Gespot: Boxy Bentleys, deel II

Auteur: , 22 Reacties

Eind januari was een introductie te zien opver het begrip “Boxy Bentley”. Wie nog niet bekend is met het concept “Never change a winning team” kan nog veel leren van dit Britse automerk.

Bentley Turbo R Jankel Limo

De 6.75 liter V8 is niet het enige dat lang in de running blijft, de hoekige vormen van de jaren ’80 hebben het overleefd tot 1998. Met kleine wijzigingen aan het uiterlijk heeft men geprobeerd de auto’s niet al te gedateerd te laten overkomen.

Bentley Brooklands (1992-1997)

Typenamen recyclen begint helaas steeds meer een hype te worden. Waar Brooklands aan het begin van de jaren ’90 voor een instapmodel met vier deuren stond, staat het sinds het vorige decennium voor een enorme coupé die slechts in beperkte oplage verkrijgbaar was. Deze boxy volgde in 1992 de Mulsanne op, die toen al twaalf jaar lang en in drie verschillende versies op de markt was gebracht. Net als de latere versies van dat model had de Brooklands de leuke dubbele ronde koplampen. De Brooklands kreeg in zijn carrière een kleine facelift die het duidelijkst te zien was aan de montage van de buitenspiegels. Eerst stonden deze nog op de deuren, later waren deze bevestiged in het vlak van het raam. De bumpers kregen een kleine facelift, de wielen een iets grotere. Vanaf 1996 werden alle exemplaren uitgerust met een lagedruk turbo, waarmee het vermogen steeg van 224 pk naar 300 pk.

Bentley Brooklands - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Brooklands - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Brooklands - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Brooklands - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Brooklands R (1996-1998)

Niet alleen kreeg de Brooklands in 1996 een turbo, ook werd er een nieuwe versie gelanceerd. De Brooklands R was een sportief uitgerust model met de ophanging van de Turbo R, het motorvermogen was nog wel gelijk aan dat van late exemplaren van de Brooklands. Een gaasgrille en diepere luchthappers onder de neus verraadden zijn afkomst. Er werden er maar 221 van gebouwd, waarvan het afgebeelde exemplaar één van de weinige Nederlandse is.

Bentley Brooklands R - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Brooklands R - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Brooklands R Mulliner (1998)

Dit model was de zwanenzang van de Brooklands reeks. In veel opzichten was de auto hetzelfde als de Brooklands R, maar nu was hij standaard uitgerust met een lange wielbasis en was het mogelijk om de motor tot 400 pk te laten kietelen, een waarde die voorheen alleen weggelegd was voor de Turbo RT, waarover later meer. Van buiten is de auto snel te herkennen aan de typerende roosters in de zijschermen. Het groene exemplaar is Brooklands Green. Het rode exemplaar staat helaas niet volledig op de foto, maar is desalniettemin erg mooi.

Bentley Brooklands R Mulliner - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Brooklands R Mulliner - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Brooklands R Mulliner - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Brooklands R Mulliner - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Turbo R Jankel Limousine III

Het is verwarrend dat deze enorme limousine in deze post staat, want het is een oud model Turbo R dat door Jankel is aangepast tot Limousine III. Dit is opvallend omdat Jankel van oorsprong voornamelijk Rolls-Royces verlengde; deze limo’s stonden dan wel op officiële prijslijsten. De auto is 44 centimeter langer dan het origineel, waardoor er ruimte was voor een extra bank achterin. Daarnaast beschikt dit exemplaar over een televisie die er helaas iets te nieuw uit ziet voor de leeftijd van de auto zelf, maar de VHS speler geeft al wat meer nostalgische associaties. Dit exemplaar is overigens een huurauto. De chauffeur wist te vertellen dat er maar 17 zijn zoals deze.

Bentley Turbo R Jankel Limousine III - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Turbo R Jankel Limousine III - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Turbo R Jankel Limousine III - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Turbo R Jankel Limousine III - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Turbo R Jankel Limousine III - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Turbo S (1994-1995)

Al zijn de gelimiteerde oplagen van Bentley al beperkt tot een klein aantal, toch lukt het niet altijd om ze verkocht te krijgen. Men wilde er minder dan 100 bouwen. Uiteindelijk besloot men er 75 te gaan bouwen; de totale productie bleef steken op slechts 60 exemplaren. Naast het blauwe exemplaar zijn er ook nog een grijze en een groene in Nederland. De rest is geleverd in andere Europese landen, en in Azië.
De Bentley Turbo S hoort wat uiterlijk betreft nog bij de eerste reeks Turbo R’s, maar heeft een maximum vermogen van over de 400 pk, waarmee de Turbo S destijds de krachtigste was uit de reeks. Alle 60 exemplaren zijn geleverd met “korte” wielbasis.

Bentley Turbo S - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Turbo S - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Turbo S - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Turbo S - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Turbo S - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Turbo S - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Turbo S - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Turbo S - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Turbo S - Foto: Jim Appelmelk

Bentley New Turbo R (1995-1997)

De succesvolle Turbo R kreeg net als andere modellen een facelift en een kleine onderhuidse makeover. Ook in dit geval zijn verschillen snel af te leiden uit de plaatsing van de spiegels, het model wielen, en de bumpers. Waar de Brooklands in de loop der jaren een kleine turbo kreeg, had de Turbo R standaard al een iets grotere, waarmee het maximum vermogen op 385 pk kwam te liggen, enorm veel voor Bentley’s doen. De topsnelheid werd begrensd op 250 km/u. Omdat er een trend naar modellen met lange wielbasis was werd dit in het laatste jaar standaard, maar het werd sowieso al vaker geleverd. Versies met een korte wielbasis zijn zelfs een stuk lastiger te vinden, maar het zwarte exemplaar, voor nummer 24, is er zo een.

Bentley New Turbo R - Foto: Jim Appelmelk
Bentley New Turbo R - Foto: Jim Appelmelk
Bentley New Turbo R LWB - Foto: Jim Appelmelk
Bentley New Turbo R LWB - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Turbo R Sport (1996)

Een gelimiteerde oplage van de nieuwe Bentley Turbo R kwam in 1996. Het was de Turbo R Sport die standaard voorzien is van koolstofvezel in het interieur en toen erg exclusieve satellietnavigatie. De V8 levert maximaal 385 pk, net zo veel als de Turbo R; wat betreft prestaties bleef de auto hetzelfde. Het zijn voornamelijk multimediafeatures zoals een uitgebreid Blaupunkt geluidssysteem met 10 CD wisselaar. Het interieur is uniek in het opzicht dat het tweekleurig of geperforeerd was. Bijzonder is de sleutel, die van een 18 karaats gouden logo voorzien is. De planning was om 30 exemplaren per jaar te bouwen. Uiteindelijk bleef deze versie 1 jaar in productie en zijn er maar 20 gebouwd.

Bentley Turbo R Sport - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Turbo R Sport - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Turbo R Sport - Foto: Jim Appelmelk



22 reacties

Verschrikkelijk vette Bentley’s.
Bentley Turbo R voor mij graag als Le Mans Cruiser op camping Tertre Rouge en mad friday :)
Mooie auto’s.
Maar helaas krijg ik er altijd direct een Harry Mens gevoel bij (en dat is niet positief…)
@Hubert:

had het niet beter uit kunnen drukken .. +1 ..
@Hubert:
Ik een Toyota Cressida gevoel.
Andere badge erop en hopla,je hebt ineens een “uber betrouwbare zuunige Bentley…………..
@Hubert:

De beste man rijdt Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag
Hij’s weer goed hoor Appeltje! Wat een prachtbakken!
Zoals gewoonlijk weer een topartikel Heer Appeltje.

Zulke gave auto’s.
Toen auto’s nog auto’s waren…
@bentley1969: dat zei mijn opa ook. Hij zei dat de auto’s van voor de oorlog, 1940, van veel dikker staal gemaakt waren. ‘Die konden nog wat hebben.’
@betonstaal:
Moet je eens naar de auto’s van ’40-’45 kijken. Die gebruikten pas dik staal!
@betonstaal:

heb hier een 30er jaren Amerikaan staan ..
en je opa heeft gelijk ..
Begrijp me niet verkeerd, maar elke keer als ik deze schoonheid voorbij zie rijden
dan doet het me denken aan die andere lompe schoonheid: Volga 3110, vooral de achterkant.
@joejojo2012: en aan volvo’s.
@betonstaal: Ja, ook ja! idd. Vierkante hokken ;)
Erg mooie selectie! Wat ik zo mooi vind aan die Brooklands R mulliner en die Turbo S (afgezien van het feit dat ze prachtig zijn) is dat ze gewoon 1 uitlaatpijp hebben. Een hele dikke welteverstaan. Vroegah hadden auto’s gewoon de uitlaat die ze nodig hadden. Nu rijdt elke Kia met 2 grote nep-pijpen en diffusers omdat ontwerpers het snelle imago willen geven aan niet-snelle auto’s.
De Bentley Brooklands R (1996-1998) op de foto (kenteken TS-BN-72) zie ik bij BCA Autoveiling op de website te koop staan, zaterdag a.s. in de klassiekerveiling.
Hoi Appeltje,

Tja, Boxy Bentleys, daar moet ik even op reageren tenslotte.
Leuk artikel weer, hoe meer liefhebbers voor onze favoriete auto, hoe beter. Of juist niet, stijgen ze te snel in waarde.
Op Fifth Gear noemden ze de Rolls-Royce variant Silver Spirit als een van de wagens die nu zo’n beetje de beste koop zijn, gezien de verwachtte waardestijging. Als je kijkt hoe ontzettend weinig ze eigenlijk kosten, kan het inderdaad alleen maar omhoog gaan. Misschien een betere belegging dan aandelen?
In ieder geval een leukere :-)

Thanks!
Grappig.. Stond zondag zelf nog op Hans place te kijken… :-)
Eindelijk deel 2.. prachtige wagens!
Het zijn en blijven prachtige aftreksels van RR’s. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik de Bentley’s onder VAAG-vlag echt nog veel mooier vind (die SUF daargelaten).
Dit zijn echter niet de bentley’s van de bentley boy’s die zouden deze een regelrechte schande hebben gevonden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).