Geneve: belangrijke primeurs uit het verleden (deel 2)

Auteur: , 46 Reacties

Eerder vandaag kreeg je al een lijstje met Genève-primeurs uit de periode tot 1990 voorgeschoteld, ditmaal pakken we 1991-2005. Veel lekkers, van Aston Martin en Ferrari tot frivole auto's van Opel en Renault.

Ferrari 360 modena

In navolging van deel 1, waarin we belangrijke of bijzondere primeurs tot 1990 onder de loep namen, hier het tweede deel.

Mercedes W140

1991: Mercedes S-Klasse (W140)
Van alle S-Klasse’s is dit waarschijnlijk de meest kenmerkende. Een Kathedraal, met een hoofdletter K. In dit tijd het toppunt van technologische vooruitgang, al moest de S-Klasse het in het begin nog zonder achteruitrijsensoren doen. In plaats daarvan zaten er achter op de uiterste hoeken twee parkeerhulpjes. Kleine staafjes die omhoog schoven zodat je beter kon inschatten hoe lang de auto was.

1993: Aston Martin DB7
Wat begon als een project om een Jaguar E-Type-opvolger te ontwerpen, monde uit in deze schitterende Aston Martin DB7. Qua styling de eerste moderne Aston Martin, qua bouwwijze, met vele geleende onderdelen (lampen van 323F, spiegels van een Citroën CX en veel Ford in het interieur), nog een echte klassieke Aston Martin.

1996: Jaguar XK (X100)
Drie jaar later was daar dan ook Jaguar’s coupé, die de ondertussen klassieke XJS moest opvolgen. Onderhuids deelde deze XK (X100) de nodige componenten met de DB7, beide merken opereerden toen nog onder de vlag van Ford Motor Company.

Audi A6

1997: Audi A6 (C5)
Met deze A6 maakte Audi een flinke kwaliteitsstap en konden ze voor het eerst serieus de aanval openen op de BMW 5 Serie en de Mercedes E-Klasse. Daarbij werden ze overigens geholpen door het feit dat de Mercedes W210 kwalitatief niet eens in de buurt kwam van de legendarische W124. Een jaar later zag de A6 Avant op dezelfde beurs het licht.

Ferrari 360 Modena

1999: Ferrari 360 Modena
In 1999 was het over en uit voor de schitterende F355, feitelijk een flink verbouwde 348TB, en was het de beurt aan de opvallend vormgegeven 360 Modena. Het uiterlijk was een knipoog naar het verleden, naar de 250 LM om precies te zijn.

OPEL SPEEDSTER

2000: Opel Speedster
Heuj, frivoliteit uit Duitsland! In navolging van de Lotus Omega werd wederom in Hethel aangeklopt, ditmaal voor het gelijmde aluminium chassis van de Lotus Elise. Daarop schroefde Opel een lekker hoekige koets met een tweetal boven elkaar geplaatste uitlaten. Zeker met de venijnige 2.0 Turbo een heuse widowmaker. Dit jaar staat de schitterende GT Concept in Genève, ga die asjeblieft bouwen Opel!

Renault Vel Satis

2001: Renault Vel Satis
Met de Safrane wist Renault maar niet door te dringen tot het hogere segment en dus werd voor diens opvolger gekozen voor een andere aanpak. In plaats van een conventionele hatchback of berline, was de Vel Satis veel hoger en daardoor ook ruimer. Een briljant idee, gecombineerd met een fraai exterieur en fijn interieur, maar geen succes. Dat ondervond ook BMW, dat het concept jatte voor de 5 GT.

Volskwagen Phaeton

2002: Volkswagen Pheaton
Presenteerde Volkswagen in 2001 nog de Passat W8 als topmodel in Genève, een jaar later werd deze afgelost door de Phaeton. De auto was een prestigeproject, er doorheen gedrukt door Ferdinand Piëch. De Phaeton was een briljante auto, maar voor dat geld kocht men liever een S-Klasse, 7 Serie of een A8. Onlangs rolden de laatste exemplaren van de band. Mooiste stuk van de auto: de beugels van de achterklep.

Citroen C6 Geneve

2005: Citroën C6
We blijven een beetje hangen in de geflopte topmodellen, want in 2005 was het de beurt aan de C6. Eindelijk, want de eerste en sterk gelijkende concept stamde al uit 1999. De C6 ging uiteindelijk vier jaar later in productie dan gepland, maar was terugkijkend misschien wel de laatste Citroën van de oude stempel. In 2012 was het over en uit voor de C6, al gloort er weer iets aan de horizon.



46 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Bmw 5 GT geen succes?
Ik zie ze in België toch regelmatig rondrijden..
En 3 jaar geleden deed ik stage bij een Bmw dealer en daar had ie ook regelmatig nieuwe 5 GT’s om af te leveren aan klanten…
Heb ook al enkele malen het verhaal gehoord dat mensen die een Bmw 7 als company car hadden moesten “verlagen” door de crisis en daarom overschakelden naar een 5 GT.
@Dimglor: Niet echt een auto waaraan ik graag herinnerd word.
@Dimglor: stond laatst nog in de BMW dealer, kwam een man kijken voor een nieuwe auto. Na beetje rondgelopen te hebben kwam hij alsnog tot de conclusie dat de 5GT beter bij hem pastte. Ik zelf zou er nooit een willen kopen, maar blijkbaar is er toch een markt voor.
@jzaero: Het is een subtielere sloep dan een 7 maar met net zove ruimte, dan wel meer. Ik snap het wel en zie m ook regelmatig rijden. Maar mooi? Nope.
@jzaero:
Blijkbaar rijden die auto’s heel goed!
En op zich, met een toffe kleur en een mooie velg kan je al veel doen..
Is het de mooiste auto? Neen, dat niet…
Maar ik kan er zeker in komen dat mensen deze bestellen!
De 360 stond er in de lichtblauwe metallic kleur. Zo vreselijk sexy was hij. En verdomd de eerste die ik Nederland zag was in die kleur.
De 360 Modena vind ik nog altijd de mooiste moderne Ferrari. En de C6, wat was dat toch een prachtige wagen!
@deora: Mee eens…
Die jag ziet er zo wel lekker uit, als ik er een tegen kom op straat dan vind ik het steeds minder
Goede velgen zeg op die DB7. Nooit eerder gezien eigenlijk.
@bmwkevin: Het zij eigenlijk doppen over de velg die je ziet. Als je de deksel er af haalt, ziet het er zo uit:

-edit: probeer het nog eens :p-
@gtwillem: aha, laat die doppen er dan maar op zitten
Ik zou de Vel Satis eerder vergelijken met de iets latere Opel Signum, gebaseerd op de Vectra C en net zo min een succes als de Renault.
Die speedster is een van de weinige Opels die ik wel wat vind hebben.
Het is een snelle leuke onpraktische auto, eentje die je vooral koopt voor de leuk en erbij, dus ook een totaal ander publiek heeft dan de gewone Opels.
Die C6 is ook superelegant,
Jammer van haar gewicht en kleine ruimte op de achterbank.
En jammer dat het nog 5 jaar duurt voor die de status van youngtimer krijgt.
eerste gen Pheaton blijf ik een mooie bak vinden. Jammer dat het zo een ondergewaardeerd auto is.
Speedster, jeugdsentiment… NFS Hotpursuit 2……
@dutchdriftking: heb hem een paar jaar als daily drive gereden. Wat een leuke wagen en overal positieve reacties. Wel wat onder gemotoriseerd met de 2.2
Woah, de 8-serie van BMW werd niet genoemd? Why
Ik zou graaaaaag een vernieuwde Pheaton terug willen zien dit jaar, maar dat gaat helaas niet gebeuren. Ik zou ‘m dan best wel willen denk ik, mits de prijs lager ligt dan die van een 7er of S-klasse natuurlijk.
@rvds15: Persoonlijk vind ik zo’n Pheaton ook meer hebben dan de gewone A8.
@rvds15:
Je haalt Pheatons nog net niet gratis op in Duitsland….
Onder de 15k heb je al een V6 diesel onder de 100 duizend kilometers. Bizar.
Gisteren op de terugweg van de Eifel/Ardennen zag ik een rode 360 staan in het mooie plaatsje Aubel net ten zuiden van Limburg. Ik vond ‘m er niet verkeerd uitzien, gewoonweg een plaatje zo in de volle zon. ‘M’n dag was al goed (lekker toeren met m’n hothatch), maar ik kreeg er een lekker toetje bij.
Aaaah de A6 C5. Weet nog hoe mn pa hem in 98′ in ontvangst nam. Nu rij ik zelf met eentje uit 2003. Niet de mooiste maar wel een budgetvriendelijke wagen.
flopel roadster altijd +1.. lekker uniek en redelijk tijdloos
Wat is de Citroën C6 toch een elegante verschijning,

Én een knap ontwerp, een waardig opvolger voor de nog immer bijzondere XM, en tegelijktijdig ook een waardig spiritueel opvolger voor de met vloeiende pen getekende CX…
Ën toch ook een ontwerp dat op zichzelf staat en ondanks de knipoog naar stijlkenmerken uit het verleden eerder vooruitstrevend dan retro is.

Één van de auto’s die ik graag nog eens onder de kont wil hebben.
@moveyourmind: mijn vrouw vindt t niks, maar echt een gave wagen, echt onderscheidend zoals een citroen hoort te zijn. Vooral die holle achterruit, fantastisch.
Audi a6 c5.. Wat een auto..
Wanneer is de autosalon in Genève eigenlijk?
Oeffff….wat is zo’n 360 modena toch lelijk, zeker als je hem naast de tijdloze schoonheid de F355 zet….de F355 is echt de laatste mooie “moderne” Ferrari geweest, alle opvolgers kwamen nieteens in de buurt…modena, f430, 458, 488….
@maarten020: ik vind de 360 samen met de 550 juist een van de mooiste moderne Ferrari’s
@maarten020: Hmm, ik weet niet of ik de F355 zou scharen onder de moderne Ferrari’s. Misschien wel eerder de laatste van de ‘klassieke Ferrari’s’. De lijn van de 308 tot aan de 355.
Eens een flink stuk mogen sturen in zo’n renault en tot mijn grote schrik moeten erkennen dat er op de automarkt in die tijd maar weinig beschikbaar was met zoveel ruimte en comfort aanboord, inclusief de heerlijke diesel heb ik de trip naar Menton met heel veel plezier en comfort gereden.

De stoelen, nee fout,de fauteuils, zaten zo heerlijk, zelfs nog beter dan mijn huidige auto. breed,lang veel steun, heerlijk.
Dat die Jag alweer 20 jaar oud is zeg. Heb er nog steeds een zwak voor. Destijds was er ook een concept met een golvende voorruit. Weet het type zo gauw alleen niet meer, maar dat was ook echt een plaatje.
@jack_abarth:

Gevonden! Het was de Jaguar XK180 concept. Deed me altijd denken aan een speedboot.
@jack_abarth:

Dit bedrijf is een replica van de xk180 aan het maken. Heb hun op Le Mans ontmoet en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk was van hun eerste prototype toen.

Linkje: https://facebook.com/jepespecials/
@jack_abarth: Dan kun je deze voor Gianni Agnelli ontworpen 360 Modena vast ook waarderen:

http://www.carbodydesign.com/media/2012/11/Ferrari-360-Barchetta-LDM-2000-720×490.jpg
@Dizono:

Krijg melding page nog found op de telefoon, zal morgen eens op de pc kijken.
@Dizono:

Gevonden. Inderdaad ook een leuke variant maar vind de Jaguar wat chiquer en de Ferrari sportiever. Thanks voor de tip in elk geval!
Hm:

– De W140 S kan ik nog niet echt waarderen. De W126 daarentegen is zoveel mooier… Sowieso blijft het voor mij altijd: E38 7-serie -> A8 D2 -> W140 S.
– DB7 en XK (X100) zijn 2 tijdloze schoonheden.
– C5 A6, meh.
– 360 Modena, een van de mooiste hedendaagse Ferrari’s.
– Speedster, een behoorlijk gaaf apparaat.
– Vel Satis, net als de Signum: een beetje vreemd maar wel lekker.
– Phaeton, een Volkswagen waar ik wél wat mee heb.
– C6. Franse auto’s zijn niet echt mijn ding. Maar een Citroën C6 is echt een beeldschone wagen. Een soort van moderne CX, ook al zo’n prachtige Frambozenwagen.
Van dit lijstje: De Jaguar XK. Maar dan wel als coupé. gek genoeg zie ik de XK regelematig rijden als cabriolet en vind ik die minder geslaagd dan de coupé. Persoonlijke smaak zullen wel maar zeggen ;-) Van de rest van de genoemde auto’s; ik ga voor de voorgangers of degenen daar weer voor. Audi 100 C3 en C4, Renault 25 Fase 1, Citroën CX en Mercedes 600 (W100) Ferrari heb ik niet zo veel mee ( alleen de klassiers) en Opel nog minder (Alleen de GT serie 1969-1973)
@milan0 vergeet ik nog VW : dan liever de Passat B5.5 uiteraard de W8 4motion (zonder W8 en 4 motion embleem)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).