De Amerikaanse autofabrikant wil geld besparen.
Een verdeling van de kosten dat effect gaat hebben op de algehele productie. Dat maakte Ford CEO Jim Hackett donderdag bekend tijdens een aandeelhoudersvergadering in New York. Het merk gaat minder inzetten op personenauto’s en meer op SUV’s en trucks. Deze groep auto’s zijn winstgevender dan de sedans en hatchbacks van Ford. Ook zal er (nog) meer geld worden gepompt in de ontwikkeling van elektrische en zelfrijdende auto’s. Na 2020 zal het gamma van elektrische Fords fors worden uitgebreid.
Eerder maakte het concern al bekend dat de productie van de nieuwe Focus naar China zal verhuizen om geld te besparen. Een andere maatregel van de bezuinigingen is het aangaan van nieuwe partnerschappen. Door samen met anderen te kijken naar nieuwe ontwikkelingen kan er geld worden bespaard. Zo sloot Ford recent een deal met pizzamaker Domino’s en Lyft. De partijen kijken samen hoe autonoom rijden in de toekomst kan worden ingezet.
Een ander puntje zijn de combinaties om een voertuig samen te stellen. Hackett is van mening dat dat bij sommige auto’s nog te specifiek is. Zo is de Fusion in 35.000 verschillende combinaties samen te stellen. Ford heeft hier intern onderzoek naar gedaan en het resultaat mag er wezen: de samenstel-mogelijkheden worden bij de volgende generatie Fusion teruggeschroefd van 35.000 naar 96.
Al met al wil Ford de komende vijf jaar de kosten met 14 miljard dollar omlaag brengen.
pomoek zegt
Dus 9 miljard investeren in elektrische auto’s maar vooral trucks gaan produceren. Komt er dus op neer dat Ford over een tijdje vooral elektrische sedans en benzine/diesel trucks maakt. Of een elektrische F150. Met een range van 15 km.
robert110 zegt
@pomoek: Nou, als we musk en zijn volgelingen moeten geloven moet het mogelijk zijn binnen no time elektrische one ton (F-350/3500) trucks te hebben met een range van 1000 km en een laadtijd van een kwartiertje.
Dutchdriftking zegt
@robert110: De vraag is alleen, kunnen die olifantjes ook nog iets in de modder?
fanboy zegt
@dutchdriftking: Waarom zouden ze niks in de modder kunnen? Omdat de aandrijving elektrisch is?
Heeft meer met banden en tcs systemen te maken.
Newsflash: elektrisch aandrijving is perfect voor 4×4-en. Altijd koppel en de elektromotor is nog beter af te regelen voor de (offroad) traction control systemen. Vaak per as, soms zelfs per wiel gewoon toeren regelen.
In plaats van een diesel proberen onder controle te houden qua toeren (dus meer of minder brandstof) en per wiel remmen.
robert110 zegt
@fanboy: ik heb nog wel mijn twijfels over de betrouwbaarheid. Tijdens het off roaden is het bijna altijd de elektronica die eerst gaat, dat blok blijft meestal wel lopen.
Als alles straks electrisch is dan kan dat nog wel eens leuk worden.
fanboy zegt
@robert110: Je bedoelt denk ik met het rijden door diep water?
Want wat ik tot nu toe zie is dat met lomp off-road rijden vooral assen en homokineten die er van langs krijgen en soms valen. En radiateurs willen ook nog wel eens vol rotzooi komen waardoor dat oude betrouwbare dieseltje alsnog te heet kan lopen.
Aan de ene kant is een elektrische auto complexer door meer regel eletronica, maar als je naar de aandrijflijn is het zo veel simpeler, en zoveel minder draaiende delen die kapot kunnen of slijten.
peug206 zegt
@fanboy: gewicht? Dr is een reden dat suzuki en toyota zo goed waren offroad. Laag gewicht met maar weinig power, maar wel hartstikke betrouwbaar. Als ik offroad zou moeten was dat toch wel 1 van mijn eerste keuzes. Hoe zwaarder hoe verder je kunt wegzakken en hoe sneller de banden grip verliezen heuvelop, want met de huidige TCS heb je daar geen beperking meer.
fanboy zegt
@peug206: Dat geld voor Suzuki ja. De Toyota’s waren/zijn ook gewoon altijd goed en betrouwbaar geweest, maar niet licht. En dat zeg ik terwijl ik ervaring heb juist met Toyota 4×4’s. Ze zijn goed in heel veel dingen maar ook zwaar.
Kijkend naar de oude diesels kun je er een mooi accupakket instoppen voor het gewicht dat je bespaard met de assen / versnellingsbak / zware motor.
In een Suzuki gaat het wat lastiger worden als je nog serieus rijbereik wil.
robert110 zegt
@fanboy: Niet alleen water maar ook stof en trillingen etc.
Natuurlijk zijn de assen etc. ook vaak de pineut maar die heb met een elektrische aandrijving ook nog gewoon nodig. Je kan tenslotte niet iedere 4×4 uitrusten met 4 motoren. Bij een Range Rover zou dat misschien nog wel kunnen maar auto’s als de Jimny worden dan gewoon te duur.
fanboy zegt
@robert110: Qua kosten wordt het inderdaad wat lastiger op de kleine Jimny’s e.d. Maar toch, 4 kleine elektromotoren valt ook nog mee. In ieder geval zul je een motor per as krijgen, wat een hoop scheelt (ook geen versnellingsbak meer).
Op de grotere terreinwagens (Patrol, LC, LR, G etc) is het gewoon de logische keus om 4 elektromotren te doen. Dan heb je automatisch “portaalassen” en ook de nodige voordelen dat je een enorm lange veerweg kan maken omdat je geen rekening hoeft te houden met de (aandrijf)as.
Dutchdriftking zegt
@fanboy: Klopt, alleen worden die auto´s zo zwaar van al die batterijen. En dat is nooit een voordeel in de modder…
fanboy zegt
@dutchdriftking: Dat is waar, maar een Model X is niet echt veel zwaarder dan de terreinwagens van dat formaat.
De Model X is te laag voor een terreinwagen en de velgen/banden voldoen niet natuurlijk, maar hij heeft de aandrijflijn er voor.
dawwg zegt
@dutchdriftking: Niets batterijen; gewoon waterstof + 4 elektromotoren ….
robert110 zegt
@dutchdriftking: dat kunnen die 3500’s nu ook al niet zo best.
toyotafortuner zegt
>meer SUVs.
Doe maar doorkomen met bijv. een nieuwe Bronco.
ThomasBol zegt
@toyotafortuner: die komst is al bevestigd. Looking forward!
robert110 zegt
SUV’s en trucks zijn de toekomst!
(doe ik het zo goed?)
dawwg zegt
@robert110: Very important people tell me ….
Gulli zegt
Volgende Fusion is in elke kleur verkrijgbaar, zolang het maar zwart is
trustmeiamanengineer zegt
Nieuwe Focus in China laten maken?! Ook voor de Europese markt? Klinkt allemaal niet echt denderend…
melv zegt
@trustmeiamanengineer: De Amerikaanse Ford Fusion is niet voor de Europese markt, die heet bij ons Ford Mondeo. Gezien ze hier ook over SUV’s praten denk ik dat dit stukje vooral over Ford USA gaat.
ThomasBol zegt
Ik ben afgelopen donderdag in de Rouge fabriek in Detroit geweest. Daar wordt de F150 letterlijk in elkaar geschroefd.
Heel bijzonder om te zien dat bij nagenoeg elke productieslag mensenhanden aan te pas komen, of tenminste in de delen dat ik het productieproces gezien heb.
dawwg zegt
@thomasbol: Ja, daarom is de kwaliteit nog lang niet Japans of Europees EN kan Amerika stiekem helemaal niet zonder goedkope arbeid uit Mexico en lokale sloebers met 2 of 3 banen … #ontwikkelingsland
Edge zegt
96 mogelijke samenstellingen? Dat is wel héél erg weinig. Als je 5 lakkleuren, 4 soorten bekleding, 3 soorten velgen aanbiedt en dan nog 5 vakjes op de optielijst zet voor zaken als stoelverwarming of betere infotainment zit je al op de 300 mogelijke samenstellingen en dan heb je wat mij betreft nog niet eens zo heel veel keus.
futse zegt
@Edge: dat is het net, interieur en velgen zijn nu al vaak niet meer te kiezen. Dat uitrustingsniveau = die velgen en dit interieur. Mss leder als optie op de twee hoogste niveaus, en 1 alternatieve velg. Maar 96 mogelijkheden lijkt me ook wel heel weinig.
Dutchdriftking zegt
Geld dat wereldwijd? ik kan me namelijk niet voorstellen dat in europa Ford pickups het beter doen dan fijne hatchback´s.
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Maar dat wordt ook niet gezegd. Het gaat om de winstmarge per model. Op hatchbacks is dat nou eenmaal niet zoveel.