De foto is een uitzondering.
Op het gebied van verkeersveiligheid doet Nederland het niet onaardig. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van de Europese Commissie, die onderzoek deed naar het aantal verkeersdoden binnen de Europese Unie.
Ten eerste blijkt dat Europa per definitie geen verkeerde plek is om te leven, als je vaak deelneemt aan het verkeer. Volgens de World Health Organisation (WHO) stierven er vorig jaar wereldwijd 1,3 miljoen mensen op de openbare wegen. Binnen de EU stierven er slechts 25.300 weggebruikers. Gemiddeld zijn dit 49 doden per één miljoen inwoners, terwijl er wereldwijd per miljoen liefst 174 doden vielen. Een enorm verschil. Daarnaast daalde het totaal aantal overleden weggebruikers in 2017, net als in 2016, met 2 procent.
Kijken we naar de specifieke landen binnen de EU, dan zien we dat Zweden aan kop gaat. In het Noorden stierven er gemiddeld 25 mensen per miljoen inwoners. Het Verenigd Koninkrijk volgt op de voet met 27 fatale incidenten, terwijl Nederland er 31 noteert. Je zou dus kunnen zeggen dat we technisch gezien de tweede positie hebben, in plaats van de derde. De top vijf wordt voltooid door Denemarken en Ierland, die respectievelijk met 32 en 33 doden per miljoen inwoners te maken hadden.
Aan de andere kant van het spectrum vinden Bulgarije en Roemenië, die met respectievelijk 96 en 98 doden per miljoen inwoners ruim drie keer slechter waren dan Nederland. Om een persoonlijke draai aan het verhaal te geven, in Letland ligt het gemiddelde jaarlijkse dodental op 70 per miljoen inwoners. Dat wordt dus interessant als ik er volgende week een stukje ga toeren. Ik pak mijn helm vast.
Hoewel nog niet alle landen op het juiste spoort zitten, geeft de Europese Commissie aan goede hoop te hebben voor de toekomst. Het doel was om tussen 2010 en 2020 het aantal verkeersdoden te halveren. Dit betekent dat er binnen de EU slechts 31 doden per miljoen inwoners moeten vallen. Voorlopig lijkt het ietwat hooggegrepen. Aan de andere kant, het is beter om een ontzettend ambitieuze doelstelling op een haar na te missen, dan een eenvoudige doelstelling maar net in de buidel te steken.
Beeld: gecrashte Audi S8 uit DIT artikel.
hollandbest zegt
Italië 56 doden.. Valt nog wel mee 3x bijna een aanrijding gehad afgelopen zomer, 1x zelfs in de berm moeten uitwijken aangezien zij “perongeluk” extra gas gaf ipv afremmen.
sanderp zegt
@hollandbest: Jep, hetzelfde meegemaakt, die gasten kunnen echt niet rijden.
tymo zegt
@sanderp: niet iedereen is misschien een Rossi of Fisichella, maar in NL denken “we” allemaal dat we Max Verstappen heten
ariif zegt
@tymo: was dat maar zo. Na maandenlang in Duitsland gewoond en gereden te hebben, irriteer ik me dagelijks aan de egoïstische rijstijl in dit land. Waar ze in DE een gat voor je openen om in te voegen, dichten ze datzelfde gat hier juist…
reind zegt
@ariif: Kom anders een keertje in Friesland kijken. Hier weten ze nog wat echt ritsen is. Of eventjes iemand voor laten gaan als dat de doorstroming bevorderd
tymo zegt
@reind: ûnsin. Ik ryd elke dei op ‘e a7, om it Hearrenfean. Ik sjoch net dat it hjir better is as op oare plakken.
tymo zegt
@tymo: ik ha ek 15 jier in e rânestêd wenne
mennok zegt
@tymo: oh kik m’n rit soen m’n pier da sotur da bien rjietsen
rhellema zegt
@mennok: willen jullie gewoon Nederlands praten? Dat vraag ik overigens aan iedereen die in een Nederlandse, openbare ruimte een andere taal spreekt, dus jullie hoeven echt niet de discriminatiekaart te trekken!!
sr20det zegt
@rhellema: Ja ne govorim holandski ??♂️
f31bmw320d zegt
@rhellema: zeg je dat ook tegen de hanggroep Friezen met de scooters en bontkraagjes!? ;-)
rhellema zegt
@f31bmw320d: geen enkel probleem.
mashell zegt
@ariif: ik heb al jaren in Duitsland gewoond en deel je conclusie: het verkeer in Nederland bestaat vooral uit agressieve Verstappentjes.
peug206 zegt
@mashell: vergeet de bejaarden niet tussen de spitsuren.
bennyyy zegt
@ariif: exact! Elke keer naar een weekendje Eiffel, terug in Nederland nog geen 5 km de grens over en hoppa de eerste gooit hem er al weer voor. Hoewel er in Duitsland ook uitzonderingen zijn, maar die kom je zelden tegen.
mashell zegt
@tymo: wat coureur Max Verstappen op z’n 20e met een Red Bull Renault racewagen kan, dat kan projectleider Henk op z’n 50e met z’n Renault Talisman natuurlijk minstens 2,5 keer zo goed.
marinepower zegt
@tymo: nuance: ik denk niet dat ik Verstappen heet, maar Verstappen ben!
elemento zegt
@hollandbest: italie verzwijgen ze
kennone zegt
@hollandbest: maar als alles daar bijna is dan is dan is het toch ook goed??
hollandbest zegt
@kennone: zo kan je het ook zien ja
lincoln zegt
@hollandbest:
“Een bijna aanrijding” ..
Is dat hetzelfde als geen aanrijding ??
hollandbest zegt
@lincoln: was wel een aanslag op m’n oren met 2 zussen in de auto achter je en je moeder naast je… Krijg pijn aan m’n oren als ik er weer aan terug denk…
jack_abarth zegt
In Zweden wonen er 22,1 mensen per km² en in Nederland 411,3 per km², dus ik denk dat we het sowieso behoorlijk goed doen!
Gulli zegt
@jack_abarth: eerste waar ik ook aan dacht! Als we allemaal in de Achterhoek zouden wonen zou het bij ons ook… wacht dat is niet logisch…
vonklausenburg zegt
Ach ja, Roemenië. Het land waar door achterlijke politici er nog steeds gebrek is aan snelwegen waardoor Jan en Alleman over normale wegen rijden met 150 en in onmogelijke situaties besluiten vrachtwagens in te halen en waar zigeuners en dorpelingen nog steeds soms met paard en wagen over een Europese weg menen te mogen rijden.
jasbelle zegt
Dat er in Ierland zo relatief weinig doden vallen verbaast me. Ze hebben daar op veel wegen ronduit belachelijke snelheidslimieten (denk 70km op een erg smal bergweggetje), die ze daar maar al te graag proberen te halen.
donotfeed zegt
Wat minder regelgeving en wat meer natuurlijke selectie zou niet per sé verkeerd zijn in Nederland. Al besef ik me dat ik hier ook slachtoffer van zou kunnen worden.
ikleesookoverautos zegt
Dat komt door die vertraging bij het CBR.
Minder rijbewijzen is minder ongelukken.
iphonistvongates zegt
En toch worden motorvoertuigenverzekeringen elk jaar duurder…ra ra ra!!?
Erik zegt
@iphonistvongates:
Mijn verzekering werd € 300,00 duurder op jaarbasis bruto. Gebeld en gevraagd waarom: ‘ja mijnheer, de economie trekt aan en alles wordt duurder, het arbeidsloon, de onderdelen van uw auto, de software die wij gebruiken, onze klantenservice heeft nieuwe computers nodig en onze medewerkers mogen nu met de betere economie een D-segmenter leasen in plaats van een C-segmenter.
Fijn dat u ons helpt en al 25 jaar schadevrij rondrijdt.
scale zegt
Ik vermaak me prima op de Nederlandse wegen, nooit saai altijd spannend.
Het houd je alert en dat is goed voor je geest.