Investeren kun je leren: Clio 197 R.S.

Auteur: , 60 Reacties

Ik ga hier even een voorspelling doen waaraan je geen enkel recht kunt ontlenen.

Clio RS

Net als bij beleggen in aandelen geldt ook bij beleggen in auto’s namelijk dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie bieden voor de toekomst. Daarnaast is het natuurlijk leuk als een auto in de toekomst meer waard wordt, maar het blijft -zeker in deze prijsklasse- toch bovenal een vervoersmiddel.

Renault Clio RS

Toch heeft deze rode Clio R.S. van de voorlaatste generatie alles om een klassieker van de toekomst te worden. Allereerst de looks, want ik ben van mening dat deze generatie RS zowel lekkerder en dikker oogt dan zowel zijn voorganger als opvolger (de facelift van deze generatie Clio R.S inclusief). Dat de nieuwe Clio R.S. (rijtest) standaard een tweetal deuren teveel heeft, spreekt ook in het voordeel van dit exemplaar. Daarnaast is deze auto nog voorzien van een ouderwetse roerstaaf en zoals al bleek bij Ferrari’s worden deze laatste der Mohikanen vanzelf meer geld waard.

Renault Clio RS

Verder is de uitvoering en de kleur goed, ziet de auto er origineel uit en staan er nog niet schrikbarend veel kilometers op de teller. En niet onbelangrijk, met een vraagprijs van net geen 9 mille zijn de kosten te overzien. Voor een redelijke Golf II GTI of Peugeot 205 GTI ben je tegenwoordig meer kwijt. Clio R.S.’en van deze generatie vind je vanaf zo’n 7 mille en prijzen lopen op tot een kleine 17 mille.

Renault Clio RS

p.s. Zo maak je trouwens foto’s van een auto die je op Marktplaats zet. Hulde voor deze particuliere verkoper!



60 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Gaaf bakkie, zeker. Maar of het gaat stijgen in waarde moet ik nog zien, zou wel gaaf zijn.

De kleur staat hem erg goed. Maar een Clio R.S. moet gewoon geel zijn. Een Megane R.S. trouwens ook.
@viezefreddyw: ja maar het mooie is, ook al stijgt de auto noet in waarde loop je ook ‘maar’ 9 mille risico en voor dat geld heb je een machtig leuke auto. Investeren in levenskwaliteit noem je dat! Dit model (pre-facelift idd) staat boven aan mijn lijstje. Ook al win ik veel geld oid. Dit lijkt me de perfecte gateway tot een evt duurder/sneller type.
@kle500: Ik ben het volledig met je eens, absoluut. Het hoeft ook zeker niet te stijgen in waarde. Voor nog heen 9 mille heb je een geweldig karretje. Ik heb er een paar jaar geleden eens mee mogen boenderen. Topauto, echt. Ik kan me voorstellen dat hij bovenaan je lijstje staat. Als er iemand een goede hot hatch kan bouwen, dan zijn het wel de Fransen.
@viezefreddyw: R.S. moet inderdaad geel zijn of heel misschien nog blauw..
Tof het is 21:00 geweest
@dedokter: Ga bier drinken dan
Sorry, het blijft zelfs in deze versie een bomma mobiel. De modellen voor en na deze zijn veel ‘jonger’. Ik bied 500 euro :)
@kamikaz3: Bomma mobiel joojoojoo
@kamikaz3: Ach, gelukkig zijn er ook nog mensen met verstand en smaak, maar bedankt voor je toevoeging. Mvg
Heb mijn twijfels of dit nou echt gaat stijgen. Denk eerder de Megane RS r26 aangezien die limited is en de clio niet.
@bluedust: deze niet, er zijn zeker limited ediotions te krijgen. Collega heeft een witte limited edition.
Allemaal leuk, maar het blijft gewoon een Clio met net iets teveel overhang.
@mobieler: wel eens in gereden?
@ricksteenbeek: rijdt kut man, net een sq5.
@ricksteenbeek:
Nee. Wel een R5 Alpine en R5 Alpine Turbo gehad en gereden in de R5 Turbo. Die dikke. Veel meer karakter. Deze Clio wordt nooit een klassieker. Niet onderscheidend genoeg. Vast prima om te rijden, maar dat doen er meer.
@mobieler: Niet verkeerd! De ‘overhang’ komt de clio juist ten goede voor de looks en rijgedrag. Maar ja, dat is mijn mening. Of hij in waarde zal stijgen durf ik dan niet te zeggen, maar dat is ook lastig te zeggen.
Mwah..zie dit niet echt enorm in waarde stijgen, een clio V6 aan de andere kant
Ik vind het wel een leuke wagentje, maar niet voor een kerel.
@nopetrolnofun: nee echt een vrouwenauto, net als een Nissan 350Z. Ook zo’n wijvenbak.
@ricksteenbeek: Clio is wel een vrouwelijke wagentje. Audi TT is bijvoorbeeld wel erg mannelijk.
@ricksteenbeek: ik raad je aan de site ‘VWE.nl’ te gebruiken. Toets van beide wagens het kenteken in en je krijgt direct te zien hoeveel eigenaren ervan vrouwlijk zijn. Maar goed, nice try though
@nopetrolnofun: Gaat over de gehele clio range, dus niet specifiek het rs model. Nice try mf
@ricksteenbeek: heet niets voor niets cliors.
@ricksteenbeek: Nou zeg…. Heb net een 350Z gekocht hahaha. En laat m’n vriendin er (nog) niet in rijden ;)
Zo, er kunnen heel wat adverteerders hier van leren. Alle info die je nodig hebt van een prachtig wagen in één oogopslag.

Zou in de toekomst (-lees over 5-10 jaar-) wel een dergelijke wagen voor erbij willen, een klein scheurmachine met doenbare onderhoudskosten.
Leuke wagen maar deze gewone uitvoeringen gaan echt niet in waarde stijgen, dan moet je de gelimiteerde uitvoeringen hebben zoals de F1. Leuke circuit auto maar gigantisch toeren draaien, elke nieuwe turbo auto blijft je bij in het verkeer tegenwoordig.
@bofkont: Ja dit is echt een hele gewone uitvoering hè? Pffff… Gelimiteerde uitvoeringen stijgen ongetwijfeld harder, maar het is niet echt een rare gedachte dat een uitvoering als deze R.S. een goede belegging is. Er zijn zat voorbeelden te noemen van ongelimiteerde snelle uitvoeringen van huis-tuin-en-keuken hatchbacks waar je tegenwoordig meer voor betaalt dan ze ooit nieuw kostten.
@potver7: deze echt niet, weinig bijzonder aan . Als het nu een F1 of oudere ragnotti heb je iets leuks unieks.
@potver7: Ik begrijp wat @bofkont bedoeld, maar in dit geval denk ik dat jij gelijk hebt.

De ‘Limited Edition’ modellen van deze Clio III Phase I voegen niet heel erg veel toe dan een setje stickers, donker gekleurde velgen (die deze ook heeft) en een Cup-chassis (die je ook op deze kon bestellen voor een paar honderd euro).

Wat we nog wel eens vergeten is dat deze auto’s breed uitgemeten worden in de media, maar eigenlijk heel weinig worden verkocht. Geheel onterecht overigens, maar dat terzijde. Als er 200 van deze Clio’s in Nederland verkocht zijn is het veel. Dus een goed onderhouden Renault Sport Clio met weinig kilometers zal zeker een waardevaste propositie blijven.

Dat gezegd hebbende: er zijn talloze voorbeelde van auto’s die NIET in gelimiteerde oplage zijn gebouwd, maar WEL in waarde toenemen. Een E36 M3, E46 M3, Clio Williams, RS4 B5, Porsche 993, Honda S2000, 106 Rallye, MX-5 (NA) of 850 R in goede conditie met weinig kilometers lijken ook duurder en duurder te worden. Dus wat dat betreft heeft @dizono ons voorzien van een goed advies! Te meer omdat de Clio IV in Renault Sport uitvoering (net als de Porsche 996 t.o.v. de 993) een grote breuk was met het puristische karakter. 5-deurs, turbomotor en een automaat. Dus deze Clio lijkt mij niet eens zo’n verkeerde aanbieding wat dat betreft.
@willeme: geloof er niets van met dit model Clio , niets bijzonders en totaal niet onderscheidend , ook het minst aantrekkelijke model van de Clio reeks.
@bofkont: Dat is de precies de reden dat wij de stukjes mogen schrijven ;)
@willeme: Net als de weersvoorspellingen zeg maar in dit geval ;)
@bofkont: Exact hetzelfde. Een meteoroloog is een expert op zijn vakgebied. En op die drie keer per jaar na (waar iedereen over praat) zitten ze er nauwelijks naast ;)
@willeme: haha jij zegt het, we zullen zien in de toekomst, we komen er nog wel op terug.
@bofkont: je moet het denk ik echt meer zien in vergelijking met zijn voorganger en opvolger. Ten opzichte van zijn voorganger is deze visueel vele malen aantrekkelijker en ten opzichte van zijn opvolger (met karakterloze turbomotor en rampzalige versnellingsbak) qua rijervaring vele malen aantrekkelijker. Dit model Clio RS is de sweetspot, ongeacht de stickers die erop geplakt zijn.
@stradale888: goed rijden geloof ik zeker, maar mooi ?? Nee.
Ook Een motor die veel Toeren moet draaien om echt gang te maken, koppel arm ook , college van mij heeft Een nieuwe gele f1 gehad van dit type, hij vervloekte het ding omdat Elke standaard tsi in het dagelijkse verkeer hem bij bleef.
Lekker bakkie. Mis alleen wel nog een klein spoilertje eigenlijk
Topauto’s zijn het! De particuliere verkoper is overigens fotograaf dus vandaar die mooie foto’s
ik hoop het niet. heb hem ingeruild voor een WRX. hoe zit t daarmee?
Niels, is dit de jouwe?
Laten we het erop houden dat het matig afschrijft. Maar qua rijplezier zullen ze top zijn, en qua running costs ook nog te behappen. Toch zou ik beter een Fiesta nemen…
Fijn karretje!
Heb er drie jaar een gehad. Leuk karretje op een bochtig weggetje waar je had harder mag… hebben we helaas niet veel in NL… Maar verder een best wel vermoeiende auto in het alledaags verkeer: rumoerig door de hoge toeren en weinig koppel… en iedereen weet een 4-cilinder in de toeren klinkt ook niet heel lekker… M’n huidige Mini vind ik echt een grote vooruitgang, ondanks dat ie ietsje minder pk’s heeft.

Persoonlijk vond ik de RS wel altijd een hele mooie verschijning, vooral die dikke wielkasten voor en de diffuser achter. P.s. technisch ook top: in die drie jaar nooit iets aan gehad!
Mooie auto en zelf zoek ik er ook vaak naar. Persoonlijk zal ik altijd voor een uitvoering met de recaro stoelen gaan, dan is die pas echt af!
Is inderdaad een dik ding. Maar liefst 225 kilo zwaarder dan mijn Clio II RS. Door de aangepaste versnellingsbakverhoudingen trekt die Clio III wel een fractie sneller naar de 100, maar maakt wel veel meer toeren en heeft een lagere topsnelheid.
Miss niet eens een slecht idee. Meer van dit soort advies graag!
Ik heb er vorig jaar eentje verkocht na 14 maanden. Auto gekocht voor €5000, enkele trackdays en 8000km mee gereden, dan verkocht voor €6000. Het was een zwarte van 09/2006 met 149000km bij verkoop
Geweldig leuke auto. En ja, die gaat vast en zeker in waarde stijgen. Kijk naar de ‘gewone’ 5 Alpines en GT Turbo, die doen sinds een paar jaar ver over de 10 – 15 mille!
Lijkt me een geweldig leuke auto om te rijden, echter, als ik zou investeren, dan zou ik dit doen in een versie met cup onderstel, met Recaro’s, en het 203pk blok! Kleur maakt niet heel veel uit maar Jaune Sirius is toch wel echt nummer 1.
@ds3thp: dat onderstel is wel echt gigahard hoor bij deze Clio, eigenlijk alleen geschikt voor circuits als je het mij vraagt…
Een afgetakelde E46 M3 kopen, projectje van maken om hem volledig in nieuwstaat om te bouwen, 20j in een garagebox stockeren en sell sell sell!
Aan alle wijsneuzen:
– zoek eens een Renault R8 Gordini.
– zoek eens een Renault R12 Gordini
Ok, Renault R5 Alpine of Alpine Turbo
Nee?
Een mooi 5GT Turbootje dan?

Hier schrijft een sukkel, kon ooit in Wallonië een R8 Gordini voor 12 mille Euries kopen, als he gezocht hebt, zie je dat een nette rond de vijftig mille doet.
Een R12 Gordini in Engeland, lhd, voor 8 mille Euries, doet nu rond de vijfentwintig mille.
En die metallic blauwe R5 Alpine, netjes gerestaureerd door een Duitser voor vier en een half duizend Euries, een slechter exemplaar doet vijftien mille.
De kans is groot dat deze Clio een verdrie dubbelaartje is je moet alleen de tijd hebben.
Vergeet nooit dat de ‘ bloedlijn’ altijd belangrijk is, en dat zit bij Renault wel goed meg zoveel illustere voorgangers.
@desjonnies:
Ow, probeer een Clio Williams te vinden voor een acceptabele projs.
@desjonnies: Inderdaad. Ook de Clio II Renault Sport in goede staat beginnen al behoorlijk duur te worden.
@desjonnies: Ja als als als, dan had ik nu ook een schuur vol met E30 M3’s staan.
@bofkont:
Kopen dan !
@desjonnies: met de kennis van nu had ik dat zeker moeten doen, 15 jaar terug kocht je ze nog voor weinig.
Ja deze is leuk en Top, alleen in NL heb je er geen reet aan door onze saaie wegen. Lekker naar de Pyreneeën of Alpen ermee en je rijdt alles zoek. Dan komt er geen “modern” premium hok met je mee zonder ESP.
Hier was ook de kop ” De leukste en toch betaalbare auto op marktplaats” passend geweest. Dat rood staat deze Clio echt geweldig.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).