
De creaties van Willy Koenig zijn nogal heftig, wellicht zelfs over-the-top. Zo pakte Koenig midden jaren tachtig de Ferrari TestaRossa aan, toch al geen muurbloempje.
De standaard 5 liter boxer kreeg een kuurtje met twee KKK turbo’s, intecoolers, nieuwe zuigers, een aangepast uitlaatsysteem en nog enkele aanpassingen. Totaal kwam er 700 pk beschikbaar, genoeg voor een sprintje naar de 100 in 3,9 seconden en een top van 335 km/u.
Mocht dat geen indruk maken op je vriendinnen, dan had Koenig ook daarvoor de oplossing. Voor de Ferrari Testarossa Koenig Competition Evo moest nog dieper in de buidel worden getast, maar dan had je ook wat. 1000 pk om precies te zijn, dankzij grotere turbo’s en intercoolers en een nieuw motormanagementsysteem. De standaard aandrijflijn was niet stevig genoeg om hier mee om te gaan, dus werden een nieuwe koppeling, andere tandwielen en andere aandrijfassen gemonteerd. Topsnelheid: 370 km/u, 0-100 in 3,4 en tot 200 in 9,9 seconden!
Prestaties zijn wel OK dus, helaas kunnen we dat niet met droge ogen over het uiterlijk zeggen. Echt lelijk is het niet, maar de diverse koelopeningen en spoilers zijn net niet harmonieus geintegreerd met het rest van het ontwerp. Niet dat de tegenstanders op de autobahn veel tijd hebben om dat te beoordelen, want er zijn maar weinig auto’s die dit kanon kunnen bijhouden.
Kopen dan maar, dat kan voor slechts 139.000 euro.
Op die plaatjes staat toch een F40?
F40 http://www.autogespot.nl/viewimages.php?id=94369d3b0
Testarossa http://www.autogespot.nl/viewimages.php?id=f07dba56
Mijn favo van de ferarri’s en zo goedkoop!
kzal is naar toegaan…
i will keep you in touch
Nee, dit is echt een Testa Rossa. Hier een foto van de achterkant (weliswaar de open versie):
is dit nieuws??? zo kan heel autoblog wel gevult worden met oude rommel.. beetje jammer
oke
oude rommel met 1000pk is toch neit mis hoor ;)
k vin et maar een mislukte f40
@ onlinem3gtr
natuurlijk is het niet mis, super car (of ie mooi is, is een ander verhaal..)
Koenig gaat extreem, dat geldt ook voor de prijzen die ze hanteren voor dit soort grappen. Leuk om te weten is de koppel van de 1000pk versie, die bedraagt 1000nm bij 4500rpm 1,4bar turbodruk.
@ptr: ik weet dat we vaak als eerste zijn met het autonieuws in Nederland/Belgie, maar soms is er gewoon weinig nieuws en dan is het leuk om bepaalde zaken nog eens onder de aandacht te brengen;)
Goh, dit is nog één van de mooiere creaties van Koenig, over het algemeen waren het redelijke gedrochten.
Er zijn ook mercedesen van koenig die behoorlijk snel waren.
en hoe groot is het turbogat?
@ dekster:
Haha, waarschijnlijk genoeg om het IJsselmeer te dempen, :P
is wel leuk voor iemand met een “snelle wagen”. Die kan dan ff lol hebben todat jouw turbo’s met het werk beginnen en dan is de pret opeens helemaal over, lol.
Turbo gat? nee hoor, voorspel ;-)
Het turbogat was type grand canyon waarschijnlijk. Ik kan me herinneren dat er tussen de twee stoelen een grote ronde knop zat (a la volumeknop dure stereoinstallatie) waarmee je zelf de turbodruk kon reguleren echter.
WTF, wie koopt er nou zo een lelijke oude auto?
Voor minder dan 100.000 euro heb je een tweedehandse SL55AMG. Veel mooier, nieuwer, open dak, en dat ding is ook ongelofelijk snel.
de jaren tachtig..
het is verbazend dat de platte 12 deze 1000 pk en dito koppel weet te houden.
maar het zal niet verbazen dat je op redelijke termijn toch een setje zuigers en drijfstanglagers moet vernieuwen.
de platte Testarossa motor staat overigens bekend als bomvrij.
de styling ? tsja. spoiler mania.
maar altijd nog beter een oude Testa dan een 55amg taxi ;-)
ook leuk is de Novitec 360 met zo’n 600 pk.
maar het blijven allemaal zware auto’s kwa gewicht.
het icoon blijft altijd overeind : F-40
Tsja, als je geen smaak hebt en niet genoeg geld voor de echte Ferrari, dan kom je met zoiets naar huis…….
Ben trouwens wel een fan van het oude turbogat. Is namelijk veel spektakulairder en heel wat moeilijker te rijden = fun .
ik denk dat ze de normale 5 versnellingen verdeeld hebben over 12versnellingen om het turbo gat weg te werken
mooi ding hoor
lekker snel ook :)
en 700pk voor zo’n ding, is dat niet wat teveel? :?
Dit is echt bruut geweld. En het uiterlijk tja… Het is niet voor nix dat koenig z’n auto’s geen ferrari mag noemen. Maar kijk maar eens op de site van ze wat ze tegenwoordig doen is niet minder dan dit hoor kost je wel wat…
deze auto was ooit in het bezit van een autohandelaar in zuid duitsland, toen ik hem sprak zei hij dat tijdens het rijden de vleugel eraf was gevlogen!
hahaha wat een humor, maar niet voor de eigenaar de auto was ineens zeer instabiel op die hoge snelheid.
Als je hem koopt kijk dan goed of de vleugel er nog goed op zit , je kunt dit ook testen door er een paar skaters achter aan te laten hangen
lijkt op een F40 maar ik vind deze wel mooier
Heb zelf een Testarossa…. Wat een verkraching!
Koenig verkracht altijd. De testarossa is zo mooi en kijk wat ze ervan gemaakt hebben. Het is bijna een misdaad te noemen zoiets! :)
ja dit is een F40 :-/
testarossa heeft geen boxer, maar een 180graden v12
Een belangrijk detail is misschien dat er ook nog een mechanische compressor tussen de cilinderbaknen genesteld zat.
Is dat een grap, “ik de dinges”? 180° IS namelijk een boxer.
@ Pieter-Jan; Nee dat is niet het geval, check daarvoor de comments in Appeltje’s Ferrari_gespot_topic_unit. Bij een boxer bewegen de zuigers gelijkertijd heen en weer, bij een V-zoveel met wat voor hoek dan ook heb je dit niet.
Zie ook; http://nl.wikipedia.org/wiki/Boxermotor
Hiervan had ik midden jaren 80 inderdaad een poster in m’n kamer hangen. Maar hij ziet er nu wel wat gedateerd uit.
@Pieter jan: Bij een V motor zitten de tegenoverliggende zuigers op 1 kruk van de krukas gemonteerd, zodat ze allebei in dezelfde richting bewegen. Bij een boxermotor zitten de tegenoverliggende zuigers op een eigen kruk, zodat ze in tegenovergestelde richting bewegen en zo elkaars onbalans opheffen.
Ferrari heeft voor deze oplossing gekozen omdat de 512 BB motor een rechtstreekse doorontwikkeling is van de 365 GTB V12 motor. De cylinderblokken zijn simpelweg platgelegd, zodat er verder weining aanpassingen nodig waren. Ook kan de krukas iets korter blijven, wat bij een 12 cylinder achter in de auto best fijn is.
Verder is de boxer constructie in een 12 cylinder niet zo nodig om die toch al net zo goed in balans is als een 6 cylinder lijnmotor.
willy koenig is de naam duivelse tuner/tuner uit de hel/devil tuner waardig…..
dit grenst aan het gestoorde…