Impact op hoofd van gecrashte Jules Bianchi was enorm

Auteur: , 37 Reacties

De afgelopen week overleden F1-coureur Jules Bianchi raakte tijdens zijn crash op Suzuka de bergingskraan met een maximale impact van 254 G. Dit maakte de FIA vandaag in een tussentijds bericht bekend.

Jules Bianchi

Deze waarden staan gelijk aan 254 keer het gewicht van helm plus hoofd. Of zoals veiligheidscommissaris Andy Mellor van de FIA het stelt: “alsof je een auto vanaf 48 meter zonder kreukelzone op de grond laat vallen.”

213 km/u

De wat lugubere details vermelden verder dat Bianchi met een snelheid van 213 km/u bij dubbel geel van de baan schoot, en de kraan 2,61 seconden daarna met 126 km/u raakte. Een dakje op de bolide zou overigens niet geholpen hebben: commissaris Peter Wright zegt dat Bianchi’s hoofd in dat geval niet de kraan, maar wel het dak geraakt zou hebben, met dezelfde uitkomst.

1 minuut stilte

Voorafgaand aan de race van Hongarije dit weekend zal voor Bianchi een minuut stilte in acht worden genomen. Eerder werd al bekend dat zijn racenummer 17 in de toekomst niet meer gebruikt wordt. Bianchi’s dood was de eerste in een raceweekend sinds 1994, toen zowel Ratzenberger als Senna omkwamen in Italië.



37 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
We hebben er nu een getalletje bij, maar het leek mij na het zien van de beelden al wel duidelijk dat de impact enorm was.
Risico van het vak, maar diep triest. Geen schijn van kans had ie dus.
@viezefreddyw: Inderdaad, 254G is game-over en hij was dus helaas al hersendood …
Tering!
Bizar, verschrikkelijk voor de nabestaanden. Vraag is of men leert van dit soort ongevallen en wat de gevolgen van dat leerproces zijn voor de veiligheid. F1 en aanverwante sporten blijven potentieel dodelijk, maar het altijd aanwezige gevaar is uiteraard één van de “aantrekkelijke” zaken voor coureurs en toeschouwers.
@406_v6:
ik zou zeggen kijk eens naar races uit de zestiger jaren, of naar het oude SPA Francorchamps waar ze met 200 + langs telefoonpalen scheurden waar een lullige strobaal voor lag.
Het verhaal van Gijs van Lennep die de motorkap van zijn Porsche 906 op topsnelheid verloor, daardoor crashte en iedereen was ervan overtuigd dat hij dood was, maar hij vloog tussen een paar telefoonpalen door en belandde miraculeus in een greppel
Ben Pon ging later op Gijs’ verzoek zijn horloge zoeken …..en vond het ook nog.

Eigenlijk is het racen veel te veilig geworden met saaie nieuwe circuits met veel te brede uitloopstroken die eerder uit een computer spelletje lijken te komen.

Stap je in een racewagen, zit de dood op je schouder, zo is het en niet anders !
@desjonnies: ook als toeschouwer was de kans groot om om het leven te komen, moeten we dat ook maar opnieuw introduceren
@thierryvth:
ja, racen geeft nu eenmaal risico’s
Maar ik voel een zinloze discussie opkomen en daar pas ik beleefd voor.

Ga eens praten met mensen die op de verkeerde plek, aan de verkeerde kant van de bocht op de klassementsproef bij een rally staan zou ik zeggen.
En vragen waarom en wijs ze op de risico’s, wedden dat je kunt gaan knokken met de meeste van hen ?
En dan lopen zeikstralen dat ze dood zijn als er iets misgaat.
@desjonnies: helemaal wat je zegt!!
@desjonnies: Als je dood bent, kun je niet zeikstralen…
@thierryvth: vroeger stonden er ook geen hekken,die hoeven niet perse weg om t spannender te maken
@thierryvth: hoeft niet, gewoon WRC kijken…
@desjonnies: daarom zeg ik ook dat het gevaar juist een van de aantrekkelijke zaken is. Wrang is dat het ongeval val Bianchi on principe vermijdbaar was geweest (door een mobiele kraan te gebruiken vanachter de vangrail ipv met een shovel in de grindbak te karren om de gestrande auto’s weg te halen).
@406_v6: Dat is achteraf misschien wel makkelijk gezegd, maar je kan nu eenmaal niet op voorhand alles vermijden. Voor hetzelfde geld had de weg te halen auto dan op 40cm boven de grond gehangen en was ie daar onderdoor geschoten. Als JB 10 meter naar links of recht de vangrail had geraakt ipv de shovel was het heel anders afgelopen. Als ie wat meer gas had terug genomen was het wellicht heel anders verlopen. Als er een kraan achter de vangrail had gestaan was de marshal die de auto aan de kraan hangt geschept en dood gereden. Met dit soort zaken (ook in het gewone verkeer trouwens) hoop ik dat we toch wat meer blijven kijken wat de kans is dat iets gebeurt en hoeveel geld en moeite het kost om die kans 0 te maken.
@desjonnies: Horloge gevonden inderdaad, maar de titanium schakel in ’t midden gebroken (geeft aan wat voor impact)! Z’n hand was ook gebroken van het tegen de rolkooi slaan in de crash.
@406_v6: Dit soort ongevallen kun je bijna niet voorkomen. Het was onder een dubbel gele vlag en er van uitgaande dat de coureurs zelf de verantwoordelijkheid nemen van het gas te gaan. Had Bianchi dubbel geel wat serieuzer genomen dan was dit niet gebeurd. De laatste 20 jaar is er geen coureur overleden maar wel officials. Hier is F1 ook al langere tijd om het werk langs de baan steeds veiliger te maken, bianchi’s ongeval was ook tijdens baanwerkzaamheden. Waar F1 ook al langere tijd mee bezig is om onder dubbele gele vlag de pit limiters te activeren in de des betreffende zone.
duh, niet zo raar als je een shovel (of hoe zo’n ding ook heet) omhoog kopt
Persoonlijk vind ik het erg onsympathiek van de FIA om nu zo snel nat het uiteindelijke overlijden met zo een bericht te komen. Had dan even gewacht tot na het zomerreces. #17Bianchi
@kjeld: hashtags werken niet op AB. #godzijdank
126 km/u, doen we allemaal met gemak, in minder veilige autootjes.
Wat ook vreemd is. Als je dit filmpje bekijkt van het ongeluk
http://www.autojunk.nl/2014/10/jules-bianchis-crash-op-suzuka
Dan zie je rechts boven de marshals met “DUBBEL GEEL” zwaaien. Echter 20 seconden voor de crash van Bianchi staat er een marshal met “GROEN” te zwaaien.

Dat klopt dan toch niet?
@kjeld: groene vlag inderdaad zo’n 15s ervoor, maar ook erna blijft ie met de groene vlag wimpelen. Een logische verklaring zou kunnen zijn dat de groene vlag eerst na de gevaarlijke passage zichtbaar is? Of is er een fout gemaakt?

RIP Jules
@kjeld: Omdat die baanmarshall verantwoordelijk is voor het baansegment achter zijn post. Zodra de kraanwagen met Sutils wagen zijn baansegment heeft verlaten zwaait hij mij groen om aan te geven dat zijn baansegment vrij is, dat is gewoon zoals het hoort.
@motoragent: Ik snap wat je zegt. Echter rijdt de shovel nog “na” zijn post op 01:00 en hij zwaait met groen. Ook loopt er nog een marshal ver voor.
volgens mij is er echt iets niet in orde daar. Maar ik weet niet wat de “post” ervoor opdat moment zwaait. Dat zou interessant zijn om te weten.
@kjeld:
Na uitvoerige analyse was de conclusie dat de marshals de vlaggen correct hebben gebruikt.
Televisie beelden verteken nogal en op basis daarvan is diepte lastig in te schatten. Je ziet immers maar 1 camera positie en die staat zelden tot nooit precies op de lijn waar het ene baanvak stopt en het andere begint.
Ik hou het dus graag bij de feiten, feit is dat 213km/u onder die weersomstandigheden in een “geel” baanvak compeet idioot is.
Ik wens niemand dood maar als je op die manier met de veiligheidssignalen omgaat dan vraag je om ongelukken.
@carnut: Als ik naar het plaatje van @motoragent kijk zijn er nog meer vreemde zaken. Aan het begin van de bocht weet je dus niet dat er geel is aan het einde van de bocht. Dus moet je remmen of van je gas af in de bocht wat er voor zorgt dat je uit de bocht kan raken met snelheid… Totale waanzin als je het mij vraagt.
@kjeld:
De sectoren zoals ze op die foto te zien zijn lopen vanaf de esses naar Degner 1, zoals je kan zien kon hij ruim van te voren al zien dat er in baanvak 11 een gelevlag situatie was.

Vergeet niet dat we het hebben over een professionele coureur die al vanaf zijn 8ste op de hoogte was van de vlagsignalen.
Dat een toeschouwer of een liefhebber voor de buis hier niet alles van weet, daar kan ik inkomen en daar ga ik geen oordeel aan hangen.
Hoe triest ook, hij heeft het risico genomen om de signalen te negeren en heeft daar de ultime prijs voor moeten betalen.
@carnut: Ik begrijp je wel en het vlag gedoe ook. Echter zou ik zeggen dat baanvak 10 ook geel moet zijn (vanwege bicht entry speed) als er (dubbel)geel op 11 is. En ik denk dat dit de volgende GP daar wel in eens zo is.
@kjeld:
Er zijn na dit ongeval gelijk nieuwe protocollen ingevoerd.
Nu is het bij alle, onder FIA reglementen georganiseerde evenementen zo dat, als er een bergingsvoertuig uitrukt er automatisch een safetycar uitgaat, al dan niet virtueel.

Die les is er getrokken van dit incident.
Vreselijk vreselijk, heel erg voor hem en zijn nabestaanden.

Natuurlijk een gevaarlijke sport met snelheden van 300km. Maar 20 jaar lang geen dode is op zich niet slecht. Natuurlijk, iedere is er een teveel
Dit is vreselijk voor de nabestaanden en – op dit moment – voor het imago van de F1. Ik gun NIEMAND de dood, maar ik blijf erbij dat niemand ze er toe dwingt om in zo’n auto te stappen (als ze mij de kans geven, stap ik ook direct in!). Maar je moet de limiten opzoeken en soms gaan ze daar over heen. Deze vorm van adrenaline is waar de toeschouwers voor komen. Coureurs die telkens maar harder proberen te gaan en het gevaar recht in de ogen durven kijken. Het is nu een discussie punt, hoe het veiliger moet. Dit ongeluk, daar was geen oplossing tegen bestand. Dit was de slechtste samenloop van omstandigheden. Maar de coureurs zijn weer wakker! DIT is racen!!! En ze moeten stoppen met het mode popje uithangen, wapperende handjes uit de cockpit en klagen over de boordradio!!! Brandstofkranen maximaal open, voet tot op de bodem op het gas, geen hulpmiddelen en laten zien waarom jij een waardig kampioen bent!!
Ik wil weer racen zien!!!
@unclesem: en Jules rust zacht. Ik heb genoten van je stuurkunsten!
Als je dood bent hebben ze het allemaal over je en ben je opeens een legende ….
De afgelopen maanden hoorde je amper wat over Bianchi en ten tijden dat hij gewoon als coureur zijn werk deed was het ook niet zo dat iedereen het over hem had enzo.
Nu opeens is hij een soort God.

Begrijp me niet verkeerd, het is en blijft triest maar laten we wel alles ff in perspectief zien, jaarlijks sterven er meer voetballers tijdens het sporten dan coureurs die het leven laten.
Hij reed dus ongeveer 2x te snel… op de weg ben je dan je race licentie kwijt.
De enige die je iets kwalijk kan nemen is het team. Maar het spreekt voor zich dat dit nooit hun bedoeling is geweest. Het is diep triest dat zo’n talent verloren is gegaan. En dat ook nog op zo’n jonge leeftijd.
Dan was hij eigenlijk dus al na de klap dood?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).