Jacques Villeneuve heeft weer wat te zwammen

Auteur: , 89 Reacties
Jacques Villeneuve heeft weer wat te zwammen

De wereldkampioen van 1997 heeft kennelijk nog steeds de indruk dat zijn mening ertoe doet.

Volgens Jacques Villeneuve wordt Max Verstappen namelijk in bescherming genomen. Om die reden zou de Nederlander niet worden bestraft voor riskante manoeuvres zoals in België het geval was, toen Verstappen de Ferrari van Kimi Raikkonen op Kemmel Straight aan het blocken was.

Villeneuve meent dat Verstappen zijn slechte start had moeten accepteren en dat het onverstandig was om de binnenzijde van La Source te kiezen, in een poging de beide Ferrari’s alsnog in te halen. Volgens de Canadees is er niet genoeg ruimte aan de binnenzijde van de bocht. Een opmerkelijke quote, want op de tv-beelden was duidelijk te zien dat Max de bocht prima haalt en dat Vettel wel erg bruusk de apex van de hairpin opzoekt.

Bij de latere pogingen om de Ferrari’s voor te blijven ging Max volgens Villeneuve simpelweg over de schreef. De oud-kampioen denkt dat Verstappen nog eens iemand doodrijdt als hij op dezelfde wijze z’n positie blijft verdedigen. De FIA zou niet ingrijpen omdat de organisatie wil dat Verstappen een ster wordt en dat zou dan ook de reden zijn dat Rosberg op de Hockenheimring bijvoorbeeld werd bestraft, terwijl onze landgenoot overal mee wegkomt.

Daarnaast denkt Villeneuve niet dat Verstappen veel vrienden heeft gemaakt in Spa en dat “het elke race erger wordt”. Zal best Jacques, maar diezelfde Max zorgde er wel voor dat het circuit in de Ardennen afgeladen vol was met enthousiaste fans én dat de F1 zowaar weer de moeite waard is om naar te kijken, óók voor de niet-Nederlandse kijker. (via: motorsport.com)



89 reacties

Hoe fantastisch ik het blijf vinden dat Max het zo goed doet, begin ik langzamerhand ook te vinden dat ze hier wel een punt hebben m.b.t. het rijgedrag (al wordt het her en der wel flink breed uitgemeten). Hoop dat deze trend niet doorzet!
@nielsnl1: Onzin! Enige waar de akelige Canadees gelijk in heeft is dat die zegt dat het verstandiger zou zijn geweest van Max de 4e plek te accepteren na de start. Maar dat betekend nog niet dat Max de fout inging door voor het gat te gaan! Daar was Vettel duidelijk fout en wordt niet gestraft. Het blokken was heftig, maar compleet volgens de regels. Max en alle andere F1 coureurs mogen gewoon 1 maal van zijn lijn afgaan om zich te verdedigen. Rai had gewoon de tijd om af te remmen en dat heeft hij gedaan! Niks aan de hand. Rai deed hetzelfde trucje later zelf ook. Dus….
@pa045:
Opzichzelf was de actie van Vettel een race incident.
Wel een foutje van Vettel, niet onreglementair.

Wie verder dan dat kijkt.. ziet dat Ferrari dit seizoen wel erg vaak overkomt in een eerste bocht.
Ook in China. Het lijkt erop dat de Scuduria haar rijders aanleert om bij een scherpe eerste bocht.. breed te beginnen, en dan helemaal naar de binnenkant van de bocht te trekken. Daarmee creëer je een soort ‘trechter effect’ waarmee je de kans op dat auto’s die naast & achter je rijden botsen sterk vergroot.

Als je namelijk aan de ‘binnenkant’ van een Ferrari zit, die van ‘buiten naar binnen’ trekt.. wordt je vanzelf naar de binnenkant geforceerd waar je geheid andere auto’s tegen gaat komen. Een bijzonder naar binnen trekkende Ferrari vanaf de buitenbaan maakt zo’n bocht onnatuurlijk smal en verhoogd de kans op ongelukken.
@pa045: Met je eens. Dat mensen kritiek hebben mag, maar dat het “verkeerd” of “slecht” is vind ik een beetje overdreven. Ik moest hier aan denken, jullie mogen zelf uitvogelen van wie de uitspraak is;

“And if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.”
@nielsnl1: Ik kan me nog een tijd herinneren dat de formule 1 veel te saai was volgens velen. Nu is er een jongen die de limieten opzoekt (en er onder blijft, want geen straffen) en vallen velen over hem heen omdat het te gevaarlijk is.

Het veranderd ook allemaal net zo snel als het weer.
@roller: Het is bovendien Raikkonen en niet Verstappen die in deze het gevaar opzocht:
1. Raikkonen bepaalde de onderlinge afstand op moment van zijn inhaalpoging.
2. Raikkonen koos om rechts proberen in te halen, terwijl de rechterflank verdedigd werd.

Als we het ergens over moeten hebben, dan is het misschien wel de gevaarlijke inhaalstijl van Raikkonen en niet het verdedigen van Max. Daarin staat hij volledig in zijn recht.
@martinus: Ik ben van mening dat de inhaalstijl van Räikkönen niet gevaarlijk is. Althans niet gevaarlijker dan die van veel andere coureurs. Eerder simpel. Het enige wat hij doet is namelijk maximaal gebruik maken van de slipstream en DRS om zo de voorganger aan de binnenkant van de eerstvolgende bocht inhalen. Gebeurt zo op vrijwel ieder circuit. Jammer genoeg voor deze coureurs, maar gelukkig voor de F1 fans die wel van een beetje spektakel houden, zitten er nog een paar racers in de F1 die hier een stokje voor proberen te steken.

Daarom wil ik de stijl van Räikkönen simpel noemen. Zoals je hieronder zelf ook al benoemd kan Räikkönen ook eerst naar rechts om er dan alsnog links voorbij te gaan. Maar dat komt blijkbaar niet in zijn boekje voor.
@roller: heb je ook helemaal gelijk in hoor. Maar soms mag het net een tandje minder. Ik bedoelde meer dat het iedere race iets ‘erger’ lijkt te worden en ik hoop niet dat het straks de overhand krijgt of dat het net te ver gaat. Het zou jammer zijn als hij z’n ‘sympathie’ zou verliezen, want dat is juist een heel sterk punt van ‘m!
@roller: kan me ook zeker de saaie tijdens herinneren. Rondjes uitzitten zeg maar.
Alleen… Ben ik nou gek of was Hamilton in het begin ook zo gretig? Hij deed toch ook gekke en briljante dingen afwisselend?
En ik vond Kobayashi ook geen gekke driver. Had alleen een shitbak en een paar bakken meer respect dan max. Maar wel van de acties. Was behoorlijk vet om hem live 3e te zien worden in hometown Suzuka. Helaas exit F1 door gebrek aan sponsors. Had hem ook wel eens willen zien rijden in een sterke auto.

Kortom actieMaxie super tof. Als hij het beetje respectvol ej stijlvol houdt.

Artikel is wel echt walgelijk gekleurd zeg :S omdat Jacques een uitgesproken mening heeft. En dan lees ik eerder nog op autoblog dat Media breed er beklag is over max? Uberhaupt is het nog de vraag of hij GEEN punt heeft. Maar vooral het tegenargument van bezoekers trekken in Belgie?! Wtf?! Ga heen. Waarom zou een Canadees daarom geven? Laat staan dat het uberhaupt niets met zijn punt te maken heeft. Raar verhaal.
@nielsnl1:
Welk punt hebben ze dan?
Max deed alles ‘volgens het boekje’ als je het puur technisch bekijkt.

Al we
1. stapsgewijs te kijken naar wat er gebeurde.
2. De regels erbij te halen
3. Kijken op welke claims beide rijders zich beroepen en of dat terecht is.


Wat gebeurde er?
https://www.youtube.com/watch?v=uRXET1lrZak
Mijn samenvatting.
1. VES rijdt op het rechte stuk voor RAI.
2. RAI Krijgt DRS. rijdt tot een paar cm achter VES om er RECHTS langs te gaan.
3. Verstappen verdedigd door naar rechts te gaan.
4. RAI gaat nog meer naar rechts om te halen.
5. VES gaat nog meer naar rechts om te verdedigen, zodat RAI er in geen geval rechts naast of langs kan. ondanks zijn hogere snelheid door DRS.
RAI is op géén enkel moment met zijn voorvleugel op de hoogte van de achterbanden van Verstappen.

2. Welke regels zijn van toepassing?
Het sportregelement van de FIA/F1 vertelt ons dat onderstaande regels relevant zijn:
27.6 More than one change of direction to defend a position is not permitted. Any driver moving back towards the racing line, having earlier defended his position off-line, should leave at least one car width between his own car and the edge of the track on the approach to the corner.
27.7 Any driver defending his position on a straight, and before any braking area, may use the full width of the track during his first move, provided no significant portion of the car attempting to pass is alongside his. Whilst defending in this way the driver may not leave the track without justifiable reason. For the avoidance of doubt, if any part of the front wing of the car attempting to pass isalongside the rear wheel of the car in front this will be deemed to be a ‘significant portion’.
27.8 Manoeuvres liable to hinder other drivers, such as deliberate crowding of a car beyond the edge of the track or any other abnormal change of direction, are not permitted.

3. op welke claims beroepen beide rijders zich en is dat terecht?
RAI lijkt zich te beroepen op : 27.8 Hij heeft moeten remmen, omdat er ‘ineens’ een Redbull voor hem reed. Alleen zou ik zeggen dat het remmen, of het links-langszij gaan als je rechts probeert in te halen terwijl dat geblokkeerd wordt geen ‘abnormale change of directions’ zijn.
Heeft VES zich gehouden aan 27.7? [i]Any driver defending his position on a straight, and before any braking area, may use the full width of the track during his first move, provided no significant portion of the car attempting to pass is alongside his.[/i] lijkt mij wel op géén enkel moment is er een significant gedeelte van de auto van RAI naast die van VES geweest.
27.6 is ook niet van toepassing. Max bewoog enkel naar rechts en liet ook ruimte in de daaropvolgende bocht.

Kortom.. Max nadat hij zijn eerste ‘klein stapje naar rechts’ had gemaakt.. het recht om de volledige breedte rechts te gebruiken om te verdedigen. Naar links mocht hij niet.

Kimi wist dit, koos toch voor Rechts inhalen (in plaats van het vrije Links + Kruizen) en deed dat bovendien, om een héél laat moment. Met nauwelijks nog ruimte tussen de auto’s. Max ging gewoon mee, volgens de regels mocht hij volledig naar rechts, omdat Rai op géén enkel moment naast.. maar altijd achter hem reedt.

Als er al sprake is geweest van buitengewoon gevaar…
Is dat NIET de schuld van Max Verstappen, maar die van Kimi Raikkonen Omdat hij op het aller laatste moment koos te gaan voor de kant waar verdedigd werd. De hoeveelheid gevaar.. werd ook niet door Max bepaald.. maar was vooral afhankelijk van hoe dicht RAI op VES reed op het moment van het maken van zijn move. Als Raikkonen zijn move eerder had ingezet, was er minder gevaar. Als Raikkonen eerst een beetje rechts, en dan links had gekozen.. was hij probleemloos langs verstappen gereden. Beide dingen deed Raikkonen niet.. maar dat kun je Max niet aanrekenen.

Max bewoog volledig 100% binnen de regels en ook binnen wat te verwachten viel, en het is aan de achterop komende rijder.. om dan de onderlinge afstanden te bepalen. En (op het laatste moment) rechts inhalen.. terwijl iemand zijn rechter flank verdedigd.. is gewoon dom.
@nielsnl1: mooi geschreven. Als aanvulling Max is de enige slimme coureur. De meeste coureurs gaan al hun positie verdedigen omdat ze denken te weten waar hun achtervolger langs zal gaan (li of re). Max wacht totdat de achterligger de keuze heeft gemaakt en kiest dan dezelfde zijde om te blokken. Heel vervelend voor de achterblijvers maar super slim. De achterblijvers kunnen niet meer terug naar de andere zijde.
@nielsnl1: max had nog een meter ruimte in die bocht kijk maar terug
Jacques, doe jezelf en ons een plezier en ga met pensioen. Hou je waffel, niemand boeit het. De man kan niet tegen harde strijd tijdens het racen. In het Schumacher tijdperk was ie ook al aan het huilen. Sissy boy.
@borrelnoot: Als aanvulling daarop: Villeneuve was een gemiddelde coureur die allen maar kampioen werd door de betere auto. Schumacher was een echte kampioen. Het verschil: strijd, overtuiging en ballen.

Een coureur als Villeneuve zal nooit een grootheid worden, Max heeft die potentie wel. Nu hopen dat hij het waarmaakt.. en ja daarbij zullen gegarandeerd ook crashes gebeuren.
Hè wat leuk, hoeft Lauda niet alleen achter de geraniums te gaan zitten. Gezellig die twee bij elkaar. Net als die 2 oude mannetjes van de Muppetshow.
Ja ach met m’n oranje bril op kan ik hier toch geen objectief oordeel over vellen. Dus misschien heeft Jacques wel gelijk, maakt me alleen niets uit.
Zelfs de opperbaas van Red Bull heeft er al op gereageerd. Hoe heet die? Helmut Marko of zoiets, die zei al: “ga maar weer racen of zo dan doe je wat nuttigs”.
Ik vond zijn reactie na de race ook niet getuigen van onvolwassenheid. Jammer, doet zijn imago geen goed. Eerste bocht was gewoon fout van Vettel maar een race ongeluk. Dat had Verstappen gewoon te accepteren en niet de rest van de race met vraaggevoelens rond te rijden. Hoop dat hij een beetje ge-mentored wordt de komende tijd zodat hij zo sympathiek blijft als dat hij was/is.
@sketcher: vraaggevoelens? LOL, auto correct: wraakgevoelens
en ik bedoelde de reactie na de race van Verstappen voor de duidelijkheid.
@sketcher: oh en moet zijn: Ik vond zijn reactie na de race ook niet getuigen van volwassenhei.

Ik schrijf zelf als een 5 jarige, maar dat wist ik al.
@sketcher: en dan bedoelde je zeker ook nog volwassenheiD? :)):))
@rhellema: Het is niet mijn dag :(
@sketcher: nee dat blijkt haha…we houden het gewoon op de warmte!!
@sketcher: in nederland ben je pas met 21 volwassen en dat is max nog niet dus daar kunnen ze hem niet op pakken
@sketcher: ook niet getuigen van onvolwassenheid ?!? Dus zijn reactie was wel volwassen en waarom zou t dan zn imago schaden ?
@cabrioot: Nee ik bedoelde uiteraard volwassenheid. Had mijn zin veranderd was on vergeten.
Het mooie is dat rond Max Verstappen iedereen gelijk heeft. Hij rijdt inderdaad fantastisch, hij maakt inderdaad domme fouten, hij is inderdaad een smaakmaker, hij heeft inderdaad een gevaarlijke rijstijl, hij wordt inderdaad mild behandeld door de stewards, hij is inderdaad professioneel in de omgang met de pers. Eigenlijk hebben we dat sinds Schumacher gemist, een coureur waarover iedereen een mening heeft.
@mashell: Haha, goed gezien, zo had ik het nog niet bekeken.
Nu is het wel mooi geweest iedereen heeft een mening, jonge doet niks fout. Is gewoon een racer en dat vond de wedstrijdleiding ook
De touché in bocht 1 was inderdaad Vettels fout. Over sat agressief rijden heeft hij wel een punt. Al is het wel gaaf om naar te kijken.
‘Wereldkampioen’. Bij Villeneuve neem ik dat niet al te letterlijk. De Williams was verreweg de beste auto van het veld. Schumacher’s Ferrari was aanzienlijk minder snel, maar de Duitser had wat meer talent.

Betreft de eerste bocht: Max had zijn start verprutst en probeert het goed te maken. Er was een kans dat dat zou mislukken. Stel dat de situatie andersom was. Zou Max dan ruimte (moeten) maken voor Vettel die er langs wil? Precies.

De verdedigingsactie op Kimi was hard en op het randje, maar fair. Kimi weet dat Max verdedigd tot het gaatje. Dus heeft Kimi zelf verkeerd ingeschat. Ja mag een keer afwijken van je lijn. Max deed precies dat.
@willeme: niets meer aan toe te voegen! Begrijp er ook totaal niets van dat hier zo’n heisa over wordt gemaakt. Wat had Max dan moeten doen? Kimi als een mak schaap voorbij moeten laten? Dan was het ook niet goed geweest.. In ieder geval niet in de ogen van mensen die van racen houden, zoals ik. Maar heb het idee dat er veel mensen zijn die niet van racen “on the edge” houden. Die zullen hebben wel tropenjaren beleeft de afgelopen seizoenen met die dodelijk saaie “gevechten” voorin van de Merc-boys. Lees: wegrijden en winnen. :-|
@willeme: Eens, de Williams was in ’97 (samen met de McLarens, als die Mercedes-motoren tenminste heel bleven) de snelste auto. Vergeet echter niet dat Jacques in z’n allereerste race pole pakte en bijna teamgenoot Hill versloeg in deze eerste race.
@MauritsH: met nadruk op “bijna”. Villeneuve had lekker in de US moeten blijven rijden, de huilie. Bovendien haalde hij ook vreemde acties uit (inhalen over het gras) toen hij Hill (toen in Arrows) in de laatste ronde inhaalde op de Hungaroring.
@posthumus: dat “bijna” kwam doordat de oliedruk van z’n auto wegviel.
@mauritsh: wat een prestatie, alsof Hill zo’n enorm talent was. Die werd ook ‘wereldkampioen’ dankzij een superieure auto. Het jaar erna mocht ie bij een team in de achterhoede rijden omdat er verder niemand interesse in hem had. Zegt genoeg.
@harrie: zal ik je bier vasthouden? ;)
@MauritsH: En… (Als toevoeging) vergeet ook niet dat Jaques zelf de man was van de ‘do-or-die’ acties. Dus, wat dat betreft is hij wel een ervaringsdeskundige als het komt op domme acties op de baan.
@willeme: Klopt. Mede omdat hij de Ferrari van Schumi de grindbak instuurde. En dat mag zeker weer wel?
@willeme: If you’re no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver!
@dennisjuh95: Zegt de gene die zijn auto onnodig vaak crashte, ja.
@willeme: en Indycar kampioen, trouwens, bij 9 van de 10 wereldkampioenen is er sprake van een bovenmatig presterende bolide waarmee de helft van de F1 coureurs kampioen zou mee zijn geworden.
Max rijdt gewoon op het randje maar gaat er niet overheen. Anders had de wedstrijdleiding echt wel ingegrepen. Ze moeten niet zo zeiken maar gas geven!
@str8six: En stel je oranje bril wat scherper af!
@toniominestrone: bril of niet. De FIA deelt al dan niet straffen uit waar nodig. Hiervoor was blijkbaar geen straf nodig, case closed.
Och, hebben we hem weer. Alleen maar afzeiken op Verstappen, zelfs als het goed gaat en er podiums en overwinningen worden behaald. Deze man is totaal niet meer serieus te nemen.

Het was niet de race van Verstappen en dat kwam gewoon door zijn eigen slechte start. Hulde voor hem dat hij het met binnendoor te gaan goed probeerde te maken. Om @willeme te citeren: “Gegokt en verloren.” Volgende race weer een kans, al acht ik die heel klein in Monza…
Bla bla bla…. Word een beetje moe van alle onzin-Max-berichten.
@st220: maar dit gaat tenminste niet over z’n schoenen. Dat was een echt dieptepunt, ongeveer twintig centimeter boven de grond…
Jacques wie??
Of je hem nu mag of niet mag, de man is F1 kampioen en Indy Car kampioen geweest. Dus iemand die weet waarover hij het heeft. In elk geval meer dan wij met z’n allen bij elkaar. Op een zondag de GP kijken met een Radlertje en een zak Hamkaas en daarna erover gaan bitchen op een forum, is niet helemaal hetzelfde.

Daarnaast mogen we af en toe wel eens met de voetjes op aarde komen. Max is een geweldige coureur en ik kan me niet voorstellen dat hij op een dag geen rondvaart door de grachten krijgt omdat hij wereldkampioen Formule 1 is geworden.
Maar waar zijn enthousiasme en agressie zijn rijstijl smaak en allure geven, is het tevens ook zijn grootste valkuil. Wat niet erg is, dat was het ook voor Piquet, Senna, Mansell, Schumacher, dus qua gezelschap zit hij goed.
Laten we echter onderkennen wanneer Max het verneukt en niet alles door een roze bril bekijken.
Als je mee wil doen met de grote jongens, moet je ook niet huilie-hulie doen als je als een grote jongen wordt beoordeeld
Ik snap de slechte inhaalactie van kimi ook niet. Als Kimi nou gewoon 1 lijn pakt naast max om in te halen zodat max van zijn lijn af moet en dan op tijd naar de andere kant gaat, zodat max niet meer terug mag (volgens de reglementen) kan Kimi er gewoon langs. Kimi kiest er elke keer voor om max zo te volgen dat max 1 lijn kan blijven rijden en daarna maakt kimi 1 beweging die legaal te verdedigen is. Kimi geeft max zo de kans om te verdedigen zoals hij dat doet in plaats van slim gebruik te maken van de regels. Max lokt Kimi uiteraard goed in de val door zo lang mogelijk op 1 lijn te blijven rijden en Kimi blijft er maar in trappen, ik zeg “een beetje dom”.
De eerste bocht was naar mijn mening wat discutabel. Verstappen zat bijna volledig naast de Ferrari’s die gewoon instuurde of hij er niet was. Aan de andere kant was het wel erg op het randje van ik prop hem er in en dan zie ik wel hoe ik de eerste bocht maak. De verdediging op de straight was misschien wel iets te last moment. Maar goed je mag verdedigen en van je raceline, anders zou het wel heel suf worden.

De enigste echte “fout” naar mijn mening was dat hij Kimi niet voorbij liet nadat hij zelf te laat remde en Kimi daardoor van de baan duwde. Iets waar ik trouwens dan weer niemand over hoor.
Zonder veel kennis v F1 te hebben, én sympathie te hebben vr de nuchtere en jonge verstappen, het wordt tijd dat ie eens aangepakt wordt. Dit w-k was een dikke zero en het klapstuk was monaco waar ie zowel in kwalificatie als id race vol in de muur ramde. Er is iemand nodig die hem vast id hand neemt. Te onstuimig. Kan zo niet verder.
@100octane: als je geen kennis van F1 hebt kun je beter je mond houden bij dit soort onderwerpen. Want dan komen je uitspraken nogal dommig over.. Daarnaast kwam hij in Monaco op het natte gedeelte waardoor hij de muur in schoof, niet heel handig maar toen de baan droog was verremde Vettel zich op hetzelfde punt en gleed niet de vangrail in… I’m just saying..
@str8six: ik zal zelf bepalen wanneer ik al dan niet reageer. Mocht iemand v mijn medewerkers op 2 dagen tijd 2 x dezelfde fout maken door overdreven risico te nemen- zoals hij in monaco-, dan sloeg ik hem met veel plezier op zijn bek. Overdreven risico nemen is geen lef hebben, dat is een gebrek aan intelligentie. Just saying.
@100octane: iemand op z’n bek slaan, dat is gebrek aan intelligentie.
@100octane: zo te lezen heb je er inderdaad weinig kennis van.
Dacht dat F1 coureurs helden waren….. Ze worden steeds slapper.. Wat een gelul zeg
Misschien had max ze echt van de baan moeten drukken hadden ze misschien terecht wat te huilen
Jacques Villeneuve heeft natuurlijk gelijk. Het is erg proleterig dat er bij schreeuwhollandertjes zo weinig eerbied is voor dit soort goede racers.
Max moet echt een beetje rustiger aan gaan doen en wat meer respect opbrengen voor zijn tegenstanders.
Ik ben blij met de acties van Max. De formule 1 is teveel gaan denken, ik kan niet dicht erachter rijden, ik kan niet inhalen. Hij is sneller, laat maar er langs. Dat soort mietjes gedoe. Ze zitten al in super veile auto’s. Veiligheid is goed, maar blijf vooral racen. Wraak is niet goed, maar Ferrari en Red Bull strijden om de punten, dus niet langs laten. En wat ik gezien heb, deed Max niets illegaals. En de stewards vonden hetzelfde, het werd niet eens onderzocht. Max geeft het weer wat kleur. Hopelijk doen Sainz, Ocon, Wehrlein in de toekomst hetzelfde. Ik kan niet wachten tot de betere banden, niet meer managen maar racen !
@realhustler: Dat het niet eens onderzocht wordt is precies waar Villeneuve een punt heeft. Je hebt gelijk over F1 maar sta dan toe dat iedereen die regeltjes kan vergeten en niet enkel de flavor of the month.
leuk man, al dat voetbal volk met deze sport op niveau.
Huilieneuve
En Villeneuve kan het weten hoe het is om een man dood te rijden. https://youtu.be/bH_d5R07UMw
Hoop, dat Villeneuve z’n aluhoedje op had toen-ie z’n commentaar de wereld in stuurde. Man, man, man, wat een complotdenker is dat qua “de FIA niet ingrijpt omdat VES een ster moet worden” . . .

Mais bon, dat laat onverlet, dat VES opmerking over “de Ferrari’s liever de baan af” – zelfs in z’n context gelezen – niet zo’n handige was. Dus toch nog een leermomentje voor ‘m.
Over complot theorieën, want dat is het waar JV het over heeft: Er komt een gastje van 18 in de F1 rijden en die rijdt de meest ervaren coureurs zoek. Dat is wat er eigenlijk gebeurd. Hoe kan dat? Is hij nou zo goed of zijn wij nu zo slecht? Of nee, hij is gewoon gevaarlijk. Als we dat nu allemaal gaan roepen dan kunnen we onszelf weer serieus nemen.

Dat gezegd hebbende: Max, ik zie graag weer die competitieve fanatieke vrolijke jonge hond terug. Graag wat minder dat grimmige agressieve rijden van sinds Monaco.
Man man het wordt stilaan zielig, de godenstatus die autoblog ‘onze Max’ geeft… De jongen heeft gewoon een beetje als een gefrustreerde puber gereden zondag. C’est le résultat qui compte, niet al deze prietpraatjes….
Spanje was nog altijd een dikke toevalstreffer; tijd voor ontnuchtering
@lowlow: 80% Mee eens. Wat Spanje betreft niet. Daar heeft hij héél hard voor gewerkt. Of het bij een overwinning blijft weten we zodra hij zijn loopbaan afsluit.
@lowlow: och hebben we hem weer… “Max-blog” toch?
Ach, een keer een slechte race terwijl de kansen zo goed leken, houd hem weer lekker bij de grond.
Groot gelijk. Deze man weet waar hij het over heeft.
en de reacties dat hij iedereen zoek rijdt…….pffff. man hij rijdt in 1 van de beste autos nu. Ff realistisch blijven aub
@dillinger2016: Dat heeft hij anders wel zelf voor mekaar gekregen om in die auto te komen. Carlos (die toch ook behoorlijk goede dingen laat zien) hebben ze die kans niet gegeven, dat is niet gebeurd doordat Max de hele tijd achteraan het veld bleef rijden.
Kan Autoblog er misschien eens een artikeltje aan wijden waarin precies uitgelegd wordt wat de regels hiervoor zijn en hoe die i.r.t bepaalde (iconische) manoeuvres gehanteerd (zouden) moeten worden?
@fastshifter: als het aan de gemiddelde AB lezer zit zo: aan de kant gaan voor iemand die je in wilt halen zonder te verdedigen. Want zo werkt racen. -_-
Helemaal eens dit artikel.
Alsof Schumacher en Senna, waar de BBC Max steeds mee vergelijkt, wel aardige sportieve coureurs waren. Vooral Senna was nietsontziend, die ramde je gewoon van de baan als dat beter uitkwam (heh meneer Prost..?).
In het voetbal spreek je van een “nuttige overtreding”, iets dat in feite onsportief is. Natuurlijk kan een fout vanwege de snelheden enorme gevolgen hebben in de F1, maar het randje opzoeken omdat je het maximale wilt bereiken is normaal. Sterker nog, dit is juist het soort mentaliteit die ervoor gaat zorgen dat Max wel degelijk kampioen gaat worden.
P.S. Jaques Villeneuve is a whining bitch
@peugeotgti: Dat is probleem inderdaad. Sociopaat Bernie vind het leuk om andere sociopaten hun gang te zien gaan. Wat bevorder je dan? Sociopatisch gedrag.
En waarom zou zijn mening er niet toe doen?? De beste man is oud F1 wereld kampioen!! Hij weet meer van het wereldje dan al die zogenaamde experts hier op AB .wat Maxi deed was levensgevaarlijk , en idd hij geniet bescherming van ome Bernie.
@bofkont: Of hij beschermt wordt dat weet ik niet. Er is afgesproken om minder te bestraffen en de rijders het zelf te laten oplossen, vandaar dat ze er ook allemaal een mening over hebben. Ze krijgen geen grip op hem.

Verder ben ik het met je eens, hopelijk doet hij een beetje aan zelfreflectie en houd hij zich een beetje in/hoofd koel.
Bash Villeneuve gerust, maar Toto Wollf zegt gewoon hetzelfde, net als Tiff Needel, Niki Lauda etc. Blijkbaar gaan de rijdersvergaderingen ook niet zo strak voor Max.
Maar het probleem heeft potentieel voor zelfcorrectie, mogelijk gaat hij op Imola volledig aan splinters namelijk.
Wie zei daar ook alweer dat Nederlanders lijden aan een constante vorm van selfoverschatting?
@heidekonijn: Daarom rijden ze speciaal voor Max op Monza ;)
Heeft JV eindelijk een keer gelijk. Op zich al bijzonder. Max heeft zijn visitekaartje afgegeven en het blijkt een verfrommeld vod te zijn. Bijzonder onsympathiek gedrag en ook nog eens zo ongelooflijk stom dat hij zegt dat hij de Ferrari’s er liever afrijdt dan dat hij ze voorbij laat. Hij rijdt zelfs zo agressief dat hij zelf chicanes volledig mist en anderen van de baan duwt. Wat een deceptie, deze kant van Max. Voorwaardelijke rij-ontzegging want anders gaat hij nog slachtoffers maken. Wie kan hem manieren bijbrengen?
Die eerste ronde zonder voorvleugel… Het was gewoon genant hoe hij daar tekeer ging als een halve gare.
Ik was als jochie de grootste fan van zijn vader Gilles Villeneuve. Ik durf te stellen dat Max een waardige opvolger van Gilles is qua skills en talent. Onze azijnpisser Jaques is blijkbaar vergeten hoe zijn pa dat deed. In dat opzicht is Max nog een koorknaapje. Ik zeg Gilles op 3 wielen op Zandvoort bijvoorbeeld….!

http://youtu.be/cbRnPwS178g
Als je vooraan in het veld van het hoogst haalbare van de autosport rijdt, is het altijd on the EDGE zoals ze zeggen. Het is mijn in ziens dan ook pure mentale oorlogsvoering.
Komt een jonkie die veel te veel de F1 overneemt en de andere sterren in de schaduw zet.

Tuurlijk valt er altijd wat te zeggen. Maar de Ferrari’s hadden met meerdere auto’s fysiek contact. En in de open wielensport neemt dat risico met zich mee. Denk je dat Senna, Prost, Mansell en Schumacher zich makkelijk lieten inhalen omdat er een wereldkampioen achter hun reed. Ik denk dat Damon Hill ook meer wereldkampioen had kunnen worden als hij wat agressiever reed.

Niki Lauda zeurt nu. Vorig jaar zei hij wat anders over risico’s in de sport.
http://autoweek.com/article/formula-one/niki-lauda-says-danger-part-f1-and-shouldnt-be-minimized

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).