Heilige graal: Alpina E39 B10 V8S Touring in Dakar Yellow

Auteur: , 49 Reacties

Ladies and gentlemen, we've got 'm.

Yep, we hebben ‘m gevonden hoor. Zoek niet langer. Dit is dé auto die alle andere auto’s overbodig maakt. Het is een E39. Het is een Alpina. Het is de V8 S. Het is de Touring. En de kleur heet Dakar Yellow. Of Dakar Gelb, als je de Duitse taal mooier vindt. Het is dus alles wat je wilt en meer.

Onder de kap huist de M62B48 die Alpina ook in haar versie van de BMW Z8 gebruikte. De atmosferische V8 met een inhoud van 4.8 liter levert 375 pk en 510 Nm. Iets minder pk’s dus dan de 400 stuks die de S62B50 uit de E39 M5 (aankoopadvies) levert, maar iets meer Nm’s (10 koppels meer). Gekoppeld aan Alpina’s Switch-Tronic bak, maakt het de ruime Touring goed voor een sprintje van nul naar honderd in 5,6 seconden.

De buitenkant van de auto wordt gedomineerd door de gele tint. De auto is origineel geleverd in deze kleur (Dakar Yellow II) en is daarmee volgens de verkoper de enige. Überhaupt zijn er van de B10 V8S Touring volgens de verkoper maar 42 stuks gemaakt, dus zo gek is dat niet. Het geel wordt geaccentueerd door gouden Alpina-striping over de flank. Dat klinkt alsof het niet werkt, maar het kan wel. Een beetje zoals een broodje met Brie en honing.

De combinatie met de Light Yellow Montana lederen bekleding is eveneens nogal gewaagd, maar ook hier geldt: je went er vast aan. Het leder lijkt op de beelden in goede staat te verkeren. Mag ook wel als de kilometerstand klopt, de auto heeft namelijk pas 51.812 mijl gereden. De koeienhuiden zijn hier en daar voorzien van enkele subtiele Alpina-details in groen en blauw. Dat laatste geldt overigens ook voor de rest van het interieur.

De auto is officieel geleverd in Japan, wellicht dat dat ook de wat aparte spec verklaart. Het is wellicht niet ieder’s pakkie an, maar er zal vast een fan te vinden zijn die flink wat geld wil neertellen voor deze bijzondere combinatie van iconische BMW-Alpina ingrediënten. De verkoper hoopt daar ook op, hij biedt de auto aan op Ebay inclusief verscheping naar de Verenigde Staten voor 59.950 Dollar. We hebben echter goed nieuws voor je: het ding staat gewoon in Hengelo! Je kan je de kosten voor de boot dus besparen. Waarschijnlijk is Alpina-verzamelaar Frans al op weg naar het Verre Oosten…

Bedankt Inno voor de tip!



49 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
De nieuwe ride van ons aller Wouter? #teamyellow
Leuke auto, vooral omdat ik nogal van felle kleuren hou. Maar eerst mijn first Porsche, daarna is er ruimte voor iets anders.
Eigenlijk best leuk.
Begrijp wel dat dit de enige is in deze kleuren combi
Man, wat lelijk en verpest zo.
Wat een vreselijke kleurencombinatie……voor de liefhebber of kleurenblinden dan maar.
Mooi is anders…
Wauw! Wat een plaatje!

Alleen al die kleur, en de foute versierselen op de hoofdsteunen, stuurwiel en kofferbakbekleding… Een tikje fout, maar net niet té. Ik hou ervan!
Onderhouden zoals alleen Japanners kunnen.
En willen.
En doen.
Who cares about de kleur is a zeur, dit ding is in super rete originele staat, een fortuin gespendeerd aan onderhoud. En ik ben niet eens een BMW kenner, maar als ik zo’n auto zou willen hebben, zat ik al in Hengelo.
Ik durf te wedden dat er niet eentje op de hele wereld is die zo mooi en origineel is als deze.
@desjonnies: tja, ik vind de bekleding en het leer op het stuur er anders behoorlijk onduits doorleefd voor een auto met 50k op de teller…
@dizono: duits leder is gewoon een stuk minder slijtvast dan bijv italiaans leder.
@theblazerunner:

Kan je daar meer over vertellen ??
@lincoln: italiaans rund (voor runderleder), krijgt uitsluitend de beste pasta’s te eten. Rijk aan goede vezels die de huid egaal en sterk houden. Dit in tegenstelling tot duitse runderen, die vooral bratwürst mit pommes te vreten krijgen, veel en vaak ook. Hierdoor ontwikkelen ze tijdens het leven al vettige huiden met plooien, dat zie je dus terug in de lederen bekleding van de duitse fabrikanten.
@desjonnies: kijkend naar de links die @hartman heeft geplaatst, is er al wat veranderd aan de auto. Er is aan de achterklep ruimte gemaakt voor een EU-kenteken (de U.S-formaat houder is verwijderd).
@e550: maar waar zien jullie dan dat het leer gesleten is? Het leer is in perfecte conditie. Foto’s zeggen ook niet altijd alles.
@desjonnies: Dat wedje zou ik maar niet aangaan, er zijn zeer zeker mooiere exemplaren.
Ik weet dat er in Duitsland 1 staat met minder dan 10.000km.
Japanse import is sowieso niet erg gewild.
@m54b30:
Vertel waarom Japanse import sowieso niet gewild is.
Ik heb er heel andere ervaringen mee.
@m54b30: niet erg gewild? Waar je baseer je dat op? Japanner zijn juist gewild omdat ze weinig KMS en veel strengere eisen hebben (shaken).
Dat is precies 1 dag leuk.. en daarna is het kut.
Vervolgens krijg je hem niet verkocht.
Lelik oud hok
Wat vinden mensen nou altijd zo mooi aan een Alpina? werkelijk wanstaltige verschijningen.
Wat een verschrikkelijke kleurcombinatie!
Wat een afgrijselijke bak.
Da’s inderdaad een plaatje ja… De kleur is niet meteen m’n ding maar denk wel dat ik er aan kan wennen. En ik heb het niet eens zo voor BMW. Mooi ding inderdaad.
Wel un geil ding
Ongetwijfeld een hebbeding van jewelste voor een echte Alpina aficionado, zelfs in deze gewaagde kleurstelling.
Als je de kleur zat bent kun je hem altijd nog wrappen in het geijkte Alpina Blauw. Blijft de originele lak nog mooi beschermd ook.

Ik zou hem wel geel houden, alleen dan liever zwarte bekleding. Maar goed, ik ga hem toch niet kopen, dus mij maakt het niet zoveel uit eigenlijk.

Doei
@nicolasr: Alpina Grün! Vele malen zeldzamer dan blauw.
Leuk kleurtje maar 60k voor een oude 5 serie ???? Daar koop je 1 of zelfs 2 leuke auto’s voor die stuk leuker zijn dan deze kanarie
@slickrick: weet je, ik heb ooit ‘ns 16k gelegd voor een puntgave 480 GT Turbo. Volstrekt idioot natuurlijk, maar ik vond het wel te verantwoorden. Ik wil maar zeggen : dit soort aankopen doe je niet met je verstand.
@slickrick: 60k in dollars is in euro’s toch een behoorlijk pak minder. :)
@istenvers: ja, pakweg EUR 50k, nee dan is het inderdaad een koopje….:)
Vooropgesteld: ik vind Alpina’s fantastisch. Maar: niet in deze kleur.
@Desjonnies heeft gelijk wat betreft onderhoud. Maar toch: thanks, but no, thanks.
Een enorm pak vanillevla op 4 wielen
Ik ben geen Alpina fan maar vind dit weer wel Ok. Smaakvol en chique interieur met een exclusieve exterieur kleur die gewoon erg goed op dit model staat. Zo moet dat.
Op een E36 M3 is het al niet echt mooi. Maar wel gewild. Dit is het gewoon echt helemaal niet.
Ik zou dit bijna een guilty pleasure willen noemen, zo gaaf vind ik deze Alpina. Maar je hebt dan wel continue iets uit te leggen, als je hiermee op stap gaat.
Foto 11: wat zijn die consoles links en rechts die je bagageruimte zo versmallen?? Heeft iem hier iets laten liggen…?
@p993: de wielophanging? En dan wat operbergvakken en misschien een cd-wisselaar. Ziet er redelijk normaal uit in mijn optiek.
Super gaaf!! Alleen die combi met het interieur….. Laat ik het maar op smaak verschil houden!
Wat een wansmaak
51.000 miles !!

Tuurlijk ..
Geweldig lekker!
Ik vind normaal gesproken Alpina’s al niet mooi, met die lelijke jaren 80 striping, foute spoilertjes, koeienletters op de bips, en al een halve eeuwigheid diezelfde wielen. Maar dit is toch wel by far de lelijkste Alpina die ik ook gezien heb, zowel van binnen als van buiten. Past wel goed bij Hengelo, dat dan weer wel…
Volgens het chassisnummer die bij de advertentie op ebay staat komt de auto oorspronkelijk uit Frankrijk.
@rickkyd:
Een linksgestuurde Europese versie is in Japan zeer prestigieus.
Lillek…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).