Gezocht: nieuw baasje voor deze straatlegale F1-auto

Auteur: , 26 Reacties

Het bewijs dat je in Engeland vrijwel overal mee de weg op mag?

Lola is een beetje een vergeten naam in de racerij, maar ooit was het een grote speler op de internationale circuits. De constructeur kreeg ooit het lumineuze idee om een straatlegale F1-auto te bouwen die ook echt op een F1-auto leek. Het resultaat (na 15 jaar ploeteren): de F1R.

Het ding staat op een chassis uit 1996, dat vermoedelijk is gebruikt voor de ontwikkeling van de mislukte racer die één race mee probeerde te doen in 1997. Vergeet echter niet: een mislukte Formule 1-auto kan natuurlijk nog steeds een bijzonder snelle straatauto zijn.

Onder de kap ligt helaas geen vette 3.0 V10 of V8 zoals ze in die tijd werden gebruikt, maar een geblazen 2.0 viercilinder van Cosworth. Het vermogen van deze krachtbron bedraagt om en nabij 380 pk. Geen wereldschokkende waarde, wel genoeg om in een vederlichte éénzitter de nodige oeh- en ah-momentjes mee te pikken.

Met het oog op straatgebruik kan de rijhoogte worden ingesteld. Verder heeft de F1R spatbordjes die doen denken aan de Lotus Seven en zitten er natuurlijk lampen, velgen van een normale grootte en regenbanden op. Veilinghuis Bonhams verwacht er tussen de 65.000 en 100.000 euro voor te vangen.

We hebben alleen geen idee of je er in Nederland ook de weg mee op mag. Voor je het winnende bod uitbrengt is het ongetwijfeld handig om dat even te verifiëren.

Dank aan Steven voor de tip!



26 reacties

Jammer dat het stuur aan de verkeerde kant zit. Anders had ik hem gekocht.
@kilum: Jammer dat je het niet kan waarderen dat jij tussen stuur en motor zit in plaats van stuur tussen motor en jou. Of bedoelde je dat niet ??
@isn1981: Jammer?? Moesten emoticons zijn van verbaasd gezicht en een lach
@isn1981: Ok top!
@isn1981: jammer dat je de grap niet begrijpt
Ariel atom of deze.. Moeilijk
@reggie-boy_rood: zou voor de atom gaan. Modernere techniek, kan je met twee man in zitten en is zeker streetlegal in NL.
@pinut187: dit ding is veel leuker op een druk zebrapad ;-)
Leuk dingetje! Doe mij echter maar een BAC Mono of een Atom ofzo….
Nog een echte doodskist waarbij je je benen kwijt bent na een keertje de vangrail aantikken. Ik wil ‘m!
Het stuur tenminste wel aan de goede kant..
@pinut187: *zit
Met een V5 moet dit op NL kenteken te krijgen zijn.
Als je ervoor zorgt dat ze er eerst een apk op zetten in engeland mag je hier in nederland er ook mee de weg op. Iets met europa etc..
@peug206: hihi Engeland en Europa ;)
Het ultieme zaterdagmiddag speeltje!
@2wheeler: Het is niet 30cm in paars hoor..
@fmgarcia: dat is toch zondag ochtend net voor het kerk bezoek ;)
Ben bang dat ik er niet in pas!
Ik heb niet het idee dat dit chassis uit voor de ontwikkeling van de Lola-Mastercard T97/30 gebruikt is, daarvoor is ‘ie te verschillend. Het is vooral te zien aan de zitpositie van de coureur. Bij de Lola-Mastercard (en andere wagens uit die periode) zat de coureur een stuk verder naar achteren. Hier ligt (vanaf de zijkant gezien) het stuur ongeveer gelijk met de achterkant van het voorwiel, terwijl er bij de F1 wagens uit die tijd wat meer ruimte tussen zat. Nu zal deze wagen op grotere wielen staan dan de F1-wagens van destijds, maar dat verschil is niet genoeg om voor optisch bedrog te zorgen.
Dat men een andere body op dat Lola-Mastercard ontwikkelchassis heeft geschroefd lijkt mij, wederom vanwege die zitpositie, ook erg onwaarschijnlijk. De coureur wordt immers omringd door de “badkuip”, die zo’n belangrijk onderdeel van het chassis is dat je die niet zomaar even naar voren kunt zetten.
@edge: ‘Dus je wilt eigenlijk zeggen dat er ergens een Brit in een schuurtje met wat stukken plaatstaal aan het hameren is geweest? Het zou niet de eerste keer zijn ;-)
Vind het er eerlijk gezegd ook meer uit zien dan een kitcar ipv een F1 auto.
@edge: klopt!.
Hiermee kun je iemand met een échte taartschep scheppen..
Jep kwillemwel!
Met zo’n voorspoiler snij je als boter door de enkels van onoplettende voetgangers. Maak er dan een hybride van met n dikke toeter.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).