Heerlijk, begin de dag met de drukste spits ooit

Auteur: , 55 Reacties

Niets zo fijn om de maand oktober te beginnen met een paar uurtjes turen naar de regendruppels op je voorruit. File!

De boeren zijn op weg naar het Malieveld in Den Haag om te protesteren en daarom staat het in grote delen van Nederland al vast. Berichten van boeren die in de nacht al op hun trekker zijn gesprongen om jouw ochtendspits met deze ‘publieksvriendelijke’ actie op te luisteren poppen overal op.

Sta jij nog niet vast of ben je al op je werk, lucky you. Het is namelijk een groot drama op het moment. Dit zijn de zes ergste opstoppingen van Nederland op dit moment:

A2:
De A2 is een lange en populaire snelweg, dus veel kans dat je daar even stil komt te staan. Bij knooppunt Leenderheide staat maar liefst 19 km file, goed voor meer dan een uur aan vertraging. Knooppunt Everdingen is een klassieker in fileland en vandaag stelt het ook niet teleur: 13 km file. Mocht je van Utrecht naar Eindhoven willen reizen, op de A2 kom je vast te staan, niet dankzij trekkers, maar dankzij twee gesloten rijstroken, wegens een ongeluk.

A12
De meeste files op de A12 zijn vrij klein: minder dan 5 kilometer en in minder 10 minuten ben je er weer uit. Er staat een enorme knoepert van een file. Deze staat uiteraard tussen De Meern en Waddinxveen, dus richting Den Haag. De file is nu maar liefst 28 kilometer lang en zorgt voor meer dan twee uur oponthoud.

A15
Op de A15 zien we ook normale files, waarvan de meeste geen verrassing zullen zijn voor de file-participanten: ze staan er namelijk elke dag in. Tussen Nijmegen en Rotterdam bij Afrit Leerdam en Hendrik Ido Ambacht is het raak: 30 km file.

A59
Jazeker, er zijn ook boze boeren in Brabant. Op de A59 staat in totaal 54 km aan files, goed voor 154 minuten vertraging. Met name bij tussen Tussen – Vlijmen en bij knooppunt Zonzeel is het drama.

A50
Ook op de A50 staan er voldoende files. De meeste zijn relatief kort, maar er zijn een paar flinke opstoppingen die zorgen voor de grootste vertraging. Zo staat er bij knooppunt Bankhoed 15 km file, goed voor drie kwartier vertraging. Aan de andere kant bij Oss-Oost (Ja, dat bestaat) staat er een flinke file. Tussen Nistolrode en Veghel is het ook uitkijken, want ook daar staat er 14 km file.

A27
Mocht je op de A27 belanden, dan hebben we goed nieuws voor je: je staat namelijk niet alleen! Met name tussen Breda en Gorinchem is het druk op de A27: 50 minuten vertraging dankzij 13 kilometer file. Tussen Breda en Utrecht (ter hoogte van Gorinchem) staat ook nog eens 16 km file.

Check overigens ook de rijkswegen, want daar is het ook veel drukker dan normaal.



55 reacties

Ik snap die boeren dondersgoed… het stikstofprobleem op hun afschuiven en de luchtvaart ongemoeid laten..
@svdv: In dat geval kunnen ze beter met zijn allen op Schiphol gaan staan…
@dizono: Doe maar niet, dan sta ik in de file….. vanmorgen nergens last van.
@svdv: Nonsense, de luchtvaart heeft een ontzettend klein aandeel in het stikstofoxiden-probleem. Zij stoten 2% uit terwijl de landbouw 46% uitstoot.
@svdv: Onzin, luchtvaart verkeer zorgt totaal slechts voor iets minder dan 2% van de stikstof uitstoot.
Niet dat ik het goedkeur dat de boeren worden aangepakt (ik vind heel de regeling sowieso krankzinnig), maar de luchtvaart heeft echt niet zo’n grote impact als dat de meeste denken…
@oversoft: Minder als 1% van het totaal zelfs, slechts 2% van al het verkeer.
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/uitstoot-stikstof-door-luchtvaart-is-relatief-gering~b9017254/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Boeren stoten 46x zoveel stikstof uit.

Luchtvaart zorgt voor CO2 uitstoot, niet voor stikstof uitstoot…
@OverSoft: de luchtvaart was in Nederland in 2017 verantwoordelijk voor ca. 14% van de stikstofdioxide uitstoot. (Bron CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/faq/luchtvaart/hoeveel-uitstoot-veroorzaakt-de-nederlandse-luchtvaart-).
@406_v6: “Dit is met inbegrip van de uitstoot die plaats vond in het buitenlandse luchtruim.”
@OverSoft: “de uitstoot van buitenlandse maatschappijen die op Nederland vliegen, zit er niet in”
@406_v6: Hier heb je de uitstoot tabel van de Rijksoverheid:
https://www.clo.nl/indicatoren/nl0129-emissies-naar-lucht-door-verkeer-en-vervoer
3.7 miljoen kg van de 139 miljoen kg van alle transport uitstoot, dat is 2.66% van alleen transport.
Hierin is niet meegenomen: landbouw, industrie, etc…

Verwaarloosbaar dus.
@OverSoft: er is sowieso helemaal geen probleem in de wereld..

En al was dat er aangetoond en wel wel, wie zijn wij dan om te denken dat wij superkrachten hebben om er ook maar wat aan te veranderen..ik vind het lachwekkend hoe de gekkies steeds meer recht van spreken krijgen in deze wereld.
@ghost: Kom op zijn minst met argumenten als je op zo’n manier alle wetenschap ontkent. Niveau daalt wel erg hard hier…
@sanderp:

Alsjeblieft! Gewoon aangetoond dat het onderzoek nergens op is gebaseerd en dat overheden vasthouden aan het hockeystickmodel waarvan de onderliggende data hoe dat is berekend niet wordt vrijgegeven.

https://www.thegwpf.com/media-ignores-michael-manns-court-loss-it-doesnt-fit-the-warmist-agenda/
@ghost: Je haalt er weer klimaatverandering bij, terwijl het er niks mee te maken heeft. Deze boeren protesteren tegen het aankomende stikstofbeleid, iets waaronder zij moeten leiden omdat zij bijna 50% van het probleem zijn. Lijkt mij niet geheel onterecht. Om terug te komen bij jou opmerking over klimaatverandering: jouw bron is niet objectief genoeg om serieus te nemen. De mede-oprichter van de website die je linkt had een baan bij de top van CET Capital, welke op zijn beurt weer veel deed voor BP, Shell en nog andere grote oliebedrijven. Zie ook https://www.sourcewatch.org/index.php/Global_Warming_Policy_Foundation. Heb je nog andere argumenten van betrouwbaardere bronnen?
@svdv: Pas je op… straks gaan ze met vliegtuigen de weg op
@svdv: bijna de helft van stikstofuitstoot is landbouw. Luchtvaart is te verwaarlozen.
Zo raar dat de boeren uitgekozen zijn om de nieuwe maximumsnelheid op de snelwegen te mogen testen.
Klote kabinet! De boeren in ons land moet je met dubbel zoveel respect behandelen. Zonder hun hebben WIJ namelijk GEEN eten op tafel!
@VWTouran75: dan importeren we het wel.. Vind het altijd zo’n onzinnige uitspraak. Bovendien zijn er hele culturen in Nederland die niet zo veel ‘boerenproducten’ consumeren.
@joost1234: “Dan importeren we het wel”. Wat ongelooflijk kortzichtig. In het buitenland wordt voedsel veel minder efficient geproduceerd dan hier en reken daar het transport nog maar bij. Bovendien moet je dan maar raden naar de kwaliteit, die op eigen bodem gegarandeerd is. “Hele culturen” ja. Jouw reactie is precies de reden waarom duizenden boeren vandaag naar Den Haag vertrekken. Niet gehinderd door kennis brullen stadse D66 aanhangers iets waar ze geen weet van hebben.
@joost1234: Welke culturen gebruiken niet zoveel ‘boeren’ producten..? Wat is het voordeel van importeren, dan verschuif je alleen het probleem. Of denk je dat alles wat boeren leveren ook in een fabriek gemaakt kan worden…?
@joost1234: Wat eten die dan, turfschnitzels en compostburgers?
@joost1234: Jij bent zeker degene die dan aan de balie gaat zeuren dat de eieren niet lang meer houdbaar zijn, terwijl ze net binnen zijn gekomen? Of dat het vlees niet meer zo goed was als twee weken terug? Gast, over welke culturen heb je het? 90% van jouw voedsel dat op tafel ligt komt van het land of boerderij. Je zou eens een dag met een boer op stap moeten gaan, alleen dan weetje waarom ze er zijn.
@joost1234: wat als buitenlandse boeren ook het werk neerleggen?

Gaat de koe zichzelf melken? Te eten geven?

Gaat de sla zichzelf bemesten en water geven?

@VWTouran75: Dit kabinet is helaas niet alleen slecht en respectloos voor de boeren. Tel daar de gewoon werkende man (onder modaal), mensen die rond moeten komen van een uitkering, en onze ouderen bij op. Ik stem al jaren niet meer op die wereldvreemde kneuzen, helaas zijn de ogen nog niet open gegaan bij meer mensen (of er wordt gesjoemeld, wat me ook niet zou verbazen).
@vwtouran75: Om vanavond lekker de goedkoopste groentjes en een kiloknaller te kopen? Daar zit het grootste pijnpunt namelijk. Dat ze niet fatsoenlijk betaald worden door de supermarkten, omdat wij daar als samenleving centjes willen besparen.

Aan de andere kant word de regelgeving strenger wat investeringen eist die ze niet kunnen doen. Lijkt me pittig om in die branche te werken. Maar ga met de tijd mee. Er zijn voldoende kansen voor een meer duurzame productie waarbij je ook meer geld voor je producten krijgt.

De ouderwetse boer is trouwens ook aan het uitsterven. Het worden steeds meer industrieën, waarbij ook nog ontzettend veel geëxporteerd wordt.
@reactief: maar het zijn juist de industriële boerderijen die het probleem zijn. Daar vind je de stikstof en het dierenleed. En daar worden de supergoedkope kiloknallers geproduceerd. De consument is de sleutel, als die veel minder vlees gaat eten en een hogere kwaliteit eist wordt dat een luxe product waarop de boeren zelfs met kleinschaliger opereren winst kunnen maken. Helaas is de steeds strengere regelgeving dus wel de juiste weg.
@mashell: de kiloknallers komen voor een deel uit Zuid-Amerika. En daarnaast is ‘onze’ vee industrie een stuk vriendelijker voor het milieu dan die in veel andere delen van de wereld. … In Nederland doen we alsof we het stikstof probleem kunnen oplossen, maar de nuance in alle communicatie mist m.i. volledig.
@crosscabouter: dat stikstof probleem is ook gewoon een erg lokaal probleem. Nederland voldoet aan de normen omdat we geen maatregelen hebben getroffen. We zijn doorgegaan met wegen aanleggen, maximum sbelheden verhogen en intensivering van de veeteelt zonder plan van aanpak. Dat was natuurlijk naief van de regering en niet gek dus dat de rechter zegt dat het zo niet gaat.
@mashell: dat ben ik met je eens. Maar precies het onderscheid tussen lokaal en mondiaal wordt zeer weinig gemaakt. Ik snap de protesterende boeren, maar ik zie ook dat dit niet de oplossing is. Sterker nog, ik vraag mij oprecht af of deze actie jiet averechts werkt.
@crosscabouter: ik denk dat de actie wel positief voor de boeren is. Ze hebben nu de sympathie van het volk, bij de onvermijdelijke sanering van de sector is er nu draagvlak voor compensatiemaatregelen.
@reactief: “De ouderwetse boer is trouwens ook aan het uitsterven. Het worden steeds meer industrieën, waarbij ook nog ontzettend veel geëxporteerd wordt.”

Bestaat er dan niet zoiets als een stikstof-tax voor de export? Lijkt me wel zo eerlijk om de kleine boeren zo te compenseren en consumptie van locale produkten te stimuleren.
Thuiswerk is nooit af.
Idee om steun te betuigen aan de boeren; vandaag alleen maar ‘trekkers’ spotten en insturen!
Super actie van de boeren! Ein-de-lijk gebeurd er iets echt i.p.v. klagen op internet. Ben alleen bang dat ze zich in de politiek er 0 komma 0 iets van aantrekken… En stikstofprobleem? Flikker op! A, er zijn geen feitelijke meetgegevens alleen maar aannames door milieugekkies en B, stikstof uit het buitenlands stopt niet bij de grens hoor.
@venividivici: Hoezo geen meetgegevens? Pak eens een kaartje van luchtvervuiling Nederland erbij.
Verrassing: Oost-Brabant is gewoon net zo ranzig als de gemiddelde grote stad.
Dan zit je dus op het platteland, maar de lucht is vervuild door alle veehouderijen. Dit is merkbaar in de volksgezondheid in de omgeving.
En zoals je hierboven kunt lezen zijn er genoeg gegevens bekent over waar stikstof vandaan komt.

M.i. zijn het vooral de veehouderijen. Groente verbouwen zorgt niet voor zoveel uitstoot.
@fanboy: Een kaartje… ik kan ook creatief zijn met kleurpotloden hoor.
@venividivici: Laat me raden. Jij bent zeker ook voorstander van Trump?

Die is ook creatief met kaartjes en statistieken. En waarheden ontkennen.
Groot gelijk die boeren. Maar laten we wel wezen, het is redelijk idioot dat wij vlees voor heel Europa produceren. Productie voor eigen land is toch prima? Een stukje export ook, maar we moeten niet overdrijven. Wanneer we bijvoorbeeld onze sojabonen (voor de vegetariërs) zelf gaan telen IPV deze importeren over heel de wereld (waar men regenwoud kapt om sojaplantages te kunnen planten) dan zijn we daadwerkelijk goed bezig. En een kerncentrale er bij is natuurlijk ook een goed idee. Zet deze maar neer in Groningen, dan hebben ze daar ook wat werk.
Productie voor eigen land is prima, maar dan kunnen de boeren hun kosten niet meer dekken. Dus er moet wel geproduceerd worden voor export.
@venividivici: We hebben over tientallen jaren heen een enorme boeren industrie gecreeerd, die eigenlijk veel te groot is.
Dat is een gevolg van jaren lang politiek, landelijk en ook wat Europees, subsidies e.d., en de consument die het voor een prijsje van niks in de supermarkt wil kopen.
Tel daarbij op de Rabobank, de boerenbank. Want die financieerde zeer veel van deze bedrijven over de jaren heen. Terwijl dat eigenlijk helemaal niet logisch is, om zulke bedrijven met flinterdunne marges te financieren. Dat gaat een normale bank ook nooit doen.

De Nederlandse boeren werken wel heel efficient, zo exporteren we als klein land echt enorm veel. Op zich goed voor de economie.

Maar het kan gewoon niet uit. Zoveel voedselproductie in een vrij duur land qua arbeid. Dat zou nog kunnen als de prijs betaald werd. Maar nee, de prijzen zijn laag en de marges dun. De boerenbedrijven moeten alsmaar groter en groter worden omdat ze die schaalvergrotingsvoordelen nodig hebben om te overleven. Het is gewoon een grote industrie.

Ik zie het als een bel die een keer gaat knappen. Of eigenlijk langzaam leeg loopt, want veel boeren stoppen al.

Niet dat bovenstaande schuld is van de boeren. Maar het geeft wel de onhoudbare situatie aan.

Het moeten er gewoon minder worden, en de prijs moet omhoog. Ze moeten gewoon kunnen functioneren als normale bedrijven.
Dat het er zoveel zijn in ons kleine land, heeft dus ook weer gevolgen voor de uitstoot. Eigenlijk vergelijkbaar met een stad waar je ook veel mensen op een klein stukje hebt.
@fanboy: het is niet de schuld van de boeren, die zijn richting schaalvergroting gestuurd. Maar zoals het nu is kan het niet doorgaan. Er moet schaalverkleining komen. Het CDA en de Rabbank die de megastallen stimuleerden hebben wel wat uit te leggen en goed te maken naar zowel de boeren als de maatschappij.
@mashell: Ja, dan zijn we het er helemaal over eens.

Maar de boeren die deze megastallen runnen hoeven ook niet te doen alsof ze boter op hun hoofd hebben en niks fout doen. Het zijn niet alleen maar problemen van de maatschappij die op hun bordje worden geschoven.

Er was toen een grote actie met van die activisten over het dierenwelzijn. Dan denk ik, laat dan eens zien in die megastallen hoe het er aan toe gaat. Ja het kan mijn zaak wel niet zijn, maar nu weet je alsnog niet hoe het er aan toe gaat.
In het kleinere boeren bedrijf geloof ik ook wel dat ze geven om het welzijn van de dieren. En dat laten ze juist graag aan je zien.
Ben normaliter geen voorstander van ‘acties’ waar mensen, die er niets mee te maken hebben, stevig getroffen worden. Maar in dit geval sympathiseer ik met de boeren. Dan maar wat langer onderweg.
om 6.45 vertrokken, om 8,45 in Vianen. Tot Den Bosch op de snelweg, daarna de toeristische route door de polder gepakt. Alleen om Waardenburg langs te komen moest ik even de snelweg weer op en dat kostte de meeste tijd. Paar leuke touristische routes gevonden voor de toekomst.
Sta totaal achter het redden van het milieu, maar de echte grote winsten vallen te behalen in de grote industrieën zoals scheepvaart. Deze mensen werken hard om brood voor ons en zichzelf op tafel te zetten, daar kan je niet zomaar ineens “de helft van de veestapel” verkleinen
@janmetdelangeachternaam: De megastallen zijn ook gewoon een grote industrie hoor.
En als het op stikstof aan komt is het bekend dat 46% ervan van boeren komt. Ik ga er vanuit dat dit vooral in de (gigantische) veehouderij zit. Niet die groente verbouwen, al is dat mest ook niet geweldig.
@fanboy: klopt, beetje verkeerd verwoord van mijn kant. Bedoel te zeggen dat de hard werkende man nu de dupe is terwijl er miljardenbedrijven zijn die ze misschien beter aan kunnen pakken
@janmetdelangeachternaam: en hoeveel hard werkende mannen denk je dat er bij die miljarden bedrijven werken?
Goed, ik denk eigenlijk helemaal geen enkele want helemaal niemand in Nederland werkt hard, dat was vroeger in de mijnen maar hoeft nu gelukkig niet meer.
En we kunnen wel degelijk de helft van de veestapel verkleinen, er zullen dan wel een hoop boeren zijn die geen boer meer kunnen zijn en in de miljarden bedrijven moeten gaan werken maar de rest van de boeren kan dan wel een waardig bestaan hebben.
Nu ja, 94% van de Nederlanders staan achter dit protest dus dat draagvlak, waar de boeren om vragen, is er heus wel.

Punt is dat we veel te veel mest uitrijden in Nederland. We zijn ons landje simpelweg aan het vergiftigen. Lijkt mij logisch dat je daar zo snel mogelijk mee stopt. Aangezien landbouw voor bijna de helft verantwoordelijk is voor stikstofuitstoot zou ik zeggen: het is niet anders.
@pomoek: u bent vegetarisch neem ik maar aan?
@peug206: nope.
Stond vanochtend ook in de file. Één van de weinige keren dat ik het geen enkel probleem vond …
Als je weet wat stikstof betekent voor planten snap je helemaal niet wat het probleem is.. het maakt namelijk de grond vruchtbaarder zodat plantjes beter groeien.. tja dat een of ander appart plantje wat hier al nooit heeft geleefd en is komen meewaaien in een tas van iemand aan de andere kant van de planeet dan ineens te vruchtbare grond ziet en niet meer kan groeien..boeien… gras is nergens zo groen als naast de snelweg
De Boeren hebben hun doel bereikt! Groot gelijk hebben ze! Goed dat ze van zich hebben laten horen, moeten wij als auto liefhebbers nu niet ook laten zien dat het belachelijk is hoeveel wij aan belasting moeten betalen en dat ook de auto’s niet de enige oorzaak zijn van het stikstof probleem?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).