
Vervroegd op je beeldscherm, de nieuwe Renault Twingo.
We koesteren denk ik allemaal wel warme herinneringen aan de Renault Twingo. Gewoon, omdat het zo’n leuk karretje was. Dan heb ik het niet over de tweede en derde generaties die erna kwamen, maar de OG. De eerste generatie die van 1992 tot en met 2007 werd geproduceerd.
Er is een vierde generatie onderweg en Renault heeft het retro-virus nog niet losgelaten. Opnieuw grijpt de Franse autofabrikant terug naar het verleden. Deden ze eerder succesvol met de 5 en de 4, nu is de Twingo aan de beurt. Nog voordat het model officieel is gepresenteerd kun je nu al naar plaatjes kijken van de nieuwe Renault Twingo.

De Fransen zijn zeer getrouw gebleven aan het origineel. Iedereen die ook maar een keer de originele Twingo heeft gezien snapt dat deze retromobiel een verwijzing is naar het origineel. De overeenkomsten zijn overduidelijk.

We hebben alle informatie nog niet, dus we moeten een analyse maken op basis van de beelden. Dan kun je gerust stellen dat ‘ie wat gegroeid is. Kan ook niet anders met alle moderne technieken en veiligheidseisen. Op plaatjes is het altijd lastig oordelen, maar ik denk als we de nieuwe Renault Twingo in het echt zien denken van: zo, dat is een groot ding! Komt vooral omdat je die eerste generatie in je hoofd hebt. Wat natuurlijk een klein karretje was voor moderne maatstaven.

Niet alleen het exterieur is onmiskenbaar Twingo, ook het interieur van deze Renault wordt gekenmerkt door zijn eenvoud. Het is natuurlijk lekker bij de tijd met een groot scherm in het midden en een digitaal instrumentarium voor de besturen. Maar echte luxe is het niet. Dat maakt dat deze Twingo een interessante propositie kan worden. Met een scherpe prijs kan dit net zo’n hit worden als de Renault 5. We gaan het zien!
Via cochespias en wilcoblok op Instagram





Zie het er niet expliciet bij staan, maar neem aan, dat dit – net als de R4 en 5 – ook een EV is.
p.s.: Buitengewoon geslaagd ding om te zien, zeker in zo’n sprekende kleur 👍
Idd- is dit nog een kleine EV van Renault of …?
Jazeker, Renault spreekt alleen over de Renault Twingo E-Tech.
Er zit een deur in het rechter voorscherm, ik vermoed dat daar de laadpoort zit.
No shit Sherlock…
Op de foto vd voorkant staat het op de ‘nummerplaat’ e tech electric
Het staat zelfs op de kentekenplaat aan de voorzijde: “e-tech electric”. Zie headerfoto.
Ik had nooit gedacht dit te zullen zeggen, maar Renault is zo ongeveer de enige die momenteel auto’s maakt die ik zou kopen, als ik in de markt was voor een nieuwe auto/EV. Duitsland kan er een voorbeeld aan nemen, ook om onze Europese industrie weer wat op te vijzelen. Niet conolexer, groter, duurder. Daar hebben we genoeg smaken van in alle soorten smaken die Geely aanbiedt. Gewoon een Europese auto die bruikbaar en betaalbaar is. Als ze de Golf of Polo in een vergelijkbare vorm aanbieden als de 5 EV dan moet dat toch wel verkopen zou je zeggen?
Hier ook zo een. Die nieuwe R5 maakt me gewoon hebberig. Rij nu een Mini, maar die nieuwe modellen zijn het net niet allemaal. Laatst in de R5 gereden, maar wat een gaaf karretje is dat! En eindelijk eens niet een suv-achtig gedrocht. Terwijl andere merken hoger en groter gaan en de kleinere automafgestoten hebben flikt Renault het gewoon. Lekker kleurtje erop. Helemaal goed.
Renault is echt lekker bezig hoor. Die 2 grotere EV’s die ze verkopen (scenic en megane toch?) zijn ook gewoon dikke prima. Laat die Twingo ook maar komen. Mijn moeder had er 1 toen ik een jaar of 7 was. Mijn tante ook. Grappig ding, en echt praktisch door de verschuifbare achterbank.
En Nederlandse (Brabants) bijdrage aangezien bij de designafdeling van Renault Laurens van de Acker vrij hoog in de boom zit.
Qua design is Renault de top! Qua infotainment en interieur design en afwerking zijn ze ook erg goed. Qua specs in de aandrijflijn zoals het snelladen valt het soms nog wat tegen.
Zou hem zo kopen als woon werk en regio auto, vrolijk ding! Dit betreft het uiterlijk dan met name, verder geen idee qua prijs kwaliteit en specs.
Jammer ook alleen EV:/
Logisch!
Deze en de nieuwe 5 zijn echt leuke modellen!
Gisteren onze mk1 twingo omgeruild tegen een modus. Dit lijkt op een combinatie van die 2.
Ik moet hem eerst eens in het echt zien. Gaat vermoedelijk het zelfde effect hebben als de nieuwe 5. Opzich mooi maar veel te groot. En ook een beetje jammer dat hij er niet meer als 3 deur is.
Jammer van de nieuwe Micra. Die had beter gestaan op dit model.
Een model op een model?
Gat in de markt! Een dubbeldekker!
Zoek eens in het interieur naar de knop voor de gevarenlichten en je dag wordt een stuk beter.
Veel zal afhangen van bruikbare range, moet toch echt boven 400km zitten wil het leuk zijn meer waarschijnlijk 300 zoals bij de R5 en R4. Dat is gewoon te weinig.
Hoezo is 300km actieradius te weinig voor een stadsauto die typisch als tweede of derde auto in een gezin wordt ingezet?
Ik rijd nu 35 jaar auto, waarbij ik zo’n 15 jaar met een lpg installatie heb rondgereden. Daarbij was de omvang van de gastank vrijwel altijd gebonden aan de binnenruimte van je kofferbak of de plek voor het reservewiel. En daarmee was een rijbereik van 350-400 km destijds heel gewoon.
Als ik een ruime, betaalbare EV kan komen met een effectief rijbereik van 300 km (~400 tot 450 km WLTP), dan is dat voor mij meer dan voldoende.
Te weinig voor niet ev-rijders.
Met de oer Twingo ging je echt geen 400km rijden. Ook geen 300km. Stadsauto’s in 1992 waren geen stille luxe bakken.
Alles wat nu zwart plastic is, wegbrengen naar de spuiter.
Of ze bewaren dit nog even voor een Alpine versie?
Vrijwel alle EV’s hebben zwarte skirts, panelen en/of bumperdelen aan de onderzijde. En dat is puur om de dikke bodem (waar de accucellen zijn gehuisvest) optisch te camoufleren. Zou je deze panelen in carrosseriekleur mee spuiten, dan lijken ze allemaal aan auto-obesitas te lijden.
En dat is anders bij ICE-modellen?
Ik zal je helpen; nee…
Mijn OCD heeft er wel moeite mee dat het ventilatie rooster links in zwart plastic zit en rechts in gekleurd plastic.
Is ook een knipoog naar het origineel uit 1992.
Zijn de buitenafmetingen van de concept car niet bekend? Lijkt me dat de productieversie nauwelijks zal afwijken. Vermoed dat hij kleiner dan de R5 wordt, hoewel Renault met de grotere R4 heeft laten zien dat oude indelingen niet meer vanzelfsprekend zijn.
Hij is leuk. Maar zet dit nou eens in een showroom naast een 4, een 5, en een Megane. Er is toch totaal geen familiegezicht! Ik denk dat dit niet heel goed werkt voor restwaarde op de lange termijn. Maar we gaan het zien.
Is er een link met familie gezicht en restwaarde? De Twingo, R5 en R4 zijn zulke sterke designs die zouden als submerk gepositioneerd kunnen worden.
Renaults hadden vroeger geen familie gezicht. Twingo, R4, R8, R12, R16, R25, Espace. Allemaal totaal anders. En toch heel herkenbaar. De enige die dat nu nog durven zijn Hyundai en Renault.
Zou leuk zijn als ze die verschuifbare achterbank er ook weer in zetten :)
Wow… ik besef nu pas goed hoe ontzettend het ontwerp van de originele Twingo in mijn geheugen gebeiteld zit. De toevoeging van twee achterportieren en het navenant korter zijn van de voorportieren maakt dit tot een soort mindf*ck. De zwarte omlijsting van de achterruit helpt me ook niet echt, moet ik zeggen. Maar, buiten dat: behoorlijk goed geslaagd, dit ding.
Vind hem echt oke ! Trouw aan het orgineel zonder “ overdreven “ te zijn. Wel een kleine opmerking: de lampen moeten anders. Meer naar orgineel. Moet kunnen met de huidige technologie. Leuke open oogjes moeten hier !