In Volkswagen’s museum staan bar weinig Volkswagens

Auteur: , 37 Reacties

Maar wel een magistrale collectie klassiekers en youngtimers die een belangrijke rol speelden in de autogeschiedenis.

Eerst even dit: in Wolfsburg zijn een tweetal automuseums. Het eerste is het Stiftung Automuseum Volkswagen aan de Dieselstrasse. Dit museum geeft een goed overzicht van de geschiedenis van Volkswagen en omvat vrijwel alle productiemodellen als ook veel nooit uitgebrachte prototypes en studiemodellen. Dat andere museum is het Volkswagen Zeithaus, gelegen in Autostadt, een aan het fabrieksterrein grenzende beleveniswereld rondom de merken uit het VAG-concern.

Volkswagen Zeithaus

Dat museum richt zich niet specifiek op de geschiedenis van Volkswagen, maar op de gehele autogeschiedenis. Hoewel er natuurlijk bovengemiddeld veel VW’s in het museum staan, maken deze slechts zo’n 15-20 procent uit van de gehele collectie. In het museum staan auto’s van alle merken, waarbij de gemene deler is dat ze alle hun steentje hebben bijgedragen aan de autogeschiedenis.

Zo begint het museum bij de Benz Patent Motorwagen en wordt je via de Lancia Lambda (eerste auto met zelfdragende carrosserie) en de beeldschone Bugatti Type 57 Atlantic (slechts 4 exemplaren gebouwd), naar modernere mijlpalen geloodst als de NSU RO80 en de Citroën DS. Onderweg tref je nog pareltjes als de Cord 812, Tatra T87, DKW F1, Cisitalia 202 en Lamborghini Countach ‘Periscopica’.

Volkswagen Zeithaus

Het zijn echter niet alleen exoten, maar ook auto’s van alledag die je in het museum aantreft. Wat te denken van de Borgward Isabella, BMW Neue Klasse, Austin Mini of Alfa Romeo Alfasud? Die laatste lijkt overigens de inspiratie te zijn geweest voor de eerste generatie Seat Leon, niet geheel beide van de hand van Giorgetto Giugiaro.

Ook leuk: de museumshop. Daar tref je niet alleen de gebruikelijke modelletjes en petjes aan, maar ook een grote collectie autoboeken, zowel nieuw als gebruikt. Helaas grotendeels in het Duits, maar wederom niet beperkt tot merken uit het eigen concern. Al met al is het museum een absolute aanrader voor elke autoliefhebber. Dat de toegang tot het museum slechts 5 euro bedraagt, is natuurlijk mooi meegenomen.



37 reacties

Sinalco cola bus hoe klassiek wil je het hebben :)
Geweldig dat er een Tatra T77 staat. Een heel bijzondere en vooruitstrevende auto, en een duidelijke inspiratiebron voor de latere VW Typ 1.
@jochempie: Sorry, het is dus een T87..
Het gaat hier ook echt altijd over VAG akraken hè man man man…
De Alfasud was ook de inspiratie voor de eerste vw golf…
eveneens giugiaro..maar ook een van de eerste fwd autos die wel een bocht om wil
@hans75:

Alfasud was voor iedereen een schoolvoorbeeld ..
Behalve voor Alfa ..
@hans75:
Ooit een stukkie over geschreven :

http://www.klassiekerrally.nl/iconen-de-alfasud/
@desjonnies: Leuk stuk, kende ik niet. Bedankt!
Hè, ja mooi stukje inderdaad @desjonnies. Hruska kwam van vw om voor alfa de sud te ontwerpen. Saillant details was zijn kennis op boxermotoren..
Zijn wel de 2 enige automusea waar überhaupt VW’s staan ..

Heeeeeeeel bijzonder dus ..
@lincoln:
In een museum in Italië kwam ik een VW Karmann Ghia tegen. Verloren in een hoekje, ze hadden niet eens de moeite genomen om er een bordje met info bij te zetten.
Maar inderdaad, je ziet ze nauwelijks in musea.
@rob: Brussel Autoworld, een corrado ;)
@Rob: In het Porsche museum staat ook een vroege kever
Van die polo(?) met z’n gouden spaakvelgen groei ik spontaan een matje in m’n nek.
@bruud: Dat is een eerste generatie Scirocco!
@bruud: excuses, zijn geen spaakvelgen natuurlijk. Verrek, groeit mijn 90’s pornosnor nu ook ineens extra hard?
Hmm, dacht ik even één van de drie nog bestaande Atlantics in het echt te hebben gezien, blijkt het een replica… http://www.bugattirevue.com/revue39/erik.htm

Gebouwd door een Deen, voor de Nederlander Jack Braam-Ruben. Heeft achttien jaar op het kenteken DM-00-79 gestaan, maar lijkt dus nu eigendom te zijn van VW. Voor de auto is vermoedelijk een echte Type 57 Gallibier opgeofferd…
@Dizono: yep. Eric Koux heeft er een paar gebouwd
@dizono:
Maakt het niet perse een minder mooie auto wat mij betreft ;-)
Volgens jaar januari wordt er trouwens een replica geveild, gebouwd door niemand minder dan Terry Cook. Prachtig ding. Met BMW V12.
https://www.mecum.com/lots/FL0117-269738/1939-bugatti-replica/
@dizono: Hoewel de andere creatie van Terry Cook nóg mooier is:
https://www.mecum.com/lots/FL0117-269750/2003-bugatti-speedster-replica/

Met invloeden van allerlei modellen/merken. Absoluut vakwerk en vooral beeldschoon. Mooier als een “echte” Bugatti wat mij betreft….
@rob: let’s agree to disagree…
Staat eigenlijk veel spul wat destijds toonaangevend is geweest en-of een leidraad of voorbeeld voor de gehele industrie : Kever, Corvair, DS, Alfasud, R0 80 , Mini, Tatra, Neue Klasse (BMW), Matra Djet. .
Kan alleen maar zeggen dat degene die de collectie heeft samengesteld , een heel groot petrolhead is !
Wat ik daar ook erg leuk vond, was dat alle peper en zout molens van Peugeot zijn!
Altijd leuk dit soort musea.
Dieselstraat …
@oranje123456789: ik dacht dat het museum in een zijstraat van de dieselstraat ligt… het sjoemelstrasse..
De Golf Mark 1 is eigenlijk wel de mooiste auto die VW ooit gebouwd heeft…
@cloverleaf: de eerste generatie Scirocco vind ik denk ik nog nét ff mooier. Maar ook de (hierboven o p één foto getoonde) 412 Variant heb ik altijd bijzonder gevonden.
@cloverleaf: absoluut oneens, wat een lelijk ding, ik zeg nr1 de corrado!!
dieselstrasse… hahaha
Mooi museum!

Niet alleen een heel mooie autocollectie, maar ook nog eens neergezet in een mooie setting. Dit museum ga ik zeker bezoeken mocht ik eens in de buurt zijn.
Uit de tekst begrijp ik dat er geen Amerikaanse en Japanse auto’s in het musuem te zien zijn?
Want alleen Europese auto’s hebben meegedragen aan de gehele autogeschiedenis?

Bevestiging van een beperkt wereldbeeld denk ik.
@fanboy:

Leuke insteek ..
Duitse autoindustrie is best wel opzichzelf gebleven .. net als de Italiaanse ..

Terwijl de Franse Amerikaanse Britse autoindustrie al voor 1900 internationaal aan het racen en bouwen waren ..
@fanboy: Er stonden onder andere een Corvair met turbo, Cord 812 (FWD), Olds Toronado (FWD), ’59 Cadillac, Corvette C1 en DeLorean DMC-12. Het gebrek aan Japanse auto’s was inderdaad wel opvallend.
Leuke verzameling auto’s!

Maar wel vreemd om t VW museum te noemen, als er relatief weinig VW’s erin zijn.
Eigenlijk een collectie die ik zelf ook zo zou samenstellen, ik mis de Renault 4 en de Panhard Dyna of Z12, wat beiden ook trendsetters of iconen zijn.
Wat Japanners aangaat, die imiteerden vooral, maar de eerste generatie Datsun Cherry (FWD)
was wel leuk geweest.
Die zilvergrijze Sirocco is zo’n beetje VW’s eerste succesvolle toerwagen geweest
Maar ik ga hier beslist eens een dag naartoe.
Leuk idee voor een AB-daguitstapje?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).