg die niet vermoedend op familiebezoek gaat of iets dergelijks en dan komt hij met 300 langs blazen….

ook al was het om 5.15 uur smorgens, dus zal het nog wel mee gevallen hebben. maar toch blijft het kansloos
@arnocs: Dan nog vind ik het nogal kortzichtig… wij waren er niet bij en weten totaal niet wat de omstandigheden waren, behalve dat het technisch gezien MAG om die snelheid te rijden….
Om het gelijk kansloos te noemen vind ik niet terecht, al helemaal niet als iemand bijna om komt in een dergelijk ongeluk.
@arnocs: Ik ben gisteren ruim 200km door Duitsland gereden. Gestart om 6:15 in de ochtend. Geen kip op de weg. Heb lange stukken met 200+ km/h kunnen rijden. En niet vergeten dat men in Duitsland ‘gewend’ is om met een relatief hoog snelheidsverschil ingehaald kan worden. Je merkt dat daarop geanticipeerd wordt. Er wordt zelden onnodig links gereden, iets wat in Nederland meer regel dan uitzondering is.,
@tweetyv6: ik was gister naar winterberg in duitsland en het was smorgens inderdaad opvallend rustig dus ik snap de verleiding als je met een Ferrari rijd.
maar toch tref je op zo’n nationale feestdag zeer veel rijders aan die niet gelijk zijn aan het stereotype duitser… dit waren omatjes die heel veilig in het midden bleven rijden, of wel links…
verbaasde mij daar zelf ook over.
@arnocs: Tussen 6:00 en 8:00 heb je daar geen last van. Ik was ruim 20min. sneller dan de 2:15u die ik normaal over de rit van 245km doe.
En je redt het net op één tank :) Als je verder moet doet de brandstofstop je tijdswinst weer teniet. Voor mij is 150-160 in Duitsland de gulden middenweg, en het snelst/meest relaxed.

Aan de andere kant is even flink jagen natuurlijk wel leuk.
@sir_smokalot: M’n Daily Drive is een Spider 2.4 jtdm 20V. Daar kom ik altijd wel 750km met een tank mee. :-)
@arnocs:
Jij bent zelf nogal kansloos met zo´n opmerking.
Aangezien er op de autobahn nog steeds stukken zijn zonder snelheids-limiet wordt daar vaak genoeg erg hard gereden en heeft deze meneer meer dan gelijk zijn paard even de sporen te geven, en aangezien niet zomaar elke leek een scuderia kan en mag kopen zal het hier niet gaan om een onnozelle chauffeur. Meneer zal ook niet gedacht hebben dat hij een klapband bij 300km/h zou krijgen. Ander puntje….. wie zegt dat deze ferrari nog de pirelli’s eronder zou hebben?? misschien had ie al michelinetjes op zijn velgen zitten.
@biohazardracer: hard mogen rijden is wat anders dan hard kunnen rijden….
@arnocs: beetje nutteloze opmerking want het betreft hier het materiaal wat er de brui aan geeft en niet de actie van de chauffeur die er voor zorgt dat hij crasht .
@biohazardracer: ik doelde op kunnen gezien het andere verkeer wat er was en nu in de file staat.
niet op de rijkwaliteiten van de chauffeur want daar kunnen we niets van zeggen.

ik vraag mij af wat die zwarte F430 cabrio erbij doet die op de vluchtstrook stil staat.
vriendje van hem waarmee hij samen mee aan het “cruisen” was?
@arnocs: aah zo excuus dan neem ik mijn laatste worden terug.
@arnocs: Je hebt ook mensen die 100-120 rijden en een ongeluk veroorzaken met filevorming, dat heeft niets met de snelheid te maken, maar vaak met onvoldoende afstand houden of bezig zijn met andere zaken.
Banden zijn sowieso niet onfeilbaar. Dit risico zit er altijd in bij 300km/h…
na het in de fik gaan van dat soort autos, moet de bestuurder nu ook al met een klapband rekening houden… ik heb geen ervaring met Ferraris maar gaat er geen lichtje aan op het dashboard als er iets met de bandendruk verkeert gaat: bv een oranje lichtje als de bandendruk een zeker % afwijkt van de druk in de andere banden en een rood lichtje als het echt verkeerd gaat zoals bij een lekke band of een klapband. Misschien was de bestuurder te erg geconcentreerd op de weg of op zijn snelheidsmeter…en bovendien, electriciteit en italiaanse wagens …
@blag: Oohja, als een band klapt zie je dat ook echt eerst.
Dat is de KLAPPERRRRRRRRRRR van de week (voor de ouderen onder ons)
Tjaa Pirelli’s he slijten snel
@rsvbf1: Ferrari’s rijden meestal maar een paar duizend kilometers per jaar, dus het is best mogelijk dat het bandensetje uit 2009 nog gebruikt werd en dan is de kans op een klapband ook wat groter.
Wat een ontzettende klap moet dit zijn geweest, en wat hebben de inzittenden veel geluk gehad om hier levend uit te stappen.

Wat een commentaren hier weer.
Heb je er iets aan of er lampjes gaan branden op je dashboard als je banden het met 300+ “ineens” begeven. Op zo’n moment ben je passagier en moet je maar hopen op een goede landing.
Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat iemand die 300+ rijdt rekening houdt met de risico’s hieraan verbonden zijn.

Wat ik wel apart vind is dat niemand nog een opmerking heeft gemaakt over de auto foto’s 5 en 6.
Daar zie je duidelijk een andere Ferrari (spider). Trokken de 2 samen een sprintje en ging het met de een gruwelijk verkeerd?

Hoe dan ook, een engeltje vloog heel hard mee.
Tsjonge, dat die twee nog leven…dikke mazzel gehad!
Kreeg heel lang geleden eens foto’s onder mijn neus ( email) geschoven van ook een Ferrari die dus ook een klein ongelukje had gehad.
Ik zal de site niet noemen maar deze kan zich scharen onder de pioneers van het eerst internet uur met de meest ranzige weetjes.
Deze Ferrari lag in 3 grote brokken op de weg te weten de achterzijde compleet met wielen en motor, gevolgd door de cabine die op zijn beurt weer werd gevolgd door de voorzijde, te midden van een puzzel van Ferrari onderdelen.
Deze inzittende waren minder gelukkig zoals de Ferrari er uit zag zo zagen zij er ook uit, de foto’s gemaakt toen der tijd door waarschijnlijk een agent ter plaatse ( was een hele discussie toen) of een hele zieke sensatiezoeker, en vervolgens gedumpt op ….. jajaja daar ging ik bijna.
Deze site staat er bekend om om zijn mindere fotootjes en andersoortig beeldmateriaal.
Dus deze Ferrari van hierboven is nog te redden en de inzittende mogen spreken van wereld geluk, ik wil bij deze deze 2 uitnodigen om met mij naar het casino te gaan.
Best zonde van de Ferrari natuurlijk, maar het is in ieder geval goed te horen dat de inzittende zo goed als oké zijn. Als je het wrak ziet had het vele malen erger af kunnen lopen.
Klapband rechtsachter? Die band ziet er verbazend goed uit om geklapt te zijn.
De vierpuntsgordels hebben deze mensen hun leven gered.
Misschien heeft hij bij de “fahrsicherheitstraining” zijn rechterachterband wat beschadigd.

Knap trouwens, waarschijnlijk (mede) dankzij de Formule 1, dat mensen levend uit zo’n auto komen na een ongeluk met zulke snelheden. Zonder veiligheidsgordels hadden ze het waarschijnlijk niet overleefd, die dingen gebruik ik dus altijd.
Het vreemde is dat je in Duitsland op veel snelwegen hele stukken ongelimiteerd snel kan rijden terwijl het wegdek daar vaak slechter is dan bij ons. Kom je dan weer in Nederland terug dan is het toch wel heel frusterend dat je op onze prachtige autosnelwegen niet sneller mag dan 100-130 terwijl ze uitstekend geschikt zouden zijn voor veel hogere snelheden (mits het verkeer dat natuurlijk toelaat), zo ook in Frankrijk waar ze ook prachtige snelwegen hebben maar helaas eveneens een lage limiet en veel op geld beluste gendarmes.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).