Het bewijs dat je in Engeland vrijwel overal mee de weg op mag?
Lola is een beetje een vergeten naam in de racerij, maar ooit was het een grote speler op de internationale circuits. De constructeur kreeg ooit het lumineuze idee om een straatlegale F1-auto te bouwen die ook echt op een F1-auto leek. Het resultaat (na 15 jaar ploeteren): de F1R.
Het ding staat op een chassis uit 1996, dat vermoedelijk is gebruikt voor de ontwikkeling van de mislukte racer die één race mee probeerde te doen in 1997. Vergeet echter niet: een mislukte Formule 1-auto kan natuurlijk nog steeds een bijzonder snelle straatauto zijn.
Onder de kap ligt helaas geen vette 3.0 V10 of V8 zoals ze in die tijd werden gebruikt, maar een geblazen 2.0 viercilinder van Cosworth. Het vermogen van deze krachtbron bedraagt om en nabij 380 pk. Geen wereldschokkende waarde, wel genoeg om in een vederlichte éénzitter de nodige oeh- en ah-momentjes mee te pikken.
Met het oog op straatgebruik kan de rijhoogte worden ingesteld. Verder heeft de F1R spatbordjes die doen denken aan de Lotus Seven en zitten er natuurlijk lampen, velgen van een normale grootte en regenbanden op. Veilinghuis Bonhams verwacht er tussen de 65.000 en 100.000 euro voor te vangen.
We hebben alleen geen idee of je er in Nederland ook de weg mee op mag. Voor je het winnende bod uitbrengt is het ongetwijfeld handig om dat even te verifiëren.
Dank aan Steven voor de tip!
26 reacties
Dat men een andere body op dat Lola-Mastercard ontwikkelchassis heeft geschroefd lijkt mij, wederom vanwege die zitpositie, ook erg onwaarschijnlijk. De coureur wordt immers omringd door de “badkuip”, die zo’n belangrijk onderdeel van het chassis is dat je die niet zomaar even naar voren kunt zetten.
Vind het er eerlijk gezegd ook meer uit zien dan een kitcar ipv een F1 auto.
Heb t idee dat ie sneller is (waarom weet ik niet), 2 personen en goedkoper..