Hier is de Aston Martin DBS Superleggera met 725 pk [updated]

Auteur: , 61 Reacties

De mooiste Aston Martin die je nieuw kunt kopen.

Ze hebben het weer voor elkaar gekregen bij het Britse merk, want dit is een absolute beauty. De nieuwe DBS Superleggera lekte gisteren al, maar we hebben inmiddels alle info. En die specs zijn minstens zo lekker als het design.

DBS

De auto heeft een aluminium koets met carbon onderdelen om het gewicht te drukken. Dat is niet helemaal gelukt, want de DBS is met ongeveer 1.700 kg schoon aan de haak een zware jongen. Dankzij het veelvuldig gebruik van carbon weegt de DBS 72 kg minder in vergelijking met de DB11 en staat de auto 5 mm lager.

Aston Martin levert de DBS Superleggera op 21-inch wielen en er zal keuze zijn uit twee ontwerpen. Het V12-beest rolt op rubber van Pirelli. De Italiaanse bandenfabrikant heeft speciaal voor de DBS Superleggera deze banden ontwikkeld.

DBS

Vanuit elke hoek is de DBS Superleggera een schoonheid om naar te kijken. De aerodynamische vormen zie je terug in de cijfers. De GT produceert 180 kg aan downforce. Niet eerder wist Aston Martin dit voor elkaar te krijgen. De 5.2 liter twin-turbo V12 levert 725 pk en 900 Nm koppel. Gekoppeld aan een nieuw ontwikkelde achttraps ZF-automaat, sprint de DBS Superleggera in 3,4 seconden naar de honderd. 0-160 km/u duurt 6,4 seconden en de topsnelheid ligt ver boven de 300 km/u. De Aston Martin komt met een mechanisch sperdifferentieel.

Leveringen van de nieuwe DBS Superleggera zullen vanaf het vierde kwartaal van 2018 plaatsvinden. In de VS gaat de GT ongeveer 305.000 dollar kosten. Een Nederlandse prijs is nog niet bekend.

UPDATE: harde specs: 725 pk, 900 Nm, nul-naar-honderd in 3,4 seconds, nul-naar-honderdzestig 6,4 seconden, tachtig-naar-honderdzestig in 4,2 seconden. De prijs bedraagt 225.000 Pond in het VK, 274.995 Euro in Duitsland, 304.995 Dollar in de Verenigde Staten en naar schatting dus 1,5 miljoen Euro in Nederland na het toepassen van de CO2-tax. De eerste leveringen staan al in Q3 van 2018 op de planning.



61 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
In deze uitvoering vind ik hem wel mooi. De standaard uitvoering was nogal saai.
@fejjie: het interieur hadden ze ook wel even wat aan mogen doen. Dit kan echt niet voor een auto met zo’n prijskaartje.
@mb10: Ja, door het dashboard lijkt het interieur alweer 10 jaar oud. En laat dat nou hetgeen zijn waar je 99% van de tijd tegenaan kijkt. Heel jammer dat ze daar niets hebben geïnnoveerd.
@deuxani: ik kijk anders 99% van de tijd door de ramen, maar ja wie ben ik, misschien doe ik het verkeerd…
@onehp: Je zit toch niet met je neus tegen de voorruit auto te rijden? Misschien ben je vrachtwagenchauffeur, dan snap ik het wel ;) Als je niks van de tellers, stuur, dashboard, hemel, etc. meekrijgt tijdens het autorijden, dan moet je eens je stoel een klein beetje naar achter zetten :)
@deuxani: grappig hoor. Ik begrijp het idee van een mooi interieur, maar ik betrap me erop als ik een nieuwe auto rijdt, dat ik nauwelijks iets merk van het interieur en als ik dan een bepaalde knop nodig heb, dat ik dan echt (eventjes) naar beneden kijkend ga zoeken en me erop betrap van ‘ah zo ziet dat interier eruit’. Kwestie van prioriteiten en smaken, vermoed ik zo…
@onehp: Ik kijk toch wel regelmatig hoe hard ik rijd, of ik binnenkort een afslag moet nemen, een ander liedje wil selecteren, temperatuur omhoog/omlaag. Niet dat ik deze auto ooit zal kunnen betalen, maar voor die prijs verwacht je toch wel iets meer en moderns/innovatiefs (of je er nou veel naar kijkt of daar minder mee bezig bent).
@deuxani: Het interieur vind ik juist een verfrissing na dat toch wel uitgemolken DB9/DBS/Virage/Vanquish (S) interieur van de laatste 13 jaar.
@mb10: Ben ik dan de enige die het interieur gewoon goed vind? Het interieur van de vorige generatie was, in tegenstelling tot het exterieur, zo 2002 als het maar kan. Ik vind dat ze er flink op vooruit gegaan zijn.
@mb10: prima interieurtje. Ik en de gemiddelde aston koper heeft geen digi-tech-fetish. Ik hoef in zo’n auto echt niet allerhande schermen, stompzinnige gadgets etc. Kijk naar de Lagonda en gruwel. Aston is juist wat conservatiever en maakt gewoon op hun manier moderne automobielen. Voor tech feestjes ga je maar naar Tesla of porsche maar die hebben t aston “sfeertje” niet.
Mooie kleur rood maar dat is ook het enige dat ik er mooi aan vind. Dat front is echt de ultieme creatieve armoede. Doe maar gewoon een DB11 in deze kleur, ziet er veel beter uit en is ook snel zat.
Achterlichten hebben ze bij Porsche weten te lenen?

Maar inderdaad, hij is wel erg mooi geworden. De DB11 vind ik persoonlijk geen lelijke auto ofzo maar niet echt een mooie Aston Martin. De DB9 en DBS waren toch een absolute schoonheid. Maar deze DBS vind ik wel een erg mooie auto. Alleen dat gewicht is even schrikken…
@viezefreddyw: ik liet het plaatje(achterzijde zien) collega’s dachten dat het een panamera was
@elemento: goh, wat erg , zijn je collega’s wel heel erg blind
@viezefreddyw: Ik sluit me helemaal aan bij jouw reactie. Waar de DB11 mij niet helemaal weet te overtuigen, doet deze dat wel. En dat gewicht? Idd jammer, maar ik had ook niet verwacht dat Aston opeens met een lichtgewicht racemonster zou komen. Hoeft in mijn ogen ook niet. En 3,4 sec naar de 100 is ook niet bijzonder met dat vermogen, maar ook dat is niet zo van belang bij een Aston vind ik.
@viezefreddyw: maar die 225.000 pond is een bedrag hè, geen gewicht ;-)
Ding heeft puntige ellebogen. Doe mij maar een Seat Panda.
He he Aston heeft het weer voor elkaar, na die wulpse DB11 (vind hem persoonlijke wel oke) en de opgewaardeerde MX-5 (lees: Vantage) is dit toch echt weer een bloedmooie bolide hoe we Aston Martin kennen
Mooi sportief stuur
De DB11 vind in helemaal niks, te braaf…. deze DBS is super
Het is gek om te zeggen maar een kenteken plaat midden in de gril zal hem goed doen want die is gewoon te groot.
Wat een schreeuwerige neus, het volgende persbericht is vast een samenwerking met Peugeot.
@JanJansen: Peugeot is er juist mee gestopt toch..?
Misschien waren ze goedkoop te krijgen! :)
Waarom die grote grill 😢
Allemaal ‘foute’ details… jammer
Wat een teleurstelling.
Help me even… Welke is het tweede ontwerp precies?
@phaeton: zoals (bijna) altijd bij de presentatie van een nieuwe auto zie je dat pas in de configurator..
@RubenPriest: Aha. Dus een nieuwe motorkap en splitter oid? Gaap. Zoals op de persfoto’s verder een mooie auto, beter gelukt dan de DB11.
@phaeton: het gaat over de velgen, twee soorten.
@RubenPriest: Goeie grutjes :-) Las ik daar mooi overheen. Thanks.
@phaeton: Dat zijn deze dubbele vijfspakers: https://i.imgur.com/tV90LxD.jpg
Ik ga voor de tassenset, nou euh eentje dan
Mooie combinatie van vernieuwing en toch herkenbaar Aston martin. Interieur blijft nog steeds wat outdated. Dikke plastic rand om je beeldscherm is toch behoorlijk 2010.
Wow! mooi, bruut en chique tergelijk!
De db11 vind ik niets maar deze is echt fantastisch.

Ff beginnen met sparen dan maar:p
Wel schattig dat ze denken dat je genoeg hebt aan die koffer set. Voor mijn vrouw is dat een leuk beginpunt….om haar make-up en haar spullen in kwijt te kunnen, en dan begint de pret pas….

Mooie auto. Zou alleen die grill wat kleiner willen hebben.
@rick-dos: als mijn vrouw zoveel troep mee moet dan rijdt ze maar zelf. Hahaha.
@Rick-dos: Tsjaa dat jouw vrouw zoveel make-up nodig heeft kan ook ergens anders aan liggen ;)
Ja, wel een mooie sportauto, en i.m.o. veel beter dan de DB11.
Maar het chique en de elegante lijn wat een DB9 of vorige DBS had, heeft het helaas niet meer..

Zelfde als met de Vanquish, dat blijf ik de laatst mooie AM vinden, de Vanquish S vind ik eigenlijk al te fout met zijn 4 uitlaten etc.
@roberto: ik vind ook de Vanquish het mooiste van AM. Ook beter dan wat ze nu in de markt zette
Bruut misschien wel. Maar verder in elk opzicht een dikke NEE!!11!

Voorkant schreeuwt om een kentekenplaat in de grill.
Achterkant hebben ze de lampen van Porsche gepakt en is bovendien net zo druk als de achterkant van de nieuwe 8-serie
Interieur is al verouderd
1700kg? Wow

Nee, dit ding klopt van geen kanten
Ik vind het een prachtige auto, maar met de wetenschap dat het een Aston Martin is vind ik hem wat ordinair. Het chique voorkomen van AM is er een beetje af met de nieuwe vantage en deze.
Mooie auto alhoewel de grille vind ik iets te groot. De mooiste aston Martin blijft toch de nieuwe zagato.
Er was een tijd dat AM ingetogen krachtpatsers produceerde, helaas ligt die tijd achter ons en is het nu Weber-BBQ grille gallore.
Gewicht is juist best goed voor een GT met v12 en biturbo.
Dash had misschien wat inspirerender qua vorm kunnen zijn maar heeft wat mij betreft ook iets typisch knus Engels dus fijn.
Uiterlijk vind ik schitterend al snak ik wel naar aluminiumkleurige onderdelen. Jammer dat alles zo zwart is al is dat natuurlijk inherent aan carbon.

De grille vind ik fantastisch, zo groot! Het is ook wel de typische jaren ‘50 racebreed van Aston, hij kan het goed hebben en de laatste zagato versies hadden het ook. Goed dat andere onderdelen zoals de koplampen juist heel verfijnd zijn vormgegeven. Zo ziet het er functioneel uit i.p.v. karikaturaal zoals bij Audi, Lexus en de vorige Peugeot.
I like it!
Voor het eerst op een Aston Martin: Vier uitlaatsierstukken/uitlaatpijpen. Het maakt er bijna een Jaguar van.
@automotivedesigner: Vanquish S had ook al 4 stuks bedenk ik me opeens.
Superleggera rofl. Bij het haar gegrepen.
1700 kg. Wat kunnen die Britten toch goed te zware auto’s bouwen.
@dare2think: bijna exact even zwaar als de vorige DBS, maar daar hoor je niemand over. Aan de andere kant, over diens uiterlijk was men ook wat unaniemer; een knap koppie helpt altijd.
Superleggera : is dit met hulp van Zagato/Touring Superleggera of moet dat model nog komen? Deze beide merken zitten trouwens in hetzelfde gebouw nabij Milaan. Hoop er langs te gaan volgende week…
Wacht nog op antwoord of het vrije toegang is.
@ericc: frontje doet wel denken aan de V12 Zagato! Ze zullen er wel inspiratie hebben opgedaan
Ik ben normaliter van de eerste om te klagen over gewicht, maar 1700kg (welke definitie? Engels standaard is doorgaans kerb dwz getankt) is helemaal niet slecht. Ongeveer als een Superfast die wat meer pk maar minder Nm heeft. Een Maserati Granturismo S met een ‘schamele’ V8 weegt 100-200kg meer irl. Een S63 coupe is 2,1 ton. Een R8 met wat opties is nauwelijks lichter. Etc.
Die 3.4 sec is voor de 0-60 mph, dus de 0-100 km/u zal 3,5 sec bedragen.
Gewicht is 3733 lbs, equivalent aan1693 kilo.
Die 3.4 sec is voor de 0-60 mph, dus de 0-100 km/u zal 3,5 sec bedragen.
Gewicht is 3733 lbs, equivalent aan1693 kilo.
Geil!
jammer van die DB11 kont… ze hadden schitterende autos bij aston martin, maar de kant die ze zijn opgeslagen met de DB11 en nu met deze is echt verschrikkelijk. voorkant is erg gaaf en dik, maar die achterkant… kijk net zo graag naar de voorkant van een multipla..

Nee het enige model wat in mijn ogen een beetje gelukt is bij de vernieuwing tot nu toe, is de vantage.
Ik vind dat AM een beetje de weg kwijt is… ooit zulke prachtige auto’s ontworpen maar de nieuwe modellen vind ik niet bij het merk passen. Geen status en klasse qua uitstraling, meer van hetzelfde qua lijnen zoals de bekende supercars. Jammer.

Als ik de loterij win wordt het toch een ‘oude’ V12 Vantage en DBS.
Naast wat andere garagevulling haha
@imarinos:
Er kan flink geconfigureerd worden (zie de AM website). Heb me zojuist even uitgeleefd, je kan er – behalve de grote grille, die is niet verkleinbaar – een uiterst beschaafd modelletje van maken.
Wat een beauty

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).