Huwelijk Renault-Nissan staat op springen

Auteur: , 27 Reacties

Ghosn draait zich om in zijn muziekkist.


Je kunt zeggen van Hugo Carlos Ghosn wat je wilt, maar hij wist wel jarenlang de alliantie tussen Renault en Nissan op succesvolle wijze in goede banen te leiden. Hij stuurde zelfs aan op een fusie van beide merken, maar dat bleek toch een brug te ver te zijn. Nu de topman echter ten val is gekomen, lijkt de alliantie van beide merken niet lang stand te houden. Nissan was niet alleen tegen een fusie, ze willen nu het liefst de banden met Renault helemaal breken, meldt the Financial Times. En wel zo snel mogelijk.

De alliantie van Renault en Nissan bestaat sinds 1999. Sinds 2016, toen Nissan een belang nam in Misubishi, heet de alliantie officieel Renault-Nissan-Mitsubishi. Op dit moment zijn 43,4% van de aandelen van Nissan in handen van Renault, terwijl Nissan op zijn beurt 15% van de aandelen van Renault heeft. Bij Nissan zijn ze niet blij met deze verhoudingen.

Hoewel Nissan al langere tijd van zins was om zich van Renault te ontdoen, zijn de plannen nu in een stroomversnelling terechtgekomen volgens de berichten. De plannen van Nissan zouden onder meer inhouden dat de ontwikkeling en productie volledig gescheiden wordt van Renault. De Micra wordt nu bijvoorbeeld nog in een Renault fabriek in elkaar geschroefd. Op dit moment is Nissan ook bezig aan de Ariya, een SUV die in samenwerking met Renault is ontwikkeld. Als het daadwerkelijk tot een breuk komt, kan dit dus grote gevolgen hebben voor beide merken.

Renault-Nissan-Mitsubishi kan zich nu nog tot de grootste autoconcerns van de wereld rekenen. In 2018 stond de alliantie op de tweede plaats, na Volkswagen. Met de recente fusie van PSA en FCA zijn er dus veel grootschalige samenwerkingsverbanden. Blijkbaar weerhoudt dit Nissan er echter niet van om weer volledig onafhankelijk van Renault te willen opereren.



27 reacties

Terug Japanse kwaliteit.
Tja, was ergens wel te verwachten. Of de partijen er op de lange termijn ook beter van worden…..
Gaat Nissan niet bevallen. Tegenwoordig is schaal het belangrijkste waarmee je nog geld kunt verdienen. Als ze geen platformen met Renault meer kunnen delen, kun je er donder op zeggen dat ze over 10 jaar niet meer in de Europese markt aanwezig zijn. Zie Daihatsu. Sunderland staat op sluiten, dat wordt na de Brexit moeilijk. Dan hebben ze alleen een eigen fabriek in Spanje. Met 1 fabriek kun je ook niet alle platformen draaien, en import is notoir moeilijk financieel.
@barchettadriver: Denk, dat je gelijk hebt. Dat zou haast in moeten houden, dat Nissan een andere partner op het oog heeft. Rest de vraag : wie ?
@amghans: In het nieuwe Handelverdrag dat de EU en Japan hebben afgesloten worden alle importtarieven op auto’s afgeschaft. Dat is ook een reden dat Sunderland dicht gaat. In het geval van een hard-Brexit zou men dus 10% moeten betalen voor import vanuit GB, terwijl er vanuit Japan dus niets meer hoeft te worden berekend.
@basman147: Behalve dat 6000km overbruggen ook niet gratis is …
@dawwg: transport is heel goedkoop. Eigenlijk veel te goedkoop.
@barchettadriver: Daar staat dan tegenover dat Mazda het eigenlijk prima doet. Ze maken niet de aller, allerbeste auto’s, ook niet premium of juist budget, gewoon middle of the road degelijke auto’s die in een doorgaans mooi jasje verpakt zijn. Mazda geen voortrekkersrol op de EV markt en zijn ook niet op z’n Mitsubishi’s onderdeel van een conglomeraat dat in andere takken actief is. En toch weten ze het hoofd boven water te houden, zonder aan eigenzinnigheid in te boeten. Dat kan ook als inspiratie voor Nissan werken
Tenzij ze een andere partner op het oog hebben is dit absoluut een dom idee. Samen met Mitsubishi haal je het niet.
Misschien word het dan wel tijd voor een Japans blok, Nissan, Mitsubishi, Mazda? Wellicht Toyota en Subaru er nog bij. Dan is er voldoende technische kennis aanwezig. Hybride/Elektrisch van Nissan, Skyactiv X van Mazda en Toyota brengt natuurlijk ook veel hybride techniek in het geheel.
@kevindb: Kartelvorming?
@kevindb: Dat zou een gruwelijke verarming zijn voor de Japanse markt. Stel je voor dat VW, BMW en Daimler samen gaan in één groep…
@kevindb: Dat zie ik zo snel niet gebeuren. Japanse bedrijven gaan niet graag op die wijze in elkaar op geloof ik.
@kevindb: mooi, dan kan Honda gewoon alleen verder…
Dit ruikt naar vreemdgaan..
Nissan wil graag weer wat van de Japanse betrouwbaarheid en werkmentaliteit terug, ik snap het wel.
Als Nissan alleen verder gaat is het snel klaar met het merk.
@vopo: Daar ben ik inderdaad bang voor. Er was een reden waarom destijds die samenwerking en dat grote belang van Renault tot stand kwam. Nissan heeft heel veel te danken aan Renault.
@vopo: de leukste Nissans hebben niets met Renault te zien.
Mazda werkt met veel merken samen. Dit vaak op model niveau. Ghosn was al ver gevorderd om samen te gaan met de FIAT Chrysler alliantie. Hierdoor zouden ze nog veel krachtiger worden. De Japanners bij Nissan hebben er alles aan gedaan om Ghosn in een kwaad daglicht te zetten. Waar het om ging was een interne zaak. Men heeft het openbaar ministerie voor hun karretje kunnen spannen. Abe heeft informeel ook al gezegd dat dit een interne Nissan zaak is/ was.
Niet de enigen die zich terug willen trekken uit samenwerking met Fransen! Vraag maar aan KLM-mers…
@w166: Fransen zijn nooit team-players geweest; leuk om op vakantie te gaan, maar je kunt er beter maar geen internationale zaken mee doen ….
@dawwg: het land is mooi voor vakantie inderdaad maar de Fransen zelf….
Pluspunten voor de Hugo referentie.
In de huidige automarkt heb je partners nodig om platformen rendabel te maken. Zeker nu er nieuwe elektrische platformen ontwikkeld dienen te worden. Na het Ghosn verhaal gaat natuurlijk geen Renault chef zich nog in Japan wagen en is de alliantie gedoemd te mislukken.
Knap als het lukt aangezien Renault meer aandelen Nissan heeft dan andersom. Tenzij Mitsubishi een groter aandeel koopt.
Ik heb ook alle banden met Renault verbroken. Geen seconde spijt van gehad….
Als ze helemaal breken, zal Renault ergens een andere partner moeten gaan zoeken omdat schaal zo belangrijk is. Misschien willen ze dan wel bij PSA-FCA aansluiten. Dan zijn er twee reuzen in Europa (Volkswagen en PSA-FCA) om het tegen GM en Toyota op te nemen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).