Het bewijs dat de 308 GTI drie keer beter kan!

Auteur: , 52 Reacties

De auto heeft in elk geval potentie.

In Hot Hatchland is er een ware oorlog ontketend. Met name in het C-segment is de concurrentie moordend. Renault heeft de nieuwe Mégane Renault Sport, de Honda Civic Type-R is voor velen de nieuwe benchmark en Hyundai doet leuk mee met de i30 N Performance. Ford zal binnenkort broeden op een nieuwe Focus ST en Focus RS, terwijl VAG een compleet arsenaal aan Hot Hatches heeft in de vorm van de Audi S3/RS3, Seat Leon Cupra/Cupra R en de VW’s Golf R en Golf GTi. Wil je een premium Hot Hatch met de aandrijving op de goede wielen kun je bij BMW nog een M140i bestellen. Kortom, keuze te over.

Dat zorgt ervoor dat sommige auto’s wat ondergesneeuwd raken. De Alfa Romeo Giulietta Veloce bijvoorbeeld. Maar de grootste outsider is de Peugeot 308 GTI. In tegenstelling tot bij de Alfa Romeo heeft is daar echt werk van gemaakt. Peugeot Sport nam de 308 grondig onder handen en het resultaat mag er zijn. @Wouter kon er tijdens de rijtest niet bijzonder veel aan opmerken. De 308 GTI mocht wel iets minder anoniem zijn en de motor mocht ook wel iets bruusker meer paarden op de vooras loslaten.

Peugeot 308 GTI (T9) '17

En precies dáár komen de heren van Clemens Motorsport om de hoek kijken. Clemens is een Duits bedrijf dat zowel een Peugeot dealer is als PSA tuner. Daarnaast zijn ze ook actief in de autosport. Zo werd er geracet en rally gereden met auto’s als de Peugeot 208 (24 uur van de Nürburgring) en Citroen DS3. Geen koekenbakkers dus, bij Clemens Motorsport weten ze wat ze doen. Zo ook met de 308 GTI De motor van de 308 GTI is met zijn 1.598 cc niet wereldschokkend groot, maar Peugeot Sport heeft het blok verstevigd en aangepast om hogere vermogens aan te kunnen. Er zit dus een beetje rek in het blok.

Peugeot 308 GTI

Voor de goede orde, standaard levert de Peugeot 308 GTI 270 pk vermogen en 330 Nm aan koppel. Bij Clemens Motorsport is het mogelijk om die cijfers te laten stijgen. Stage 1 is enkel optimalisatie van de software en zorgt voor 290 pk en 360 Nm. Stage II is iets omvangrijker. Dan wordt er een grote intercooler gemonteerd evenals een open luchtfilter. Deze onderdelen zijn door Clemens zelf ontwikkeld en zorgen voor 303 pk en 380 Nm. De derde keuze is Stage III, dankzij een ander uitlaatsysteem levert de motor 310 pk en 400 Nm. Mocht je net als Casper het uiterlijk iets te timide vinden, kun je opteren voor deze ‘CC-Zero’ velgen van Schmidt Revolution. Dan is de 308 GTI eigenlijk zoals ‘ie had moeten zijn.



52 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Optisch een draak t.o.v. het origineel
Origineel is niet alles, maar Clemens maakt het er optisch niet beter op…
Volgens mij de lichtste C segment GTI. Jammer dat de 1.6 motor dacht ik als niet zo goed te boek staat.
@weetikveel: hoewel ook een THP blok bij de 1.6 GTi weinig motorproblemen bekend.
@weetikveel: dat is niet waar. De ‘oude’ 1.6 THP kent wel wat issues. Net zoals de TSI van VW of alle Alfa JTS motoren.

Zoals aangegeven in de tekst is de 1.6 behoorlijk aangepast en versterkt. 300 pk is geen enkel probleem.
Open luchtfilter op een turbo is ook niet echt ideaal volgens mij. MAF/AFM sensoren en de turbo zelf worden daar niet heel blij van, lijkt mij.
@stephane8200: 4 jaar lang mee gereden op een Impreza STI. Daar is wel een oplossing voor. Je kan het biiv weg laten mappen, of hardwarematig het 1 en ander wijzigen. Als het bij mij kon, dan vast ook wel bij deze GTI
@rike: ik hoop het, maar zie ook de post hieronder. Ik heb wisselende ervaringen met open luchtfilters op met name atmosferische motoren. Bij een nieuwe Franse auto die ik lang geleden had lag de sensor er binnen een paar weken uit.
@stephane8200: Het probleem zit hem niet in de open luchtfilter, maar in de auto’s van de PSA groep. De monteur van je garage ga je vaker zien dan je eigen familie
@rike: leg uit?
@peug206: Elektronica van de Franse auto’s is niet bepaald hun sterkste punt
@rike: hoeveel psa auto’s heb je gehad?
@peug206: Geen, ik vermijd ze als de pest. Hoor genoeg problemen om me heen, zelfs van nieuwe auto’s waarbij het blok helemaal in de soep is gelopen
@rike: lees eens verder in de reacties. Bmw’s met kapotte turbo’s, vw’s met een kapot blok binnen 50k, etc. Wil je iets degelijks, koop dan een 20 jaar ouwe mitsubishi canter of toyota hilux. De rest is allemaal toch waardeloos.
@rike: Wat raadt jij dan aan?
@henkhekje: Ik ben zelf voorstander van de Japanners en de jong gebruikte Duitsers (de nieuwste zijn niet best las ik laatst).
@rike: jappie’s hebben ook wel zo hun problemen.. Toyota diesel blokjes die zonder reden aan gort lopen. Daihatsu/Toyota blokken die last hebben van kantelende zuigers. Ik denk dat je mening over Frans auto’s beetje gebaseerd is op kampvuur verhalen.
@rike: zegt ie al append op zn batavus..
Ik had tot op vorig jaar een 308 dieseltje lease frikandel en zal nooit meer een Peugeot aanschaffen. Ik had elke week een ongeplande afspraak bij de dealer voor de zoveelste elektrische storing. Echt nooit meer!
@ghost: Welkom bij PSA.
@ghost: zo’n mooie Polo GTI van jouw foto heb ik ook gehad. Na 22.000 kilometer een compleet nieuw motorblok. Later ging de compressor stuk, elke 1.000km ging er een litertje long life olie in à 25 euro de fles, DSG bak schakelde niet meer lekker op het moment dat de auto weg ging en nog heel wat meer ellende.

Ik denk dat alle merken wel wat hebben.
@lotus: De enige goede polo is een R WRC. Die GTI 1.4 Tsi met dsg was ronduit troep, maar wat dacht je dan ook? Echte mannen roeren gewoon..
@lotus: is dus ook een WRC op de foto, 1 vd 8 origineel in Nederland geleverde ook nog eens.
@ghost: binnen het gezin problemen met de DSG gehad bij VW, problemen met de turbo’s gehad bij BMW en problemen met roetfilters gehad bij Mercedes.

Betekent het dat ik een van deze merken nooit meer zou kopen? Nee, ieder merk heeft wel zijn probleem en rugtasje. Was er een merk dat superieur was, dan zag je niks anders rijden dan auto’s van dat type.
@momo: Volkswagen Kever toch?
@ghost: Nee zo een flut GTI uit 2016 met DSG7. Een old skool Käfer is niet stuk te krijgen.
@momo: polo
@ghost: en je hebt nu een Polo, dan ben je er wel op vooruit gegaan.. not…daar heb je zoveel storingen in dat Volkswagen ervoor gekozen heeft het storingslampje dedicaties te laten branden
@henkhekje: ik heb nu een Audi S1 sportback, en voor de zakelijke kilometers een Mercedes A-klasse Diesel als opvolger van de 308.

Het is lekker makkelijk roepen allemaal, je hebt nu dit dat en het is troep bla bla, maar feit is dat ik met de Polo WRC nooit problemen heb gehad, geen olieverbruik, etc.
Het enige lampje wat in beeld knipperde was die van de ESP omdat 310pk op minder dan 1100kg nogal veel is. Daarom heb ik nu een S1, want Quattro.

@ghost: jij roept toch ook lekker makkelijk dat het troep is? ik heb zeer slechte ervaringen met Volkswagen.. Er gaat niet iets aan kapot.. nee gewoon alles.. het is de grootste troep. Van uitvallende ruitenwissers tot weigeren van starten. Nee we hebben het niet over oude 2e handse auto’s. We hebben het over (toen) splinternieuwe auto’s
@henkhekje: je frustratie druipt eraf bij elk bericht alsmede afgunst: “ je hebt nu een polo, wat een vooruitgang..not”. Best wel neerbuigend, want er zijn zat mensen die een Polo rijden en er prima plezier van hebben. De GTI met DSG7 was gewoon niet goed, dat was lang en breed bekend en het is jammer dat jij net die auto had. Overigens gebruik ik zelf in mijn oorspronkelijke bericht alleen maar de ik-vorm, waarmee ik voor mezelf spreek. Dat jij daarin meteen jezelf aangesproken voelt om je frustratie en neerbuigendheid te tonen, moet je verder zelf weten, maar val mij er niet mee lastig.
Voorkant is niet echt onderscheidend t.o.v. een leasesleg variant. Liever een Hyundai I30 N of een Cupra Leon.
De 308 blijft gewoon een saai/burgerlijk model. Echt de Franse Golf. Vooral vanaf de zijkant straalt het niks uit, de raamlijn haalt iedere vorm van sportiviteit uit het model, helaas.
@karhengst: dan moet je misschien toch eens een zwart/rode 308 gti tegen het lijf lopen?
@bmwfreak038: Ah, die speciale kleurstelling die niemand kiest.

Gaaf is het wel.
@karhengst: niemand? Ik kom er her en der nog wel ns 1 tegen.
@bmwfreak038: Wellicht is het omdat ik hier in Zuid-Duitsland wordt doodgegooid met 135/140i’s, een Peugeot 308 GTI is me hier werkelijk nog niet opgevallen. Sinds z’n introductie heb ik welgeteld 1x een 308 GTI met de zwart-rode kleurstelling gezien.
@karhengst: welke auto straalt volgens jou wél echt iets uit? In dit segment hé. De 308 vind ik een hele mooie wagen, maar zodra je een bepaalde auto echt heel veel ziet, word het al snel gewoontjes.
@rikus: Qua silhouet, want daar gaat het nu dus vooral om, spreekt mij vooral de 1-Serie aan, zeker als driedeurs. Mooie lange neus, korte overhang, en een raamlijn die karakteristiek is voor het merk en gewoon klopt. Een Mazda 3 kan ik bijna dezelfde eigenschappen toedichten, helaas ontbreekt daar dan weer een gepeperde versie.

Ook een Seat Leon heeft een veel spannender raamlijn, bij Peugeot was de inspiratie gewoon op zo lijkt het. En dat het zou komen doordat ik de wagen vaak zou zien is simpelweg niet waar, hier wordt voornamelijk Duits gereden. Als ik een nieuwe Mégane zie weet deze m’n aandacht te trekken, in tegenstelling tot de zoveelste 911.
@karhengst: Dit bewijst maar weer dat er over smaak niet valt te twisten. De 1-serie én de Mazda 3 zou ik zelf niet kiezen. De Leon daarentegen vind ik wél weer mooi. Altijd al gevonden, elk model. En ja, de 308 is zeker niet spannend. De tijd dat ze, bijvoorbeeld met de 206 en 307, iets aparts uitbrachten wat betreft design is wel voorbij. Nu trekt Renault die kar. Maken tegenwoordig weer mooie auto’s.
Ik dacht dat de uitlaat ook onder stage 2 van tuning viel?
Zijn dit nou uitgelekte foto’s van de nieuwe golf gti? Man, wat een doodsaai ding is dit zeg…
Advertorial? Verschrikkelijk wat ze er mee gedaan hebben. Zowel optisch als technisch. Originele velgen zijn zoveel mooier, dit doet echt afbreuk. En een open luchtfilter? Fijn warme lucht opzuigen uit de motorruimte…
@user888: Bij advertorials wordt het altijd aangegeven (zoals de RCC voorschrijft).
Hij is helemaal af. Je hoeft alleen een petje op te zetten.
Die velgen maken het echt een draak.

Standaard best een leuk ding om te zien
Het is maar wat je mooi vindt…
Man man man is die tuner kleurenblind ofzo? Rode remtangen met rode velgen, wat een afgang dit hahaha
Dat wordt midden op de weg parkeren met zulke naar buiten stekende velgen
Al draagt een aap een gouden ring….
@spykerboy: ligt eraan welke aap, dus het blijft een persoonlijke smaak😉
@bmwfreak038: we hebben het over een peugeot hier… dat kan je alleen mooi vinden als fransoos of als je slechte smaak hebt in mijn optiek….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).