Introductie: Autoblog Vakantieauto van het Jaar

Auteur: , 122 Reacties

Gewoon omdat ook jij wilt weten welke de beste is.

Autoblog Vakantieauto van het jaar verkiezing 2019

Ieder jaar weer worden er verkiezingen gehouden om te bepalen welke auto er het beste is in zijn klasse. Handig, maar wat Autoblog betreft wordt er steevast een zéér belangrijke categorie over het hoofd gezien: de vakantieauto. Daar brengen we nu verandering in.

Hoe wij dat gaan aanpakken? Simpel. Wij gaan in juni op Autoblog een aantal auto’s onder de aandacht brengen, die ieder kans maken op deze felbegeerde titel. Bij de verkiezing zal de Autoblog Jury de handen ineenslaan met een aantal vakantie-experts (ja, die bestaan) en vervolgens uitzoeken welke twee auto’s het meest geschikt zijn om mee op reis te gaan.

Twee? Ja, twee. Autoblog begrijpt namelijk dat een vakantieauto voor de meeste mensen geschikt moet zijn voor een heel gezin, maar dat er wel degelijk voldoende petrolheads bestaan die puur rijplezier willen ervaren wanneer ze op pad gaan. Zodoende zullen de auto’s die kansmaken op de titel worden onderverdeeld in de categorieën Familie en Fun.

Voor beide categorieën zullen een aantal finalisten worden geselecteerd, die ieder behandeld zullen worden in een artikel én een video. Zo kunnen wij alle wagens evenveel aandacht schenken en lekker veel content voor jullie maken. In de beslissende video zullen we de uiteindelijke winnaars bekendmaken.

Wij gaan het voor jullie uitzoeken: waaraan moet een écht goede vakantieauto nu precies voldoen?

Introductie: Autoblog Vakantieauto van het Jaar



122 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Voor mij moet een goede vakantie auto plaats bieden om te slapen, te koken, te relaxen en compact genoeg zijn om ook nog in smalle straatjes te kunnen manoeuvreren.

Oftewel; Een campertje in het formaat Volkswagen Transporter.
@reactief: Dan mag je wel dat puur rijplezier even aan de kant schuiven.
@cossiekiller: Ja dat klopt. Maar genieten van uitzicht, wildkamperen op /aan de mooiste stranden maakt mij meer gelukkig.
En grenzen opzoeken met de camper kan ook best leuk zijn hoor. Wel alles goed vastzetten :)
@reactief: wildkamperen doe je toch naakt?
@mwti: van mij mag je hoor!
Ik zeg vanmiddag nog tegen @Casperh : de M135i gaat redelijk dezelfde richting op als de AR 159, het wordt ondertussen een Autoblog mascotte. Nu Wouter en Martijn er allebei 1 hebben en sommige vd reageerders hier, kan het zomaar de vakantieauto van het jaar zijn.
@ghost: Een auto die 1 op 7 rijdt kan je toch die titel niet geven!
@fmgarcia: dat is afhankelijk van je rechtervoet, op de cruisecontrol 120 doet ie echt wel beter dan 1 op 7 hoor, je gaat op vakantie dus haast is niet van toepassing.
@ghost: dat ik geen haast heb op vakantie maakt het in mijn geval niet dat ik het niet alsnog prettig vind om 150-160 te rijden.. En zeker op lange ritten zoals op vakantie scheelt het wel een paar uur, wat toch wel weer lekker is. Aan de andere kant, ‘t is toch vakantie en dat kost al geld, die paar tientjes extra kunnen me dan wat minder schelen dan in woon-werk verkeer.
@bennyblisto: denk oprecht dat een m135i bij 150-160 op cruisecontrol beter doet dan 1 op 7…

@wouter @martijngizmo @chasingthesupercardream

Ervaringen?
@ghost: 1 op 7,1
@martijngizmo: valt me nog mee😂🤪
@ghost: 1 op 11 e92 M3, wel cruise 130 all the time..
@lekkaah: ja lekker hoor. Ik denk dat ik toch maar met mn eigen Audi S3 op vakantie ga, prima acceptabel die 1 op 16 bij 130 op de cruisecontrol. Lekker snachts rijden dan hoef je amper van het gas af. Stof tot nadenken!
@ghost: top vacante auto, zeker met zijn tweeën of 2 kinderen die geen kinderwagen nodig hebben. Cruise control 140km/u de hele weg (lees zo stabiel mogelijk rijden) haal ik ongeveer 650 km op een tank, dat vind echt zuinig voor z’n auto. En het is briljant om door de berg passen te rijden, stoelen zitten mega lekker en navigatie werkt uitstekend, wij hebben een gigantisch koelbox mee (voor al de lekkere dingen die wij mee willen nemen), 2 koffers en 2 reistassen in de kofferbak, Dirk (de hond) mee op de achterbank in zijn stoeltje (ja, die heeft ook een eigen stoel) en de jassen op de anderen zit… alleen de enorm hoeveelheid wijn die mee terug gaat moet op de achterbank…
al met al de perfecte vakantie auto :)
@chasingthesupercardream: lekker André! Leuke reactie en geniet er nog even van in Italië!
@ghost: zal binnenkort een ECO-run om dat te controleren. Met 250 km/u op de cruisecontrol haal ik de 1 op 7 helaas niet.
@bennyblisto: 150-160 scheelt een paar uur? Op een rit van zeg 1000km een verschil van nou zeg 30km/h:
1000km / 150km/h = 6,67 uur afgerond.
1000km / 130km/h = 7,69 uur.
Let wel, dit is dus bij een gemiddelde van 150km/h of 130km/h. Het daadwerkelijke gemiddelde ligt aanzienlijk lager omdat je op zo’n afstand nooit altijd 150/130 kunt rijden. Je hebt pauze, moet tanken, tolpoortjes, file vorming, vrachtauto die een vrachtauto inhaalt, enz. De paar uur die het op afstanden bij +1000km scheelt haal je daarna in met rusten/slapen omdat t vermoeiender is dan rustig rijden. Tijdswinst; nihil, brandstofverbruik (aanzienlijk?) hoger, vermoeiender rijden.
Hard rijden vind ik ook leuk. Maar echt veel sneller aankomen is geen smoes voor mij.
@volvo480gtt: ik bedoelde dus een verschil van 20km/h…
@volvo480gtt: verschil tussen 120 en 160 is op 1000 km toch een goede 2 uur. Mee eens, gejaagd rijden helpt niets. Maar je gemiddelde omhoog krikken door je CC op 160 te zetten zou ik altijd doen. Juist op de langere ritten scheelt dit.
@camber24: klopt. Maar dan heb je het nog steeds over een gemiddelde snelheid van 160km/h of 120km/h. Dat rij je in de praktijk niet lijkt me. Natuurlijk ligt de gemiddelde snelheid hoger en je zult ongetwijfeld sneller zijn maar ik betwijfel of je echt 2 uur sneller op je eind bestemming bent als je vanuit bijvoorbeeld Rotterdam naar de Ardèche gaat (+/- 1100km?)
@camber24: o, nogmaals, ik wil niet beweren dat ik er niet van hou om mijn gaspedaal in te trappen.
@ghost: Dan kan je toch beter een oude XM kopen.
@fmgarcia: mwah ansich, kan ook in geneuqt worden, lekker stabiel met die hydroliekbollen.
@fmgarcia: Ik doe gemiddeld 1 op 10 met een 535i dus een 135i zou dat zeker niet slechter moeten doen.
@ghost: je had een redezvouz met Casper, vertel, ik ben benieuwd?!
@michiel_vandelft: niks bijzonders
@ghost: Volgens mij is de boodschap van deze foto dat de M135i misschien niet de ideale vakantieauto is. Iets meer ruimte is voor de meeste gezinnen best handig :) Aan de andere kant: het is wel leuk rijden, redelijk comfortabel en goede navi (vooral de recentere bouwjaren).
@Wouter: haha de foto deed mij denken aan de test van JC bij TopGear destijds waarin hij de M135i naar de Golf GTI zet. Nadat hij zo’n beetje alles positief vindt aan de M135i, zegt hij doodleuk:
“But what if you want to transport a nuclear warhead? “

😂😂🤪
@Wouter: de schraapdiesel is anders een prima metgezel als je met zn tweeen bent. Met een range van net geen 1000km hoef je alleen maar te stoppen om te plassen en te eten en kom je heerlijk relaxed op de bestemming aan. En dan kun je de hele reis 130-150 cruisen.
@ghost: petjes auto is het geworden….
@sanderz28: vind ik niet.
Tja, dat hangt enorm van de vakantie af! Als ik op wintersport zou gaan, doe me dan maar een a4/a6 allroad. Ga ik naar de alpen om te over bergpassen te scheuren, doe me dan maar iets dat lekker stuurt met een lekker
@rob636: – geluid.
En de winnaar in beide categorieën is de Alfa 159!

:)
@Specht: neeeeee, niet het Alfa-chauvinisme!!!! Als dat namelijk ook geld tijdens de test van AB, dan sla ik ze snel over…
@Specht: Vond de foto al zo misleidend.
@Specht: een betrouwbare auto lijkt me geen overbodige luxe
@specht: Wat denk je van een 156 GTA? Per-fect. Je kan er geen dakdragers op zetten en dus valt de dakkoffer al af, ook kan de achterbank niet plat dus je zal eerst alle grotere spullen in hapklare stukjes moeten zagen. Je hebt ook geen trekhaak dus wat je daar ook mee van plan was valt ook al af.

Daarbij heeft het ding een draaicirkel van een vliegdekschip en zijn dus zo’n beetje alle steden en dorpen in het warme zuiden no-go zones.

Ook zal er een pomp in de buurt van je huisje/tentje/kuiltje moeten zijn wantja, als je je vakantie adres al haalt zonder panne dan kan je er een olympisch zwembad aan gefossileerde dinosauriers in plempen.

Ik snap niet dat mijn ouders hier geen heil in zijn.
@danoontjepower: Geen heil in *zien.
Mijn RS2 is de ideale vakantieauto! ;-) Ruim, snel en goede stoelen. Oja: 5 cilinder geluid…
Vakantie auto moet enigszins Fun en praktisch zijn.

Ging voorheen altijd met de f11, mega lekkere vakantie auto.

Nu met de Audi A7. Ook erg prettig en ruimte te over.
F11 wint het wel voor mij, maar meer Bmw man.

Dus ik zou het in de comfortabele snelle ruimtemonsters zoeken. Kortom: 550xd?:)
@peke: ik had overigens helaas geen 550xd voor de beeldvorming;)
Iets minder bedeeld.
@peke: xD
Tesla model 3 long range. Ruim, voldoende luxe en prima range. Die 400km zijn ongeveer wel de maximale concentratie boog van kiddos.

Om maar eens de knuppel in het hoenderhok te gooien. #duiktwegvoorbozemensjes
@olivier420: Ik vind dit één van de domste suggesties mogelijk. VAKANTIE betekent dat je je minder zorgen moet maken onderweg (gewoon tanken en doorrijden)…
@sulobb: dat 400km argument is wel een dingetje, zodra je kids hebt snap je die gelijk
@michiel_vandelft: ik heb kids en wij rijden zoals meer mensen (met kids) s’nachts. Dan wil ik niet na 400 km (wat overigens volgeladen + dakkoffer nog veel minder zal zijn) stil moeten staan. Daarnaast eenmaal in Italië kan ik telkens op zoek naar een laadpunt. Lekker handig.

Kortom de slechtse keuze.
@chrisvonmeer: zullen we dan maar een 550d doen? :-) zou mijn 1e keuze zijn to be honest…

Al zou ik nog steeds niet negatief tegen elektrisch zijn. Volgens mij valt het prima te doen mits een beetje uitgestippeld en zonder dakkoffer inderdaad. Ik ben dan ook niet het type voor een dakkoffer, we zorgen maar dat het past.
@olivier420: wat dacht je dat er gebeurt met je range zodra je het platte Nederland verlaat en heuvels moet pakken, of de autobahn op waar je toch iets wil doorrijden?

Kansloos…..

Ik moet elke dag lachen als ik die arme Jaguar I pace rijders op de rechterbaan tussen de vrachtwagens zie rijden….maar hopen dat ze op hun bestemming arriveren….

@slickrick: Ik geloof dat ik eens aan m’n sarcasme moet werken. Komt niet echt door.
@slickrick: de Jag is inderdaad niet de beste keuze als je wat kilomters wilt maken… bovendien kunnen zommige eigenaren nog maar slecht wennen aan een keertje onderweg laden.

Met mijn oude model-s lach ik juist iedereen uit, zo ook gisteren, bijna 420km van klant naar klant, waaronder breukelen apeldoorn en venlo. Kostte me welgeteld 8.50 aan stroom die ik thuis had geladen. Verder is mijn tempo gemiddeld hoog, waar het kan rijd ik tussen de 130 en 150 cruise. Ik heb op de terugweg bij eindhoven even ge- supercharged á 12 minuten toen had ik er ruim 100km actieradius bij, waardoor ik ook het laatste stuk met lekker tempo naar huis kon.

Leuk bijkomend voordeel, de ruimte in de model-s is enorm, vrijwel alles kan in de auto.
We zijn tot nu toe in een half jaar 1 keer naar italië geweest, dat kost ongeveer 2 uur meer, als ik het vergelijk met de range rover, die gaat op cruise 160-180 en hoef ik maar 1 keer te stoppen. Echter je bent werkelijk meer vermoeid ondanks dat de rr super comfortabel rijd, ook bij 180.
Maar leuk bijkomend voordeel van de Tesla, ik doe er thuis bij vertrek 10 euro stroom in en de hele vakantie bespaar ik zomaar 450-500 euro aan brandstof. Daar kunnen we de hele week van uit eten ;)
@michiel_vandelft: kwestie van gewenning, wij draaien sinds de geboorte flink kilometers.
Autorijden maken we een feestje van zeker op vakantie: spelletjes, sprookjes via Spotify, plannen maken wat we allemaal gaan doen en de kids erbij betrekken. Vorige zomer zowel heen als terug zonder iPads volbracht in 1 stint 1.300km, overdag. Om de 4u even spelen, ijsje eten, bellen blazen, balletje trappen, dansen op K3 (ja echt). De dag dat we weer in eigen huis wakker werden vroegen ze of we niet weer lekker terug konden rijden. Geslaagd daarmee in mijn beleving.
@sulobb: ja, want vakantie is een race. Zo snel mogelijk op je bestemming zijn en de reis er naar toe telt niet mee.

Om de 2-3 uur een pauze van 15-30 minuten is ongeacht de energiebron aan te raden.

Toch zou ik mijn Model 3 niet de ideale vakantie auto willen noemen, maar dat komt door de kofferbak. Voor die 2-4x per jaar zorg ik wel dat het werkt zodat ik de rest van het jaar in de fijnste auto ter wereld rijdt, maar voor de vakantie véél liever een X of als het betaalbaar moet de Kia Optima station of de nieuwe Focus station.
@flutterby: Nee die kofferbak van de Model 3 is een (onbegrijpelijke) misser.
@flutterby: weet je, jammer van die kofferbak, ik wil gewoon op Autopilot rijden en als een malloot door de bocht kunnen als ik zelf rijd. Dan maar minder spullen mee! Spullen huur of koop ik ter plekke wel ;)
@flutterby: Ik dacht kijk eens wat de reacties zijn. Zelf ook in de race voor een model3, interessant om te horen dat je vakanties niet ziet zitten. Zie ik zelf namelijk ook niet, puur vanwege laad-infrastructuur in Italië…

Aan de andere kant, misschien is het juist wel relaxt, geen idee.. ben nu nog van het doorakkeren daar we maar met z’n 2en zijn, maar met een kleine inmiddels op komst kan ik me voorstellen dat het heel anders is.
@olivier420: met z’n tweeën of drieën is er ruimte zat. Toen ging ik nog kamperen met mijn Ibiza (hatchback, zonder trekhaak of dakdragers). Echter nu met drie kinderen op de achterbank wordt de kofferbak erg krap, al denk ik niet dat de spullen, de kinderen of ikzelf het probleem zijn, maar vrouwlief is wat traditioneel denkende en denk niet dat ik die strijd wíl winnen.

PS: zie ook mijn andere reactie ;)
@flutterby: Haha ik kom van een C segment hatchback dus de dame is blij dat we er qua kofferbakruimte op vooruit gaan ;-). Al is het net als met je salarisverhoging… je gaat er naar leven..
@olivier420: zo lang je niets hoger dan 50cm kwijt wil is het een ruime kofferbak ;) plus met één kleintje kan je heb je nog 2/3 van de achterbank vrij en niet te vergeten een riante ruimte tussen de voorstoelen en de achterbank.
@flutterby: de ‘motorkap’ al eens opengedaan? Kun je die ruimte niet gebruiken? En nog een aero dakkoffer of lukt dat niet?
@Onehp: daar kan je eigenlijk niets mee, leuk voor cabine-sized maar hoe vaak heb je dat mee? Ik heb daar alle troep gelaten die je eigenlijk nooit nodig hebt, maar wel bij je wilt hebben die ik vroeger onder de dubbele laadvloer had.

De “frunk” is ook veel te gevoelig voor dagelijks gebruik, want aluminium. Daarnaast vingerafdrukken op de lak en alleen te openen vanuit binnenuit of via de app.

Voor de prijs van een Aero dakkoffer en dakdragers regel ik wel iets anders. Het is een daily en hoeft niet aan elk scenario te kunnen voldoen.
@olivier420: Ook Italië kan prima, zeker met een eifficiente 3…. er zijn inmiddels tal van hotels waar gewoon 10-20kw laders hangen, twee keer aan de stekker in een week was voor mij genoeg. tenzij je uiteraard elke dag 300km gaat roadtrippen…. maar dan zou ik een leuke cabrio verkiezen boven alles… een e350 cabrio of wellicht een continental :D
Denk dat het afhangt van je gezelschap. Ga je met zijn 2, dan is een MX5 een leuke optie. Ga je met 4, is een golf/Mondeo/focus station prima. Wij gingen vroeger altijd met zijn 5e met een galaxy. Ideaal ding 1.9 TDI reed 7,5 liter op 100km en cruise deed hij makkelijk op 140. Filmpjes kijken op de achterstoelen, Climate control en stoelen die je kon verstellen dus ook makkelijk kon slapen. Ik zou nu eerder kiezen voor een Ford S-Max omdat die beter stuurt!
@leandro: “filmpjes kijken op de achterbank”? Jij bent niet van “ vroeger”
@tmon: Ford galaxy is toch al aardig oud. De eerste mobiele dvd speler ook een jaar of 20. Maar het begon ooit met Bert en Ernie cassettes
V90 D5 cross country.
@cisn: v90, prachtig vorm gegeven maar wat vind ik die emotieloos rijden zeg! Sorry
Skoda superb, diesel. Gigantisch veel beenruimte voor de koters, comfortabel en niet gek duur. Als t nog een beetje leuk moet zijn een 5 serie station, maar de beenruimte achterin valt me altijd zo tegen in de 5serie.
540d station
M550D uiteraard, en de fun-auto een Mahari !
Mijn vakantieauto moet vooral comfortabel zitten, zo stil mogelijk zijn, en ruimte bieden tenminste 2 volwassenen inclusief bagage, een krat met eten, een tent + kampeergerei, en het liefst ruimte voor een doos of 10 aan wijn voor op de terugweg. Of ie heel zuinig is interesseert mij niet zo heel veel.

Afgelopen zomer ging ik met een Audi A3 met vakantie, en ondanks dat die best prettig rijdt naar mijn beleving, is er 1 ding dat mij erg stoort. Qua comfort. Ik zit met mijn been tegen de vrij harde plastic handgreep of wat het ook is, van de middenconsole en die doet zeer als je er 10 uur tegenaan zit. Iets dat ik niet eerder in een auto ervaren heb.
@enrique: dat wordt een gezellige terugreis!
@flutterby: laat dat autonome verkeer maar komen!
@enrique: doosje wijn op schoot!
Als familie auto de nieuwe RAV4 en als fun-auto een gt86, maar dan wel met een turbo of supercharger erop. Standaard is die net iets te langzaam.
@toyotavenray: mooie EL headers erop, inlaat en een tune doet al veel, blokje wordt er veel minder amechtig van.
Trekhaak voor de motoraanhanger of mountainbikes. Veel ruimte voor alle zooi. Heerlijke stoelen voor de grote afstanden. Grote motor voor een beetje door te kunnen rijden. Climate controle voor lekkere koelte in de brandende zon.
Dus het is een Volvo 940 station geworden voor de vakantie. Morgen ophalen. Kan niet wachten.
Suzuki Jimny.

Klein genoeg om door krappe straatjes te kunnen, maar kan je ook mee over een strand crossen (of van je verregende campingplek wegkomen).

Mis alleen nog de cabrio-versie van het huidige model, maar ook met dicht dak is het briljant vakantievervoer.
Alpina B5 Touring
@bart1976: oe lekker !
Maserati Granturismo S…vorig jaar Spanje, dit jaar Italia. Perfecte vakantieauto!
Volkswagen Arteon 190 pk diesel, lekker ruim, lekker zuinig ( 1300km op een tank is haalbaar) voldoende pit en mooi.
Mijn lancia delta turbo benzina natuurlijk.
200 pk, flippers, goede stoelen en een slootruimte op een heerliijk onderstel.
Wel elke 600km tanken, maar je moet toch af en toe koffie halen :)
Kan niet wachten!
Al 4 jaar veel (vakantie) plezier gehad met een Seat Leon Cupra ST (280). Stuurt heerlijk, verbruik is redelijk en voldoende ruimte. Ook veel comfort voor het gezin. Wat mij betreft zeker top 3 materiaal.
Mijn mooiste herinneringen mbt autovakanties waren allemaal met BMW 3 series.

Eerste keer alleen, eerste keer met vrouw, eerste keer met met vrouw en kind.

Overigens is er i.p.v. een coupe een station gekomen …

Voor mij dus een 3 serie.
Hmmm. Leuk om eens over na te denken:

Voor de FAMILY:
Een ‘dikke’ station uit het hogere segment, met 6 cilinder bij voorkeur. Doe maar een 5 serie, elk model is ok.

Laatst weer even retour Oostenrijk geweest met de E61, zit door de comfortstoelen lekkerder dan de sofa, heeft plek voor 4 en al hun zooi, heeft ondanks z’n leeftijd toch de comfort opties als Hud en navi en komt lekker vooruit. Ow, en graag een panorama dak, heerlijk.

Voor de FUN:
Porsche Boxster van de vorige generatie. Rationeel: twee (2!!) bagageruimtes, wat wil je nog meer.. Dat het ding lekker stuurt is gewoon leuk meegenomen. Puristen zullen miepen dat een handbak moet, maar met flaneren is de PDK je beste vriend.
Citroen Evasion:
https://photos.auto-selection.com/fiche-technique/p0000163.jpg
Vorstelijk zitten, en het kistje koude pils kun je gemakkelijk van voren naar achteren schuiven.
Ideale vakantie auto’s waren voor mij mijn V70 XC. Heerlijk ruim, comfortabel en met de 2.5 liter, 5 cilinder turbo ook snel genoeg.
Daarna 4 jaar met een Kia Sorrento met 3,5 liter 6 cilinder door heel Europa gereden, ook comfortabel, niet heel snel, maar werkelijk nooit wat mee gehad. Komende zomer gaan we naar Italië met de nieuwe Skoda Octavia combi, ook ruim genoeg voor gezin met 2 kids en een vouwwagen.
Mijn trouwe Grand Scenic gast dit jaar voor de tiende keer de volledige kampeeruitrusting naar Zuid Frankrijk sjouwen. Gewoon in de auto, zonder dakkoffer of aanhanger. Alles erin, inclusief speelgoed en klimuitrusting.
Mijn keuze zou worden de Maserati Ghibli Diesel.
Een Jaguar XF Sportbrake 3.0 V6 275pk diesel.

Daar heb ik het geld nog niet voor, dus voorlopig de S-Type 2.7d dan maar. Ging ideaal met z’n tweetjes en kind naar Engeland, dus dit jaar maar eens naar Spanje.
Comfortabel, snel en redelijk zuinig.
Multipla. En dan noooit opruimen in de auto en derhalve een rijdende, halfglazen vuilnisbak besturen.
Ik zal voor de X7 m50d gaan als budget geen rol speelt. Met bijrijders in de auto is even flink door de bocht hoeken toch geen goed idee, dus lijkt mij dat de ideale auto.
Alfa 159 1.9jtd.
Ruim
Zuinig
Goedkoop
Goede stoelen
@cloverleaf: zegt het voort! Morgenochtend gaat mn 159SW 1.9 jtdm weer voor de 920 km richting Tsjechië. Dit keer met kar erachter, maar anders met cruisecontrol op 180. Slechts 1 nadeel: boven 180 werkt de cruisecontrol niet.
Het is waarschijnlijk vloeken in de kerk, maar de leukste vakantie auto’s waren eigenlijk poepsaai. Een keer naar Zwitserland geweest met een Opel Zafira DTi-16v: 100 trappelende pk’s. Maar met een stel vrienden heel erg veel lol met ding gehad.

Beste wintersportauto was onze ubertrage Volkswagen Touareg 2.5 TDI. Dat ding was niet vooruit te schoppen. Bergopwaarts ging niet harder dan 160 km/u op de AutoBahn. Eenmaal op locatie was sleurde dat ging ding overal doorheen. Het was noodweer in Warth, maar nergens last van gehad, mede dankzij verse enorme winterbanden op kleine 17″ velgjes.

Deze zomer met de Alfa 159 een Roadtrip door Europa met einddoel Italië, daar een paar weken verblijven en dan weer terug naar huis.

Goedkope familie auto’s voor een paar weken/maanden zijn de Volvo XC90 of Land Rover Discovery. Koop een redelijk onderhouden diesel, ga er een zomer mee rijden en stoot ‘m daarna door naar de handel. Voor die kosten kun je niet zo lang zo’n auto huren.

Qua fun-auto zou ik gaan voor een SLK350 R171. Comfortabel genoeg voor de lange ritten, redelijk goed voor als er een paar bochten komen en met 272 pk voldoende sterk. Of gewoon een Saab 9-3 Cabrio van de eerste generatie. Relatief praktisch en rijdt net als een motorboot. Ten eerste vanwege het ontbreken van iets eenvoudigs als ‘wegligging’, maar ook omdat het zó ontspannend is. Geen Liggen of Aero, gewoon een 2.0t met chipje en automaat.

Laatste funauto: een kleine B-segment hot hatch. Een beetje afzien tijdens de rit naar de alpen, maar eenmaal op de krappe bergwegen is het een ideale auto. Een Clio RS 200, Focus ST of Peugeot 208 GTI graag.

Oh, en Volvo stationwagons zijn altijd goed. V70, 850, 240, 740: veel toptijden in beleefd.
M.O.N.D.E.O.
Reneault Espace.. zeer ruim. Pakezel. Comfortabel en rijdt heerlijk
De fijnste auto waar ik mee op vakantie ben geweest was een Ford F-150. Het interieur (en daar spendeer je toch de meeste tijd) is geweldig voor een lange rit. Bekerhouders en vakjes overal, dus je kan altijd bij je snacks en drankjes, en (met de drie zitplaatsen voor) ruimte te over zodat je af en toe lekker kan strekken. Het rijd ook nog eens heerlijk comfortabel en de V8 doet redelijk rustig zijn ding. Op zich is het verbruik van 1:10 niet ideaal, maar ook niet bizar hoog.
Pak voor de grap ook even de Prius mee.

Gewoon. Omdat het kan.
En ook omdat dat nog wel eens verrassend kan uitpakken …
@frank2b: hee ho… de familie wil ook fun (ff de categorieën door elkaar schudden) . Het antwoord op alles is al gegeven: AR159. Die rukprius van mn zaadloze buurman compenseer ik wel met mn mgb v8.
Voor mij moet ie goede zetels hebben voor lange afstanden, al de rest van de problemen lossen zich dan vanzelf wel op, wc-papier en aardappelen kan je overal kopen :D
Mocht ik ooit met een gezin gestraft worden, dan is mijn ideale vakantieauto een Multipla. Ja, ik hoor het u denken: hij probeert grappig te zijn. Dat is echter niet het geval: ik zou zoeken naar een Multipla JTD, met de 5-zits configuratie met de optionele koelkast op de plek van de middelste voorstoel. Hypothetisch vrouwlief zou ik laten rijden, de koelkast zou ik afladen met bier en ik zou mezelf he-le-maal van de planeet zuipen.

Als fun-auto denk ik eigenlijk aan een Lotus 7-derivaat, een Westfield bijvoorbeeld. Gezelschap hoef ik niet, veel spullen heb ik niet nodig, dus dat zou helemaal goedkomen.
Superb combi laurin en klement
Met 2.0 tsi van 280pk 4×4 en adaptief onderstel.
Sinds ik veel minder km’s maak op jaarbasis kijk ik ook niet meer naar het verbruik tijdens de vakantie.
Maakt het budget nog uit eigenlijk?
Audi A6 3.0 BiTDI
Skoda superb combi
Renault Espace

Alpine A110
De uitdaging is uiteraard familie EN fun.

Met de familie naar de bestemming, kunnen kiezen tussen relatief zuinig of relatief snel, daar aangekomen wil je er eventjes zelf vantussen uit en de prachtige wegen gaan ontdekken terwijl de kids en vrouwlief zich amuzeren in bv. het zwembad.

Beide lukken prima met onze Leon Cupra ST, niet de ideale fun of familiebak maar doen beide verbazend goed. Je kunt doorgaans maar met één auto per keer rijden en dan ben alvast ik heel blij niet op stap te zijn met de Fiat 500 Living of een kolos van 2200kg (M550d T) als een prachtige bochtige weg zich openbaart op de bestemming…
@onehp: Ok, ultiem geluk: Espace+trailer+Alpine
@henkp1: hehe, dat kan ook natuurlijk. Hoe snel mag je met een trailer??

Misschien iets ter plaatse huren, dat kan ook natuurlijk.

Zelf heb ik altijd een goede wegligging, slechts 1410kg getankt en een kleine 380pk bij. Geen gedoe. Geen A110 maar kan slechter…
Wat mij betreft voldoet de Skoda Octavia RS (die van voor de facelift, zonder die gekke koplampen) prima aan beide categorieën. Ondanks dat hij redelijk gebashed wordt door de autoblog redactie heeft die alles in zich om tot dikke vakantie auto te worden, voor zowel de praktisch ingestelde autoblog lezer, als de petrol head.
Hij is goed betaalbaar, handbak, ruim en ruim voldoende snel. Gooi er nog eens 1500EURO tegenaan voor een krachtkuurtje bij JDengineering en een setje goede dempers en veren, en je hebt echt een top auto (denk ik).

Als de vrouw gaat werpen, dan weet ik het wel in ieder geval!

Maar om goed mee te doen met de vraag:
Categorie Familie: Vooral veel ruimte, praktisch en goede prijs/ruime/kwaliteit verhouding. EN VOORAL GEEN SUV/MPV. Dus een Skoda SuperB 2.0 -> Meeste auto voor geld (of als het budget het toelaat 540i)
Categorie Fun: Heel veel fun, goed sturen maar niet te hard core (je moet er immers ook nog mee over dat schattige keien steegje in Italië). En hij moet natuurlijk ook genoeg bagage ruimte hebben voor 2. Dus een BMW M2 Competition of Alpine A110.
Er is er maar 1 die het meest comfortabel is en veel ruimte heeft.
De Citroën C5 Tourer en dan de 3.0 Hdi versie, je lacht iedereen uit.
Laat de buurman maar met zijn Skoda op vakantie gaan, sleurhut erachter en de auto hangt in zijn kont.
Nergens last van als ik iets achter de Tourer heb hangen.
@rufctr01: ANWB afgesloten met je citroen? whaha een C5, wat een dweil van een auto. Om maar te zwijgen over multimedia systemen en afwerking. Een dikke no go, en oja diesel is zo 2015.
@20klepper: nee hoor, nooit problemen met de C5, kan ik van een VAG niet zeggen! Zelfs met een kapot gelopen motor langs de kant gestaan omdat ze hun motoren niet voor elkaar hebben!
En Diesel is 2015, hierna komt er gewoon weer een Diesel! Zonder enige vorm van emotie!
Zal wel een RS6 worden :-(
Tiguan 2.0 TSI 230pk 4 motion, 2500 trekgewicht, hoge zit. Vlotte motor en 4 vierwiel aangedreven
Audi A6 2.0 TFSI S Tronic, heerlijke zit en lekker ruim met een soepele automaat.
Volvo XC90, rondom hele fijne wagen en veel ruimte
Mercedes Sprinter 3.0 Ltr V6 190 pk, 7 trap auto (W907) en 8 traps bij (W908) moet wel dubbel cabine zijn(L2H2). En met 100 ltr tank eronder. Ruimte genoeg, trekgewicht meer dan 2500 kg.
Ik moet altijd zo lachen als ik over een camping loop. Lekker tegen elkaar op-patsen met je autootje helemaal gepoetst.
Voor een campeervakantie moet ik toch eerlijk bekennen dat mijn E46 330D qua rijden echt by far de leukste auto is die ik heb meegehad de bergen in, maar dat het qua bagageruimte echt een kleine en zeer onpraktische auto is, zelfs inclusief dakkoffer. Zitcomfort echt prima. Cruise control op 130-140 en verbruik 1:12. Als ik nu gewoon iets (betaalbaars) moest kiezen, zou ik een Skoda Octavia Combi RS nemen: bakken met (zit)ruimte voor en achterin, op de snelweg ‘prima’ verbruik en toch lekker stampend te bergen in kunnen als het kan. Leon ST Cupra als alternatief..
Een M550d Touring met Adaptive Drive.
Zonder twijfel. 200+ rijden zonder dat de andere inzittenden het door hebben en uiterst comfortabel links rijden en bergen koppel over(zowel de 382 pk als 400 pk versies). Alpina D5 of D5S zal ook zo rijden. En Actieradius van meer dan 700/800 km dankzij 70 liter Diesel tank. Wel de skibox thuislaten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).