Hoe Spyker iedereen en zichzelf voor de gek houdt

Auteur: , 97 Reacties

Je ziet hier de nieuwe auto van Spyker. Tenminste, dat vertelde Victor Muller tijdens de presentatie. Autoblog stofte haar vergrootglas af en ging op onderzoek.

Victor Muller stond te glimmen van trots. Een nieuwe auto, wederom in Genève nota bene. ‘Mij krijgen ze niet klein,’ je zag het hem denken. En inderdaad, op de beursvloer een auto met een nieuwe naam –C8 Preliator– zij het met een bekend snoetje. ‘We gaan er vijftig bouwen,’ aldus de als een kind zo blije entrepreneur. Maar is dit wel écht een nieuwe auto?

Spyker C8 Preliator

We kregen de kans niet om het hem te vragen, want toen hij ons met microfoon en camera zag staan, nipte hij nog even aan zijn champagne alvorens zonder een woord te zeggen weg te lopen. ‘Geen interesse,’ voegde PR-manager Sander van Dijk daar voor de duidelijkheid nog even aan toe. Maar goed, dan gaan we zelf wel even op onderzoek uit.

Spyker C8 Preliator

Eens kijken naar het chassisnummer, dat zichtbaar is linksonder de voorruit. Tenminste, zichtbaar zou moeten zijn, want er zit een zwart stukje kunststof voor geschoven. Dan maar even de banden checken. Michelin Pilot Sport’s, die maken ze toch niet meer? De productiedatum op de banden verklaart het een en ander: week 35, 2009. En zoals we al eerder schreven, ook de CO2-cijfers van de C8 Preliator zijn in 2009 geregistreerd. Dat is best een lang ontwikkeltraject geweest Victor, of is de auto niet zo nieuw als je ons wilt doen geloven?



97 reacties

Lijkt mij gewoon een verbouwde aileron
Mooi stukje onderzoeksjournalistiek. Wordt ongetwijfeld vervolgd…
@woutel: inderdaad!
Niet zomaar kritisch doen omdat dat zo lekker ‘scoort’ maar achter de feiten aan!
Goed bezig Team Autoblog!
Heren van autoblog, het is gewoon een schitterende auto. Klaar. Zelf had ik een elektrisch model verwacht samen met die vliegtuigen fabrikant, dus niet…. Of hij er nu wel of niet komt maakt niet uit. Het is gewoon mooi.
@henkhupelschoten: als je in deze prijsklasse shopt, wil je meer dan alleen mooi.
@e550: Een spyker koop je niet om die gruwelijk dikke prestaties, de fantastische wegligging of de nieuwste snufjes aan boord, die heeft ie niet namelijk. Een spyker koop je puur voor het uiterlijk en het geweldige interieur, je koopt hem omdat ie een echte nekkendraaier is zonder protserig te worden, Als je een echte snelle bochtenridder wilt hebben kun je beter bij een aantal andere merken shoppen voor dat geld. Het is zeg maar wat gucci handtasjes voor vrouwen zijn is deze spyker voor mannen. Voor minder geld is er iets te krijgen dat veel beter presteert maar oh wat is ie mooi!
@tmenges: heb niet veel verstand van die merk-handtassen.. Maar volgens mij koopt elke zichzelf respecterende jongedame die t zich kan veroorloven idd graag zo’n ding en loopt er trots mee rond!
Helaas voor Spyker gaat de parallel niet op.. Zie weinig mensen ‘pronken’ met een Spyker die ze ook echt gekocht hebben.. :(
@ukbob: ja ken je mensen die er een hebben?
@rolov: Je komt ze niet iedere dag tegen, maar er zijn toch bijna 250 klanten die blij zij dat ze er een hebben. Dat is meer dan Pagani en Koenigsegg gecombineerd.
@rolov: Je komt ze inderdaad niet veel tegen, maar er zijn toch bijna 250 klanten die erg blij zijn dat ze er een hebben. Volgens mij is dat net zo veel als Pagani en Koenigsegg samen ooit gebouwd hebben….
@tmenges: Heb je het over de originele Spyker, door Maarten de Bruijn getekend. Of bedoel je de huidige versie, waarbij geprobeerd is het karakter en de samenhang die De Bruijn ooit tekende aan te passen met ‘moderne’ designelementen?

Wat jij zegt klopt namelijk 100% over het origineel, maar is helaas samen met de bedenker vervlogen. Victor Muller heeft ervoor gezorgd dat we van dat originele design konden genieten, maar hij heeft er ook voor gezorgd dat het nooit een stap verder gekomen is en nu meer dood dan levend is.
@MrHyde: Maarten’s Silvestris ontwerp heeft alle originele ideeën in een niet zo aantrekkelijk ontwerp. De C8 SWB heeft nog samen met Maarten tot een uitzonderlijke auto geleid. Echter, dit ontwerp is zo gericht op “experienced drivers”, dat het markt segment te klein is om te overleven. De Aileron is voor een breder segment, en de Venator zelfs nog meer, maar er is veel geld nodig om genoeg aantallen te produceren. Zelfs Tesla is nog steeds verliesgevend. Bugatti kan alleen maar overleven omdat VW de verliezen afschrijft. De Preliator is een prachtige update van de Aileron, en wij allen (SpykerOwners) hopen dat dit Spyker nieuw leven inblaast.
Jammer, zoveel nieuwe supercar merken missen eigen indentiteit en een stuk kwaliteit die ze tonen…. Dat lijkt bij Spyker niet verkeerd te zijn en toch lukt het niet.
@turboboy: my point exactly! Elke spyker is onmiskenbaar een Spyker, en ik vind ze echt gaaf. Maar ja, veel verder dan mooie concepten komen ze helaas niet. :(
Ssst, heel (heel) misschien gaat dit Spyker dan toch die positieve boost geven… Die het merk toch wel verdient, vind ik!
@jag00: Ik denk dat het vertrek van Victor meer invloed gaat hebben dan deze auto.
Nog steeds foeilelijk.
Zet maar op de oprit neer. Zou er graag in willen rijden
@gerjan: ja met zo’n houding gaan ze het nooit redden!
Ach het doek was wat mij betreft allang gevallen wat Spyker en Muller betreft. Nu is het wachten op de eerste reactie waarin staat dat we in dit koude kikkerlandje maar wat trots mogen zijn op een man als Muller….
Natuurlijk is het een verbouwde aileron,
Maar dat is niet erg.
mmmmh… een klein beetje stemmingmakerij vindt ik !!!

UIteraard is het van oorsprong een aileron. Een doorontwikkeling. Dat ze het verkopen als nieuwe auto is marketing. Pagani doet niet anders. De zonta prototoype van hen is van C12 via heel veel verschillende versies uiteindelijk een 760 geworden.
Waarom zou Spyker dat dan niet mogen.
@baan: omdat pagani zijn auto’s steevast uitverkoopt en levert. Spyker komt met een auto die verbouwt is en doet alsof het een nieuwe is terwijl er ook van deze geen enkele geleverd gaat worden.
Hahaha wat een klansloze figuur die Victor, wat doe je daar als je niemand te woord wilt staan :)
Gewoon geen aandacht meer schenken aan die vent houdt die vanzelf op. Zolang die media-aandacht krijgt geilt hij op dit soort praktijken.

Laten we wel wezen hij krijgt het wel voor elkaar op de een of andere manier elke keer weer ;)
@michaelcorleone: klansloze moet zijn kansloze …
@michaelcorleone: Maak er maar klantloze van…
@moveyourmind: Hahaha kan ook die is misschien wel beter :)
@michaelcorleone: je bedoelt kansloze reactie
@michaelcorleone: Hij onderneemt ten minste wat, kansloos zou ik hem zeker niet noemen. Dat er leveranciers de dupe van zijn faillissement (die niet doorging) is zeer te betreuren maar kansloos is een uitkeringstrekker die van een droomauto blijft dromen.

Je kan zeggen wat je wilt en ik heb ook zo mijn bedenking maar je ‘moet’ toch ook bewondering hebben voor zijn toewijding en doorzettingsvermogen. Zeker niet kansloos.

Ik heb in verschillende landen gewoond en het neerhalen van iemand die zich boven het maaiveld uitsteekt is toch wel een erg zuur Nederlandse eigenschap. Dat zie je in mijn beroepsgroep ook veel, erg jammer.
@sketcher: Ik heb ook bewondering voor zijn doorzettingsvermogen. Linksom, rechtsom maakt voor hem niet uit, hij is gewoon niet weg te slaan uit het veld.

Met kansloos doelde ik meer op het feit dat hij de pers niet te woord wilde staan, wat doe je daar dan überhaupt?
@sketcher: Je zult maar een gedupeerde zijn, ik zie wel verschil tussen doorzetten en ten koste van leveranciers handelen.
@sketcher: met dank aan 70 jaar PvdA
@lekkaah: echt gast, je spoort niet. What’s next, een Godwin?
@RRRobert: ook de godwin aan te danken idd :’)
@sketcher: haha, die was ik vergeten ‘ in Nederland moet je je kop niet boven het maaiveld uitsteken’ onzin argument. Dat mag zeker in Nederland.
@pomoek: Ga maar een tijdje in het buitenland wonen dan zie je het verschil.
@sketcher:
Er zijn verschillende manieren van ondernemen jongens.
Het ondernemen wat wij (ik) mooi vinden, is het ondernemen om van niets iets te maken. Een mooi product neer te zetten. Groei laten zien. Verbeteringen laten zien. En als je daar rijk van wordt, mooi!
VM’s manier van ondernemen is ‘big boys’ versie; de ‘Private Equity Leverage game’. Geld lenen, en dat steken in een ander bedrijf (bijv Saab). Doel: paar dingen doorontwikkelen en er dan weer uit gaan. Probeerde ie ook, stak GM even een stokje voor. Sorry, maar als je in die business zit, dan is dit gewoon een 100% faal. Slechte ‘due diligence’ op het moment je erin stapt. Daarnaast moeten we ook niet vergeten dat VM zaken deed met Antonov. Op het moment je zaken doet met een dergelijk figuur (zoveel geld, dat profiel, op zo’n jonge leeftijd), dan weet je hier een luchtje aanhangt. Er zullen velen zijn in de PE wereld die in dit soort gevallen gelijk weglopen bij dergelijke investeerders (Overigens lijkt Antonov nog steeds niet vast te zitten, via trucjes weet ie het proces al ruim 4 jaar te blocken).

Als laatste: een goede ondernemer ziet van te voren aan komen dat het mis gaat. Een goed mens zorgt dat ie dan maatregelen neemt zodat er zo weinig mogelijk mensen de shit in gaan. Zeker andere kleine ondernemers om zich heen.
Ja, VM staat in zijn recht en hij heeft het NLse recht gebruikt omtrent Spyker. Maar hij heeft wel gedupeerden achter gelaten en dat had niet gehoeven.
Daarom gun ik het Spyker ook niet meer, zolang VM en/of vrienden daar aan het hoofd staan. Stel dat het hem nu lukt, kan hij er een goede boterham aan verdienen, maar de gedupeerden zullen waarschijnlijk nooit meer een cent terug zien.
Waar haalt hij eigenlijk het budget vandaan op weer op de beurs te staan?
@dutchdriftking: die man heeft privevermogen genoeg hoor…
@dutchdriftking: Hij huurt gewoon standbouwers in, hij huurt transporteurs in, hij laat een auto maken. Niet zo heel moeilijk toch? Alleen jij gaat ervan uit dat als hij dat doet, hij die rekening ook betaald. En dat is nou net niet het geval. Met een beetje geluk hebben ze een voorschotje gekregen ‘om aan te tonen dat hij echt wel gaat betalen’. *kuch*.
@MrHyde: hmm ik hoop dat je geen gelijk hebt…
@dutchdriftking: Ik hoop het ook niet. Maar kijkend naar de recente historie, ben ik bang dat het niet ver van de waarheid af zit. Laten we hopen dat ik ernaast zit.
Het wordt nu gewoon zielig.Deze patiënt mag echt uit zijn lijden verlost worden.Iemand nog een pil van Drion over?
Lekker negatief wroeten… en dan vinden jullie het gek dat Victor jullie niet te woord wil staan heren AutoBlog… 😂
@venividivici: negatief ? Sterk staaltje opsporing is het. En geen woord aan gelogen. Je kan ze beter prijzen omdat ze niet bij muller in zijn reet kruipen.
@rolov: Daar gaat het niet om. Het gaat er meer om dat als je mensen algemeen van te voren vrolijk afzeikt in de media alvorens de desbetreffende persoon te hebben gesproken en deze zich dus niet heeft kunnen verdedigen dan vind ik dat abject en infaam en is het niet gek dat als je deze persoon (Victor in deze) treft dat die per direct je de rug toekeert.
Ja oké, deze man is niet helemaal zuiver geweest in het ondernemen, maar 1 ding moet ik wel zeggen… groot respect voor zijn doorzettingsvermogen en volharding! Daar kan het grootste deel van de uitkeringstrekkers, zeikende zuurpruimen en of bijstands figuren nog een groot voorbeeld aan nemen!!
@venividivici: ik denk dat de meeste mensen Spyker voorzichtig hadden gebracht zonder grootheidswaanzin. Dan hadden ze namelijk nog geleefd . Bewondering voor de man die vele miljoenen heeft laten verdwijnen? En waarschijnlijk gewoon zijn eigen zakken in. O en had deze geweldige ondernemer geen banden met die meneer Antonov ? Die met bedenkelijke contacten? O en had deze meneer muller ook geen zaakje lopen bij de Zweedse regering ? Bewonder jij die man maar.
@rolov: Uhm… ik weet niet hoor, maar volgens mij leeft Spyker nog!
Verder kan Victor best miljoenen in zijn zak hebben gestoken, maar daar onderneemt hij nu wel verder van in Spyker. En het doet er niet toe met wie hij contacten of zaakjes heeft of had lopen… want A, als de medaille de positieve kant op gevallen was destijds dan was Victor een top kerel en B, in ondernemersland is nou eenmaal nog NOOIT iemand beter geworden van lieve brave eerlijkheid zonder risiconame!
@venividivici: leeft Spyker? Toen er auto’s werden gebouwd in Zeewolde leefden ze . Dat hadden ze netjes moeten uitbouwen . Nu zit er een kantoor boven een kapper. Ja Spyker leeft.
@rolov: Zucht… je snapt er niet veel van hé haha. Dacht jij nou werkelijk dat er überhaupt ene vorm van activiteit is in dat kamertje boven die kapper… 😂
@venividivici: nee ik denk van niet . Dat probeer ik je de hele tijd duidelijk te maken. Maar je idool heeft je duidelijk zand in de ogen gestrooid.
@VeniVidiVici: Volgens mij heeft Autoblog hem genoeg de mogelijkheid gegeven voor ‘hoor en wederhoor’. Het is VM die steeds de boot afhoudt. In dat geval gaan ze dus zelf op onderzoek uit.

En respect voor zijn doorzettingsvermogen? Die man heeft ons met zijn leugens en bedriegerij als samenleving meer geld gekost dan de gemiddelde uitkeringstrekker. Hij heeft z’n kans gehad, en hem vergooid. Je moet ook weten wanneer je moet stoppen.

Ohja “En het doet er niet toe met wie hij contacten of zaakjes heeft of had lopen”……. Dat is ook het credo van elke witwasser. Wie zaken doet met criminelen (Wat Antonov uiteindelijk toch wel is), is zelf medeplichtig. Je ogen dicht doen voor economisch gewin heeft de aarde al genoeg ellende bezorgd.

Victor Muller was een risico-ondernemer. Daarvoor lof. Hij is echter veranderd in een praatjesmaker, en een boekhoudkundige goochelaar. Uiteindelijk is hij verworden tot een Clown, een karikatuur van zichzelf. Wat ooit begon met de beste intenties, is nu een triest schouwspel waarvan de hoofdrolspeler niet weet dat de mensen kijken uit leedvermaak, en niet meer uit bewondering.
Als je kopers hebt én je hebt de faciliteiten om een auto te bouwen… Wat kan er mis gaan? Niet meteen aan LM of F1 meedoen, tipje van mijn kant.
@jorden: Het probleem is dat Spyker beide niet heeft.En ook nog een eens immens imago probleempje heeft.Nog buiten het feit dat er geen serieuze centjes in de kas zitten en dat de concurentie moordend is.En zit ook nog zoiets als een rechtszaakje aan te komen.Die vent had jaren geleden na het hele SAAB debacle al moeten aftreden maar daar zal ik wel weer een rare in zijn.

Maar met jouw tip zal het vast allemaal wel goed komen.

Victor, lees je mee?
Ziet er niet slecht uit. Wel een saaie kleur, en het interieur vind ik foeilelijk.
Haha, nou krijgen jullie is een keer met die man te maken en dan ineens janken

Ken je nagaan hoe die 1800 schuldeisers zich voelen..

Maar volgens de tieners hier is het een held gelukkig
@lekkaah: Precies.
Is dit niet gewoon een verbouwde B6 Venator? Nooit iets van gekomen, dus proberen ze het nog eens (zelfde achterlichten, velgen, uitlaten etc).
@thezonda: nee hoor! Victor zegt toch dat het een nieuwe auto is! En er worden 50 van gemaakt!
@thezonda: nee is niet de venator. Die is minder rank. Dit is een prachtauto maar een luchtkasteel.
Ik vind het een gave auto! Ik snap niet dat Victor Muller niet succesvoller is met Spyker sinds het ontstaan. Auto’s werden vol lof onthaald, JC vond hem geweldig in TopGear. Dan zou je denken dat het beter zou moeten gaan. Ook dit model (oud of niet) is een prachtplaatje. Hopelijk komt het nog een keertje goed met Spyker.
Ach ja, de Koenigsegg Regera is ook gewoon een Agera, wat een CC8 is, wat weer een Sethera Falcon is. Zo kan je wel doorgaan.
Tjah een auto is dan ook gebouwd in 1 2 3 he
Kortom, de wagens krijgen telkens een andere body?
Hoewel ik een gezonde dosis scepsis begrijp, gaat het hier niet om een conceptcar? Er zullen veel meer auto’s op die beurs staan die onderhuids heel iets anders zijn, of niets meer dan een lege huls zijn. Ongeacht of het onderhuids een oude(te) auto is staat er toch weer een schitterende auto te shinen..


Ja ik ben ook niet zeker van de toekomst van deze auto,maar hij is zo mooooi…
Typisch Hollands om V.M. tot op het bot af te zeiken. Niemand hier heeft hij benadeeld maar iedereen doet alsof hij nog een miljoentje van hem krijgt.

Autoblog moet zich schamen, staat er iemand met bloed, zweet en tranen een supermooi product af te leveren van nota bene Nederlands fabrikaat, lopen jullie hem nog dom af te serveren als hij jullie niet te woord wil staan.

Waar een klein land klein in kan zijn..
@giulio: Ik denk dat de meeste zeikerds zich nog kunnen herinneren dat MV door allerlei instanties vervolgd wordt om schimmige zaakjes met het Saab-geld.
@Jochempie: is toch niks schimmigs aan?
@giulio: nee hoor. Ook de grote Winterkorn en Zetsche worden afgezeken, dus in die zin verkeert Victor Muller in goed gezelschap.
Maar Victor Muller is gewoon beschamend bezig. Spyker aan de grootheidswaanzin ten onder laten gaan. Saab idem dito. Victor is helaas geen held, hij is geen autobouwer, hij is een clown.
@mashell: Welke grootheidswaanzin.
Hij onderneemt, misschien op het scherptst van de snede maar dat is niet vanuit je beeldschermpje te beoordelen, maar wel entrepeneur met durf, stamp jij eens een merk uit de grond? Met geld die anderen hem voorschieten en eigen geld. Daar heb jij totaal niks mee the maken, nul komma nul. Maar je staat wel klaar om hem de grond in te trappen.

En wat hebben die andere 2 namen die je noemt daar nou mee te maken.. Het is geen voetbalmatch?! Club vw is aangevallen en staat achter maar club Victor muller mag revanche verwachten?
@giulio: nou een formule 1 team beginnen als je een handvol sportwagens bouwt of een veel grotere fabrikant overnemen noem ik schoolvoorbeelden van grootheidswaanzin.
En daarmee heeft hij zelf zijn eigen merk de grond ingetrapt. En dat is jammer en daar schaam ik me voor. Hij brengt schande over de Nederlandse automiotive industrie, hij kan beter terug in de truien of sleepboten gaan daar was hij wel succesvol.
@mashell: GM heeft SAAB kapot gemaakt. Niet Victor.

@eklasse: En de schuldencrisis is 100% te wijten aan de banken, en niet de ratingbureau’s en de particulier die dachten dat geld uit de lucht komt vallen..
Tja, was toch al voor ieder weldenkend mens duidelijk dat dit een bestaande Aileron was met een nieuwe naam? En die jongen had even geen zin om dat aan iedereen uit te leggen, want niet alle klanten met een dikke portefeuille zijn even slim. Hoeft ook niet, als ze hem maar opentrekken voor Meneer Muller zijn “nieuwste creatie”…
Ik vraag me vooral af waarom de sierlijst op de deur niet wordt doorgetrokken in het achterste zijruitje.
Autoblog wordt zuurblog….


Wees eens trots op NL merk als dit…jullie schrijven wel heel negatief over vm maar hallo wat doet VAG wel niet verkeerd en dat zeiken jullie toch ook niet af?!
@johanw: hoe is het met die mooie 335i van je
Nou autoblog, naar die rijtest kunnen jullie wel fluiten ;)

Wel een mooi ding overigens, echter dat was de Aileron imo ook en iets zegt me dat deze ‘nieuweling’ dezelfde verkoopcijfers gaat scoren.

Maargoed Victor heeft schijt en sipt lekker aan zijn champy, TURNED DOWN FOR WHAT!?
Schitterend. dit handwerk en design. Niet voor de rondetijd op het circuit, maar gewoon om te genieten van de reis in zo’n creatie. Kan geen high-tech tegenop.
Heerlijk nieuwtje dit! Hier moet toch een beloning inzitten voor jullie? Prachtig stukje en goed werk!
Alhoewel ik VM geen succes gun, vind ik dit een prachtige wagen. Dat er banden uit 2009 onder zitten maakt toch helemaal niets uit. Het is een beurs auto. Vindt het nu wel een beetje zeuren om te zeuren.
Deze presentatie voelt voor mij een beetje alsof de V&D nu reclame gaat maken voor een nieuw product in de schappen…
Ik begin zo langzamerhand een beetje moe te worden van Spyker en Victor Muller. Ik vind het hartstikke tof dat Muller zo’n doorzetter is en telkens toch maar weer het geld bij elkaar weet te schrapen om een nieuwe auto neer te zetten, maar kom op zeg. Eerst was het de Peking-To-Paris super luxe SUV die Spijker op de kaart moest zetten en financieel gezond moest maken. Inmiddels zijn er aan alle kanten luxe super SUV’s gelanceerd, behalve de Peking-To-Paris. Toen was hetde C8 Aileron, waar hooguit een handvol exemplaren van verkocht zijn. Later was het de B6 Venator, wat een verbouwde Artega GT was en nu is het weer de C8 Preliator, wat een lelijke en verminkte Aileron uit 2009 blijkt te zijn. Ik ben dus zo langzamerhand erg Spykersceptisch geworden.
@Edge: Leuk dat je die peking-to-paris noemt, ga je toch nadenken. Met de huidige trend van supercar-luxe-suv’s, wat had er van Spyker kunnen worden als ze die wel op de markt hadden gebracht. Ze waren toen volgens mij 1 van de eersten, wat als dit het ‘Cayenne-effect’ had opgeleverd. Dan hadden we nu heel anders tegen Spyker en Müller aangekeken..

Ik heb meer respect voor de familie achter Donkervoort. Ze verkopen wel auto’s, komen steeds met betere en snellere versies en blazen niet hoog van de toren. En ze betalen hun leveranciers.
PS. Waar blijven de 3 Donkervoort’s die op het Salon zouden staan…
Ik vind deze wel aardig, mooier dan de vorige. dacht dat ze failliet waren eigenlijk…dood en begraven….naar de eeuwige jachtvelden….naar de fillistijnen. maar meneer phoenix flikt het nog een keer….wat een geschiedenis.
Zeg wat je wilt, het is gewoon een prachtige machine
De aanwijzingen zijn wat summier. Het is een pre-productiemodel. Die banden zijn vast nog uit de failliete boedel en als er dingen zijn hergebruikt voor dit showmodel dan kan ik daar niet over vallen. Spyker zal vast meer ideeën op papier hebben staan die jaren geleden niet uitgevoerd konden worden. De D8 kan volgend jaar waarschijnlijk ook weer zo op een beurs gezet worden.
Wat een onnodige heksenjacht. Waarom wil je hun persé een stuk slechte publiciteit geven?
Nee, nee! Ik geloof niet zo in complottheorieën. Maar er moet ergens toch iets bijzonders aan de hand zijn.
Ondanks alle bewondering voor doorzettingsvermogen enz. vraag ik me toch af hoe heer VM het voor elkaar krijgt om -in de toestand waarin hij zich bevindt- telkens weer de financiën op tafel krijgt om door te kunnen zetten. Laten we wel wezen:
– Om zo’n C8-Preliator in elkaar te flansen heb je toch een paar vaklui nodig, die dat niet alleen uit liefde doen;
– De auto zal naar Genève gebracht moeten worden: Kost ook meer dan het versturen van een brief;
– De organisator van de show in Genève zal heus wel op de hoogte zijn van de status van VM en hem niet zomaar een plaatsje gunnen zonder de nodige zekerheden;
– Genève is peperduur en niet alleen voor wat een plaats op de expositie betreft. Ook babes, poetsers en “verkooppersoneel” zorgen voor behoorlijke kostenposten, die niet alleen maar op de betrouwbaarheid van mooie blauwe ogen te bespreken zijn;
– Verblijf in Genève is peperduur! Zeker gedurende de tijd van de show! Maar ja! Visa en American Express zijn soms geduldig, alleen: Er zal betaald moeten worden!
Zeker weten doe ik het niet, maar ik schat die kostenpost toch op een € 300.000,-
Voor iemand die (nog steeds) in een faillissementsproces zit en die nog een proces met het Ministerie van Financiën in Zweden te wachten staat is het toch wel merkwaardig als hij hiertoe in staat wordt gesteld.
VM mag dan vermoed worden over behoorlijke reserves te beschikken, toch rijst de vraag hoe hij dat allemaal doet. En ik wil hem er helemaal niet van beschuldigen er kromme praktijken op na te houden, maar het roept tenminste vragen op. En gezien zijn connecties met “bankiers” uit de Baltische staten, kan ik een verband met witwaspraktijken maar niet uit mijn gedachten bannen.
Persoonlijk hoop ik voor hem, dat ik er helemaal naast zit! Zonder bewijs natuurlijk geen schuldige! Maar toch…………….
@9000cse: Het bijzondere is dat VM omringd is door echte vakmannen die vooral een geweldig product willen leveren. Volgens mij wordt ieder dubbeltje omgedraaid, maar als je geen auto en een stand in Geneva hebt, is alle inspanning tevergeefs…

Ik ken vele mensen die voor Spyker hebben gewerkt, en (die misschien tegen beter weten in) Spyker nog steeds een warm hart toedragen. How Cool is It to make It work, despite all the negative Press…
Knap dat ze e er toch weer staan. Hoe ze hebben het geflikt hebben is een tweede. Ergens heb ik toch nog een heel klein sprankje hoop dat het toch ooit nog iets gaat worden.
Lekker bezig man met je ‘Onderzoek’. Zoals iedereen weet heeft Spyker zijn zware tijden gekend, maar proberen ze nu terug te komen. Nou als je niet zo’n hoog budget hebt maar je wilt wel produceren, wat doe je dan? Dan gebruik je wat je al hebt. Zo hadden zij waarschijnlijk deze banden al liggen.

En dan nog. Omdat de banden uit 2009 komen is de auto nep, ofzo? Lekker gedaan weer. Heel journalistisch en professioneel (not).

-edit: bedankt voor je ‘journalistische’ reactie-
Dat doet porsche toch, even een koplampje en een paar achterlichten wijzigen en hopla weer een nieuw model 911!
Idd lekker kansloos van reacties..enige Nederlandse merk die wat probeert en gvd supermooie auto’s maakt.. Of maakte… Ze hadden verder moeten bouwen met c8 nog steeds de mooiste.. Met vooral die achterkant.. Het interieur is zobizo mooiste van mooiste! Ik zeg herpak.. Ga naar design van de c8 en techniek van nu… Dan heb je top wagen.. Beauty!
Kan wel zijn, autoblog. Maar waarom zo zuur? Iedereen in de industrie weet dat VM het best moeilijk heeft. But you can’t blame a bloke for trying. Dit is een beter gelukte Spyker dan de Aileron met die pennekokers… Overigens heb ik helemaal niks meer gehoord van bestellingen en de productie opstarten van de Preliator…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).