Het geplaagde Fisker, dat al 18 maanden geen auto meer heeft gebouwd, is door het Amerikaanse ministerie van energie (haar grootste schuldeiser) op een veiling toegewezen aan een nieuwe eigenaar.
Het Amerikaanse automerk en de bijbehorende technieken – verdeeld over Fisker Automotive Inc. en Fisker Automotive Holdings Inc – zijn verkocht aan Hybrid Tech Holdings voor een bedrag van 25 miljoen dollar (18,4 miljoen euro). Ondertussen heeft het comateuze merk een chapter 11 aangevraagd, een soort surseance van betaling die het bedrijf beschermd tegen schuldeisers terwijl ze kunnen gaan herstructureren.
Wie is Hybrid Tech Holdings?
Tja, goeie vraag. Hybrid Tech Holdings is niet echt vindbaar op het internet. Ook de woordvoerders van Fisker evenals het Amerikaanse Epartment of Energy willen verder geen commentaar geven over wie deze partij is. Reuters riep onlangs dat de Chinese miljardair Richard Li het winnende bod had. Het is in ieder geval niet GM-vetereaan Bob Lutz geworden, ook de Duitse investeringsgroep Fritz Nol AG vangt bot.
In een verklaring zegt Hybrid Tech Holdings dat de koop van Fisker “een eerste stap is in een herstart van de productie en verkoop van de Karma”. Ook zijn ze van plan “andere hybride-elektrische voertuigen te bouwen”.
Hoe zat het met die lening?
Fisker had, net als Tesla, toegang tot een staatslening die werd verstrekt om de productie van schone auto’s te bevorderen. Ze kregen in 2009 $529 miljoen toegezegd, maar de geldkraan werd in 2011 stopgezet toen ze een aantal belangrijke verkoopdoelen mistten. Inmiddels had Fisker $192 miljoen opgesoupeerd, waarvan de overheid slechts 53 miljoen heeft teruggekregen. Republikeinen gebruiken dit nieuws dan ook meteen om Obama en zijn energiebeleid de grond in te boren.
Enfin, de 25 miljoen die Hybrid Tech Holdings nu voor Fisker neerlegt is slechts het begin. Het zal nog kapitalen kosten om Fisker weer tot leven te wekken en Karma’s van de band te laten lopen, maar de intentie is er in ieder geval. Dat betekent dat het Fisker-tijdperk niet voorbij is, maar gewoon een nieuwe hoofdstuk tegemoet gaat. *enthousiast met Fisker-vlaggetje zwaait*
turbo123 zegt
Een staatslening van $529 is ook niet echt heel veel. Zeker niet als je dan miljoenen moet terug betalen
Carreza zegt
@turbo123: ze hadden dan ook maar $192 opgesoupeerd… ;)
pjp911 zegt
@turbo123: Een lening moet bij mijn weten nog steeds worden terugbetaald.
betonstaal zegt
Koopje lijkt me als de nieuwe eigenaar de schulden niet hoeft over te nemen.
tupperware zegt
Nu maar hopen dat het goed gaat en dat het concept gehandhaafd blijft.
Gisteren zag ik er nog één rijden en dat blijft een mooi gezicht. Van mij hoeft er dus geen V8 in.
berlinetta zegt
Surseance van betaling heeft meestal geen effect in NL dus ik ben benieuwd hoe het daar zit.
Design_Driven zegt
Verbaast mee nog dat Victor Muller de boel niet heeft gekocht.
tupperware zegt
@sketcher:
Die grap heeft inmiddels een baard langer dan die van Sinterklaas, verzin eens iets origineels.
Rohrl-fan zegt
Behalve het financiële verhaal zal het ook een grote uitdaging worden om gewoon terug auto’s verkocht te krijgen. Wanneer je een wagen koopt wil je immers ook zekerheid hebben dat je ergens terecht kan voor onderhoud, onderdelen…
Ik hoop echter van harte dat het hele plan gaat slagen, want niet alleen is het een technisch vooruitstrevende wagen, ik vind hem nog bloedmooi ook!
Design_Driven zegt
Net als de uitdrukking die je gebruikt in jouw reactie ;-)
mout zegt
Gisteren zowel een Karma als een Tesla gezien. Ik hoop in elk geval dat deze merken blijven bestaan, en ruimte houden om met deze visie auto’s te bouwen!
rob68 zegt
De enige vierdeurs die mooier is dan een coupe, zou zonde zijn als tie niet meer verkocht zou worden.
schiedam79 zegt
Misten met dubbel T? ;-)