Gaat Pouw Automotive ten onder dankzij crisis?

Auteur: , 36 Reacties

Pouw Automotive Groep heeft het zwaar. In het kort: ze verkopen te weinig en willen te veel. Met cashflowproblemen als onvermijdelijk resultaat.

Pouw Automotive in zwaar weer

En dus de hoogste tijd voor een potje paniekvoetbal. Onverkochte voorraad van de Noord-Hollandse afdeling is linea recta teruggebonjourd naar de importeurs. Kia, Opel en Mazda konden 76 van de 200 geleverde auto’s terugverwachten. Eerder al kon een Pouw-vestiging in Haren haar deuren sluiten.

Pouw, een bedrijf met 700 werknemers, is qua verkoopaantallen de vierde grote autodealer van ons land, maar in haar recentste jaarverslag moest Pouw met de billen bloot: op de filialen in het oosten na, lijden alle takken van het bedrijf verlies. Daarbij maakt een flinke berg aan geleend geld de zaak er niet beter op. De vraag is zelfs of het bedrijf überhaupt nog voldoet aan de kredieteisen van de Nederlandse banken.

Had de autoboer, die onder andere merken als Peugeot en Volkswagen in de showroom heeft staan, eerder nog megalomane neigingen tot alleenheerschappij in Nederland, nu komt er abrupt een eind aan het ambitieuze expansieplan. Sterker nog, Xeno Grimmelt, voorheen directeur van Pon Holding, moet gaan kijken of het autobedrijf samen kan gaan met Mercedes-bons Stern.

Het is niet zo heel onverwacht. Eerder al schreven we dat autodealers massaal in zwaar weer verkeren. Daarbij worden er nog steeds veel minder auto’s verkocht dan voorheen. Er zijn lichtpuntjes, maar vooralsnog niet genoeg om autodealers het hoofd te bieden. (bron: FD)

Foto: Pouw Stemerdink in Veenendaal, via autojunk.nl



36 reacties

Crisis raakt ons allemaal!
Ik snap sowieso niet waarom niet alle auto’s alleen maar vanuit fabriek geleverd kunnen worden. Alleen nog maar productie op vraag, en geen (eigen) voorraad. Desnoods leenauto’s die de periode overbruggen wanneer er geen inruil is o.i.d.
@towi1989: zou bij mensen ook zo moeten zijn, alleen maken als je ze nodig hebt… :-)
@launchcontrol: strak plan, ik met alle vrouwen dus
@towi1989: Precies, ik snap best dat je als dealer auto’s op voorraad wil hebben, vanwege uitleen tijdens onderhoud, showroom, proefrit. Maar zoveel auto’s hoeven dat toch niet te zijn?
@screamer: wordt verpicht vanuit de importeur.. De dealer heeft niet zoveel te willen
@towi1989: Misschien omdat er genoeg mensen zijn die niet 4 maanden willen wachten op hun nieuwe auto maar er het liefst direct mee weg willen rijden? In de VS is dat heel normaal, als je daar een auto wilt verkopen en vertelt dat hij over 4 maanden geleverd wordt lachen ze je hard uit en halen ze de auto bij de buurman.
@kees66: En wat gaat het goed met de autoindustrie in de VS :-) Zodra er een dip in de vraag zit gaan alle partijen kapot op hun voorraden. Precies wat @towi1989: bedoelde volgens mij…
@kees66: En omgedraaid. Voor bijvoorbeeld een Ferrari die net uit is, wordt vaak de levertijd omgezet in een meerprijs als de dealer hem ‘toevallig’ wel heeft staan.
@hamerhaai:

Heeft iemand een link naar een Amerikaan op een forum dat zoiets heette als ‘Exotics.Cars’ oid, waarbij hij zijn oranje en groene Gallardo’s showde? Telkens werden er auto’s bijgekocht als een Carrera GT en Ford GT, waarbij hij dan het aankoopproces en levering beschreef.

Kent iemand dat?
@towi1989: Bij de volume merken ‘kan’ dat niet omdat de kosten die toch al gemaakt worden zo groot zijn tov de variabele kosten van dat autootje extra produceren; de enorm dure productielijn staat er al, de arbeiders die in de auto industrie over het algemeen machtige vakbonden hebben en die je dus niet zo naar huis kan sturen zonder loon staan er al…dus de gedachte is laat ze die auto’s maar bouwen zelfs al is er geen echte vraag dan verkopen we ze misschien met verlies maar dan halen we op zijn minst nog een deel van de investering terug. Maw: aan het begin van de productielijn heb je een hoopje staal en plastic, de productiekosten zelf moet je sowieso betalen, dus zolang die auto aan het eind maar meer waard is dan dat staal en plastic –> bouwen dat ding.

Resultaat is parkeerplaatsen en hallen vol met onverkochte auto’s.
@towi1989: Dealers worden onder enorme druk gezet door de importeurs om zo veel mogelijk auto’s in voorraad te nemen. De importeur ‘beloont’ dit met lagere prijzen zodat de dealer met de grote bestellingen, dus de dealer met de grote stock , betere prijzen kan geven dan zijn concurrent, vaak binnen hetzelfde merk. Voor de dealer gaat het om volume, niet marge. De klant vaart er wel bij: lage prijzen en snelle leveringen, de dealer draagt het risico.
Let maar op: Pon gaat dit zaakje (deels) overnemen en gaat er VAG meuk verkopen.
@mercs: Staan die te springen om meer vestigingen? Ik kan geen reden bedenken waarom ze zo een noodlijdend bedrijf over zouden willen nemen…
@mercs: schijnbaar verkoopt die VAG meuk dan wel…
@mercs: Ze verkopen al ”VAG meuk”. In Deventer, Raalte, Rijssen, Zwolle en weet ik veel waar nog meer, verkopen ze al Vw’s en Audi’s.
In het oosten van het land ken ik ze ook alleen van de verkoop van VAG ‘meuk’
Naar alle waarschijnlijkheid mag Pon dit niet kopen. Ze moesten al eerder van de MNA vestigingen verkopen voordat ze weer andere vestigingen gingen kopen.

Stern zou graag een uitbreiding willen. Ze zitten nu voornamelijk in het midden en zuiden van het land. Pouw in het oosten en noorden. Met zo’n fusie haalt Stern project stormvogel weer uit de kast. Saneert 1/3 van de dealers van Pouw weg. Vooral de verliesgevende merken als Opel, jeep, lancia, alfa flink in snijden en dan kan het nog wel iets worden.
Er zijn naar mijn mening sowieso teveel dealers in NL gezien het aantal inwoners. Volgens mij hebben ook bijna alle dealers de afgelopen twee jaren flinke verliezen geleden. Het is onvermijdelijk dat er nog een aantal dealers gaan vallen, zodat het aantal dealers in NL weer op een gezond niveau komt.
Al worden er meer auto’s verkocht, de winstmarge op al dat 14%-spul is ontzettend laag en leasemaatschappijen eisen steeds meer korting. Dus per auto amper winst… En importeurs maar gooien met dure persreisjes.
@utr1984: die dure persreisjes, nou nou. Dat kost amper wat. En als een ronkende review van Wouter een klant overtuigt toch een AMG te kopen ipv een verstandige diesel is de hele boel al terugverdiend.
@mashell: haha, jij wil niet weten hoeveel geld daarin zit.
@carmiggelt: Is het niet zo dat die berg geleend geld al in het verlies berekend zit?
Pouw stemerdink in Veenendaal is onlangs al gaan samenwerken met Stern. Dus waarschijnlijk zullen er wel meer samenwerkingen met Stern komen.
Pouw Automotive Oost (VW) is kerngezond. Alleen Pouw Automotive Noord (Opel) wordt gereorganiseerd. Geen paniek dus. Dat gaan ze bij Achmea ook doen, gaan zij nu dan ook opeens failliet?
@roanhoes: Welke vestiging(en) bedoel je dan? Die van Deventer gaat redelijk goed v.z.v. ik weet.
Pouw wordt zo steeds goedkoper voor de Stern Groep. Henk van der Kwast strikes again!
‘moet gaan kijken of het autobedrijf samen kan gaan met Mercedes-bons Stern.’

Ze zijn al samen gegaan met Stern Ede.
Wij hebben als klant al een brief gehad dat binnenhort de officiële opening is (ik dacht zelfs volgende week dinsdag.)
Beetje achterhaald dus..
Sinds vorige week staat het pand in Ede leeg. Alles is overgebracht naar het Pouw pand in Veenendaal. Ook al het personeel schijnt mee zijn overgegaan naar Veenendaal, al kan ik mij niet voorstellen dat er daar dan geen ontslagen zullen vallen.
Zou het kunnen dat stiekem de deal met Stern al rond is, maar het eerst rustig ingemasseerd moet worden bij het klootjesvolk?
Pouw / vd Molen groningen ook dicht vandaag, failliet volgens de regionale omroep.
Ah, vorige week bereikten ons al berichten dat er een heel stuk voorraad uit Assen was meegenomen. Haren was al dicht meen ik.
”Gaat Pauw automotive ten onder dankzij de crisis?”. Waarom ”dankzij”? Hebben jullie slechte ervaring met dit bedrijf en dus zij jullie blij dat het ten onder gaat?? Lijkt mij een taalfout…
Veel zwakke merken gecombineerd met grootsheidswaanzinnige uitbreidings en overname gedrag. Logisch dat dan bij wind tegen de boel omvalt.
@fit4fun: Grootheidswaanzin noem jij dat maar als je in welk vak dan ook tegenwoordig wil ondernemen is het of groot worden of opgegeten worden. Wereldwijd redden kleine ondernemers het minder en minder, grote schaal/volume is de way to go, alleen als je valt val je hard.
Maar als je niet in de raad van bestuur zit of de accountant bent van die toko dan heb je geen idee over hoe en wat en is het (te) simpel gis werk
Wat een onzin! Pouw Van der Molen is niet dicht en ook niet failliet, stemmingmakerij!!!
@roanhoes: ik reed er vanavond nog langs en het er was helemaal leeg. Maar niks aan de hand hoor.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).