Het grote vergelijk: Taycan Turbo S vs Model S P100D

Auteur: , 120 Reacties

Hoe verhouden deze twee grootmachten zich tot elkaar? Je leest het hier, op Autoblog!

Porsche Taycan Turbo S - Tesla Model S P100D Performance '19

Gisteren was het dan eindelijk zo ver. De Porsche Taycan werd officieel onthuld. Daarmee lijkt Porsche dan eindelijk de verwachte ‘Tesla-killer’ in huis te hebben. Maar klopt die omschrijving wel? Is de Taycan wel een Tesla concurrent?

In principe wel. De Taycan is net als de Model S een elektrische sportsedan met een enorm snelheidspotentieel. Maar voor vandaag gaan we even iets dieper op de materie in. We vergelijken de Porsche Taycan Turbo S met de Tesla Model S P100D Ludicrous Performance. Ter referentie nemen we in de vergelijking onderaan twee auto’s mee: de Audi S7 TDI en de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid. Beide zijn op hun eigen manier een andere invulling van het concept van de Model S.

Grote vijfdeurs premium liftbacks met aansprekende prestaties. De Audi lijkt qua carrosserie behoorlijk op de Tesla. Ook is Audi ervan overtuigd dat een autotype als dit, juist met een dieselmotor goed tot zijn recht komt. Het is puur voor het referentiekader, er zullen weinig mensen twijfelen tussen een diesel en een Tesla, dat begrijpen wij ook. De Panamera Turbo S E-hybrid is natuurlijk een logische verklaring. Wederom een vijfdeurs hatchback c.q. liftback van Porsche met een neusje voor snelheid en wat groene aspiraties.

Prijs
Tsja, nu komen we bij het eerste pijnpunt. De Porsche Taycan is niet zomaar wat duurder dan de Model S. Het verschil is enorm. Daar heb je nog een Tesla Model 3 of Porsche Macan voor. Meer dan 85 mille is eigenlijk voldoende om te kunnen zeggen dat het géén concurrenten zijn. Nu moeten we er wel bij aantekenen dat Tesla onlangs de prijzen drastisch heeft verlaagd. De Model S P100D Ludicrous kostte eerst zo’n 150.000 euro. Nog steeds een groot gat, overigens.
Audi S7: 121.300 euro
Porsche Panamera Turbo S e-hybrid: 205.200 euro
Porsche Taycan : 191.000 euro
Tesla Model S : 105.718 euro

Porsche Taycan

Afmetingen
Dit is eigenlijk de meest belangrijke om vast te kunnen stellen of de Tesla Model S en Porsche Taycan concurrenten van elkaar (kunnen) zijn. Zo op het eerste gezicht toont de Tesla Model S namelijk véél groter. Maar is dat ook zo? Nou, dat valt dus namelijk heel erg mee. Sterker nog, het is centimeterwerk. In sommige gevallen scheelt het millimeters. Het grootste verschil zit ‘m in de hoogte. De Taycan is aanzienlijk lager dan de Model S en andere concurrenten. Zeven centimeter klinkt niet als veel, voor een auto is het vrij veel.
Audi S7: L x B x H: 4,98 x 1,91 x 1,41. Wielbasis 2,92
Porsche Panamera: L x B x H: 5,05 x 1,93 x 1,43. Wielbasis: 2,95
Porsche Taycan: L x B x H: 4,93 x 1,96 x 1,38. Wielbasis: 2,90
Tesla Model S: L x B x H: 4,97 x 1,96 x 1,45. Wielbasis: 2,96

Porsche Taycan Turbo S - Tesla Model S P100D Performance '19

Carrosserie
Deze gaan we even apart benoemen. Qua exterieurdesign kun je je eigen mening geven. We kijken nu voornamelijk naar de eigenaardigheden. Omdat de Taycan geen grote verbrandingsmotor aan de voorkant heeft, is de neus extra laag. Dat is ook gedaan voor een lagere weerstand, iets dat goed gelukt is want de Cw-waarde bedraagt slechts 0,26. Bijzonder laag voor een auto in dit segment met enorme wielen. Het grootste verschil met de Model S is dat de Taycan een sedan is! Ondanks de lage daklijn, is het wel degelijk een sedan en geen liftback.
Audi: hatchback
Porsche Panamera: hatchback
Taycan: Sedan!
Tesla: hatchback

Porsche Taycan Turbo S - Tesla Model S P100D Performance '19

Interieur
 (kwaliteit)
Als het gaat om het onderdeel ‘interieur’, dan weet de Model S altijd de meningen te verdelen. Ter referentie heb ik gisteren even plaats mogen nemen in een zeer recente Model S. De ene Model S is namelijk de andere niet. Ja, qua design is de Model S heel minimalistisch en zit je in een soort plastic bak met mega-scherm. Maar de waarheid gebiedt te zeggen dat Tesla behoorlijke stappen heeft gezet tussen 2013 en 2019. De afwerking staat op een veel hoger peil, evenals de bouwkwaliteit en het materiaalgebruik. Het komt een stuk meer premium over dan voorheen.

Tesla Model S

Maar je ziet aan het interieur dat Tesla een jonge doch innovatie autobouwer is en dat Porsche al lange tijd een premium autofabrikant is. Het interieur van de Taycan voelt vele malen hoogwaardiger aan. De materialen zijn fraaier, de afwerking is secuurder en het zit beter in elkaar geschroefd. Nu is dit traditioneel een punt waar Porsche uitstekend scoort, maar ten opzichte van de Model S is het wel een enorm verschil, ondanks dat de Model S lang niet zo slecht is als deze voorheen was.

Tesla Model S

Interieur (ruimte)
We hebben nogmaals het onderwerp interieur. Want leuk dat zo’n Porsche dashboard goed in elkaar gezet is, maar kun je ook wat meenemen? De zitpositie bij Porsche is zoals altijd uit de kunst. Voorin heb je alle ruimte, alhoewel het dak relatief laag is. Gelukkig zit je zelf ook heel erg laag. Het is een consequentie van het feit dat Porsche een ‘sportwagen’ met vier deuren wilde maken. Dat merk je wel aan een paar dingetjes. Zo is de beenruimte achterin niet al te denderend, ondanks de diepere vloer achterin, een foefje dat de Audi A2 ook had. Een paar kinderen kun je er makkelijk kwijt, maar langere personen (zoals @Wouter in dit geval) zitten toch behoorlijk krap achter in de Taycan Turbo S. Nog een punt is de bagageruimte.

Porsche Taycan Turbo S - Tesla Model S P100D Performance '19

Een kofferbak van 366 liter is niet echt denderend. Het is niet echt verkeerd, maar om nu te zeggen dat het enorm ruim is: nee. Het is het niveau dat acceptabel is voor een C-segment hatchback als de Ford Focus of Renault Mégane. Gelukkig heb je aan de voorkant nóg een bagageruimte. Deze is 81 liter groot. Dus in totaal heb je 447 liter bagageruimte. Op zich niet verkeerd, maar de Taycan wordt omver geblazen door de Model S. Deze heeft namelijk 745 liter in de aanbieding. Dat is ongekend veel, zelfs enorme sedans komen hier moeilijk aan. De Model S heeft nog een voordeel, want ook de ‘frunk’ is groter: 150 liter. Dus bij elkaar heb je 895 liter bagageruimte. Dat is precies twee keer zoveel als de Porsche in de aanbieding heeft. Ook op de achterbank heb je in de Tesla meer ruimte dan in de Porsche.
Audi S7: 535 liter
Porsche Panamera: 405 liter
Porsche Taycan: 366 liter plus 81 liter
Tesla Model S: 745 liter plus 150 liter

Porsche Taycan Turbo S - Tesla Model S P100D Performance '19

Motor

De Tesla Model S P100D heeft twee asynchroonmotoren: eentje op de vooras en eentje op de achteras. Gezamenlijk leveren deze 612 pk en 967 Nm. De accucapaciteit is 100 kWh. Snelladen kan tot 120 kW DC. De Porsche Taycan Turbo S heeft ook twee elektromotoren. Deze leveren gezamenlijk 761 pk. Het koppel is nog niet bekend. Een groot verschil met de Tesla is dat de Porsche een systeemvoltage kent van 800 Volt, in plaats van 400 Volt. Daardoor is nog sneller laden mogelijk. De Taycan Turbo S beschikt over een accupakket van 97 kWh. Nog een groot verschil, is dat de Taycan een versnellingsbak heeft. Deze heeft twee verzetten en zit alleen op de achteras. De eerste versnelling is voor accelereren, de tweede voor een grotere mate van efficiency op hogere snelheid.
Audi: 3.0 V6 biturbodiesel, 349 pk/700 Nm, 48v ondersteuning
Porsche Panamera: 4.0 V8 biturbo + elektromotor: 680 pk/850 Nm
Porsche Taycan: 2x elektromotor, 761 pk/ 1.050 Nm
Tesla: 2x elektromotoren, 612 pk/967 Nm

Porsche Taycan Turbo S - Tesla Model S P100D Performance '19

Actieradius
De tijden dat je maximaal 150 kilometer kon halen als je achter een vrachtwagen bleef plakken, zijn nu dan echt voorbij. Sterker nog, sinds de Model S zijn die voorbij. Een van de redenen waarom het zo’n belangrijk onderdeel is van de moderne autogeschiedenis. Volgens de WLTP haalt de Porsche Taycan 412 km kilometer, de Tesla komt aanzienlijk verder op een lading. Mocht het je enkel om range gaan en prestaties minder belangrijk vinden, de ‘langzamere’ uitvoeringen zijn niet alleen goedkoper, maar kunnen ook verder komen op een volle accu. Met name bij de Porsche is de tragere variant een goedkopere optie. Het scheelt meer dan 40 mille.
Audi S7: 1.124 km
Porsche Panamera Turbo e-hybrid: n.n.b.
Porsche Taycan Turbo S: 412 km
Tesla: 590 km

Porsche Taycan Turbo S - Tesla Model S P100D Performance '19

Gewicht

Deze behandelen we even apart. We willen gewicht nog weleens over het hoofd zien. Maar het is eigenlijk vreemd dat we op zoek zijn naar maximale efficieny en dat tegelijkertijd de auto’s enorm zwaar worden. Hoe minder kilogrammen je mee hoeft te nemen, hoe minder energie je nodig hebt. Dat gezegd hebbende kunnen we concluderen dat de Taycan Turbo S en Model S niet veel voor elkaar onder doen. Ze zijn allebei loodzwaar. Kijk maar naar de referentie auto’s. De Audi is zo’n 300 kg lichter! De Panamera is met zijn 4.0 Biturbo V8 ongeveer even zwaar.
Audi S7: 1.985 kg
Porsche Panamera: 2.285 kg
Porsche Taycan: 2.322 kg
Tesla Model S: 2.267 kg

Prestaties
Het echte virtueel-urineren-over-een-grote-afstand is dan echt begonnen. Wat zijn de prestaties van deze twee toppers? Ondanks het enorme prijsverschil is de Porsche níet sneller. De sprinttijd is 0,2 seconde trager en de topsnelheid is 1 km/u hoger bij de Model S P100D. Een eenvoudige overwinning voor de Tesla, zou je denken. Helaas, er is echter een ‘maar’. De Porsche kan het ALTIJD. Je kunt in principe altijd 0-100 km/u in 2,8 seconden doen. Ook vele malen achter elkaar. Je kan die topsnelheid minuten lang achter elkaar rijden. Geen enkel probleem. Bij de Tesla moet je eerst in een speciaal menu in het systeem op zoek naar de Ludicrous mode. Deze kun je echter niet 15x achter elkaar gebruiken.

Porsche Taycan Turbo S - Tesla Model S P100D Performance '19

De ultieme nekslag is echter de rondetijd op de Nordschleife op de Nürburgring. De Porsche haalt daar een indrukwekkende tijd van minder dan acht minuten. Bij het Duitse automagazine Sport Auto hebben ze meerdere malen geprobeerd een Model S P100D over de ‘Ring te jagen, maar de auto schoot telkens in noodloop-modus. Een winnaar aanwijzen is dus lastig. Als het moet kun je met de Tesla nipt sneller zijn, maar de Porsche kan het altijd.
Audi S7: 0-100 km/u in 5,1 seconden. Top 250 km/u
Porsche Panamera: 0-100 km/u in 3,4 seconden. Top 310 km/u
Porsche: 0-100 km/u in 2,8 seconden. Top 260 km/u
Tesla: 0-100 km/u in 2,6 seconden. Top 261 km/u

Porsche Taycan Turbo S - Tesla Model S P100D Performance '19

Configuratie mogelijkheden
Hier zien we een enorm verschil tussen beide fabrikanten. De Tesla Model S is een typisch Amerikaanse auto. Er zijn een paar opties, kleuren en interieur-kleurstellingen mogelijk. Het houdt echt niet over. Niet erg voor een Toyota Yaris, maar bij een auto van een ton in het premium segment moet je wat mogelijkheden hebben om de auto naar wens samen te stellen en dat is er gewoon niet. Er zijn slechts vijf kleuren leverbaar. Er zijn twee verschillende designs qua velgen. Er zijn drie kleuren voor de bekleding. In principe zullen de meesten hun keuze daarin wel kunnen maken, maar bij de Taycan is er veel meer keuze om jouw auto op smaak te brengen. Mag ook wel voor dat geld.

Porsche Taycan Turbo S - Tesla Model S P100D Performance '19

Andere verschillen
Voordat we bij de conclusie aanbelanden zijn er nog wel een paar verschillen. Neem bijvoorbeeld het laden van de auto’s, niet onbelangrijk. Bij Tesla ben je verzekerd van een superchargernetwerk door heel Europa. De navigatie werkt slim en raadt aan om op sommige locaties even 15 minuutjes tactisch bij te laden. Natuurlijk komen er nog veel meer laadpunten bij voor elektrische auto’s, maar bij de Porsche moet je maar het geluk hebben dat er plaats is. Een groot voordeel is dat de meeste aspirant Taycan-klanten ‘groot wonen’ en waarschijnlijk ook een laadmogelijkheid thuis hebben. Qua garantie zien we ook een verschil: Tesla biedt maar liefst 8 jaar garantie, de Duitse merken slechts 2 jaar. In alle gevallen maakt de kilometerstand niets uit.

Porsche Taycan Turbo S - Tesla Model S P100D Performance '19

Conclusie

Natuurlijk moeten we met de auto’s gaan rijden om tot een definitief oordeel te komen. De teleurstelling van de eerste onthulling van de specificaties zijn we al te boven. Dat we de Taycan vergelijken met de Model S is niet meer dan logisch. De Model S heet de blauwdruk gelegd voor dit type auto. Daardoor is het de benchmark. Je zou verwachten dat Porsche dik over de specificaties heen zou gaan van de Tesla. Dat is niet waar. Wel is er een verschil dat ‘Porsche’-cijfers over het algemeen vrij behoudend zijn, terwijl bij Tesla deze juist wat optimistisch kunnen zijn.

Porsche Taycan Turbo S - Tesla Model S P100D Performance '19

De Taycan is fraaier van binnen en kwalitatief gezien echt een fraai product. Zoals het een Porsche betaamt. Dat geldt ook voor de prijs, die is echt heel erg fors te noemen. Met een beetje opties zit je zo op 220.000 euro, maar op een hoger bedrag uitkomen is mogelijk. De Model S daarentegen slaat terug terug met juist een heel scherpe prijs. Ook biedt de Tesla zoveel meer ruimte en praktisch gemak, dat er waarschijnlijk niemand zal zijn die BEIDE auto’s in overweging neemt. De Tesla Model S heeft de elektrische auto cool en salonfähig gemaakt. De Taycan is een veel begeerlijker product met een bijbehorend prijskaartje.



120 reacties

Hier hoef je toch niet over na te denken😉
@bikevscar: de S7!
@bikevscar: 1. een 👍 voor willem voor dit mooie vergelijk. 2. Idd, een Taycan graag.
Mag het niet doen van mezelf, maar ik vind de Taycan zo goed gaaf geworden. Revolutie is begonnen!
@fmgarcia: niet zo streng zijn voor jezelf!
@fmgarcia: Die revolutie is al een tijdje aan de gang… (zucht)
@fmgarcia: Revolutie is begonnen? Je bedoelt 7 jaar geleden met de Model S toch?
@fanboy: Ander verhaal. Mooie auto die model s, maar het is geen Porsche.
@fmgarcia: Ah je bedoelt dat er een enorme revolutie aan de gang is in wat eigenlijk een relatief klein merk is op wereldschaal?

Leuk detail, ook al is het een kromme vergelijking: Er worden meer Teslas verkocht dan Porsches
@fanboy: er worden ook meer VW’s verkocht dan Tesla’s. En meer BMW’s en meer Kia’s en meer Toyota’s…. idd kromme vergelijking. Porsche heeft ook geen auto’s van 40k/50k zoals de model 3. Sterker nog Porsche heeft bijna geen auto’s onder de 100k zoals de model S.
@rutgerg: Porsche heeft de Boxster en de Macan die beiden onder de 60k beginnen. Nog steeds een goede 10k meer dan een afgeladen Model 3 maar dat is een keuze voor de dikke marge die ze willen. Wat dat betreft kan je dus een Model S halen en er een jong gebruikte Porsche naast zetten.
@fmgarcia: de nieuwe porsche is wel de grootste teleurstelling van het jaar
@sonnybonds: dat wordt de Brexit – die gaat weer niet door.
@fmgarcia: Nee gelukkig niet!
@fmgarcia: Je hebt er lang op moeten wachten.

Ach, de motor van de 911 schuift ook elke generatie een paar mm naar voren. We komen er wel.
@fmgarcia: Onzin. In feite geeft autoblog zelf al aan wat het GIGA probleem is met dit soort auto’s: gewicht! De Model S heeft bijv. ruim een halve ton aan batterijen aan boord. Die dienen dus om een auto voort te stuwen die gauw 25 tot 30 zoveel weegt als de meestentijds enig inzittende, de bestuurder. Aangezien dit soort auto’s meestal zakelijk worden gereden. Het gaat met batterij auto’s HELEMAAL de verkeerde kant op.
@ericd: dat is maar half waar. Natuurlijk is het jammer dat je meer gewicht meeneemt. Maar als je minder energie aan het verspillen bent door meer gewicht mee te nemen dan is het toch beter om dat hogere gewicht mee te zeulen. Een elektrische auto van 2.2 ton verbruikt minder energie dan een auto met verbrandingsmotor die 1.1 ton weegt.
@lekbak: Nog grotere onzin. Hoe meer gewicht verplaatst wordt, des te meer energie is er nodig. Simpele natuurkunde. Daarbij heb je de omslag van electr. centrale naar batterij opladen naar verbruik. Haal je de subsidie weg, dan zie ik de verkoop van die dure EVs in elkaar storten. Het is dat we transitie naar zero emissie moeten doen, in die zin helpen al die glanzende power EVs wel bij het populariseren van elektr. rijden.
@ericd: Ook onzin; van de hoeveelheid energie die men uit een traditionele verbrandingsmotor haalt, eindigt, bij een ‘goed ‘rendement, maar 15 tot 19 procent op de wielen. En die verspilling van energie in bewegende onderdelen, verlies je bij elektrisch rijden allemaal niet.
@ericd: denk je echt dat ik onder de indruk ben van veel te kortzichtige natuurkunde? Denk toch eens verder na man…
@lekbak:
-edit: hou het even netjes, dank u wel-

Rendement van een elektr.centrale is op z’n hoogst 40 procent. NL is voor ruim 85% nog steeds afhankelijk van fossiele energie elektr. opwekking.
@ericd: Het rendement van een elektrische auto is hoger dan 40%, maar stel dat het 40% zou zijn dan is dat nog steeds meer dan dubbel zo efficiënt als een benzine auto zonder daarvan het raffineren en vervoeren van de benzine mee te nemen.
@ericd: 40% is bij mijn weten nog altijd meer dan de 15% van een verbrandingsmotor…
@crosscabouter: Die 15% is ook al lang achterhaald. Als je serieus gaat onderzoeken wat meer energie neemt en een hogere belasting is voor het milieu dan kom je tot een best wel schokkend verschil, welke zeker niet in het voordeel is van de electrische auto.
@wif1: dat zou heel goed waar kunnen zijn… Ik ging voor het gemak af op de getallen die hierboven genoemd werden ;)
@ericd: en waarom is dat gewicht zo’n probleem? SUVs zijn erg populair en die zijn loeizwaar.
@mashell: SUV’s zijn, in tegenstelling tot elektrische auto’s onnodig zwaar en wel degelijk inefficiënt. SUV’s zijn het absolute toppunt van automotive verspilling, je krijgt er namelijk niks anders voor terug dan status (in tegenstelling tot een sportwagen die daadwerkelijk snel kan, kan een SUV letterlijk niks meer dan een gewone stationwagen).
@lekbak: is goed lekbak. Dan gaan we het terrein in. Jij in een RS6 Avant en ik in de Range Sport. Kijken we het verst komt op de modderige tractorpaden of het water van 40cm diep. (en ja, ik heb beide dingen vaker gedaan met mijn land rover).
Als je een Tesla mooi vindt kan je evengoed enkele Priussen kopen.
@dromedaris: nou nou, Prius staat al jarenlang aan top in de lelijkste-auto verkiezing. Daar staat Tesla toch een eind vanaf, op het interieur na dan.
Wat een dik interieurtje 😱 maar turbo s? Liggen de turbo’s in een doos achterin? 😂
Het verbaast me enorm dat de Taycan een sedan is.
Tesla: Autopilot
@pietertjep85d:
Als je de Taycan laat staan omwille van het gebrek aan een Autopilot dan heb je sowieso niets te zoeken in de Porsche showroom. Een performance auto wil je toch altijd zelf rijden?
@Original_Arnoud: Niet altijd. Het lijkt me heerlijk om in een file het stuur uit handen te kunnen geven.
@pietertjep85d: koop een Kia, automaat, lane assist en adaptieve cruise. Meer heb je niet nodig voor de file. Vooruit enig entertainment.
@jpoers: ga ja twijfelen tussen een Porsche en een Kia, right.
@original_arnoud: Tja maar het is wel weer iets wat ze missen net als Supercharger netwerk. Het altijd kunnen racen met de extra koeling is leuk, maar wat je op de openbare weg toch niet gebruikt.
@fanboy: Op die manier kun je natuurlijk alles wel kapotredeneren: “Mégane RS kan de ‘Ring ronden in sub-8 minuten, maar op de openbare weg gebruik je dat toch nooit”, om maar eens wat te noemen. Dan is het prestatiepotentieel van een Tesla net zo zinloos en zitten we eigenlijk alleen nog maar te wachten op het elektrische equivalent van de Dacia Logan MCV – want dat is wat je op de openbare weg zo’n beetje gebruikt. Zo werkt het natuurlijk niet, want ook met de ouderwetse verbrandingsmotor is het overgrote deel van de auto’s géén Logan MCV.

Nogmaals: Porsche heeft hier volgens mij helemaal geen Tesla-concurrent gebouwd om klanten bij Tesla weg te snoepen. Ze hebben een elektrische Porsche gebouwd voor mensen die best elektrisch willen rijden, maar dan wel graag alleen als er Porsche op staat. En ik vermoed dat daar helemaal volksstammen van te vinden zullen zijn, zie daarvoor het succes van de Macan, Cayenne en Panamera.
@vaakbenjetebang: Waarom heeft Porsche dan Tesla eigenaren in België aangeschreven over de Taycan? Ze hebben de adresgegevens blijkbaar gekocht bij een of ander bureau.
@advandermeer: dat zijn die Belgen weer, eigenaardig volk.
@vaakbenjetebang: Toch kan ik me wel inbeelden dat veel Model S eigenaren van een eerdere generatie (zowel de wagen als de eigenaar ;)) zullen overstappen naar de Taycan. Die lease loopt stilaan af en hebben destijds voor de S gekozen omdat er fiscaal gezien geen alternatief was. Dat komt er nu wel. Het mag dan een andere prijsklasse zijn, 5j geleden was de S ook vele duurder (de P100D van een kennis was 135k). En qua street cred staat Porsche toch wat hoger op de ladder!
@b00st: Gaan ze echter 2x zoveel uitgeven aan een auto die inmiddels een stuk minder gesubsidieerd wordt?
Porsche rekent voor absurde zaken gewoon extra. Het begint als je de configurator start. Er worden je gelijk 2 opties twv €2900,= door de strot geduwd, waarvan er ééntje een f#$king laadkabel is!
Bij Tesla is deze wel eens tijdelijk niet op voorraad bij de aflevering, maar je krijgt hem er wel gewoon bij. De tweede is het panorama dak dat bij Tesla ook standaard is.
@fanboy: dit is dus wat men hier op autoblog tegen tesla famboys heeft. Jarenlang werd er geroepen dat die tesla zo bizar snel is, met als tegenreactie van de conservatieven dat het maar twee keer leuk is. En nu er een auto is die bijna hetzelfde kan, maar wel heel vaak is die snelheid opeens niet meer belangrijk.

Jij bent nu echt even vreselijk hypocriet.
@lekbak: Nee het blijft leuk om vlot op te trekken. Verveelt niet voor een 1 of andere reden. Maar als je een Tesla op de openbare weg rijdt met enig fatsoen kom je al nooit tegen de grens aan. Als dat wel zo was gaf ik je gelijk.
Dit is echt voor als je hem de sporen wil geven, zoals een rondje Nurburgring. Echter zie ik maar bar weinig mensen dat doen in een auto van dergelijke prijzen.
Altijd als ik op het circuit kwam rijden waren het voornamelijk oudere auto’s en dan al niet de meest dure versies. Een Porsche zag je uberhaupt al weinig, terwijl die heel geschikt zijn.
Ik zie echter dagelijks Porsches op de weg rijden die altijd heel netjes rijden, soms iets sneller.

Wat mij betreft is het een verkoop praatje, en zou je met een auto als de Taycan veel liever gaant toeren als een soort GT. Lijkt me heerlijk met zo’n wagen. Maar dat moet je nog even goed plannen, want het snellaad netwerk is nog niet zo ver. Ook autopilot kan hierbij helpen voor de saaie stukken maar is er ook niet.
Mijn buurman is net terug van vakantie met zijn Model 3, wat natuurlijk een veel goedkoper en ander segment is, maar daarmee kan dat allemaal wel. Gewoon om de paar uur kwartiertje pauze, en het maakt niet eens echt uit waar je heen gaat (in West Europa) want het laad netwerk is al behoorlijk dekkend.

Daarom zie ik het echt als een verkooppraatje/kroegpraat, want er zullen maar enkelen zijn die hem op de ring gaan rijden. Die andere zaken heb je eerder nodig.
Maar goed, ze zijn bezig met het laad netwerk.
@lekbak: En ik had ook gewoon meer gehoopt van de Porsche. Ik had verwacht dat hij echt beter zou zijn.

Ja hij kan 275KW laden, maar als je bekijkt hoeveel rijbereik je nou eigenlijk bijlaadt is het uiteindelijk langzamer dan met een Tesla. De range ook lager, en het netwerk is nog minder goed etc.
Had er meer van gehoopt. Beter rijden dan een Model S zal hij wel, en hij is begeerlijker e.d.

En de vergelijking met een Model S is ook vreemd omdat die zo oud is en ook geen echte sportwagen is. Een Model 3 heeft al betere motoren en betere wegligging, waarin duidelijk wordt dat het verschil kleiner is, zouden ze de Model S opnieuw (en sportiever) ontwikkelen.
Model 3 motor heeft veel minder last van opwarmen door motorontwerp bijvoorbeeld. De krachtige achteras van Model S is in principe een behoorlijk oud ontwerp.
@fanboy: het gaat mij om de gebruikte argumenten. Als het goed uitkomt is de snelheid van tesla superieur, als het slecht uitkomt maakt het niks uit. Als het goed uitkomt moet je op prijs vergelijken, als het slecht uitkomt niet. Dat is vreselijk hypocriet en nu wel heel erg opvallend.
@lekbak: Die snelheid heel vaak kunnen doen is nu zijn unique selling point. Dat is toch jammer?

Hij heeft 760pk, het 800 Volt systeem (heel goed, minder ampere) en heeft ook nog eens een versnellingsbak wat de Tesla niet heeft. Maar sneller is hij niet, en hij kan ook nog steeds maar 260km/u. En dat alles terwijl met dat soort snelwegritten je bereik minder is dan bij de concurrent. Ik had dus op meer gehoopt.

(Nog maar niet te spreken over een nieuwe Roadster wanneer die uit komt. Die zal dit alsnog verpletteren en niet eens heel veel duurder zijn. Maar is natuurlijk geen sedan)
Zal je zien als ze een drag gaan doen dat de Taycan op 2.5 seconde komt te zitten.
Vergeet vooral de bruto bijtelling niet o.b.v. het huidige beleid.

€1.188 voor de Tesla en €2.751 voor de Porsche..
@vetnek: Briljante opmerking!! (euh…….of was het niet komisch bedoeld?)
@vetnek: €2.223 voor de Audi en €3.762 voor de Panamera.
Vind het niet meer zo relevant.
@vetnek: het huidige beleid is ook een begrip met een erg korte houdbaarheidsdatum 😄
Ik ben een heel gelukkige Model S-rijder (geen P100D, overigens), maar ik ga er wel van uit dat de Taycan qua rijgedrag de vloer aanveegt met de Tesla. De Model S wordt gepositioneerd als een grote berline die toevallig ook loeihard gaat in rechte lijn, de Taycan wordt door Porsche zelf expliciet een “sportwagen” genoemd. En met 85.000 euro extra om in het chassis te steken, kan je natuurlijk ook al heel wat.
@throwingstars: Tja je kunt ook een Model S kopen EN een Model 3 performance en nog steeds goedkoper uit zijn. En die Model 3 rijdt echt al heel erg sportief en leuk.
Model S is een limo uit 2012 dus ja
@fanboy: wie kijkt er bij auto’s boven de 100k nou naar prijs!
Voor mij geen Tesla, niet omdat ik een e-hater ben maar gewoon omdat ik t een lelijk ontwerp vind zonder raffinement. De Taycan daarentegen vind ik geweldig. Een begeerlijke auto. Of die zijn prijs waard is, is een persoonlijke overweging.
@fanboy: lees nog eens waar je op reageert. 2 compleet verschillende designs. 2 compleet verschillende intenties. Pas als die overeen komen dan kun je kiezen, nu ga je of voor de sportswagon of voor de bijtelling. Want meer of minder gaat het niet om.
@throwingstars: de proposities en verschillen mooi verwoord en geen speld (nee, foodies, geen spelT), tussen te krijgen.
Allemaal leuk en aardig die prijs en range van de Tesla, maar in termen van “hoe hebberig maakt deze auto mij” blaast de Porsche hem faliekant uit het water.

De Tesla is trouwens al fucking 7+ jaar oud, een wonder datie überhaupt nog een beetje mee kan komen.
@8cylinder: bij gebrek aan beter..
@8cylinder: Tesla’s worden regelmatig geupdate, ook onderhuids.
@balboni: oké, andere schokbreker en luchtvering. Cool!
@911targa: En andere motor voor.
@8cylinder: een wonder dat Porsche er zo veel later niet overheen gaat met een langere range of minder gewicht. Ze hebben tijd genoeg gehad om alles af te kijken.
@hzr: Dat is inderdaad opvallend. Stel me zo voor dat Porsche meer dan voldoende geld in R&D pompt dus vraag me af waar het verschil dan wel vandaan komt.
@8cylinder: ik zou liever een tesla nemen. Veel ruimer. Grotere range. Beter laadnetwerk. En geen Porsche-uitstraling. Die is namelijk niet voor iedereen positief.
Ik zal altijd wat anders proberen te kiezen dan een Tesla, ik vind het simpelweg een auto voor Nerds. Neemt niet weg dat het prima wagens zijn verder maar zo zie ik het nou eenmaal.
@ghost: Tesla is dan ook een technologie bedrijf en niet specifiek een auto fabrikant. Dus je beredenering is correct.
Het is een beetje als een Iphone tov de concurrentie: de concurrentie is beter maar de Iphone wil je gewoon likken. Zelfde geldt voor de Taycan: het is gewoon een geil apparaat en Model S gebruiksgoed.
@imaginenl: Het schijnt dat er op smartphones enorm veel bacteriën zitten, likken is echt niet gezond…
@imaginenl: Nou, ik heb jaren Android gehad. Toen overgestapt op IPhone. En nu weer terug naar Android.
Maar 100% dat ik hierna weer een iPhone koop. Want inderdaad eigenlijk altijd mooier (maar mij mening), maar toch ook wel veel beter. Terwijl mijn huidige Android het ‘toptoestel’ is, en m’n vorige IPhone een uitloopmodel was…
@reactief: grappig, ik heb precies hetzelfde
@reactief: bij een appel kan je tenminste zelf beperken hoeveel apps van je weten. Bij Android mag je van Google alle toestemmingen uitschakelen, maar dan werkt echt niks meer en krijg je soms letterlijk elke tien seconden een melding dat je Google weer toegang moet geven tot al je data.

Google in een notendop…
Knap werk….van Tesla!
Doe mij maar gewoon een Alfa 159.
@specht: Altijd maar weer die Alfa 159! Te pas en te onpas! Het gaat niet over. Niet vanzelf.
Kortom, wanneer je de Porsche kan betalen, wil je absoluut geen Tesla. De Tesla fanboys hebben op papier de strijd echter gewonnen. Benieuwd hoe de modellen het naast elkaar op de dragstrip doen. De Tesla kon dat nog wel eens heel hard verliezen….
@dutchdriftking: wat boeit dat oprecht? 0-100 is totaal niet boeiend meer met elektro (vind ik).
@ghost: daarom ook de dragstrip. Op de 0-160 sprint zou de Porsche wel eens flink sneller kunnen zijn.
@dutchdriftking: Een ander resultaat zou een schande zijn. De Tesla is al 100 jaar op de markt en veel goedkoper.

Maar ik zie dat de Porsche onderbroeken brigade is gearriveerd. Die tuimelen over elkaar heen om te vertellen hoe hard Porsche domineert. Vijftig jaar geleden schroefde ze nog betonplaten (OEM) in de voorbumper van de 911 om ‘m in balans te krijgen. Het kan verkeren…
@karaya: Rationeel is de Tesla absoluut beter. Maar wanneer je +100k aan een auto uitgeeft is het natuurlijk veel meer dan rationeel.
@dutchdriftking: Als ik irrationeel ga winkelen ga ik niet voor elektrisch.

Porsche heeft leukere auto’s in de aanbieding voor die prijs. De concurrentie ook trouwens.
“Turbo” op een elektrische auto, ik kan er niet aan wennen. Had hem dan Taycan S en Taycan R genoemd.
@usbeetje: Er komt ook een GT6 :P
Wat is die in het groen uber geil zeg. Wat een vette kleur op de taycan!
Ik vind ze allebei verschrikkelijk
In de gelukkige positie geweest dat ik de Tesla S heb mogen lenen voor 2 weken. In het begin miste ik de emotie maar na een tijdje positief verrast door de rust waarmee je aankomt op bestemming. Kijk wel erg uit om de Taycan een keer te besturen voor een proefritje; lijkt me de volgende stap naar “acceptatie” van de EV. Gaaf ook dat hij er niet spacy uitziet maar echt een Porsche is. Zal de acceptatie ten goede komen. Maar voorlopig genieten van mijn e86, zolang het nog kan
De recente Model S kan 200 kW laden en zit dan nog nét onder de 100 km in 5 minuten. Dit dankzij de
reluctance motor op de vooras (afkomstig van de Model 3) die vele mate efficiënter is dan andere elektro motoren. Ja, niet alle elektro motoren zijn gelijk.
@flutterby: nope, in Europa (waar wij wonen) is dit maximaal 150 KWh, maar desondanks knap.
@911targa: de Tesla kan in Europa ook met 200 kW laden (de auto kan het aan) alleen zijn de superchargers V3 er nog niet. Maar die komen snel genoeg. Die laadsnelheid van de Porsche is ook behoorlijk theoretisch, want er zijn nog bijna geen Ionity chargers
@911targa: En hoeveel 800V laders zijn er precies in Europa?
@911targa: dat geldt dan voor deze Porsche eveneens. De beschikbare laders van ionity komen ook nog niet hoger. Sterker nog, er gaan geruchten dat deze eerste versies wel 800v intern hebben maar zo nog niet kunnen laden.
@flutterby: oh, ja, de Porker laadt met 270 kwh ter volledigheid. Goed; ik vind het vergelijk niet eerlijk gezien de prijs.
@911targa: bij 270 kWh ontploft de Porsche zeker.
@911targa: 270kwh? Interessant…. Er gaat namelijk nog geen 100kWh in het accupakket van de Porsche.
@911targa: geen kW en kWh door elkaar gooien, zijn 2 verschillende dingen.

https://www.google.nl/search?q=kw+vs+kwh&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl-nl&client=safari
Porsche, een 911 turbo kost in BE 181.000 en een turbo S 194.000.
De turbo S exclusive series kost 266.000.
Pk’s in bovengenoemde volgorde: 560 -580-607.
Het is een Porsche hé, dat kost centen en deze serie is helaas niet nooit goedkoop geweest. Dus spreken we nu niet over duur …maar normale prijssetting voor dit apparaat.
Schitterend vergelijkend artikel, @willeme! Waarvoor dank!
Over het interieur: Natuurlijk gaan de “12 points” naar de Taycan. Maar wie kan zich daarover eigenlijk verwonderen? Zijn de Amerikanen er eigenlijk al ooit in geslaagd om als eersten een dashboard te ontwerpen dat voor anderen een voorbeeld was om te volgen? Ik kan het mij in ieder geval niet herinneren. Zo zie ik ook het dash van de Tesla. Gewoon minimalistisch. En dat grote schoolbord in het midden vind ik nou ook niet moeders mooiste. Maar als ik terugdenk aan mijn companycar van 1978, een Chevrolet Malibu Classic Coupé met V8, dan kan ik dat ook geen wonder van schoonheid noemen. Bovendien was de kwaliteit ervan gewoon abominabel. Alles piepte en kraakte! Zie: https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&id=9940CA6525E5F84D7EFD1758014451754AB038F1&thid=OIP.urWqlzRyQLgtUKOM6Lq15AHaFj&mediaurl=http%3A%2F%2Fwww.2040-cars.com%2F_content%2Fcars%2Fimages%2F48%2F405948%2F004.jpg&exph=375&expw=500&q=dashboard+chevrolet+malibu+1978&selectedindex=6&qpvt=dashboard+chevrolet+malibu+1978&ajaxhist=0&vt=0&eim=0,1,6&ccid=urWqlzRy&simid=608008252559000727
(Bron: http://www.pinsdaddy.com)
Dit was 1978! Natuurlijk geen echte vergelijkings-mogelijkheid, maar qua ontwerp vind ik dat Tesla in 35 jaar tijd, afgezien van de elektronica, toch niet zo erg revolutionair is geweest.
“Motor

De Tesla Model S P100D heeft twee asynchroonmotoren: eentje op de vooras en eentje op de achteras. Gezamenlijk leveren deze 612 pk en 967 Nm. De accucapaciteit is 100 kWh. Snelladen kan tot 120 kW DC.”

Het is 200kW snelladen. Het is inmiddels ook Model S Performance, niet P100D. En de Model S heeft volgens mij nog steeds AC- inductie motor.
@crepito: Exact! De ‘Raven’ kan bij de supercharger V3 tot max. 200kW laden. Bij de andere superchargers is dit max. 150 kW.
@clemensa: ionity, bij uitstek de partij die de snelladers waar je met deze Porsche gaat laden, uitrolt, verwacht eind 2020 op 400 locaties snelladers te realiseren. Waarvan 6 locaties met 350 kWh. Dus in de praktijk hang je met deze Porsche aan een vergelijkbare snelladers als de Tesla.
Tesla moet toch geweldig zijn in packagen. De Model S is lichter, even snel en heeft een veel grotere range. Daarbij is de kofferruimte 2x zo groot! Ok, de auto is een stuk hoger (wat zwaarder zou moeten zijn) maar dat verschil is echt groot. De i-Pace heeft ook al zo weinig kofferruimte. Blijkbaar is de Tesla aandrijving incl elektronica veel kleiner als de Europese concurrentie.
Noodloop-modus😂😂 Respect voor Tesla maar ik vind het verder verschrikkelijk (lelijk) spul
Een heel leuk artikel. Ook oprecht geschreven. De Nieuwe Porsche gaat waarschijnlijk het zelfde doen voor sportwagens als de Tesla heeft gedaan voor de electrische auto’s al geheel. De Porsche maakt de electrische sporauto volwassen. De model S is geen sportauto maar nog steeds een enorm indrukwekkende auto die de electrische auto een statussymbool heeft gemaakt in plaats van een nerdmobiel. Tijdens het lezen van het artikel realiseerde ik mij hoe indrukwekkend ook de Audi met zijn dieselmotor in dit gezelschap eigenlijk is. Met zijn grote actieradius veruit de snelste reisauto van het gezelschap.
De Taycan laat zien hoe goed het totaalplaatje van de Model S eigenlijk is.
Desalniettemin; het is wel een unieke auto geworden. Duidelijk georiënteerd als ‘rijdersauto’. Laag, breed, kuipstoelen, stoer kontje. Best wel typische Porsche, maar onderscheid zich zeker wel van de andere Porsches.

Mist dan wel weer de praktische kanten van de Model S, maar heeft dan wel weer het typische Porsche-gevoel. Daarom vind ik het eerder een concurrent voor de Bentley Continetal-achtigen van deze wereld, dan voor de Model S.
Als Porsche adept en rijder een makkelijke, emotionele, keuze! Uitstraling, afwerking, design, kwaliteit, beleving etc. Zou ik dan toch met beleving ooit over kunnen stappen naar elektrisch….!?!?

Het enige dat je Tesla moet nageven is de power en actieradius die ze behalen. De prijsstelling is mi niet te vergelijken. Totaal ander kwaliteit en afwerking en gelet op het verlies dat Tesla maakt ook discutabel qua realiteit en duurzame haalbaarheid.
@eselkaa: Tesla maakt geen verlies per auto, maar omdat het bedrijf enorme investeringen doet (de nieuwe giga Factory in China is in bij a 8 maanden tijd operationeel). In de afgelopen 3 jaar heeft Tesla ruim 30 miljard geïnvesteerd in giga factories, kantoor locaties, delivery en onderhoudscentra, suoerchargers, destination chargers etc. Als een partij als VW een dergelijke investering zou doen, zie je die afschrijving eveneens duidelijk terug op de verlies en winst rekening.
@eselkaa: Op de Model S zit gewoon een prima marge.
Porsche ging nooit een sneller model voor minder geld toelaten in hun line-up. Zou de marges wel eens willen weten op deze wagen.

Geschiedenis herhaalt zich, amerikanen maken grote sloepen die snel in rechte lijn maar afwerking maar matig. En op het einde winnen de Duiters.
@w0ut: Ik geloof dat Porsche toegaf dat hier maar 15% marge op zit.
Ik vind de Porsche echt fantastisch, net zoals ik dat vindt van iedere Porsche. Maar nu zie je hoe goed Tesla eigenlijk was toen de model S uit kwam.
Leuk vergelijk. Maar hoe spreek de naam van de Porsche nu uit? Taaikan? Theeken? Taaiken? Theekan? 🤔
@utregcity: Porsche heeft hiervoor een uiterst behulpzaam filmpje op YouTube staan ;-)
220.000 euro voor een omgebouwde SRV-wagen, je moet maar durven.
Een Tesla voor woon-werk en een Boxster/Cayman voor het weekend. Dat lijkt me de beste deal.
Er is dus geen logische reden om voor een Porsche te kiezen. Maar ja, Porsche…
Zonder twijfel heeft Porsche een toffe halo car neergezet. Maar als concurrent van de Model S schiet de auto tekort. De Model S was een revolutie qua range en qua ruimte voor z’n prijs. De bovengenoemde infrastructuur is ook een doorslaggevende factor. Het enige wat Porsche hier biedt is een mooier dashboard en betere performance op het circuit.

Ik heb het gevoel dat Porsche hier vooral een marketingtool heeft ontwikkeld in plaats van een auto die ze echt willen verkopen.

De echte concurrentie gaan we zien zodra Tesla de nieuwe roadster uitbrengt en Porsche er een tweezitter tegenover zet.
Leuke vergelijking maar naar mijn mening is dit gewoon appels met peren vergelijken.
Kwalitatief een slechte auto zo’n tesla, leuk die bijtelling, ”mooi willen overkomen” en de actieradius maar thats it.
Een Porsche blijft een Porsche, altijd goed. En als je dan toch 100k plus uitgeeft dan wist ik het wel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).