FIA overweegt bijtanken F1 toe te gaan staan. Alwéér

Auteur: , 33 Reacties

De raceorganisatie doet een Wouter Bosje.

Tank0n!

Vorig jaar mei kwam het spannende nieuws voor het eerst naar buiten. De FIA zou overwegen om het bijtanken tijdens een F1-race weer toe te gaan staan. Foutje! Klonk het een paar weken later. Toen besloot de F1 Stategy Group het idee terug te draaien.

Bijna een jaar later komt het idee weer tevoorschijn. FIA-baas Jean Todt zegt dat het toestaan van bijtanken weer op de agenda staat voor 2017. Voordat het zover is, zal het plan weer besproken moeten worden met de rest van het betrokken delegerende circus. We houden ons hart vast of het dit keer wél gaat slagen.

Het bijtanken tijdens races heeft zowel voor- als nadelen. Het grootste nadeel is dat medewerkers in de pitstraat meer gevaar zouden lopen. Daarnaast moesten er kosten worden bespaard. Dit waren dan ook de voornaamste redenen dat de regel werd afgeschaft. Dankzij nieuwe technieken is het verstandig om te kijken of dat de regel heroverwogen kan worden, aldus Todt. Het fenomeen moet de races meer sensatie gaan bezorgen. Iets dat de gemiddelde F1 GP wel kan gebruiken.



33 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Formule 1 wordt toch echt een haat/liefde zo, het is gewoon een feit; F1 is sport, sport is gevaarlijk. DEAL WITH IT
@gt500eleanor: Ja is schaken echt gevaarlijk joh?
@Donstil: Ja straks schiet je uit met het verzetten met je pion en beland i in de strot van je tegenstander!
@Donstil: jij wilt beweren dat schaken een sport is…?
@eltee: dat is het. Google maar
Ik zeg doen!
Max Verstappen heeft tevens gezegd ” ik houd van veel tanken”. Dit had er mijns inziens ook bij vermeld mogen worden.
@audirijder: daarmee doelde hij op bier zeker
Dan hoop ik voor Max dat het hem beter vergaat dan zijn vader…
@norge: Ze werken bijna niet meer met Grind langs de banen toch?
@Donstil: Nee, tegenwoordig is het allemaal astroturf of asfalt, maar Norge doelt waarschijnlijk hierop: https://www.youtube.com/watch?v=JCykFawdq40
@Donstil: gaap
Ja tanken weer terug !! Zelf weten op welke banden je de hele race wilt rijden. Geen verplichtingen met verschillende banden. Geen open vleugels meer als je achter iemand rijd zodat je meer vermogen krijgt. Bredere vleugel om weer wat model in de auto te krijgen. V6 weg v10 weer terug. Ik zal wel nooit geen f1 meer kijken.
@gerjan: Dus altijd wel?
@p0wn3d: Mensen die een dubbele ontkenning gebruiken gaan het toch never nooit niet snappen. Ok, meestal niet, soms wel.
@gerjan: verplichte harde en zachte band is al heel lang geregeld en zorgt voor strategie dus spanning. En zorgt DRS voor meer vermogen? Dan wil ik dat ook op mijn auto!
@gerjan: zie hier de redding voor F1 in een paar zinnen. +1
@gerjan: geen inhaalacties meer! Alle mogelijke elektronische hulpmiddelen! wagens die rijden alsof ze op rails staan en alleen spinnen als er technisch wat mis gaat! Hele race op banden rijden die eigenlijk maar 75% van de afstand kunnen en daarom dus welzeker banden sparen!
Leuk joh zo’n spelletje “wat is formule 1 2001-2006”
Ik overweeg om weer F1 te gaan kijken. Ehh, nee toch niet.
Het klinkt leuk alleen voegt het tegenwoordig niks meer toe aan het spektakel. Vroeger had men alleen een blok papier, potloodje en een rekenmachine om een strategie te berekenen. Door alle onbekende factoren was het dan altijd de vraag of je strategie perfect zou werken. Die onzekerheden droegen bij aan het spektakel. Tegenwoordig heb je supercomputers die binnen een paar seconden voor jou berekenen wat de beste strategie is en die met bijna alle factoren rekening houden.
Het is vervolgens de strategie volgen en succes verzekerd (mits alles heel blijft).

Natuurlijk is bovenstaande een beetje gechargeerd, maar feit blijft dat alles tegenwoordig tot in de details is uitgewerkt en zelfs motoren lopen tegenwoordig als Zwitsers uurwerkjes (ja ook, Renault en Honda zullen als Zwitsers klokwerkjes gaan lopen. Is het niet dit jaar dan is het wel volgend jaar).

Dat alles, dat voorspelbare, is wat de sport zal nekken.
@Rick-dos: Dan mogen ze bij Williams wel eens iemand naar die supercomputer laten kijken. Als er een team is dat het op strategisch vlak slecht doet zijn zij het wel. Maar ja, daar kunnen ze nog niet eens vier banden met dezelfde kleur wang erop leggen.
@Edge: Klopt. Daar zijn ze te lang doorgegaan met Patrick Head en hebben ze Adrian Newey onderschat als waarde voor het team.
Zijn ze eigenlijk nooit echt te boven van gekomen.
Ik ben helemaal voor! Het voegt een extra dimensie toe aan het strategische aspect van de F1. Meer pitstops maar de hele race met een lichtere (en dus snellere) auto rijden, of de auto juist zo vol mogelijk tanken het gebrek aan snelheid in de beginfase compenseren met de tijd die je spaart omdat je tussendoor een stop minder hoeft te maken?
Dan wordt t nog minder inhalen en nog meer strategie
@mrrallycross: redactie dit is een bot. Kan niet anders, herhaalt al zijn hele leven hetzelfde zinnetje zonder ook maar enige connectie met de realiteit.
@lambo4all: dan moet je toch eens zeggen wie je bent als jij mij al mijn hele leven volgt
Alweer? Nergens voor nodig, voegt niks toe, alleen maar onnodig gevaarlijk.
Doe maar weer bijtanken!
Ik ben 100% voor. Op deze manier krijg je veel meer strategie en verschillen qua snelheid omdat de auto’s opeens weer zwaarder zijn. En zo gevaarlijk is het echt niet.
Voor! Zo creëer je wel weer dat men de max op gaat zoeken. De F1 bestaat nu uit brandstof en banden sparen. Graag zie ik dat ze er alles uithalen wat er in zit.. Strijden voor elke tiende van een seconde..
Mogen ze dan ook terug meer verbruiken? Want anders zit je met een tankje van 30L en minder dan 25kg dat gaat het nu ook niet maken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).