Hongqi L5 – de brute communistenlimo in kleiner jasje

Auteur: , 14 Reacties

De Chinese bouwer van staatslimo's laat een ernstige krimp zien. De befaamde retrobakken worden kleiner en kleiner. Downsizing?

communistenlimo

Nadat we onlangs de 6,395 meter lange Hongqi L9 mochten bewonderden, kijken we nu naar een kleiner broertje van dit limogeweld. Ditmaal niet met een V12 onder de kap, maar een bescheiden krachtbron met acht cilinders waarover verder info ontbreek. Ook de lengte is met zo’n 5,5 meter best klein voor Chinese begrippen.

Of Hongqi, onderdeel van FAW, de L5 ook op de markt zal brengen is niet duidelijk. Mocht dit gebeuren, dan hopen we dat ze die vlaggenmasten laten zitten. Er zijn naar onze mening te weinig auto’s met vlaggenmasten op de voorschermen. Wat jullie? Afijn, hij staat in ieder geval te pronken op de Shanghai Auto Show.

Oh, tussen de L9 en de L5 heeft Hongqi nog een model: de vorig jaar gepresenteerde L7. Deze auto’s zijn overigens niet gepantserd, dat is voorbehouden aan de speciaal voor regeringsleiders gebouwde modellen.



14 reacties

Allemaal inteelt zo te zien.
@opabrutus:
Inteelt? Dan mogen ze wel oppassen, voor je het weet zijn ze opgeslokt door VAG….
@jrk68: tja lotus is zo’n beetje de hoer van de autowereld, zoveel eigenaren heeft deze al gehad.. :)
En toch he, ik vind dit best een stoer ding…



Zijn jullie nu boos?
@volvo-s60-adept: Ik vind hem ook wel cool. Het lijkt wel een Trabant on steroids. Dik ding.
@Freewarefreak: ik vind het idd ook best een leuke bak, is weer is want ander dan een mb s65 of een bmw7
Deze is misschien toch wel wat handiger in het normale verkeer. Gooi er een normale prijs op, gooi m door de veiligheids-tests heen en gooi er een diesel in van een Europees zuster bedrijf, en het zou nog best kunnen verkopen in Europa!
@gregorius: goed voor wat gooi en smijtwerk. Gooi maar binnen. Echt een auto voor in het Gooi!
hij is echt retro-stoer.. aanpassen aan de europese eisen en uitbrengen hier.
@Soulmaster: zo is dat.
Gaaf, als je toch wegenbelasting moet gaan betalen voor oude auto’s kan je net zo goed hiermee nieuw rijden
De ouwe StaatsLimo van Mao namaken voor de nieuwe President, begrijpelijk.

Dat model dan commercialiseren is dat ook, China is nu eenmaal kapitalistisch.

Drie modellen met dezelfde retrolook… Zucht.

Men moet oppassen zichzelf niet als Dinosaurus neer te zetten. HongQi zou met niet al te veel moeite de grootste Premiumer van China kunnen worden, en daarvoor moeten ze op Audi inspelen, die nu de grootste is. HongQi heeft in het verleden ook Audi’s gebouwd, dus qua “Heritage” (excusez le mot) moeten ze er eigenlijk niet voor onderdoen…
@Esprit_de_Flandre: Hoeveel modellen heeft VAG wel niet met dezelfde look? Blijkbaar werkt het wel…
@notsobig: Akkoord, maar mijn punt gaat vooral over de retro’ticity. En in dit geval is het zelfs héél retro, met al dat chroom, en niet ‘een moderne interpretatie’ zoals Beetle, Mini, 500, Camaro, etc…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).