Hier, de Volkswagen T-Roc R met 300 pk!

Auteur: , 52 Reacties

Voor als een Golf R niet hoog genoeg op z'n pootjes staat.

De Mercedes-AMG GLA 45 was een populair alternatief op de A45 AMG, dus waarom niet dit concept overnemen? Zoiets moesten ze gedacht hebben bij Volkswagen, want de stadscrossover van het merk komt nu ook als gepeperd R-model op de markt.

Zie het oneerbiedig gezegd als een verhoogde Golf R. Zelfs de blauwe introductiekleur neemt Volkswagen over. Onder de kap is dan ook de bekende 2.0 TSI turbo viercilinder te vinden met 300 pk en 400 Nm koppel. De benzinemotor komt standaard met een zeventraps DSG-automaat en vierwielaandrijving. De T-Roc R doet 0-100 in 4,9 seconden en de topsnelheid ligt op 250 km/u. Om de grotere auto goed tot stilstand te brengen zitten de grotere remmen van een Golf R Performance standaard op de T-Roc R.

Om de auto wat smoel te geven heeft Volkswagen de T-Roc R op 18-inch lichtmetalen gezet. 19-inch met 235/40 banden zijn optioneel. Wie de optie aanvinkt krijgt ook een titanium uitlaatsysteem Akrapovič gemonteerd. Ik zie nu @wouter twee duimen omhoog steken.

De T-Roc R die Volkswagen meeneemt naar Genève is nog een concept, maar het uiteindelijke productiemodel zal nauwelijks afwijken van deze versie. Filmpje!



52 reacties

Net zo spannend als de Cupra Ateca
Ik hoor de dealer steeds roepen dat dit een Golf op hoge poten is, maar persoonlijk vind ik dit meer een Polo op hoge poten. Klein, weinig kofferbakruimte en veel goedkope materialen op het dashboard. Voor dit geld koop ik liever een Tiguan.
@terazino: In de basis is deze T-Roc natuurlijk iets goedkoper dan de Tiguan. In Nederland is het model dan ook behoorlijk goed aangeslagen.
@eklasse: Mwoah, ik moest eind vorig jaar meer betalen voor een 1.0 TSI Troc Comfortline dan een 1.4 TSI Tiguan Comfortline. Toen was de keuze snel gemaakt.
@terazino: dan zat die T-Roc waarschijnlijk goed in de opties óf die verkoper kon z’n aanbod SUV’s ook niet meer uit elkaar houden.

Ik vergeleek alleen de basis / catalogus prijzen.
@terazino: onzin man ik heb zelf ook gekeken naar een Tiguan maar die was met dezelfde opties 7.000 euro duurder
@hollandbest: Nou dat is toch ongeveer het zelfde dan?
@terazino: Dan lag je zeker te slapen in de showroom of had je gedronken….
@terazino: de T-Cross is de Polo versie. Maar benieuwd of daar ook een R versie van komt.
5 cm verlagen, 20″ eronder en een stage 1 tuning dan heb je best een dikke bak.
@focusrs1: We nemen een cross/over-SUV, want da´s toch wel lekker zo’n hogere instap. En vervolgens ga je ´m 5 cm verlagen. Ben ik nu de enige die hier iets ontgaat, of sla je dan de plank volledig mis??
@geecee: verlagen heeft zeker zin aangezien hij dan beter op de weg ligt en zodoende beter die 300+pk kwijt kan.
Wel eens in een hoge auto met power gereden? Bochten zijn bagger te nemen met een dergelijke bak.
@focusrs1: Volgens mij snap je zijn opmerking niet. Waarom zou je een hoge auto nemen om hem vervolgens weer te verlagen? Neem dan een betere basis en ga meteen voor een Golf R als het toch iets van VW moet zijn.
@berlinetta: omdat je een golf R hier op zo’n beetje elke hoek van de straat ziet staan zal deze een mooie afwisseling geven.
@focusrs1: Ik denk dat je die T-Roc net zo goed erg vaak gaat zien. Dat zal niet altijd in R-uitvoering zijn, maar zo groot zijn de verschillen ook niet.
Nou Nou, kan het wat aardiger, zeg? Met je “hier”.

Je lijkt mijn vrouw wel die roept ook: “Hier, mijn tieten in je gezicht.”

Dat doe je toch niet? Zo passief agressief vind ik dat. Asociaal gewoon.
@rick-dos: Och ja, echt hatelijk als de dames dat doen. Zit je net rustig schijten…
@rick-dos: Oh doet ze dat bij jou ook? Dacht dat ik speciaal was. ;)
@rick-dos: Ach ik wil niet oordelen, ik wil eerst je vrouw weleens zien..
Wat een ultra-Zwitserse bak. Zal hier veel in het bestelwagenwit verkocht worden.
@jochempie: ultra zwitsers???
@wahltiroler: Zwitsers lenen zich perfect voor stereotypering. Ze zijn de ongekroonde keizers van passieve agressie gehuld in een jasje van ongemeende beleefdheid. Ze hebben een ongezond gebrek aan eigenwijsheid door een tekort aan mentale stimulatie: de Zwitser hoeft nooit iets op te lossen, omdat de overheid dit al gedaan heeft, door middel van het instellen van regels. Regels zijn heilig. Een schrijnend effect hiervan is dat als regels een bijzondere situatie niet omvatten, Zwitsers geen enkel benul hebben over hoe met de situatie om te gaan. Dan zijn ze werkelijk als een kip zonder kop.

Als het op auto’s aankomt doet de Zwitser niet veel onderzoek: de illusie leeft dat enkel Duitse auto’s degelijk zijn, en dat enkel de zwaarste motorisering voldoet, puur vanuit veiligheidsaspect. Kies je voor iets anders, dan loop je in hun ogen een onbegrijpelijk risico.
@jochempie: Wow zo had ik die Gruyerehappers. nog niet bekeken…

Maar rare vogels zojn het wel en ze praten verschrikkelijk Duits.

Woon jij in de Helvetische Republiek
@Jochempie: tja, maar of ie de Macan gaat verslaan qua verkoop, weet ik niet. Die zie ik echt veel te vaak, oder? (Ben n beetje uitgesuv-ed…)
@vroom11: Je verzuipt hier in de spierwitte BMW X1’s, Audi Q3’s en Volkswagen Touaregs. Het ultieme bewijs dat Zwitsers te rijk zijn voor hun eigen gezondheid, want die auto’s kun je zonder enig nadeel vervangen door hun reguliere C-segmenters 1-serie, A3 en Golf. Allemaal ook leverbaar met vierwielaandrijving. Dit is gewoon geld uitgeven voor de patsfactor.
@Jochempie: ja, zie ik ook zo… voor dat geld doe ik echt liever iets leuks kleins en/of iets leuks met meer plaats
@Jochempie: begrijp mij niet verkeerd maar: x1 q3 en touaregs, ultiem bewijs voor te rijk zijn?? Hè??? Als je nou zou zeggen Bentley/Rolls weet ik, dan snap ik je. Over patsfactor gesproken neem eens een kijkje in bv. Roemenië. Verder gaat je c segment argument op in praktisch elk land aangezien overal de suv hype leeft.
@trust: drukte perongeluk op versturen. Ik was het nog aan het aanpassen om het wat vriendelijker over te laten komen en niet zo direct op de man.
Deze VW zal bij bepaalde lui hier wel weer rode vlekken in de nek opleveren. Ik vind hem geslaagd ondanks dat ik niet zo van de cross-overs ben.
Het enige positieve wat ik hierover kan melden, is dat de auto tenminste nog echte uitlaten heeft ipv die neppe sierstukken. Dat het gelijk ook weer 4 uitlaten moeten zijn op een hippe crossover is dan weer iets waar me de tranen van in de ogen schieten, zowel van het lachen als van het huilen.
In tegenstelling tot de meeste ‘sportieve’ Suvs is deze niet onnoemelijk zwaar. Echt hoog is ie ook niet. Beetje een rallybak in een offroad set-up, zou er hier zeker plezier mee hebben :)
Gaaf! De T-ruk wordt een T-rukker
Ik haat ze. Ik haat ze omdat ze lelijk zijn. Ik haat ze omdat ze een trend zijn. Omdat ze gereden worden door chauffeurs die met hun neus tegen de voorruit plakken en star voor zich uitkijken. Omdat iedere crossover een mooie sedan, coupé, of jawel een stoere jeep had kunnen zijn. Ik haat ze omdat er een dikke motor wordt ingelepeld en omdat ze twee dubbele uitlaatpijpen hebben.
En nu ga ik vrolijk en al fluitend door met leven!
Liever een Tiguan R…
@daniel1975: betaal jij het verschil?
@hollandbest: ik weet niet eens wat het verschil is, maar ik vind de Tiguan (mits en zelfs) met R line pakket mogelijk
@daniel1975: mogelijk = mooier!
Das Auto…

für den schnellen Deutschen Frisör
(kapper)
Eerlijk, het is best een leuk ding. Maar ik sluit mij wederom volledig aan bij de mensen die zeggen dat het nutteloos is. Want dat is het.

Kijk, ik heb net mijn ouders geassisteerd bij een nieuwe auto. Zij beginnen al wat ouder te worden en dan is die hoge zit fijn. Dat snap ik. Daarom is het een Kona geworden en niet een i30, daar ik persoonlijk die laatste had gekozen.

Wat mijn ouders, en het gros van de ‘hoge-zit-kopers’ niet willen, is enorm veel pk onder de bips. Wanneer ga je dat nou gebruiken?

TL;DR de T-Roc is het probleem niet, ik begrijp dat er markt is voor die auto, al is het niet ‘my cup of Tea(Roc)’. Maar voor gepeperde auto’s moet je een Golf R willen. Als station even praktisch, krachtig en snel, want ik snap niet dat de combi ‘snel maar hoge zit’ er moet zijn. Mensen willen of of, niet en en.
@720s: eens, voor de meerderheid is er geen behoefte. Eigenlijk nooit voor 300pk+…
T-roc heeft met 445 liter best een grote koffer. Maar de Golf Variant R is 605 liter gewoon een stuk groter. Golf duidelijk praktischer dus…
@720s: Ik heb dit weekend krap 2100 km afgelegd, en zeker tien keer heb ik alle 235 pk’s aangesproken. Het is met name zeer geruststellend als je in Duitsland korte op- of afritten hebt door werkzaamheden. Ik reed achter drie andere auto’s een oprit op, en op dat moment zag ik dat deze nog geen 50 meter lang was, en de auto’s voor me al moeite hadden om op de snelweg in te voegen. Ik zag me genoodzaakt om op de oprit, met nog 20 meter te gaan, volledig tot stilstand te komen. Zie dan maar eens vlot naar de 100 te geraken terwijl er elke seconde een auto passeert. Dus bak in de handmatige stand gezet, bij een gaatje volgas weggetrokken en binnen een paar tellen zat ik keurig, zonder dat er iemand in de remmen hoefde, tussen de rest van het verkeer. Dan heb je met 80 pk wel een probleem.
Nee. Liever een Golf R, of de Golf R variant, die is ook wijs.
Was de GLA45 AMG een populair alternatief voor de A45 AMG?

Volgens mij niet hoor..

Maar leuk dat VW dit maakt. Zal in NL toch overpriced zijn door de BPM/WLTP-toeslag (helaas).
Die gaat hier nauwelijks verkocht worden als de belasting Gestapo hun plasje er over heeft gedaan. Ik voorspel een prijs die begint rond de €45.000 zonder opties.
@rike: veel meer eerder €55k €60k
Aangezien de t-roc sport zo’n €40k doet.

En als je de prijzen van een Golf gti vergelijkt met de golf R dan lijkt mij dit het meest logische.

Mijn T-Roc IQ is besteld (levertijd ergens in nov/dec) dus de vraag is enorm, zeker voor 1,5 TSI DSG versie.
Alhoewel ik het niet voor SUV’s heb en de materiaalkeuze wat minder betaal ik ook minder voor een gelijkaardige uitgeruste Golf. Een Tiguan is natuurlijk een trapje hoger maar heeft dan ook zijn prijs.
Met mijn budget vooropgezet is dit een praktische en best mooie auto en aangenaam om mee te rijden (proefrit heeft ons overtuigd)
@speedie: tja, als je minder betaalt dan voor een Golf, dan is dit inderdaad ‘meer auto voor je geld’…
TRoc de stenen uit de straat…
Als ik veel geld had…..
Ballonnetje: Wanneer zal er een Porsche-versie van dit model komen?
Waarom gaatjes rondom de uitlaat, iemand ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).