Geloof jij de ‘Ringtijd van de Alfa Stelvio?

Auteur: , 85 Reacties

Voor we een legertje schuimbekkende Alfanboys (TM) op de stoep hebben staan: de Italianen claimen een bijzonder scherpe tijd voor de SUV.

De Stelvio Quadrifoglio zou volgens Alfa in staat zijn om de Nürburgring in minder dan 8 minuten te ronden. De Italianen geven een rondetijd op van 7:59,00 min. en daarmee is de Stelvio Q maar liefst 0,59 seconde sneller dan de Porsche Cayenne Turbo S. Die laatste heeft de beschikking over 570 pk bij een gewicht van 2.235 kilogram.

Alfa zet daar met de Stelvio Q 510 pk tegenover. Het gewicht van de Italiaanse SUV is vooralsnog onbekend, maar we weten wel dat de auto in 3,9 tellen naar 100 km/u sprint en een topsnelheid heeft van 284 km/u. Die cijfers zouden dus genoeg moeten zijn om van de Stelvio Q de snelste SUV op de ‘Ring ooit te maken, want tot voor kort was dat de reeds vermelde Cayenne Turbo S.

Fastest SUV ever...

Terugkomend op de titel: we zijn niet per se sceptisch in algemene zin of wantrouwend naar Alfa Romeo toe, maar het zou wel héél knap zijn als ze de Stelvio Q harder over de Nordschleife laten gaan dan bijvoorbeeld een Porsche 996 GT3 (8:03) of een BMW M3 E92 (8:05). We zijn benieuwd naar de video!

Over video’s gesproken: gelikte bewegende beelden van de Stelvio check je op autojunk.nl.

Stelvio

Hoe de Giulia Quadrifoglio over de Nürburgring vloog kun je HIER terugkijken.



85 reacties

Ik wil het graag geloven!
Lekker belangrijk bij een SUV…
@hzr: Even relevant als 500pk+ in een SUF
Met alle respect naar Alfa toe maar zonder beelden geloof ik er geen zak van..
@misterdrogba: als dit zo is kan de duitse autolobby alvast gaan janken..
@misterdrogba: De Ring is Duits…

Het zou mij niet verbazen als er een sjoemelsluipweg is en Alfa Romeo gewoon een stuk heeft afgesneden om ook een beetje voorsprong te krijgen…
@moveyourmind: Een voorsprong door sjoemel? Het is geen audi of volkswagen hoor…
@merken: daarom claimen ze bij alfa ook geen voorsprong.. die is er namelijk niet…
@moveyourmind: DTM is ook Duits… Does ’93 ring a bell?
@moveyourmind: steilstrecke? Zou het?
@misterdrogba: dat is respectloos…
@misterdrogba: De vraag die ik me bij die ringtijden tegenwoordig stel is of ze nog zo relevant zijn. Zijn deze testmodellen daadwerkelijk de standaardversies die wij kopen of liggen er andere banden op, is de ophanging volledig afgesteld op dit circuit, alsook de verhoudingen en ga zo maar verder …
Ik zou het een knappe prestatie vinden, maar Jezus wat boeit het nou dat een SUV hard over de ‘Ring kan gaan. Weer zo’n verkooppraatje.
@viezefreddyw: de ring heeft veel slecht wegdek. Als een SUV daar snel kan dan belooft dat toch het één en ander voor je Vinex wijk.
@mashell: of voor mij als Belg ;)
@viezefreddyw: met die logica is er eigenlijk niks overtuigends om voor een Alfa te gaan. Een Alfa koop je met je hart. En je hart wil snelheid.
Wel apart een afgerond getal
Nee, maar dat maakt me niks uit. Ik wil ‘m.
Weet niet of ik het geloof, boeit ook niet. Ze zijn in ieder geval lekker bezig
Nee.
Deze vraag werd ook gesteld bij de ringtijd van de Giulia Q en dat hebben ze ook waar gemaakt
@tvklarenbosch: precies dit dus. Sterker nog, de initiële tijd van de Giulia met handbak werd al als fabeltje bestempeld. Waarna video bewijs volgde, daarna werd die tijd ook nog ‘even’ verbeterd door een rondje te rijden met de zf automaat, inc video. Ik zie niet waarom deze claim niet zou kloppen?! ?
Reclame zou zo in de super bowl break kunnen
Gezien de gewicht/pk verhouding moet dat wel lukken… Vooral ook omdat die Porsche nog hoger, breder en dus minder geschikt is voor hoge snelheden. Top begrensd van die Cayenne turbo s of niet?
@w0o0dy: Porsche niet geloof ik. Maar als dat wel het geval zou zijn dan worden voor ringtijden de begrenzers er af gehaald. Dat gebeurd ook bij BMW M5’s etc. En die zijn normaal wel begrenst natuurlijk.
De geclaimde tijd van de Giulia hebben ze ook weten waar te maken. Maar een rondetijd op de Nurburgring is toch minder belangrijk dan de tijd van school naar hockeyveld naar slijterij?
@pjotr: Alfa rijders zitten niet op hockey..
@pinut187: nee die zitten waarschijnlijk op een racefiets. Dat is een stuk erger.
@pinut187: Alfa rijders kopen ook geen SUV. Hockeymoeders daarentegen…
@pinut187: Golfbaan dan?
Hoe nep kunnen je foto’s zijn. Gewoon helemaal met de computer of is de auto nog wel echt?
@stfu: tijden zijn ook van forza
@stfu: Gezien het uitstelgedrag van Alfa zullen ze wel geen tijd meer hebben gehad voor een echte shoot.
Binnenkort bij uw dichtstbijzijnde Alfa Romeo dealer……..als pasen en Sinterklaas op 1 dag zal worden gevierd
@raoufff: dat kan pas als de discussie over de kleur van de paashaas is afgerond.
Italiaans promotie sprookje denk ik. Alstublieft: bij deze een knuppel in een alfa kippenhok.
@lexaudi: Hoenderhok is het.. Meer voer voor je hoedenplank..
Pittig snel, en toevallig precies 7:59.00 rond… Ik ben benieuwd of dat nog officieel wordt!
Ze kunnen zich beter drukker maken hoe snel er een Stelvio van de band rolt en er wat leasemotoren op de markt verschijne ipv roeptoeteren over een rondje Groene Hel.
De video van die Giulia op de ‘Ring is echt ongelooflijk..!
Ja, met een die dikke Ferrari motor onder de kap, zou dat wel moeten lukken
Ik snap deze pk beesten best. Maar is het voor alfa niet slimmer om eerst gewone mensen auto’s te maken die jan modaal kan kopen…..
Ondanks de vooruitgang in de techniek, die echt wonderbaarlijk is ten opzichte van de vroege jaren van dit millenium, verlies je de geloofwaardigheid zodra zaken ter discussie staan.

Wat dan overblijft is aandacht met een beetje een zure nasmaak. Dat is ook marketing, maar niet mijn manier van marketing.

Ik weet het niet maar ik wil het ook niet meer weten ook of het waar is.
Holy shit wat is dat ding mooi
@noflexzone: ik mis alleen de ventilatie openingen in de voorste spatborden zoals de Guilia Q heeft, die maakt hem net even wat dikker dan de Guilia leasefiets
Hoorde ik Reid Bigland nu ‘estimated ring time’ zeggen tijdens de persconferentie?
Volgens mij is de Cayenne ook een maat groter en moet hem de Stelvio vergelijken met de Macan
Grappig, omdat het een Italiaanse automobiel is moeten er weer prehistorische vooroordelen uit de kast getrokken worden.

Maar als het een of andere Duitse merk, kampioens-sjoemelaar of verkwanselaar van zijn achterwiel aangedreven merkwaarden is dan staan wie hier allemaal te jaknikken en handjes op te houden..

Niemand die twijfelt aan de bmw M4 gts ringtijd terwijl Chris Harris voor topgear heel duidelijk zegt dat de alfa giulia Q stukken sneller is op de red bull ring. Zelfs het filmpje van de Giulia op de ring kan gewoon niet echt zijn, maar bmw natuurlijk prima, om maar even een dwarsstraat te noemen.
Als een ding bewezen is dan wel dat juist de Duitsers de grootste leugenaars zijn…
@giulio: Nou, je doet je naam wel eer aan :)
Jij je fotootje ook…@breakingpoint:
@breakingpoint:
Is het anders dan?
Gisteren in Frankrijk zag ik Duitse auto’s over het water naar Engeland rijden, terwijl ik gewoon de veerboot moest nemen.
@desjonnies: precies! Hoort iemand me zeggen dat ie ongelijk heeft dan? Ik vind het fijn dat ie zich stellig verweert tegen alle non-believers, dat is merkliefde. Blijkbaar is mijn opmerking verkeerd opgevat…
@giulio: 2 wrongs doesn’t make it right. Die BMW M4 GTS viel voor mij hard door de mand in de Motortrend COTY test op Laguna Seca. BMW is zwaar en traag geworden. Maar het rijdt verder wel aardig.
@stephane8200: zeker gezien de belachelijke prijs. Had de GTS gekost als een gewone M4 met de meerprijs van de 1LE pack van de Camaro… maar nee, dubbel zoveel willen ze ervoor hebben.
@giulio: Je hebt gelijk, laten we het maar geloven, het is immers al een op zichzelf staande prestatie dat ze überhaupt een autootje op de Ring hebben staan.
Ben eigenlijk veel meer benieuwd naar de tijd die hij nodig heeft om de Stelvio op en neer te doen. Daar is hij niet voor niets naar vernoemd, toch?
ach… weer net als met de Giulia… Ringtijd bekend, pas later kwamen de beelden.
Als het weer die dwaze Franca (of hoe heette die) weer achter het stuur zit verbaast het mij niets.
@geelbarrel: Dat heet marketing. Zo breng je de auto weer opnieuw onder de aandacht.
Nee, en hij ziet er ook niet beter uit dan veel andere suvs dus doe mij maar gewoon een dikke volvo v90 cc (is dat wel suv trouwens?)
Een SUV is geen sportwagen,dus lekker belangrijk hoe snel hij is.
@Alfarobert: en de s in suv staat voor?
Dat is toch wel een indrukwekkende tijd. Ik heb er alle vertrouwen in dat Alfa dat gaat waarmaken. De tijd van de Giulia bleek ook geen luchtfietserij te zijn.
Ach ja, geloofden we dat Trump president zou worden? En dat Max van P16 naar P3 zou klimmen?
Echte tijd of niet… ben meer benieuwd naar zijn looks in t vlees.
“Wie had dat gedacht, van autofabrikant waarvan je elke dag twijfelt of ‘ie wel rijdt, tot snelste SUV Nürburgring-tijd”
Als ze die rakker erin zetten die de Giulia over de ring jaagde neig ik naar: JA. Die gast joeg me achter mijn mac op Youtube de stuipen op het lijf
Ik gun Alfa Romeo het allerbeste. Sterker nog, ik ben eigenlijk gewoon een Alfa-fanboy… Juist daarom hoopte ik zo dat ze zich niet zouden mengen in de strijd om de babyboomers. We hebben al genoeg Active Tourers en andere bekkeninstabiliteitsmobielen. Toen de spionagefoto’s opdoken van de Kamal, jaren terug, vreesde ik al het ergste. Zou “mijn merk” dan uiteindelijk ten ondergaan met suffe SUV’s?

Het lot van Lancia lijkt Alfa gelukkig bespaard te blijven.

En nu dan de officiële onthulling van de Stelvio. Ik weet het niet meer… volgens mij ben ik van m’n geloof gevallen!

Ooit walgde ik van Prii en Ampera’s, maar ik kan niet ontkennen dat ik door Tesla in zie dat EV’s best gaaf kunnen zijn (gaaf merk, maar imho zijn EV’s niet de toekomst).

Ook ben ik wars van alles wat onnodig hoog op z’n poten staan. Lange veerwegen zijn enkel toegestaan op Defenders, G-Klasses en Land Cruisers. Hoge instap is voor oude mensen en Amerikanen…

Maar ik geloof dat ze het in Arese (oké Turijn tegenwoordig) toch wel hebben begrepen. Ze doen het anders. Introduceer de pin-up en verkoop de gewone modellen. Maak de markt lekker en creëer tijd om de modellen op de markt te zetten. Verover de Amerikaanse markt om geld te verdienen met een model dat daar geheid succesvol zal zijn. Bij gratie Gods, dan maar een SUV, maar als je het dan doet… Doe het dan op deze manier, met de Stelvio. Ga ik het zeggen? Ja, ik ga het zeggen… Dit vind ik gewoon een mooie SUV. Het kan dus toch!

Zo… en dan is het nu tijd om eens met een echte opvolger van de GT’s en de Sprints te komen :-)
@posthumus:
Amen.
dit is toch gwn een guilia op hoge poten en wat extra gewicht, dat te samen kost circa 20 sec, klinkt realistisch toch ?
Het klopt. Maar het is wel gemeten met een Italiaanse stopwatch.
Italië.
Gaat alles sneller
Krijgt de nuchtere Noordeling zelfs ‘emotie’
Mooiste autostrada’s langs de Mediterrane kust die ooit zijn aangelegd door een ingenieur die ook racete.
Enige probleem is de auto die voor je rijdt en altijd langzamer is dan jij.
Rome prop je 6 auto’s voor het stoplicht waar wij als regelneven er anderhalve toelaten.
Gaat het licht op groen ontstaat er onmiddellijk een wedstrijd naar het volgende verkeerslicht.
Mooiste dorpjes sommige verscholen andere ruig uitstekend op een heuvelrug om de broodnodige wind te vangen voor de koelte ’s zomers.
Die eeuwenoude dorpjes, een beetje vervallen, melancholisch waar de tijd op een ander snelheid beweegt.
Het Noorden was ooit het industriële Japan van Europa.
Kunstenaars op het gebied van messing en staal bewerken op ambachtelijke wijze.
Gillende schreeuwende mensen, ze hebben geen ruzie, maar vragen waar ze koffie gaan drinken.
Om 12.00 uur komt het damast op tafel en wordt er genoten, niet gegeten.
Uiteraard komen er de mooiste ontwerpen uit zo een land.
Net als Lamborghini mag Alfa dit wel eens eerst bewijzen, op deugdelijke wijze graag. Daarnaast snap ik niet wat een rondetijd op de ring klanten voor deze SUV boeit, maar goed. Het zal er wel bij horen tegenwoordig …
Ik heb niks met een SUV, maar sinds de GLA, GLC en ook de F-pace is mening een beetje bijgedraaid. Kennelijk kan zo’n ding ook best begeerlijk en elegant zijn. De Stelvio is ook weer zo’n voorbeeld en staat gelukkig mijlenver van hoge hokken zoals de X3, X5 en Q7 met de wegligging van een chalet op wielen. Ik hoop van harte dat de Stelvio ook in de V.S en China een vuist kan gaan maken en Alfa de nodige verkoopaantallen gaat halen.
Wat een wagen zeg! Ik wil hem!
Het stilfserjoch of in het italiaans de ‘passo stelvio’ is na WOI in 1918 door de italianen ingepikt. De fascistische regering van Mussolini heeft later onder dwang alle Duitse namen vervangen door Italiaanse. Ik neem aan dat ze deze in sommige regionen daarom bepaald controversiele benaming niet toevallig is gekozen. Kennelijk wil men serieus marktaandeel inpikken.
Ik heb nu een negenjaar oude 159 JTDm, die, als ik zo onbescheiden mag zijn, nog steeds in perfecte staat is.
Gisteren even iets afgeleverd in Engeland, op een veerboot, gewoon een fantastische kameraad die 159 snel stil discreet en zuunig.
Iedereen vraagt me over de Giulia, maar nee, zeker nu ik deze Stelvio zie denk ik dat dat weleens de volgende kan worden.
De Ringtijd interesseert me geen moer, maar of de wagen goede stoelen heeft, een fijn rijgedrag heeft stil is en rustig loopt op snelheid vind ik samen met een gunstig brandstofverbruik belangrijke zaken.
Maar het meest belangrijke vind ik of ik een klik heb met een voertuig en zo op de foto vind ik het model wat verfrissender dan de gevestigde orde; maar goed ik zal wel een vreemde smaak hebben want ik vind die Cactus ook een leuk ding met die stootkussens op de zijkant en die BMW X1 vind ik ook best te pruimen.
@desjonnies: Niks mis met een Cactus. Juist omdat de auto zo lekker anders is dan de rest, een leuke auto. Verder lijkt alles maar een beetje op elkaar. Citroen doet dat goed de laatste tijd. Met de Cactus en ook de DS lijn.
Ik vind het echt een fraaie SUV. Goed, hij lijkt op de Giulia, maar Alfa probeert natuurlijk een familiegezicht te introduceren. En een mooi gezicht ook. Ik heb er niks op tegen.

Verder lijkt hij wel wat op de Levante, maar ik kwam toevallig gisteren voor de eerste keer een Levante in het echt tegen. Wat een tegenvaller vind ik dat zeg. Als die 10 jaar geleden was uitgebracht, was hij wellicht indrukwekkend geweest. Nu is het gewoon de zoveelste SUV. Maar deze Stelvio? Wat mij betreft is die een heel stuk frisser.
Basis van de Cayenne is een VW/ Audi. Bouwers van onderstellen die hun vermogen niet zonder elektronische snufjes en overmatige slijtage aan remmen op de weg kunnen houden.
Wanneer Alfa een goed onderstel als basis heeft, en dat konden ze vroeger, is de Stelvio een stuk meer uitgebalanceerde auto die waarschijnlijk ook sneller zou zijn.
Vet filmpje. Die rondetijd interesseerd mij vrij weinig, maar ook al zou het in de buurt komen van de cayenne turbo s wat toch wel de benchmark is. Dan zal de Stelvio vast goed sturen!
Vind het een geweldig ding, alleen neen 4×4, dat geeft wat nadeel richting de Duitsers … Maakt het geheel ook zwaarder, dus ik begrijp het ook wel …
Tja alfa probeert om nu ook niet leuke mensen in alfa’s te krijgen en die lok je met statistische cijfertjes waar ze op netwerkborrel over kunnen brallen
@MauritsH: Ongelooflijk hoe vooruitziend jouw visie is!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).