Het grote vergelijk: Audi RS6 vs Alpina B5 vs E63S AMG

Auteur: , 109 Reacties

Hypothetische vragen beantwoorden die niemand heeft gesteld. Iemand moet het werk doen. Voor welke powerstation moet je nu hypothetisch gaan sparen?

Audi RS6 Avant

Het is de ultieme droomcategorie voor velen, die van de super-stationwagon. De auto’s die alles kunnen. Je kan ermee in de file staan, bij de Burger King in de een wrap bestellen en je schoonmoeder op de trein zetten. Maar aan de andere kant kun je in een rechte lijn behoorlijke sportwagens het nakijken geven en zelfs op een circuit kom je enigszins uit de voeten. Wat dat betreft zijn dit soort auto’s een bizar stukje engineering.

De jongste telg werd vannacht onthuld: de Audi RS6 Avant. Audi is zeker niet de bedenker van dit segment, maar zette wel de blauwdruk neer. Een gigantische E-segment stationwagon met een enorm potente motor, automatische transmissie en vierwielaandrijving. Voor vandaag vergelijken we de nieuwe Audi RS6 met zijn twee naaste concurrenten, de Alpina B5 Touring en de Mercedes-AMG E63S AMG.

Exterieur

Dit is natuurlijk een heel erg persoonlijk onderwerp. We gaan het niet hebben over het feit of het mooi of lelijk is. Een Duitse powerstation moet decent dik zijn. De kenner mag zien dat je een Lamborghini kan bijhouden, maar de rest niet. Dat is juist de charme van de auto. Normaliter scoorde Audi daar heel erg goed, maar per generatie werd de RS6 expressiever. Het is nu eenmaal de smaak van het publiek, want de RS6 werd ook alsmaar populairder. Met name grote wielen zijn ‘in’, blijkbaar. Standaard heb je 21”, maar voor de ‘Donk’-ervaring is 22” ook mogelijk.

Audi RS6 Avant '19

De Alpina is wel iets afwijkend van een 5 Serie Touring, maar als je ‘m besteld in het beige met bruin leder (dat kan gewoon) en de ‘Dekoset’ achterwege laat, kun je heel discreet door het leven. De vier uitlaten geven wel iets weg, maar zijn relatief klein. De velgen zijn namelijk een heel modale 20” in diameter en dezelfde velgen als de 50th Anniversary Edition. De Alpina is wellicht iets te subtiel voor velen.

Alpina B5 Bi-Turbo Touring Allrad (G31) '19

Mercedes houdt het midden aan. Je kan een E63S bestellen in Selenietgrijs Magno met privacy glass en zwarte wielen. Maar een donkerblauwe met grijze wielen kan ook gewoon. Leuk is het Business pakket, waarmee jouw E63S eruit ziet als een E200. Deze optie zijn we wel een paar keer tegengekomen, maar is niet zichtbaar in de configurator. Qua wielen houdt Mercedes het simpel: er is keuze uit design en kleuren, maar je hebt altijd 20” op een E63S.

Mercedes-AMG E63S 4-Matic+ (S213) '19

Interieur
Ook hierbij houden we ons even afzijdig over de interieur-styling. Wederom kijken we vooral op welke manieren de auto’s zich van zich onderscheiden. De Audi RS6 heeft een schitterend interieur. Zeer strak en en modern. Gelukkig krijg je bij de RS6 net even wat meer franjes, badges en gadgets zodat het iets minder kil is dan normaal. Alles werkt via schermen en touchscreens. Dat moet je ding zijn. Sommigen vinden het geweldig, anderen moeten er erg aan wennen.

Audi RS6

Bij de Alpina is het afhankelijk van hoe je hem hebt besteld. Uiteraard heb je altijd het standaard 5 Serie interieur, dat erg fraai in elkaar geschroefd is. Standaard doet Alpina er niet heel erg veel mee. Pas als je het Lavalina-lederen interieur bestelt, krijg je een afwijkend, hoogwaardig en smaak gevoelig interieur. Het is maar net wat je wil.

Alpina B5

De Mercedes heeft het meest barokke interieur. Qua materialen liggen de Alpina, Audi en BMW dicht bij elkaar, qua design niet. Het moet echt je ding zijn. Ze hebben er absoluut wat bijzonders van weten te maken bij Mercedes. Ondanks dat het erg druk is qua styling, heeft de E63S een enorm paneel met twee schermen voor alle informatie. Het was zeer indrukwekkend een paar jaar geleden, maar het kan inmiddels wel een kleine update gebruiken.

Mercedes-AMG GT modelrange (C190) '19


Bagageruimte
Aangezien het om bijzonder snelle stationwagons gaat, is dit een belangrijk punt. Anders kun je beter een sedan kopen of een fraaie coupé. Je wilt wél functionaliteit, maar géén SUV. De Audi is het krapste. De RS6 heeft namelijk een bagageruimte van 565 liter. Dat is in principe meer dan voldoende en het scheelt maar vijf liter met de 570 stuks die de Alpina aanbiedt. Ook met de bank neer geklapt is het verschil tussen de RS6 (1.680 liter) en B5 (1.700 liter) minimaal. Zoals te verwachten viel, pakt de Mercedes E-Klasse op magistrale wijze de winst. Met de bank omhoog heb je 640 liter tot je beschikking, met de bank naar beneden 1.820 liter.

Mercedes E63

Techniek
Een belangrijk onderdeel is de techniek. De combinatie van enorm veel vermogen en praktisch gemak spreekt immers tot de verbeelding. Bij Audi is er gekozen voor een 4.0 liter V8 met twee turbo’s, goed voor precies 600 pk. Het koppel is zo mogelijk indrukwekkender, namelijk 800 Nm. De V8 wordt bijgestaan door een 48V motor. Belangrijker is de rest van de techiek. De RS6 is voorzien van een achttraps automaat van ZF. De krachten kunnen verdeeld worden al naar gelang de omstandigheden. Driften zal lastig worden: het motorblok ligt nog altijd vóór de vooras.

Audi RS6 motor

De Alpina heeft als enige van dit trio een 4.4 liter V8. De Alpina moet het doen zónder 48V ondersteuning. Desalniettemin komt ‘ie uit op 608 pk en eveneens 800 Nm. De transmissie is de 8HP75 bak van ZF. De B5 heeft standaard ‘Allrad’, zoals Alpina het xDrive systeem noemt. Een groot verschil is de layout van de Alpina. De V8 ligt op de vooras en de auto is in basis achterwielaangedreven. Er gaat niet alleen meer vermogen naar de achterwielen, de balans is ook meer als een achterwielaangedreven auto.

Alpina B5

Net als de Alpina is de AMG van origine een achterwielaandrijver. Sterker nog, de auto heeft een heuse driftmodus! De E63S AMG heeft de sterkste motor, wederom een V8 biturbo. Deze levert 612 pk en maar liefst 850 Nm. Kortom, het sterkste. Wel een kleine aantekening, de E63S is al de ‘sterkere’ variant. Er zal ongetwijfeld een Audi RS6 Performance en Alpina B5 S volgen op een latere termijn. Aan de andere kant: de E-Klasse wordt binnenkort gefacelift en de kans is aanwezig dat de E63S dan 640 pk krijgt, net als de AMG GT 63S dat al heeft.

Mercedes E63

Prestaties
Hehe, eindelijk. Hier gaat het om, want dit zijn ideale auto’s om een overmoedige Ferrari of Lamborghini bestuurder het lastig te maken op de Autobahn. Omdat alle auto’s zijn voorzien van enorm veel elektronica, vierwielaandrijving, effectieve automaten én enorm veel vermogen kom je qua prestaties niet te kort. De Audi doet de 0-100 km/u sprint in 3,6 seconden. De topsnelheid is afhankelijk van je gewilligheid om je portemonnee lichter te maken. In standaardvorm is de topsnelheid 250 km/u. Optioneel kun je daar 280 km/u van maken en als je nog meer geld neerlegt, behoort 305 km/u tot de mogelijkheden.

Audi RS6

De Alpina komt minder snel van zijn plek. Je hebt namelijk 3,7 seconden nodig om in de B5 de 100 km/u aan te tikken. Qua topsnelheid is het leven bij Alpina véél prettiger. Geen sport-pakketjes of begrenzers. Nee, de Alpina B5 Touring dendert door totdat de luchtweerstand te veel wordt. Dat is pas bij 322 km/u.

Alpina B5

De Mercedes-AMG E63S is eveneens erg snel. Met een sprinttijd van 3,6 is ‘ie even snel als de Audi RS6 Avant. De topsnelheid is ook hier begrensd op 250 km/u. Deze kun je verhogen naar 300 km/u met het AMG Driver’s Package.

Mercedes E63

Prijzen
Qua prijzen is het nog even gissen. De Mercedes is er vanaf 183.042 Euro. De vorige Audi RS6 Avant in Performance-trim kostte 165 mille. Van de Alpina B5 Touring is geen officiële Nederlandse prijs, er is immers geen officiële vertegenwoordiging van Alpina in Nederland. De CO2-uitstoot bedraagt volgens de WLTP 272 gram CO2 per kilometer, dus begin maar alvast met sparen. Van de Audi RS6 is nog geen WLTP-uitstoot bekend. De Mercedes-AMG E63S Estate stoot 246 gram CO2 per kilometer uit. Hier kan de RS6 wellicht iets winnen, want de 48V motor bespaart net even een paar (peperdure) grammetjes. Qua prijzen kun je bij alledrie er wel van uitgaan dat je uit gaat komen op 2 ton, dankzij het aanvinken van een paar opties.

Mercedes-AMG GT modelrange (C190) '19

Conclusie

De Audi RS6 is niet meer de discrete snelle stationwagon meer. Sterker nog, in vergelijking met zijn twee meest directe concurrenten is het de meest opvallende. Als het puur gaat om de beste stationwagon maakt de Mercedes een waanzinnige indruk: je hebt de meeste liters qua ruimte en de meeste Newtonmeters. Welke jij het beste kunt gaan kopen hangt echt van je eigen smaak af. Wil je een snelle auto waarvan iedereen kunt zien dat je de snelste en duurste hebt, of houdt je meer van incognito? Het is voornamelijk een, ahum, esthetische kwestie met deze drie auto’s. Dan is het woord aan u trouwe lezer. Welke Germaanse Uber-stationwagon moet er voor de deur komen? Laat het weten. In de comments.

Alpina B5



109 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
1. Alpina
2. Mercedes
hele tijd niets en dan de Audi.
De Alpina is elegant, bescheiden, valt nauwelijks op. Zeg maar de Bristol onder snelle stations/sedans.
De Mercedes heeft dat ook, maar is toch agressiever.
De Audi vind ik teveel in your face, te schreeuwerig. Jammer want Audi wist ooit ook dit soort auto’s (RS2!) te maken als Alpina doet.
@jeroenwz: de Alpina kan je niet meer zo goed tunen.
De Benz en Audi komen na een kuurtje makkelijk boven de 700pk.
Maar ja toegegeven, dan rijd je wel in een minder cool merk.
@janjansen: eh, OK. In het zeer hypothetische geval dat ik één van deze auto’s zou kunnen kopen en ik zou in de zeer gelukkige omstandigheid zijn een Alpina te kopen dan vind ik die 608 pk en 322 km/u als top echt wel voldoende. Raar, maar waar.
@jeroenwz: maar de mensen die zulke auto’s kunnen kopen en ook echt kopen, dat zijn echte rupsjes nooit genoeg. Natuurlijk is het volslagen nonsens om zo’n snelle auto nog te laten tunen, die wordt er niet beter van. Maar dat zij aan de bar kunt zeggen, zijn RS6 heeft 700pk, daar voelen zij zich wel beter van.
@janjansen: De Alpina zit in standaard vorm al dichter bij 700 dan bij 600pk. Ze zijn wat ‘voorzichtig’ met de vermogensopgave. Is mogelijk bij de AMG en RS6 ook zo, maar dat weet ik niet. Ook de Alpina is nog prima te tunen mocht je dit nog niet voldoende vermogen vinden.
@jeroenwz: Alpina. Dat kan je toch niet serieus nemen. Jaren lang dezelfde aftermarket bumperkitjes en velgen. Het is en blijft een tuner en zo ziet het er ook uit.

Wat er dan ook op de kentekenbewijs mag staan.
@michaelb: inderdaad, alleen al voor de velgen laat ik de Alpina links liggen. Ben er nu echt wel op uitgekeken… En het design past naar mijn mening ook al lang niet meer onder de moderne BMW’s.
@krikke240z: Wist je dat je de velgen van een Alpina kan aanpassen?
@berlinetta: Al geef je een aap ren gouden ring…
@berlinetta: Ja wist ik. Maar telkens als Alpina iets nieuw baart, spugen ze er direct diezelfde velgen keer op keer en opnieuw en weeral eronder. Btw, wist je dat je de velgen van elk merk kan aanpassen? ;)
@krikke240z: Ik ben het wel met je eens dat het erg eentonig is wat Alpina doet. Ik vind de velgen zelf wel mooi, maar afwisseling is ver te zoeken inderdaad.
@krikke240z: juist die velgen doen ‘t ‘m…
@doublechevron65: Ja, voor velen. Maar mijn ding is het niet (meer). En altijd hetzelfde komt een beetje goedkoop en lui over. Just my opinion! En dan kan je met argumenten afkomen als traditie of typische stijl of…nder een Aston Martin, Ferrari, etc vind je ook geen spaakvelgen meer.
@michaelb: ze zijn toch een officiële autobouwer , ze hebben ook hun eigen VIN nummers
@slickrick: Wellicht dat ze zich dan daar ook een keer naar moeten gedragen dan
@jeroenwz: Bij dit soort auto’s wil je toch niet kijken naar dat gedateerde interieur. Ik neem dan nog aan dat die blauwe platen vervangen kunnen worden.
De Benz voor mij hoor, zo’n E klasse stuurt echt heel behoorlijk ook als het heel hard gaat. En kwa geluid kan er sowieso niemand aan tippen.
@clubbtraxx: zeker weten
@clubbtraxx: Alleen al voor de driftmodus.
@clubbtraxx: Welk geluid? Dat laagtoerig gepruttel?
@michaelb: echt he, alsof die AMG’s nog klinken sinds de turbo
Voor mij de E-Klasse. Maar dan wel graag met business pack, zonder AMG velgen, want daar ben ik nooit zo’n fan van. Lekker subtiel en ingetogen. Maar wel met heerlijk dikke V8. Had het liefst eigenlijk een E500 ‘gehad’, maar die bestaat niet meer….
@reactief: Die Audi vind ik trouwens best fraai van buiten. Maar die achterbumper… Bizar dat dit het gehaald heeft tot productie….
@reactief: Zwarte trim aanvinken en dan gaat het nog wel meevallen. Ben er ook geen fan van, maar het helpt waarschijnlijk wel!
@thestino: Ja, Dan valt het niet meer zo goed op. Maar het blijft een raar en lelijk vormgegeven ding.
@reactief: True that!
@reactief: Lijkt wel een crossover, zo hoog staat hij op zn poten
@reactief: Hahaha “subtiel en ingetogen” rond blaffen met een AMG V8
Alpina, altijd! Uitgevoerd, zoals ie even geleden in de rijtest te zien was
Het gaat bij deze auto’s ook niet meer welke de beste is. Ze zijn alledrie geweldig en zullen allemaal goed rijden. Het gaat puur om persoonlijke voorkeur. Bij mij ligt die bij Mercedes, en erna de Alpina. Als Audi de motor nu eens op de goede plaats zou leggen, dan zou de keuze moeilijker worden. Gelukkig hoef ik die keuze (nog :P) niet te maken.
1. De E63S (maar dan de sedan)
2. De Audi (wel met die dinges boven de uitlaten in carrosserie kleur).
3. De Alpina. Zal vast goed rijden, maar de looks staan me niet aan.
Alpina! Groen metallic met cognac interieur. Geen twijfel.
Rs6
RS6 voor mij.
Had verwacht dat massaal voor de Audi werd gegaan. Maar de Alpina doet het niet slecht. Voor mij de Alpina.
200.000€ incl. wat opties voor een gezinsbreak… waar gaat het nou nog over!
@royaledeluxe: Een hele bak centen, maar er is een markt voor en het is serieus goede reclame.
@royaledeluxe:

Je kunt ook voor dat geld 12x een Dacia Logan MCV kopen (B-klasse) met gelijkwaardige laadruimte (573 m3).

Kun je 12x zoveel bagage meenemen :-).
@erik2907: Nee, net zoveel bagage. Je kunt er maar eentje tegelijk rijden.
@reactief: en ongeveer 789 x de dhl jouw spullen laten vervoeren EN een mooie 964 op de oprit zetten.
@reactief: 6 rijbewijzen binnen het gezin, de rest huur je in. Overal is een oplossing voor.
@erik2907: 573 m3 is wellicht iets aan de hoge kant :)
@corsarob: jij wint, een ‘d’ maakt het verschil (dm3). :-)
@erik2907: Je kan ook je oma een dag in een rondstoel gaan rondrijden. Doe je ook iets goeds en zinnigs ….
@autodrome: wat is eigenlijk een rondstoel? Iets zonder hoeken dat jij je niet bezeert?
Waar is het filmpje??
The best or nothing:-) De Mercedes graag:-D
Alpina! 😍
Mercedes.
Ik vind de E63 een te hoog kampgehalte hebben ( persoonlijke mening ), de Alpina is lekker incognito en de RS6 is veel te schreeuwerig in deze uitvoering.

Voor nu:
1: Alpina
2: RS6 ( mocht de configurator online komen kunnen kan de Audi nog van plek verwisselen met de Alpina)
3: E63 ( Elke keer als ik een Mercedes zie hoor ik Stef Ekkel en Django Wagner op de achtergrond zingen )
@marijn90: Kampgehalte? Kamp? Bedoel je camp? Of Kampf?
@BaRa: Hij bedoelt kamp als in woonwagenkamp.
@marijn90: Mensen zoals jij moeten een eigen auto ontwikkelen, produceren en rijden. Alles aan een bepaalde auto doet je wel ergens aan denken. Kampers, proleten, petjes…

Creëer je eigen auto en geef het jouw identiteit.
@momo: hahah nou dat zullen we maar niet doen. Begrijp me niet verkeerd, als iemand me een van deze 3 auto’s aan zou bieden zou ik zonder na te denken ja zeggen.!

Neemt niet weg dat ik de e-klasse een kampbak vind, net zoals vele hier een golf voor petjes etc.
@marijn90: de basis is nooit kamper, proleet of petje, vind ik. De aanpassingen of accessoires verpesten het altijd.

Valt mij op hoe lelijk die dashboards toch zijn tegenwoordig. Smaken verschillen maar ik vind een interieur van bijvoorbeeld een 20 jaar oude BMW vele malen mooier dan dat rommeltje van tegenwoordig.
Tja merc of Audi in dit geval.

Zou die RS6 graag in het donkerblauw willen zien met cognac interieur (incl cognac hemelbleding) en lichtmetalen velgen
Wat een vermogens- en koppelcijfers, impressive. Daar steekt mijn E63 AMG (W211) schril bij af met zijn 514pk en 630nm :-) Maar daarmee haalt het oudje ook gewoon 300 echte km/h (Drivers Package).
Voor mij Mercedes. Wat een geluid zit daar in. Was afgelopen weekend in Dld en werd daar een paar keer ingehaald door bruut klinkende AMG’s. Heerlijk bruut!
Het zit hem even in de kleuren. Als de RS6 nou eens een mooie diep donkerblauwe kleur mee krijgt is het vast een mooiere auto om te zien. Zo in het matgrijs vind ik er niet veel aan. Hetzelfde geldt voor de Mercedes. Kleur doet zo veel met een auto en wit met zwarte velgen was leuk in 2008. Voor Alpina heb ik een zwak al vind ik de 5-serie niet zo mo… Tja, durf het eigenlijk niet te zeggen…

Doe de Mercedes maar. Vind dat ook verreweg het fraaiste interieur.
@viezefreddyw: ben het met je eens op alle fronten echter is dit toch ook een vergelijking met de diepgang van een peuterbadje?

De RS6 is nieuw, de 63 AMG is niet gedateerd maar loopt toch alweer een goede tijd mee, en de Alpina, tsja, hoe zal ik het zeggen? Het is niet te vergelijken met iets imo, het is niet slechts een pakketje op een BMW, het is een op zichzelf staand iets, soort van aparte league als je het mij vraagt. En dan wil ik Alpina niet direct op een enorm voetstuk zetten, het is meer dat ik de vergelijking lastig kan doorgronden.
De Alpina. In donkergroen.

Kan je overal voor de deur zetten. Less is more.
Voorlopig de RS6. Jammer dat Ie niet meer de snelste station is maar straks wel weer als de performance uitkomt met 680 pk. Daag Mercedes
@audia6bit: Mercedes is bezig met een 681pk versie van de AMG om zodoende Audi definitief tot overgave te dwingen en de endsieg te behalen.

Maak je VAG-borst maar nat.
@karaya: de pk’s van Mercedes zeggen niks. Kijk maar naar de RS3 en de AMG 45. Beide zelfde pk’s. Maar de AMG is geen partij bij een sprint tegen de RS3. Quattro is geeoon superieur aan 4matic
@audia6bit: Op de Ring schijnt Quattro minder goed te werken. Tenminste, als ik de tijden erbij pak.

De sprintcijfers van Audi zeggen niks.
We beginnen bij het kiezen van een sedan, want stations zijn lelijk. Dan op 1 een BMW 5-serie, op 2 een Mercedes E-klasse en daar houdt het lijstje op
Voor €200000 ga ik zeker geen obese gezinsbak op steroiden kopen. Je vindt, in mijn optiek, interessantere échte (klassieke) sportwagens voor véél minder. Dan koop ik met het restant wel een mooie hatchback.
@tge1: idd. Ik zou altijd een 911 kopen. Veel beter en mooier.
@tge1: dit, lekker een R8, GTR of bijna nieuwe Porsche uitzoeken.
@tge1: Er wordt niet gevraagd wat je met 200k zou doen. Hou je dromen lekker voor je en kies 1 van de 3 bovengenoemde wagens uit.
@mcaa: Ik kies van de bovengenoemde drie het kratje bier. Ik zoek geen familiebak.
Alpina!
Zou geen van de drie weigeren, maar als ik moest kiezen zou ik denk ik voor de Audi gaan. Wat een super mooie voorkant heeft die! Meteen duidelijk dat er een bloedsnelle bolide voor je neus staat.

Tweede is de Alpina, en die juist omdat hij totaal niet zijn best doet om er uit te zien als de snelste versie. Eerder een sjieke auto om te zien. Ook zeker charming zo’n Wolfs in schaapskleren.

En de Mercedes, dat is op zich een heel mooie verschijning. Maar voor de snelste versie oogt hij wat braaf. En er zit iets in het lijnenspel van de E-klasse waardoor hij niet heel erg atletisch oogt.

Maar goed, had ik echt het geld voor één van deze drie zou Mercedes waarschijnlijk toch de winnaar zijn. En kocht ik een S-Klasse.
De Alpina zonder twijfel.
Rij zelf audi( niks bijzonders). Maar een keer met de c 63 AMG s(2017) van een kameraad gereden.. Doe mijn de benz maar, alleen het geluid al.. zeker voor een geblazen blok..
Voor het uiterlijk, de rs6. En ik ben helemaal geen Audi fan, verre van.
Voor de technologie de B5.
Voor de kofferruimte de E63.

Gezien ik meestal alleen auto rij om dingen te vervoeren (hoofdzakelijk in de koffer) wordt het die met de ster op de neus.
Ik heb echt helemaal niks met de nieuwe RS6. Man oh man, wat blijft zo’n Alpina ontzettend gaaf, in het donkergroen met cognac interieur? Nehh, doe maar de E63s estate in het donkerblauw, donkerbruin interieur en licht kleurige velgen, porno! The best or nothing.
Officieel nog geen 24 uur geleden geïntroduceerd en dit was alweer het 4e RS6 artikel. Niet iedereen z’n favoriet, wel de mijne, al fan van Audi sinds m’n 8e en dat is heeeel lang geleden, maar hij brengt toch heel wat te weeg.
Er benieuwd naar de nieuwe in andere kleuren en vooral met de achterkant in één kleur.
@circlestorm69:

Max is op vakantie hé, dan maar meerdere artikelen over de Race Simulatie 6.
Als BMW/Alpina fan kan ik maar voor een auto kiezen. (Die met de hoogste topsnelheid😉)
Misschien eerst de RS6 eens wat tijd gunnen om hem aan de tand te laten voelen door de journalistiek voordat je hypothetische keuzes gaat maken.
@krauwbak: je weet al hoe dat gaat: mooie auto, kwalitatief hoogste interieur, maar saai en doods qua sturen.
Zonder twijfel de RS6! De 5 serie komt onderaan puur omdat ik het Alpina pakket niet mooi vind. De E is van buiten mooi, maar het interieur met de inspiratieloze tablet als dashboard doet erg veel afbraak op de auto.
De Merc.
haha 4e bericht over de RS6. Het is een bruut model hoor maar niets anders dan een snellere versie van een bestaand model is het niet. Op AW ook al drie berichten. PON betaalt duidelijk content bij jullie en AW
@birdnerd84:

Hallo. Nee, dit is geen advertorial. In dat geval geven wij dit ALTIJD aan middels ‘Brandend Content’ of ‘Advertorial’. Dat er meer aandacht aan besteed wordt komt NIET doordat een importeur ons daar geld voor geeft. Die insinuatie is dus complete kolder.

Uiteraard wil ik best mede delen waarom: de Audi RS6 is enorm populair onder de lezers. Dat heeft niet alleen met Audi te maken, dan wel ontiegelijk dik, Duits en duur. Als je ook maar een beetje benzine door je aderen hebt stromen, zou je de intentie van dit artikel kunnen begrijpen. Dat je het eindresultaat ruk vindt, is geen enkel probleem, maar ga geen onzin verkondigen ;-)
Ik ging de RS6 kiezen toen ik de titel las. Maar toen zag ik dat er een nieuwe RS6 was die van binnen en buiten heel lelijk is…. Dan maar de Alpina.
Ondanks dat de E-klasse wat jaartjes oud is vind ik juist dat interieur nog steeds het mooist. Audi is te ver doorgeschoten in moderne fratsen ten nadele van gebruiksgemak en looks en de alpina heeft de pech dat een BMW de basis is. Qua prestaties ontloopt het elkaar niet zo veel, ze zullen alle drie ook goed rijden. Qua geluid vermoed ik dat de AMG het beste klinkt dus ga ik voor die.
Tot de RS6 C6 was de Audi verre weg favoriet, de C7 vond ik nog steeds erg dik maar toen had ik al liever de E63. Echter in dit rijtje de Alpina op 1, E63 2 en de C8 op 3, het doet me gewoon niets, vind het uiterlijk gewoon ordinair dik.
Overdreven gehypt merk dat Alpina.
1. RS6
2. AMG
3. Alpina
Doe mij maar de dikke dieselvariant van de E, kun je teminste nog wat kms afleggen voordat je weer bij de pomp staat.
Geen van de 3. Ik koop voor dit geld een toffe sportauto die écht leuk stuurt.
@tttijn: ach ja mensen die dit soort bedragen uitgeven voor een auto die hebben er vast wel een leuke sportauto naast.
Ik ga voor de E klasse op 1 RS6 op 2 BMW op 3.
@Dickie: denk eerder dat het mensen zijn die alleen vragen hoeveel PeeKaa een auto heeft en ze met euro95 vol gooien.
Dat is geen moeilijke keuze, uiteraard de nieuwe Audi RS6.
Das beste Oder nichts, klaar.
Zowel de Mercedes als de Alpina krijgen binnenkort een facelift en de Audi is nog niet getest, ik zal ze dan eens allemaal proefrijden. Mijn vrouw haat Audi en is BMW dan dus dat zal interessant worden. :)
BMW fan
Erg moeilijk. De AMG is niet zo mijn ding, dat is de E-klasse eigenlijk nooit geweest. Als AMG GT dan wel weer geniaal. De Alpina is een mooie ingetogen station, en met name zoals @wouter hem laatst in de rijtest had is het eigenlijk de meest ultieme auto. Je komt met een nette wagen bij de klant voorrijden. Deze ziet een nette BMW, terwijl je zelf weet waar de auto toe in staat is.

De Audi is van figuurlijke stealth look, naar letterlijke stealth look gegaan. En ergens is dat ook gewoon wel heel erg gaaf. Wellicht beiden een weekje mee in de meest ultieme spec (dus geen matte lak of zwarte wielen) dan kan ik wel een oordeel vellen.
Mijn keuze zou eigenlijk vallen op een BMW M550i Touring. Ben normaal gesproken groot fan van Alpina, maar deze B5 vind ik niet zo goed gelukt.

De RS6 is belachelijk dik, maar ik vind het te overdreven. Beetje kinderachtig zelfs. En ik ben geen fan van de nieuwe interieurs van Audi.

De E-klasse vind ik echt een fraaie auto, maar niet in AMG-uitvoering. Het oogt om de een of andere reden gewoon niet lekker. Vind hem eigenlijk ook alleen mooi als sedan en niet als station.
1-Audi RS6 (C8)
2-Alpina B5 BMW
3-Merc E63 AMG

Ik ben geen Audi fan, maar deze generatie RS6 ziet er heel dik uit en deze generatie E AMG weer niet.
Wel in een lekker kleurtje, i.p.v. dat saaie grijs.
Veel reaguurders laten hier merken dat ze kennis en klasse hebben en daarom heel hypothetisch voor de goede smaak gaan: lekker bescheiden rondrijden in een auto met een surplus aan vermogen. En jazeker, ook ik voel me koning met een achtcilinder in mijn E-segmenter en wil dat dan vooral niet teveel benadrukken. Alledrie de hierboven benoemde merken hebben hiervoor heel leuke modellen in de prijslijst staan, maar dat is hier de case niet.

We hebben het hier over een doelgroep die een enorm bedrag besteedt aan een meer dan brute auto, zoals elk van deze drie. Ze willen dan ook een uiterlijk dat hiermee in overeenstemming is. We hebben het hier over schreeuwerige, ubergeile, over-de-top-prestaties, die eigenlijk totaal overbodig zijn. Supersportwagen-prestaties dus. Degene die hiervoor kiest, wil je dat ook uitstralen. Bij Audi spelen het best op dat gevoel in, daarom in dit segment altijd de RS6.
@kaspertje: supersportwagen prestaties, dat is idd wat de eigenaren dénken. Maar dat zijn het niet!
https://youtu.be/vTATrickuT4


Blijf hem geweldig vinden, ik verwacht ook echt heel veel van de nieuwe B3 en van mij mogen daar gerust die lid style velgen onder zitten!
De RS6 is mij gewoon te veel van het agressieve en de E klasse…. tja is een E klasse (hoewel ik de nieuwe hybride/diesel wal zou willen).

Leuk al dat gepraat over cijfertjes, ik rij lekker in mijn B5 Biturbo en ik zie heel veel duimen omhoog. Elke keer weer een big smile!
Wanneer komt er eigenlijk een nieuwe e klasse? 2020?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).