Hier wordt elektrisch rijden juist EXTRA belast

Auteur: , 40 Reacties

Verrassing: niemand is er blij mee.

Hier wordt elektrisch rijden juist EXTRA belast

De dag dat we ook maar iets gaan begrijpen van de Verenigde Staten is de dag dat de aarde stopt met draaien. In een nieuwe editie van “Waarom de VS Niet Deugt” presenteer ik een voorval in de staat Maine. Hier zal binnenkort naar een nieuw wetsvoorstel worden gekeken, die het gebruik van elektrische of hybride auto’s wil laten belasten.

De staat leunt, zoals gebruikelijk bij overheden, op een geforceerde bijdrage van de bevolking om verschillende aspecten van het gebied in stand te houden. Het wegennetwerk is een van de vele zaken waar een aardige portie dollars naartoe mag, zodat deze niet compleet in verval geraakt. Echter heeft Maine sinds 2016 te kampen met enorme verliezen, zelfs nadat er jaarlijks 100 miljoen dollar wordt geleend om de snelwegen bij te houden.

Maine dankt deze immer groter wordende verliezen o.a. aan het feit dat er slechts 30 cent belasting per gallon (grofweg 3,8 liter) gerekend mag worden. Zelfs met die jaarlijkse miljoenenlening erbij, ziet de staat onder de streep 60 miljoen dollar in rode letters staan. In een poging het drama niet verder uit de klauwen te laten lopen, wil de Maine Department of Transportation (MDT) een jaarlijks bedrag van tussen de 150 en 250 dollar rekenen aan eigenaren van EV’s.

Het lijkt een logische zet, maar de cijfers spreken het initiatief behoorlijk tegen. In Maine zijn er namelijk al met al slechts 19.450 elektrische of hybride voertuigen. Mocht het voorstel aangenomen worden, dan brengt het niet meer dan 3 miljoen dollar op, waardoor de staat nog altijd flinke tekorten tegemoet ziet komen. Dat niet alleen, want de kans is bijzonder groot dat mensen hun schone auto gedag zullen zeggen, ten faveure van een ouderwetse fossiele brandstofslurper waarvoor gemiddeld 35 dollar wordt gerekend. Dit ondervonden ze in Georgia op pijnlijke wijze, toen de verkopen van EV’s met ruim 80 procent daalden nadat de overheid jaarlijks 200 dollar in rekening besloot te brengen.

Gelukkig zijn ze in Maine niet helemaal van het padje af. De desbetreffende figuren zeggen te begrijpen dat het de verliezen niet zal verhelpen, maar dat ze het voornamelijk doen om een discussie te openen over de problematiek. Je kunt immers wel degelijk vraagtekens zetten bij het feit dat elektrische of hybride voertuigen minder belast worden.

De grootste vraag blijft echter hoe in hemelsnaam alles zo verschrikkelijk goedkoop kan zijn in de Verenigde Staten in vergelijking met Nederland.

Bron: hybridCARS



40 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
In een land waar een Kinder surprise ei als gevaarlijker aanzien wordt dan een AK-47, vind ik dit helemaal niet zo raar.
Antwoord op de laatste vraag: Gemiddelde amerikaan betaalt $300 per maand aan ziektekostenverzekering (als ze er een hebben), terwijl we in Nederland ong €100 betalen. Scheelt al weer grofweg €2000 per jaar
@jeroen13:

Mwah .. belastingbetalers in NL betalen veel meer aan ziektekosten ..

Noemen alleen brandstof accijns of wegenbelasting ofzo ..
Blijft echt niet bij dat meiertje ..
@lincoln: Dat is dus volstrekt onjuist.Als je de overheidsuitgaven en particuliere optelt is de US zowel per hoofd van de bevolking als ook als % van het BNP een stuk duurder uit.
Nederland doet het overigens niet geweldig, en is vooral na de privatisering een stuk duurder geworden.

Naast de kosten is er nog een probleem als je het Amerikaanse systeem wil verdedigen: ze krijgen voor dat extra geld juist minder zorg. Dit zeggen de cijfers, minder artsen per capita, minder ziekenhuisbedden, maar de praktijk is ook behoorlijk vervelend als je zelf geen grote portemonnee hebt.

Er zijn met een simpele zoekopdracht vele statistieken e.d. te vinden die dit aangeven, hier is er eentje:

https://www.pbs.org/newshour/health/health-costs-how-the-us-compares-with-other-countries
@dracae: probeer jezelf niet te verdedigen. @Lincoln laakt alles wat Nederlandse overheid is met complottheorieën, en verheerlijkt alles wat uit de VS komt. Gewoon om anderen irriteren. Dat noemt men ook wel een Troll. Waarschijnlijk gaat hij hier ook weer op reageren met een kort snedig antwoord dat ik ik een marionet van de overheid ben of zo. Mijn tip: gewoon niet op reageren.
@henk_he: Oo.. maar dit bericht is niet echt bedoeld voor Lincoln.
Het is een klein beetje tegengeluid, met zelfs ook nog een onderbouwing..
Ja dat kan echt op het internet.. er hoeft niet altijd alleen maar dom populistisch geluld te worden!
@jeroen13: Meh. Die 100 euro betalen we van ons nettoloon. Ik vrees alleen dat de verzorgingsstaat er met dat bedrag niet gaat komen. Die honderden euro’s bij elkaar vormen slechts 13% van wat er wordt uitgegeven.
@jeroen13: ik weet niet hoe het in de VS zit, maar in Nederland betaalt je werkgever ook nog eens een leuke premie voor de ziektekosten. Dat zijn ook geen misselijke bedragen.
Kan maar 1 reden verzinnen: de printer blijft groene briefjes uitspugen?
@marinepower: dat sowieso… 🙄
@marinepower: Google maar op usdebtclock… die loopt nog altijd lekker door, zolang het ‘goed’ gaat
Die paar honderd dollar betaal je toch lachend, of is het per maand?
@kobus1967: ik betaal dat soort dingen eigenlijk nooit lachend
@kobus1967: Per jaar. Ik begrijp het ook niet.
hopeloze tyfusbende daar in Maine dan ..

Of ze doen net alsof ..
Want dan kunnen ze ook bij de EU ..
Maine is juist verstandig!! Flink cashen van die mafkanen die in V8 land een hybride of een vol elektrische auto aanschaffen. Ik zou me kapot schamen als ik daar in een XC90 T8 rond zou rijden!!
@kennone: Ehhh, die XC90 T8 is precies de oplossing daar. Hij rijdt op een 4-cilinder benzine, dus je betaalt geen electro-boete. En hij rijdt daarbij op stroom, zodat je ook nog eens de 0,30 per liter ontwijkt!
Maine is een van de armste staten, met volgens mij veel werkeloosheid. Snap dat te kort wel. Wel goed vertoeven hoor, zo aan de rotsachtige noord Atlantische kust.
Logisch. Ze gokken op benzineslurpers. Want: 150/0.3= 500gallon. Dat is slechts 1900 liter! Uitgaande van gemiddeld 1:12,5 is dat nog geen 25.000km in groot land.
@peug206: Een gemiddelde van 1:12,5…
Dat is wel het getal van een peug 206, maar niet precies van een F150, zullen we maar zeggen.
@mout: dat ligt zelfs nog hoger, ik haal rustig 1:14 ;-). Maar gelukkig rijden ze niet alleen maar f150’s en Ram’s.
Dit toont eens te meer aan , dat onze overheid meer een roversheid kunnen worden genoemd.
@barry355gtb: Totdat zeg Zuid-Holland ook ineens een tekort van 100 miljoen heeft op de jaarbegroting.
@phaeton:

Pretenderen ze ook elk jaar te hebben ..
En dan weet Alibaba waar die de ozb haalt ..
@barry355gtb: Ik vroeg me al af waarom je hier zo zonder kleren voor ons stond. Nu begrijp ik waarom, de overheid is er mee aan de haal. Voor wie het niet doorheeft: ironie… En voor wie het evenmin doorheeft: meer belastingen voor de beter begoeden zijn het beste middel om een egalitaire samenleving te creëren. Van dat laatste kan je de “VS” nauwelijks betichten. Met alle gevolgen van dien.
@bara:

Lenin was tenminste een gezellige vent ..
@barry355gtb: Ga in de states wonen en geniet van je vrijheid. Totdat je werkloos wordt (kan ook buiten jouw schuld om gebeuren), je kids moeten gaan studeren of je een nare ziekte krijgt die veel geld kost. Of tot je per ongeluk een fietser aanrijdt en je tot de dag dat je je kist in rolt mag betalen voor een miljoenenclaim. Dan mis je NL ineens enorm.
@markie123: als je een prachtige nieuwe job voor mij in de aanbieding hebt graag, tot die tijd geniet ik van de geweldige baan die ik nu heb, helaas mag ik elke maand weer de helft afdragen en daarnaast veel belastingheffingen op alles wat leuk is, net als de rest van onze medelanders.
Bent u nu serieus AutoBlog? Zet u vraagtekens bij de Nederlandse ontheffingen voor EV’s? Kijk, ik snap dat je als AutoBlog natuurlijk de petrolhead hoort uit te hangen by default. Maar de Nederlandse steden hebben te kampen met luchtvervuilingsproblematiek. Die proberen ze ( de overheid) op allerlei manieren aan te pakken. Oa door het pesten van oude auto’s maar ook door de invoering van steeds strengere milieu eisen ( euro 5, 6 etc). Door EV’s te bevorderen ( D’r hoeft voor mij geen subsidie bij, maar een incentive als vrijstelling voor (verbrandings-)motorrijtuigenbelasting past daar toch gewoon goed bij?
@postzegel: artikel goed lezen en nog een keer proberen? ze stellen juist vraagtekens bij het extra belasten van ‘schone’ auto’s.
@gwnbmw: Quote uit de tekst: […maar dat ze het voornamelijk doen om een discussie te openen over de problematiek. Je kunt immers wel degelijk vraagtekens zetten bij het feit dat elektrische of hybride voertuigen minder belast worden. ]

Vraagtekens zetten bij het minder belasten van elektrische auto’s. Dat las ik als ‘Waarom worden EV’s eigenlijk minder belast?


En even voor de beeldvorming: Jaaaarén geleden was er in nederland zoiets als Wegenbelasting. Een belasting voor het gebruik van de wegen. Die slijten, moeten worden aangelegt, onderhouden etc etc. Echter, dat is in de jaren veranderd naar een houderschapsbelasting, en een gedifferentieerde “BPM/CO2-heffing” waarbij ook niet langer het gewicht maar ook andere zaken meetellen in de bepaling van het bedrag.

De onderhouds- en aanlegkosten van wegen worden al lang niet meer enkel door de ‘wegen’belasting betaald, net zoals verkeersveiligheidsmaatregelen niet de enige partij is die mag graaien in het potje ‘verkeersboetes’. Nee, openbaar vervoer, maar ook zorginstellingen, scholen; de totaliteit aan inkomsten gaat gewoon de schatkist in, waarna er weer wordt verdeeld (waar ik het overigens volledig mee eens ben: Ook al zit ik nooit op een bankje in het park, ik ben toch blij dat die bankjes er zijn, anders zou het aantal zwervers ’s ochtends in m’n portiek zo groot zijn ).

Er is een steeds verder shift aan het optreden van heffing op auto-rijden wegens gebruik van wegen, via heffing op bezit van een auto, naar een heffing op milieubelasting dóór die auto. De APK keuring (in je jaren 80 ingevoerd als veiligheidskeuring) is inmiddels ook al meer een milieukeuring (bandenspanning, uitstoot, roetmeting, controle werking katalysator, etc etc). Aangezien EV’s géén directe uitstoot via de uitlaat hebben (overigens wel banden en remschijven stof), is het niet zo gek voor deze auto’s de boel weer meer naar de basis zal schuiven: veiligheid. Een vrijstelling voor belasting van het milieu lijkt op z’n plaatst, ook omdat de energie waarmee je de auto oplaad al zwaar belast is met allerlei milieu-heffingen: Je betaald voor een kilowatt stroom inmiddels ook méér aan belasting dan aan de energieleverancier zelf ( Opslag Duurzame Energie = 11 cent per kWh ?)
*En ja, een elektrieke auto belast uiteindelijk ook het milieu, maar de milieubelasting bij fabrikage, recyling, afvoer en weet ik wat voor kosten nog meer worden via andere kanalen reeds belast. Niet meer of minder dan bij conventionele ICE’s )
Hoe het in.Amerika veel.goedkoper kan dan in.Nederland?er zijn simpelweg meer Amerikanen dan nederlanders of je nou van 17miljoen mensen een euro krijgt of van 500miljoen mensen of hoeveel er ook zijn
@rob5nismo:

Knap stukje hogere wiskunde .. zal maar zeggen ..
@lincoln: en dat voor de maandagavond
@rob5nismo: 300 miljoen inwoners en oppervlakte is vele maten groter, als je er weleens geweest bent, ziet met eigen ogen waarom ze struktureel te weinig inkomen hebben voor alle zaken die de overheid moet bekostigen.
“De grootste vraag blijft echter hoe in hemelsnaam alles zo verschrikkelijk goedkoop kan zijn in de Verenigde Staten”. Is dat nou echt zo moeilijk? Gewoon random wat puntjes:
– De overheid investeert amper in zorg, waardoor de gewone burger amper zorg kan bekostigen en een basisverzekering meer dan $300-400 per maand kost. Als je echt iets serieus hebt kun je wegrotten als je niet met tienduizenden dollars over de brug komt.
– De overheid investeert amper in wegen. De meeste wegen zijn aan elkaar gelijmde betonplaten en eindeloos opgevulde gammele asfaltstrepen waar ze in België nog eng van zouden worden.
– De overheid drukt eindeloos geld bij om ’s werelds grootste legermacht te blijven, resulterend in een staatsschuld van meer dan 100% van het BNP. Dat kan alleen maar bij de gratie van de oliedollar en andere trucjes waardoor hun munt waardevast blijft. NL kan dat niet.
– In Amerika wordt amper geïnvesteerd in onderwijs (geprivatiseerd), waardoor je voor een goeie universitaire opleiding voor je kids $50.000 tot $100.000 per jaar mag aftikken.

Kortom, de burger moet voor veel meer taken opdraaien dan de overheid voor ze regelt in vergelijking tot NL – als gevolg daarvan werkt de ‘middenklasse’ 60-80 uur per week om een ‘normaal’ bestaan te kunnen hebben, waar wij met onze 40-urige werkweek en 5-6 weken vakantie per jaar lopen te janken dat we burn-outs krijgen als het eigen risico met een tientje per jaar omhoog gaat.

Maar @ikschrijfookoverautos, voel je vrij om in de states te gaan wonen omdat je daar in elk geval goedkoop een auto kunt kopen. Op de pof uiteraard, want zo rolt iedereen daar.
Tijd voor BPM in de VS!
Ik ben voor! Zolang het negatief is voor berijden van hybride of EV’s ben ik altijd voor!
Alles goedkoper in de USA? Wordt maar niet ziek want dan is THE US off A echt niet goedkoop
@redneck: als je een goede zorgverzekering hebt, dan is er echt geen hoofdpijn dossier van te brouwen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).