Het verhaal achter deze strakke Jaguar

Auteur: , 21 Reacties

Hoe een afgekeurd ontwerp toch twee auto's kan opleveren.

Jaguar Kensington

Laatst was ik met mijn vader op de IAA in Frankfurt. Zo’n beurs is altijd leuk om te bezoeken. Een van de grootse verrassingen voor mij was de Jaguar XJ. Ondanks dat de auto al behoorlijk op leeftijd is, blijft het een indrukwekkende automobiel. Ergens op de Jaguar-stand, tussen allemaal compacte crossovers stond er een XJR 75 geniaal geweldig te zijn. Nog altijd merk ik dat het een enorm polariserende auto is. Mensen hebben er altijd een mening over: of je vindt het een afschuwelijk slecht gelukte Hyundai Genesis kopie of je vindt hem, net als ik, geweldig. Het design van deze auto had nogal wat voeten in de aarde. Jaguar moest namelijk verjongen en ook hun meest traditionele limousine moest eraan geloven.

Jaguar XJR 75

Want laten we eerlijk zijn: veel is er niet veranderd aan het uiterlijk van de XJ sinds 1968. Daar is Jaguar zich altijd heel erg bewust van geweest. Het merk had in het verleden al een paar keer gedacht om het roer om te gooien, maar uiteindelijk werd de design-keutel ingetrokken en het beproefde recept toegepast: een lange motorkap met welvingen, een lage daklijn en slank aflopende achterkant. Pure klasse. Ouderwetse klasse, dat wel.

Jaguar XJ6

De XJ40 (je weet wel, de XJ met de vierkante koplampen) was voor Jaguar de laatste traditionele XJ. Daarna moest het roer om. Jaguar had nu te maken met veel sterkere concurrentie van BMW (7 Serie), Mercedes-Benz (S-Klasse) en zelfs van Lexus (LS400). De Jaguar XJ zou te oubollig zijn tussen al dat geweld. De Italiaanse ontwerper Giorgetto Giugiaro ving dit op en ging pro-actief te werk. Om er zeker van te zijn dat het een ‘echte’ Jaguar zou zijn werd het nieuwe project gebaseerd op de XJ12. De naam van dit project: ‘Kensington’.

Jaguar Kensington

Dat Giugiaro geen @Jaapiyo is blijkt uit het feit dat de frontoverhang wat groter was en de overhang achter wat kleiner. Normaal gesproken paste Giugiaro dit truukje toe bij coupéversies van bestaande auto’s, maar het zijaanzicht van de auto zag er schitterend uit. De auto brak met alle tradities van Jaguar destijds, maar het Italiaanse koetswerk mag er zeker wezen. Een van de nadelen van een Jaguar XJ komt door het design: heel erg ruim zijn ze niet, met name de hoofdruimte valt best tegen. Om dat op te vangen wordt het dak met zo’n 25 mm verhoogd. Kenmerkend aan het design van de Kensington is de daklijn. Deze liep vloeiend af, terwijl de binnenste lijn als een soort elegante knik a la Hofmeister terugliep.

Jaguar Kensington

De voorkant was voorzien van de bekende Jaguar grille, maar het is nu wel duidelijk hoe belangrijk de ronde koplampen voor de XJ zijn geweest. Het komt een beetje non-descript over. Datzelfde geldt voor de achterkant. De achterlichten zitten nogal hoog, zeker ten opzichte van een XJ, maar volgens Giugiaro was dit hoe moderne auto’s eruit zouden gaan zien. Het uiterlijk is wel erg eenvoudig en mist misschien wat spanning, maar dat was ook de bedoeling van Giugiaro. Hij wilde het ontwerp verkopen. Als Jaguar dit design ging toepassen kon de Italiaan er ook wat aan verdienen. Dat is ook de reden waarom het interieur niet spectaculair was. Destijds was dit modern, maar zeker haalbaar. Het enige wat echt detoneert is het twee-spaaks stuurwiel.

Jaguar Kensington

Omdat de Kensington technisch gezien gewoon een XJ12 was, reed de auto ook daadwerkelijk. De Kensington werd aangedreven door een 5.3 liter grote V12. Aangezien er niets aan de motor gedaan is zal het maximum vermogen een bijzonder behoudende 254 pk zijn geweest. Inderdaad, niet heel erg veel vermogen. Het blok was voornamelijk ontwikkeld om zo soepel en trillingvrij mogelijk te draaien. Dat deed het blok met verve, met een zuipgedrag waar Bonnie St. Claire zich bijna voor zou schamen.

Jaguar Kensington

De Kensington werd in 1990 aan het grote publiek gepresenteerd. De ontvangst was matig. Men vond het best een aardige auto, maar niet zo mooi als de XJ. Dat is misschien wel de reden dat het niets is geworden. Jaguar was zelf uitstekend in staat om hun auto’s te ontworpen. De MkII, XJ en E-Type zijn bloedmooi. Zelfs de XJ-S was een ontwerp dat met de dag mooier wordt.

Wat Giugiaro eigenlijk moest doen was het ontwerp verkopen aan fabrikanten die veel minder ervaring hebben met het ontwerpen van gracieuze sedans. Dat lukte wonderbaarlijk goed. Rond die periode was er een nieuw merk op komst: Lexus. Lexus had zelf ook wel door de dat de LS400 een Japanse herinterpretatie op een Mercedes S-Klasse was. Op zich niet erg, de beoogde clientèle kon een dergelijke, ingetogen vormtaal wel waarderen.

Lexus GS300

Maar het model onder de LS mocht wel iets jeugdiger en sportiever worden. Omdat Lexus daar nog niet zo bedreven in was, werd het ontwerp van de Kensington uit de mottenballen gehaald. Het resultaat was de Lexus GS300 (fabriekscode: S140). Een uiterst knappe E-segment sedan met zes-in-lijn motoren of V8’en en achterwielaandrijving. Met name aan de voorkant en zijkant is duidelijk te zien waar inspiratie vandaan kwam. Om te zeggen dat het een kopie is, gaat te ver, maar in basis was het ontwerp gelijk. De Lexus GS was wel een maatje kleiner dan de Kensington.

Lexus GS300

Elke restauranteigenaar weet hoe lekker het is om twee keer gasten te kunnen ontvangen aan dezelfde tafel. Giugiaro zal een dergelijk gelukzalig gevoel hebben gehad bij het twee keer verkopen van één ontwerp. Dat is namelijk precies wat er gebeurd is met de Kensington. In de jaren ’90 is er een nieuw merk enorm hard aan de weg aan het timmeren: Daewoo. Net als Lexus heeft dit Zuid-Koreaanse merk niet veel ervaring met het ontwerpen van auto’s.

Daewoo Leganza

Tot voorheen hadden Daewoo’s niet echt een eigen familiegezicht. De Nexia (een Kadett-kopie) en Espero (een door Citroen afgekeurd ontwerp van Bertone) zijn vrij hopeloos. Daewoo leert snel, de Lanos en Nubira zien er niet eens zo heel erg verkeerd uit. Ze hebben zelfs een eigen familiegezicht. Daewoo is ambitieus en wil een auto in het hogere segment in het gamma hebben. In plaats van een compleet nieuwe auto te tekenen stoft Giugiaro andermaal het Kensington-ontwerp af.

Daewoo Leganza

Het resultaat is de Daewoo Leganza (fabriekscode: V100). We gaan niet zeggen dat de Leganza een bloedmooie auto is, maar het was zeker geen lelijk ding. Een succes werd het uiteraard niet. Groot en Koreaans gaan net zo goed samen als de VVD en de positie van Minister van Justitie. De Leganza is nog een maatje kleiner dan de GS300. Technisch gezien was het allemaal niet heel bijzonder: een 2.0 liter viercilindermotor met voorwielaandrijving. De Leganza zou het uiteindelijk uitzingen tot 2003. Er was veel mis mee, maar het design was zelfs toen nog redelijk vers. Toch knap voor een ontwerp uit 1990.



21 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Vraag me niet waarom maar ik krijg een enorm Lancia gevoel bij de achterkant. Beetje Lybria/ Kappa coupe. Vind het geen mooie auto en zeker geen Jagggg eerlijk gezegd.
@E34M5Touring: dat idee over die Lancia’s had ik ook al echter dat zijn als productiemodellen nog mooie auto’s geworden maar wat een lelijk ding is dit toch. Ik wist dat hij er ooit geweest was, was hem ook al helemaal vergeten maar dankzij dit artikel wordt ik op brute wijze er weer aan herinnerd.
@E34M5Touring: en ook den Rover 75 gevoel.
Wat een heerlijk artikel!! Komt goed uit ook. Ben nog steeds aan het rillen van een filmpje dat ik net zag. Een meisje komt Jack Plooij tegen op cpz en stelt hem een normale vraag. Antwoord is echt geweldig. Graag die kwast van de buis!! ps Dankje Willem.
@fmgarcia: leuke vent volgens mij, die ehh, ben z’n naam even kwijt: http://www.dumpert.nl/mediabase/7296271/9497b376/meisje_kent_jack_plooij_niet.html
@Dizono: Dankje, vond een dumpertlinkje een beetje ordinair;). Dit kan toch gewoon niet..
@fmgarcia: ik geloof dat deze tandarts al iets te lang geen gaatjes meer gevuld heeft.
@dizono: sneu mannetje zeg.. beetje te hoog in z`n bol.
@fmgarcia: maar je vindt wel dat je totaal off-topic je haat naar Jack Plooij mag uiten dus waarom zou zo’n linkje dan nog ordinair zijn?
@rhellema: Heb hier wel eens vaker linkjes bijgevoegd en dan werd mijn hele post weggehaald. Mijn woede was zo groot dat ik het wel kwijt moest! Nu nog steeds begint mijn Maandag minder doordat jij mij er aan help herinneren;). Nee je hebt gelijk , ik moet hier ook niemand afbranden. Zeker JP niet. Die moet tegenwoordig op facebook aangepakt worden, want daar zitten de echt racefans!! Hoop dat deze winter uitkomt dat Jack een #metootje heeft gehad ofzo en niet meer terug komt. Ordinairder kon ik m niet maken. @dizono
@dizono: Ik heb het filmpje haverwegen weg geklikt. Ik kon er gewoon niet naar kijken.
Achterkant is net een Rover 75.
Jaguar heeft nooit meer de stijl van de XJ series (1968 – 1986) kunnen evenaren, niet qua model niet qua ambiance. Ik had zelf ooit een oude XJ6L Series 2 3.4, hetzelfde bruin als op de foto met lichtbruin leer.
Eigenlijk zouden alle 3-cilinder stresskippen en plug-in hybride neuroten in zo’n oude Jag moeten rijden, het hout, leer het chroom, je komt tot rust, voor zijn tijd was die 3.4 best wel een potente jongen, maar de wil en interesse om hard te rijden is er niet voor mij in zo’n Jag.
Je voelt je anders in zo’n Jag, misschien is dat wel de essentie van klasse, dat je je anders voelt dan.
Voor mij zijn dit, de Series I, II en II nog altijd de Jags der Jags.
Die nieuwe vind ik net een soort van mislukt stationcar model, hadden ze beter een andere kont op dat Giurgiaro model kunnen plakken.
@desjonnies: in een Prius kom je ook tot rust.
@desjonnies: Deze ook niet? Vind dit nog steeds wel een echte Jag zo.
http://ternvalleycars.co.uk/wp-content/uploads/2016/02/P2230224.jpg
@E34M5Touring: Dat vind ik de laatste klassieke mooie Jag terwijl hij nog helemaal niet zo oud is. Met een 4,2 V8 graag
@dieselkameel:
Ik lust hem ook best met een 2.7 diesel.
Noice. Het front is later ook nog door BMW gebruikt voor de E39. Vwb de frontoverhang: die is inderdaad nodeloos groot, maar het is nog te doen omdat er in ieder geval iets van ruimte tussen het voorwiel en de voordeur/A-stijl zit.

Giu heeft het wss zo gedaan omdat hij moest werken met het platform wat hij had, anders had hij de frontoverhang ongetwijfeld kleiner gemaakt. Kan niet anders.
Toch knap! Zo’n zaaddodend ontwerp, 2x hergebruiken én er een leuk verhaal over schrijven!
Ik moest meteen aan de Nubira denken. Da’s ook wat nieuws :)
Lelijk. Niet Jaguar waardig, ik ben blij dat ze er vanaf hebben gezien.


Ik heb trouwens vrind @willeme behoorlijk lastig gevallen voor de oude designtaal XJ. Hij komt er nog een keer. Heb nu ook zitten kijken voor een met het nieuwe design, maar die is net boven budget en de oude heeft toch net te weinig binnenruimte.

Wat extra leuk is, mijn vader is net zo gevallen voor de pre new design XJ als ik, dus als de auto er komt gaan we er samen een roadtrip mee doen. Nu nog hopen op die Staatsloterij.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).