Is dit een waardige opvolger voor de Citroën DS?

Auteur: , 52 Reacties

De Franse ontwerper Jean-louis Bui vindt van wel en stelt het volgende model voor.

De klassieke Citroën DS is een (stijl)icoon en heeft zelfs vandaag de dag nog een grote groep liefhebbers. Ze liepen wel eens op een cilindertje minder, hij zakte wel eens door zijn hoeven en hij roestte hier en daar wel eens wat, maar dat was het punt niet. Dit was een auto voor mensen met smaak.

Na de DS heeft Citroën wel geprobeerd om opvolgers te maken, maar niet één model is zo populair gebleken als de klassieker. Zeker de laatste jaren waren de verkoopcijfers van grote Citroëns (en grote Franse auto’s in het algemeen) niet bepaald om over naar huis te schrijven. Maar, met het starten van het aparte merk DS en een aantrekkende Chinese (premium) markt zou Citroën het zomaar eens opnieuw kunnen gaan proberen.

De Franse ontwerper Jean-louis Bui geeft in ieder geval een voorzetje en ontwerpt een moderne versie van de DS, inclusief hints naar de SM en CX. Of dit helemaal goed of heiligschennis is mogen jullie in de comments uitvechten…

Met dank aan Tom voor de tip!



52 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Au .dat zou je best een typisch gevalletje heiligschennis kunnen noemen.
@hplh: Dan liever een C6 Exclusive. Eigenlijk een schitterende auto, jammer dit model zo weinig verkocht is.
@senne: precies, de C6 is de enige Citroën sinds de BX die weer echt een Citroën leek.
Nee
@gt500eleanor: als antwoord op de titel dan hè
misschien een beetje ”to much” DS.. schitterende wagen maar dit klopt allemaal net niet… hoewel ik die achterkant wel erg kan waarderen!
Ik vind het niet bepaald mooi, maar in een wereld van grijze en zwarte lease-auto’s is iedere aparte auto een aanwinst en leuk om te zien, dan hoeft het nog niet eens mooi te zijn.
Ik vind het wel leuk. Maar dan wel met ballon banden. Er moet natuurlijk wel echt Frans comfort aanwezig zijn!
Geen idee, qua vormgeving is ‘ie nog iets te onrustig, qua techniek geen idee. En aangezien de DS vooral ook een innovatieplatform was, zal dat van groot belang zijn voor een goede beoordeling.
@jochempie: De vormgeving is idd niet zo harmonisch als bij de DS. Bij de DS lopen de verlengden van de A, B en C stijlen samen in 1 punt. Een grote kracht van dat ontwerp. Dat mis ik wel bij deze!
Tja… de afgesloten achterwielen komen beetje geforceerd over. De C6 was wel redelijke geslaagde fusie tussen een CX en een A6.
@Pallas: Inderdaad, maar verder toch wel een gaaf ontwerp!
Oh daarnaast hebben alle voorgaande Citroëns die hij erbij haalt dat alle stijlen naar hetzelfde punt toe lopen. Dat heeft deze niet..
Waarom moet het dan meteen weer zo over de top?
Dit gaat hem nooit worden!
Is dit nou de toekomst in de autobranche?! Wat een verschrikkelijke toekomst gaan we tegenmoet zeg!
Lijkt zo lastig om effe snel een achterwiel te wisselen naast de A2..
@mrcabdrivert: sowieso heel lastig, zelfs op een brug!! Hoe moet je het wiel op de naaf krijgen?? Euhhhhh van onder en dan op de naaf schuiven: yeah right…
De achterkant valt nog mee… Maar de voorkant is echt mislukt…
De originele DS overtreft hij niet,

Maar dat is ook bijna ook een onmogelijke opgave. Maar dit is wel een ontwerp dat zonder meer aansluit op het rijtje DS, CX, XM, C6…
Als Citrofiel geef ik geen commentaar. Prachtig, maar klandizie zal tegenvallen, kijk maar naar C6
Het schreeuwt teveel “kijk dit is een retro versie van de DS” in plaats van dat het een nieuw model DS moet zijn.
Wel moet ik zeggen dat ik Citroen graag gekke dingen zie maken zoals bijvoorbeeld de Cactus. En dus zie ik ook graag een opvolger van de DS, maar dan zit ik meer met de achterkant van een Audi A7 in mijn hoofd dan dit.
Ja! Dit is zeker een waardige opvolger van de ID/DS! Hoewel ik de auto niet direct mooi vind, vind ik um wel ontzettend gaaf! Geweldig ontwerp, knap dat iemand zoiets uit z’n potlood (computer) kan krijgen. Chapeau!
Ik vind het helemaal prima zo. Het is weer eens wat anders dan een conservatief gestijlde Duitser!
klein beetje “vernormalen” en in productie gooien. Prima looks
Oei, die afgesloten wielkasten heeft ie echt helemaal verkeerd gefotoshopt….
Er is maar één opvolger voor de DS en dat is de DS zelf.
Gewoon de DS in zijn oude (originele) vorm opnieuw in productie brengen.
Wel met modernere techniek uiteraard, maar met hetzelfde ontwerp.
Op die moderne auto’s zit geen grammetje chroom meer helaas.
Dan heb ik wel mooiere “nieuwe” DS jes gezien.
Ja. Dit vind ik geweldig! Modern en duidelijk waa de inspiratie vandaan komt. Ik zeg doen
Een DS is klassiek, bedoeld voor mensen met een bekakt accent, een wandelstok en een stuk glas voor hun ogen met een touwtje eraan. Dit is veel te sportief om de enige echte DS op te volgen.
Nee, een volledig elektrische auto die de model S er als een semi-geslaagd proefballonetje uit laat zien zou een waardige opvolger zijn.
Als je de wiel verkapping weg denkt is hij niet eens zo lelijk
Ik vind m wel gaaf eerlijk gezegd. Weer eens wat anders op de weg mag altijd, mits het aan te zien is.
Sommige dingen moet je in z’n waarde laten. Dit zijn van die dingen
De nieuwe Opel Insignia… Denk de wielkasten open, de kieuwen op de flanken dicht en het lijkt qua vorm erg op de ingepakte versies die we hier voorbij hebben zien komen.

Als Citroen vind ik het een leuke poging en wat @jochempie zegt:”De DS heeft twee verdwijnpunten (iets wat bij de CX, C6 gesneuveld is) en erg kenmerkend is voor het “model” van de wagen”. Al met helemaal niet gek.
Helemaal niet verkeerd. Alleen een afschuwelijke voorkant. Ik snap niet dat een dichte wielkast achter nooit meer gedaan wordt. Het argument dat het lastiger is een wiel te wisselen gaat niet meer op in deze tijd van spuitbusjes vulmiddel.
Ik vind het een prachtige moderne auto. Hij laat misschien wel laat zien hoe een Citroën eruit zou kunnen zien, als de auto’s van nu met de geest van toen ontworpen zouden worden. Chapeau ;)
Dat retro design hoeft van mij allemaal niet zo erg. Als ze nou een dikke sedan maken met een mooi interieur en een goede ophanging maken ze waarschijnlijk veel meer mensen blij. In ieder geval Hollande, heeft hij ook wat minder te klagen.
Waarom moet er altijd per se een opvolger komen voor een iconisch model, een model blijft juist iconisch als hij geen opvolger heeft
@koenigsegggone1: Iconische modellen hebben steeds opvolgers gehad. Maar die onthou je gewoonweg niet, omdat ze in de schaduw blijven van hun iconische voorouder…
HAHAHA, DS als merknaam is al een misser van de bovenste plank en dit ding slaat helemaal nergens op. Jammer, ik voorspel Citroën eenzelfde toekomst als Lancia. Helaas.
Bah. Dan is een C6 vele malen mooier!
Nee helaas Citroën dan toch maar weer het ‘oude’model ds reproduceren.
Fiat heeft de nieuwe 500,BMW de nieuwe Mini(meer maxi).Die modellen zijn geslaagd.Deze mag van mij DS heten omdat het ook een sloep is zoals de oude. De DS jes van tegenwoordig hebben echt helemaal niets met de oude DS.Vindt het ook een schande dat ze die naam (DS)daar voor gebruiken.Deze DS zal wel in een dure prijsklasse komen neem ik aan.Hoewel de Mini en Fiat 500 ook niet goedkoop zijn.
Dat hele DS is toch een grote faal.
Een retro model kan nooit de opvolger van de ds zijn. Die auto was vooruitstrevend en modern, een sprong in de toekomst. Een nieuwe auto ontwikkelen en dan die retro maken is juist een sprong in het verleden. Ook moet natuurlijk de techniek bijzonder vooruitstrevend zijn. Iets wat in deze tijd ook niet vanzelf gaat.
Nee, niet geslaagd, al was het allen maar die schietgleuven rondom. Bedacht door iemand die elf niet rijdt.
Nee. Te krampachtig proberen retro te zijn.

Als er één iets is wat ik ten zeerste waardeer aan de DS-lijn van Citroën dan is het dat ze net NIET naar retro grijpen…
Mooi is anders
ik rij zelf al 20 jaren in een DS23Pallas. Het blijft fantastisch. Je moet ze goed in de watten leggen” dan heb je er veel en lang plezier van.
Het allernieuwste ontwerp? Hadden we ok niet de met veel bombarie aangekondigde C6??

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).