Jaguar lanceert updates XE, XF, F-Pace en betaalapp Shell

Auteur: , 34 Reacties

Er zijn flink wat nieuwtjes van Jaguar voor de F-Pace, XE en XF. Maar het leukste nieuws: er is een betalingsdienst geïntroduceerd in samenwerking met Shell.

Jaguar werkt samen met Shell

Om te beginnen is de Ingenium-motorenfamilie uitgebreid met een 200 pk (alleen voor de XE en XF) en 250 pk versie van de viercilinder benzinemotor. Ook is er voortaan een 240 pk en 500 Nm sterke dieselviercilinder leverbaar, de eerste met twee turbo’s in de Jaguar Land Rover-stal. Dit blok kun je in alledrie de genoemde auto’s bestellen en zal herkenbaar zijn aan een “25d”-badge op de achterklep. In de Jaguar F-Pace (rijtest) is er voortaan bovendien een 163 pk E-Performance diesel leverbaar die slechts 126 g/km CO2 de lucht in pompt. Bovendien is dit de eerste mogelijkheid om de F-Pace als achterwielaandrijver te bestellen, al kun je je afvragen of dat heel veel toevoegt aan je leven. Wat altijd iets toevoegt aan je leven, is extra power. En dus heeft Jaguar veertig pk extra voor de XE S, die nu over 380 pk beschikt.

Los van de motorische updates kan je bij Jaguar nu Configurable Dynamics bestellen voor de XE (rijtest) en XF (rijtest). Daarmee kan je zelf kiezen hoe sportief de auto reageert op het gaspedaal en hoe sportief deze stuurt en schakelt. Forward Traffic Detection en Forward Vehicle Guidance moeten bovendien zorgen voor extra veiligheid. In de XE is voortaan bovendien een 12,3 inch virtueel instrumentenpaneel leverbaar.

Betaalapp Shell
Maar het leukste nieuws vinden we eigenlijk de samenwerking die Jaguar met Shell heeft opgezet. Op dit moment is dat nog niet in Nederland uitgerold, maar in het Verenigd Koninkrijk kun je voortaan betalen voor je tankbeurt met een app in je infotainmentsysteem. Een rij in de tankshop? Daar doen we niet meer aan! Gewoon in de app aangeven hoeveel je wil tanken, je auto volgooien en PayPal of Apple Pay rondt de transactie voor je af. Android Pay volgt later dit jaar. Betaling gebeurt op basis van GPS-gegevens en een pre-payment check in een cloudoplossing. Next-level dingen.

Shell en Jaguar werken samen aan betaalapp

Navraag bij Jaguar Nederland leert ons dat er gekeken wordt naar uitrol van het systeem in Nederland, dat het heel goed mogelijk is dat het naar Nederland komt, maar dat er nog niets definitief is. In ieder geval vinden wij het leuk dat “onze” Koninklijke Shell een keer aan vernieuwende initiatieven meewerkt.

UPDATE: We werden er op gewezen dat bij enkele tankstations in Nederland je al kan betalen met een app. De MyOrder app werkt soortgelijk als de App in het infotainment systeem van Jaguar, maar dan via de mobiele telefoon.






34 reacties

ok tof. Maar kun je dan niet heel makkelijk aangeven dat je 25 liter tankt en vervolgens 40 liter in je tank gooien? Op basis van wat ik lees lijkt het me niet echt fraude proof zullen we maar zeggen.
@kilum: Waarschijnlijk hetzelfde systeem als onbemand tanken die reserveren €150,- en een uurtje na het tanken wordt het exacte bedrag verrekend.
@kilum: ik zie niet in waarom dit fraudegevoelig zou zijn? Bekijk het zoals nu, als er 40€ op je rekening staat kun je geen 40,01€ tanken, want bij 40€ slaagt die af.
@dromedaris: Ik zie het nu op het plaatje staan. Was mij uit de tekst niet helemaal duidelijk hoe het systeem exact werkt. Maar dit is inderdaad het zelfde als van te voren pinnen alleen dan zonder pin pas.
@dromedaris: Omdat dat niet is hoe Paypal werkt. Je kunt Paypal koppelen aan je bankrekening, zodat wanneer jij een betaling via Paypal doet het exacte bedrag automatisch van je bankrekening afgeschreven wordt. Tussen de aankoop en de daadwerkelijke afschrijving van je bankrekening via Paypal zit wel een paar dagen. In theorie zou je dus met 50 euro op je bankrekening voor 100 euro kunnen tanken. Het verschil komt een paar dagen later pas aan het licht, maar dan is jouw auto al volgetankt. Puntje is natuurlijk wel dat ze ook bij Paypal je bank en NAW gegevens hebben en dus sowieso wel achter je aan komen om het geld te innen.
@kilum: de vrijgegeven pomp geeft niet meer dan het gewenste bedrag af. En zelfs als de pomp dat wel zou doen, dan weten ze wie er teveel getankt heeft en ze hebben z’n betaalgegevens.
@kilum: Nee. Een maandje terug in Frankrijk even moeten tanken. Daar moest ik eerst vooraf betalen en dan pas tanken. 50 Ekkermannen afgegeven en ik kon voor 50 Ekkermannen gaan tanken. De laatste paar litertjes gaan heel moeizaam, maar als je de 50 Ekkermannen bereikt hebt, houdt het systeem gewoon op. Vond ik uitstekend! Ik snap niet waarom dit bij veel meer tankstations is ingevoerd.
@viezefreddyw: Maar hoe zit het dan als je voor minder dan 50 euro tankt?
@berlinetta: Ik heb daar geen ervaring mee, maar dat zal vast netjes geregeld worden. Het zal of worden teruggestort of handje contantje worden terugbetaalt.
@viezefreddyw: Het lijkt mij best vervelend. Je moet van tevoren inschatten hoeveel benzine er in je tank past en als je teveel hebt betaald, moet je of weer terug naar de kassa om het restant terug te vragen of je rekening checken of het wel wordt teruggestort.
@berlinetta: Ik heb dit al voorgehad met een huurwagen in de USA, ze vroegen hoeveel gallons ik wou of dollars ik wou betalen. ja, en als je dan geen idee hebt hoe groot of klein de tank van je auto is dan zeg je maar een bedrag dat je denkt dat er in kan.
Ik had een te hoog bedrag opgegeven op men kredietkaart, bij thuiskomst heb ik gezien dat ze het bedrag dat ik niet had getankt teruggestort hadden op men kaart. Dus zo kan het ook, ik heb niets gezegd in het tankstation, het ging ook maar om iets meer dan 10 euro, ik ging het in eerste instantie daar bij laten.
@viezefreddyw: lijkt me erg onhandig. Ik wil niet voor 50 ekkermannen tanken, ik wil gewoon de tank vol. En met die prijzen van de brandstoffen die sterker fluctueren dan de AEX wil ik niet elke hoeven rekenen hoeveel budget ik daarvoor moet aanvragen.
Dat werd hoog tijd ook, de oude 240pk 2.0 was vanaf 60K. Bij BMW koop je voor 46K een vergelijkbare 330i en voor 55K een zes cilinder 340i.
@atrak: Volgens mij was dat ook nog een redelijk nieuw blok geloof ik. Maar idd goed dat die is vervangen.
@berlinetta: Nee de 2.0 diesels waren nieuwe blokken. Dat 240pk blok kwam van Ford, dus ze hebben nu eindelijk een eigen blok met voor de prijs hopelijk een pak minder CO2 uitstoot.
@atrak: Ah dat wist ik niet. Thanks voor de update!
Die app zorgt ervoor dat je als bestuurder de auto niet meer uit hoeft. Maar dat is in Alaska of Arizona belangrijker dan hier.
@galverink: Jij noemt twee plaatsen met een A waar je liever niet uit de auto komt, ik noem er 2 met een B: Bijlmer en Breda.
@galverink: Lijkt mij niet. Je hoeft de shop niet meer in, maar je moet nog wel gewoon het tankpistoon in je vulopening hangen..

De plaatjes verwarren wellicht, omdat daar ‘stay in your car’ bij staat, maar dat is denk ik enkel tijdens de betaal procedure van belang; Dat je eerst helemaal de betaling afrond, alvorens de tankzuil wordt vrijgegeven. Op de foto’s zie je de madam dan ook netjes buiten de auto staan tanken. Die madam die overigens hopelijk oma is, met dat kleine kindje in kinderstoel achterin.

Anyhoe: Het ziet er uit als een app die je óók gewoon op je telefoon zou(zult) kunnen hebben: GPS gegevens, koppeling paypal/applepay en tada: klaar. Sterker nog: Waarschijnlijk werkt het systeem zelfs niet als je jouw telefoon niet bij je hebt/gekoppeld aan de auto? *zou wel zo chique zijn als het onafhankelijk van je telefoon zou werken, maar ik zie dat de tank-limiet in te stellen valt op de telefoon, dus er zal een actieve verbinding benodigd zijn?

Snap het voordeel, maar ook weer niet: bij onbemande stations werkt het ook gewoon zo.. (contactloos) betalen met je pinpas aan de pomp of contactloos telefoon.. alleen de koppeling met Paypal ben ik nog niet tegengekomen.
En als zo’n systeem niet werkt kun je dus niet denken…
@martijn11: mijn denkvermogen is gelukkig niet afhankelijk van het systeem :))
Jaguar is al even erg goed bezig!

De echte toegevoegde waarde van de app zie ik zo niet onmiddellijk. In België moet je nooit in de shop gaan betalen (tenzij je cash wilt betalen). Gewoon tank/bank kaart in de automaat en tanken maar. Verbaas me nog altijd over het ouderwetse systeem in NL. Is het gewoon mensen naar de shop lokken of is er een andere reden voor?
@b00st: Naar de shop lokken inderdaad. Er is een tijd geweest dat de cassiere zelfs verplicht met een glimlach moest vragen of je misschien interesse had in de weekaanbieding kauwgom of wat ook.

Weet niet of ze dat nog steeds doen trouwens, want dat kleine beetje persoonlijke contact dat je nog had werd zo enorm duidelijk als een sales-mogelijkheid ingezet, dat ik inmiddels helemaal ben overgestapt naar de onbemande pomp. Weg jagen van klanten: u doet het goed.
@stamp: Ja dacht al zoiets. Toch raar dat dat in BE niet het geval is, verkopen ze toch ook graag overpriced rommel in de shop lijkt me.
@b00st: In België komt het ook regelmatig voor dat je gewoon in de shop moet betalen hoor.
@berlinetta: Heb ik de laatste 10j toch niet meer gezien, daarvoor gebeurde het inderdaad heel soms nog. En als belg tank ik redelijk vaak in België ;-)
@b00st: “of is er een andere reden voor?”
Daar inderdaad een andere reden voor, die reden is “zegels”. Wij Nederlanders doen alles voor zegels, als we naakt op de kop moeten staan en het Finse Volkslied moeten zingen voor een handje vol spaarzegels zonder waarde en waarvan we niet eens weten waar we die kunnen inleveren dan doen we dat toch. Gewoon cultuur.
380pk sterke XE of een S4. Lastig…..
@dutchdriftking: Voor jou blijkbaar lastig, voor mij een blinde keuze ;) De Jag. Alhoewel ik moet zeggen dat de nieuwe A4 een bijzonder fraaie wagen is geworden.
Werk aan de winkel voor BMW en Mercedes. Voorgaande heeft natuurlijk nog een heerlijk 30d voor de 3-serie, maar de 25d van Jaguar levert toch wel significant meer paarden dan het 250d blok uit Stuttgart.
@karhengst: BMW heeft ook nog een .25d blok. Die levert 218 paardjes. Mag ook wel eens wat meer worden inderdaad.
@berlinetta: Klopt, er zit ook zeker meer in en ik geloof dat hij tegenwoordig iets van 224 PK levert, als ik me niet vergis. Wellicht dat er expres wat afstand wordt gehouden tot de 3 liter.

Heerlijk blok overigens! Zelden een diesel beleefd die zo gewillig boven de 4000 toeren loopt. Al zou ik in een D-segmenter nog altijd de voorkeur geven aan de V6 die Audi reeds vanaf 218 PK aanbiedt. Het oor wil ook wat.
@karhengst: Oh 224 pk kan ook inderdaad. Maar ik denk ook dat ze bewust afstand houden van de .30d. Die levert namelijk niet heel veel meer power, maar die heeft uiteraard wel een veel fijnere laufkultur.
Ik rijd volgende week in een Jaguar XE hier in de UK voor werk. Zal eens kijken of ze binnenkort nieuwe versies hebben met deze features en motoren omdat ik hier regelmatig ben.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).