Het verschil tussen Red Bull en Ferrari is krankjorum

Auteur: , 29 Reacties

Het ene is een energiedrank, het andere een auto.

Red-Bull-Ferrari

Christian Horner is het allemaal weer een beetje te veel geworden. Na een goed begin van het seizoen lijkt Red Bull weg te zakken in de strijd met Ferrari en Mercedes. De overwinning van Max Verstappen in Oostenrijk gaf wat dat betreft een vertekend beeld. In de kwalificaties waren de Red Bulls schrikbarend veel trager dan hun concurrenten, zeker gezien het feit dat de Red Bull Ring maar een kort baantje is. In Silverstone zagen we wederom hetzelfde verhaal. Waar Max en Daniel in het begin van het seizoen af en toe nog een Mercedes of Ferrari konden bedreigen op de zaterdagen, moesten ze de afgelopen races zelfs vrezen voor Haas F1.

Tuurlijk, er komen nog races waar Red Bull sowieso sterker zal zijn, zoals Hongarije en Singapore. Maar toch maakt Horner zich zorgen over de rest van het seizoen. Het probleem van het gebrek aan motorvermogen wordt volgens hem nog eens vergroot door de extra downforce die de auto’s nu hebben. Dit betekent namelijk dat bochten waarvoor je voorheen het gas los voor moest laten nu volgas zijn, zoals bocht 3 in Barcelona, bocht 7 in Sochi en bocht 7 in Oostenrijk. Horner doet aan GPUpdate uit de doeken dat de hele ronde in Silverstone nu 82 procent volgas is. Hierdoor wordt het belang van een sterke motor alleen maar groter.

Nadat de Safetycar gisteren terug de pitstraat opzocht zat Christian zich weer op te vreten aan de pitmuur. Met lede ogen moest hij toezien hoe Kimi Raikkonen uiteindelijk makkelijk voorbij ging aan Max Verstappen, ondanks dat Max zijn motor in de kwalificatiemodus had staan. En de gifbeker was nog niet leeg, want hoewel Valtteri Bottas naar eigen zeggen ‘op ijs reed’ met zijn gare banden, kwam Daniel Ricciardo niet aan hem voorbij op zijn verser rubber. Ook DRS mocht daarbij niet baten, want volgens Horner trok de Mercedes op de rechte stukken zelfs met gesloten vleugel een gaatje ten opzichte van de Red Bull met open vleugel.

Helaas voor Horner en de zijnen zal er waarschijnlijk ook dit seizoen geen verandering meer komen in deze situatie. Daarvoor is de hoop gevestigd op Honda, dat in jaar vijf dan eindelijk die topmotor zou moeten leveren die we al jaren verwachten.



29 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Zouden ze bij Red Bull niet weten dat meer stickers op je auto voor meer pk zorgt? Een Nürburgring-sticker zorgt alleen al voor +10 pk.
@berlinetta: 2 racestrepen over de bovenzijde van het bodywork…+50
@rhellema: lijkt bij Williams niet echt te werken..
@volvonerdy70: bij Williams moeten ze die strepen ook op de coureurs plaatsen.
@rhellema: die hebben 1 streep vanachter boven hun benen
Ik help het ze hopen wat Honda betreft, maar vind het nog steeds een beetje een paniekreactie om voor Honda te kiezen
@Jozo: Renault als motor leverancier doet het ook niet geweldig de laatste 5 jaar
Begin van het jaar dacht ik misschien komen ze dichterbij
Inmiddels is het gat groter als vorig jaar ( ook omdat de RB duidelijk beter is als vorig jaar )
De rest van de Renault teams is helemaal om te janken
@supertjeduc: Red Bull zit er financieel het meest warmpjes bij. Het chassis is minstens drie keer zo duur als dat van Renault. Dat ze het dan ook zoveel beter doen mag dan ook geen verrassing zijn.
@bassx: heb je daar een bron voor?
@jozo: Ik heb het een en ander eens uitgezocht ivm snelheidsverschillen. En voor wat het waard is…

Torro Rosso reed in 2017 op Silverstone een snelste race ronde in 1:33:594 – Dat was Dany Kvyat
Torro Rosso reed in 2018 op Silverstone een snelste race ronde in 1:33:465 – Dat was Pierre Gasly
Mclaren Honda reed in 2017 op Silverstone een snelste race ronde in 1:33:464 – Dat was Stoffel Vandoorne
Mclaren Renault reed in 2018 op Silverstone een snelste race ronde in 1:33.482 – Dat was Fernando Alonso.

Dus TR is er op vooruit gegaan zij het heel weinig. Mclaren is er op achteruitgegaan maar minimaal.

Dit wil zeggen dat, indien, Honda geen extra PK’s vindt er voor RBR bijna niets zou veranderen komend jaar.

Ik geef wel mee dat dit op voorhand koffiedik kijken is… want het chassis van TR en MC zijn in beide gevallen helemaal nieuw en dat kost toch minstens één seizoen voor ze wat meekunnen, zoals we nu zien.
@royaledeluxe: heb je de andere 1000 variabelen ook meegenomen?
Die Christian Horner moet eens even lekker van bil gaan met Ginger Spice!

Spice up your life!
Op sommige circuits zou je haast zeggen dat Red Bull de top van de middenklasse is.. terwijl ze eigenlijk nog bij de top 3 horen.
Er is nu wel heel veel hoop gevestigd op die Honda motor.. dat word nog interessant volgend jaar!
@volvonerdy70: klopt, de top 1,2,……………………………3
Ik vind deze dingen altijd lastig. In de bochten is de RB heer en meester. Wie weet rijden ze gewoon veel downforce en proberen ze Renault nog even zwart te maken.
@rudyv: Ze rijden juist met minder vleugel om het gebrek aan vermogen enigszins te compenseren. Let maar eens op de achtervleugels van Mercedes/Ferrari tov Red Bull. Die van Red Bull ligt vlakker, zeker die van Max. Riciardo rijdt vaak met iets meer vleugel dan Max.
@wif1: hoe was het ook alweer, van Red Bull krijg je vleugels, toch?
@rudyv: natuurlijk, je wordt opzettelijk 7e om Renault zwart te maken…
Hoe moet ik dat zien: het budget van Renault is 200miljoen. Bouwt Renault binnen dat budget ook de motoren voor Red Bull?
Of is het bduget van 200miljoen puur en alleen voor het Renault team en stoppen ze geld van Red Bull in het ontwikkelen van de Renault motor?
@jp2015: ik denk het laatste maar zou ook graag het antwoord willen weten!
@jp2015: Budget is budget, dus dat is wat ze aan geld uittrekken voor de F1. Motoren die ze verkopen zijn inkomsten, dat staat daar los van.
@towi1989: Ja, maar valt de ontwikkeling van de motoren binnen die 200m of valt de ontwikkeling van de motoren binnen 200m + ‘geld Red Bull’?
het enorme gat zit tussen RB en de rest. Voor de eerste crash zat Hulkenberg op gemiddeld 1.5 seconde per rondje verschil: natuurlijk wel op harde banden, maar het was ook niet zo dat er een gigantische trein achter hem zat.
RB heeft met mazzel 3 wedstrijden gewonnen; want op snelheid alleen hadden ze geen recht. Ze zijn gewoon het 3e team en dat ziet iedereen. Horner moet dus niet zeuren; gewoon zo doorgaan en misschien rijdt je er nog wel 3 overwinningen bij. Zo niet, zorgen dat je niet uitvalt; want de voorste 4 zijn nog niet klaar met vechten en zullen er vanzelf nog wel een paar keer crashen.
Rest van de aandacht op de dialoog met Honda.
Ze hebben na mijn idee het beste chassis van iedereen. Hang er een Mercedes of Ferrari motor in en wereldkampioen met 2 vingers in de nase
@reneole: Denk je dat nou echt? Het blijft een som van alle delen, dus meer vermogen betekent ook aanpassingen aan het chassis volgens mij. Het is niet zomaar een paar pk en koppel, het verschil is substantieel.Vermoed al gauw 100 tot 150pk en 200 a 300NM. Als je ziet hoe hard de Merc wegtrekken op de rechte stukkken,dan denk ik dat Renault nog een hoop moet doen om op hetzelfde vermogen te komen. De motor is gewoon niet competitief genoeg en mist rauwe kracht, helaas.
@autodrome: dat die Mercedes zo weg rijdt is meer auto ontwerp dan motor. Het verschil in vermogen is ook veel kleiner hoogstens een handvol pk en dat kan Renault er ook gemakkelijk bijplussen maar dan blijft de boel niet heel. Daar zit ook de moeilijkheid, snel is een makkie, betrouwbaar is een makkie maar die twee in combinatie is heel erg moeilijk.
@mashell: Lees mijn post nou, dat zeg ik ook. Alleen dat het om een paar pk’s gaat, echt niet. Het schijnt dat Renault ergens nog 40lpk uit de motor heeft getoverd, en nog komen ze er niet bij. Verder deel ik de mening dat er meer moet gebeuren dan alleen meer pk’s, de som der delen vorm het geheel, dus het concept moet over de kop als geheel. Ergens klopt het nog niet ….
Honda gaat echt niet zo een sprong maken, Mercedes en Ferrari zijn gewoon te snel en weten simpelweg meer
vermogen uit hun cilinders te peuren dan Renault. Honda heeft zijn glorietijd gehad, helaas voor Max. Hij kan beter eens gaan shoppen bij een van de twee teams die Horner zo tergen.
Ach ja, volgend jaar hebben ze een krachtige Honda motor en rijden ze met gemak helemaal vooraan. Of, iets waarschijnlijker, doen in de middenmoot mee, vreten zich helemaal op en noemen het een “leerjaar”.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).