Intense recordlap met een McLaren 12C GT3 op de ‘Ring

Auteur: , 19 Reacties

Voorafgaand aan de 24 Uur van de Nürburgring zet fabrieksrijder Kevin Estre het ronderecord eventjes op scherp.

De uitputtingsslag van de Groene Hel begon een paar maanden geleden behoorlijk goed voor Dörr Motorsport. Coureur Kevin Estre wist met een McLaren 12C GT3 de ontiegelijk snelle tijd van 8:10.921s neer te zetten. Niet alleen goed voor pole posotion, het was ook meteen een nieuw ronderecord.

Ja, er zijn auto’s sneller over de Nürburgring gevlogen, maar in het geval van de 24 uurs-race werd ook het F1-circuit aangedaan, oftewel Nordschleife + Grand Prix parcours. Estre wist het vorige record met 6 seconden te verbeteren, waarmee de tijd van 8:10 opeens in een heel ander licht komt te staan.

Dat de McLaren van Dörr Motorsport in de beginfase van de race vervolgens uitviel vergeten we dan maar even. Het record hebben ze te pakken. McLaren heeft nu de on-board beelden vrijgegeven. Dus snoer jezelf vast en klik op play.



19 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Aaah…. De 12c!
Een Renaultje Megane doet het toch onder 8? Had toch wel iets meer verwacht van McLaren. [/sarcasme]

Als je je realiseert een 918 Spyder de snelste tijd ooit heeft voor een normale auto (tel een Radical niet mee, niet straatlegaal) 6.57 is, dan is die 8.06 belachelijk snel als bovenop de Nordschleife ook nog eens de GP-strecke bij komt!
@gijsso:
Klopt, maar de Megane reedt niet beide circuits, maar alleen de Nordschleife!
Dit is dus nog iets meer als alleen de 21,5km ;-)
@ds3thp: iets meer dan ;)
Strakke lap.En een MP-4 12C vind ik velel malen mooier dan de nieuwe 650S.
@gtwillem: maar de 650 is aerodynamischer en bij een merk als mclaren gaat functie voor vorm!
@series2: Vind ik ook! Alleen jammer dat de helft van die P1 inlaten voorop de 650s nep zijn en gewoon dicht zitten.
Lekker irritant trillende camerabehuizing geezzz!!! Opnieuw!!!!
Destijds werd tijdens de race verteld dat dit puur op de Nordschleife sneller was dan het record van Stefan Bellof destijds in de 956.
Probleem is echter dat dat record niet meer aan te vallen valt omdat het op een andere layout gereden is. In 1983 werd er gereden op een 20,882 km lange baan omdat er toen werd gebouwd aan het GP circuit zoals we dat nu kennen.
@tupperware:
Leuk inzicht ! Zou meer moeten hier op AB, leuk voer voor de echte liefhebber ;)
@RazorHead: Met alle respect, de echte liefhebber wist dit al.
En zet je geluid vooral uit, daar is in dit filmpje bar weinig aan te beleven.

OT: hier kan ik heel lang naar kijken, wat een tempo houdt dit soort jongens erop na…
allemachtig, dat is ~184 km/h gemiddeld! Damn! dan moet z’n top ook extreem hoog hebben gelegen! (uitgaande van een afstand van ~25km per rondje)
Al behoorlijk wat op circuit gereden, maar dit is HARD! Ging ook een paar keer maar net goed. Respect!
Als de norschleife 20.8km is. En de gp strecke 5.1km. = 25.9km in 8:10 = 490 seconden. Dan is de gemiddelde snelheid ongeveer 52m/s = 190kmh. Dat is pittig indrukwekkend!
-verbeter als ik me hier verekend heb-
@lambo4all: 25 km en 378 meter (186,1 km/u)
Prachtig om te zien. Opvallend is zijn manier van opschakelen terwijl de hel zo’n beetje om hem heen vergaat; vingertje ff omhoog en aantikken. Zal zijn vinger wel een paar keer tussen de flip en het stuur hebben gehad, lol.
Ik heb vaak genoeg op dit circuit gereden om te weten dat Adenauer helemaal niet zo hard genomen kan worden :P Allejezus wat gaat dit snel.

Trouwens zonder die groene streepjes op het wegdek die de ideale lijn aangeven is dit toch een stuk lastiger volgens mij. Het wordt tijd dat die Jaguar-voorruit eens zijn weg naar de normale auto’s gaat vinden.
Leuk hoor. Maar wat ik écht wil weten, is hoe snel de P1 erover heeft gedaan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).