Jaguar Land Rover: vanaf 2020 alleen nog geëlektrificeerde auto’s

Auteur: , 32 Reacties

De Britten bereiden zich voor op de toekomst.

Elektrotechniek in je Jaaaaaaaag

Nog niet zo lang geleden riep Volvo al dat het binnen een paar jaar gaat stoppen met het verkopen van auto’s die alleen een verbrandingsmotor herbergen. En nu gaat ook Jaguar dat pad kiezen, zij het voorzichtig.

Het persbericht dat we zojuist ontvingen kopt “EVERY JAGUAR AND LAND ROVER LAUNCHED FROM 2020 WILL BE ELECTRIFIED”. Dat doet vermoeden dat elk nieuw model vanaf dan op z’n minst deels elektrisch wordt aangedreven, maar het ligt iets genuanceerder. Om te beginnen: reeds bestaande modellen blijven gewoon met traditionele fossielverbranders beschikbaar volgens bovenstaande regel. Maar het citaat verderop in het persbericht brengt wat hoognodige nuance aan. Tijdens een Tech Event van Jaguar in Groot Brittannië zei CEO Ralph Speth het volgende:

“Every new Jaguar Land Rover model line will be electrified from 2020, giving our customers even more choice. We will introduce a portfolio of electrified products across our model range, embracing fully electric, plug-in hybrid and mild hybrid vehicles. Our first fully electric performance SUV, the Jaguar I-PACE, goes on sale next year.”

Als we goed lezen betekent dit dus dat van elk NIEUW model dat Jaguar Land Rover vanaf 2020 introduceert, minstens één variant een mild-hybride, plug-in hybride of volledige elektrische versie zal zijn. Dat lijkt ons niet heel moeilijk te realiseren. En dat stelt ons eerlijk gezegd ook een klein beetje gerust, want we houden nu eenmaal van die heerlijke supercharged V8’s van de Britten.

UPDATE: Jaguar pakt alvast uit met een elektrische E-Type en een Future-Type Concept.



32 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Ik heb het al vaker gezegd, maar er is ook niks mis met het toevoegen van een (kleine) batterij als aanvulling op je dikke diesel of benzineblok. Enerzijds heb je onderin meer koppel, en anderzijds voldoe je aan die steeds strenger wordende milieueisen.
@Edge: Dus dit. M’n S400 zou als simpele 3.5 V6 al heerlijk rijden, maar die elektromotor zorgt ervoor dat ik veel optimaler energie en kracht heb. Daarnaast scheelt het op de brandstofkosten. Er is niets mis mee om die zijwieltjes te hebben.
@vonklausenburg: zijwieltjes :)
@vonklausenburg: Praat nou niet te veel over je Benz jonge. Straks wordt je weer gelyncht want ja, we weten nou wel dat je een Benz hebt…
@viezefreddyw: is opscheppen over je auto niet waarom iedereen hier is?
@720s: Dan valt er voor velen weinig op te scheppen, denk je niet?
@viezefreddyw: Bij mij niet nee ;) bij jou wel als ik zo even op je profiel spiek…
@viezefreddyw: Dan mag ik zo hopen dat jij jezelf niet tot die personen rekent ;-)
@mercedesclk350: Jij ook niet toch??
@viezefreddyw: Ja ik kan het weten met mijn Volvo 850R 😜
@kennone: alsof freddy daar jaloers op zal worden met zn schone Italiaanse.
@viezefreddyw: ik begrijp deze ‘aanval’ niet echt. Ik zie zijn comment helemaal niet als opschepperig. We zitten ten slotte op Autoblog en niet op een borrel.
@e550: Het is sarcastisch bedoeld van mijn kant. @vonklausenburg snapt denk ik wel wat ik bedoel. Het is geen aanval van mij.
@viezefreddyw: @vonklausenburg: oooh, ik had al een vermoeden vandaar de haakjes :)

@viezefreddyw: Ghehehe Freddy! ❤️ Oppassen hoor, begin ik over je paarden!
@550: Het is een grapje tussen ons, enige tijd geleden kreeg ik nogal wat zure reacties van een groepje reaguurders die ik voor het gemak aanduid als het typische grijze muizen volk: saaie wagens met dito mening. Aangezien ik mijn prachtige S-Klasse heb mag dat niet. Dan “weten ze het al wel” dat je er een hebt, en mag je dus niet in de comments reageren over je auto of de vergelijking maken met de auto.
@Edge: dat kleine beetje energieterugwinning doe je weer teniet met het extra gewicht dat je meesleept. Volgens mij doet het uiteindelijk helemaal niks voor het milieu. Je hebt wel de nadelen van extra gewicht. Meer koppel onderin is wel een voordeel.
@Edge: hybrides wegen alleen meer, zijn complexer en in de praktijk niet zuinig. De ICE is echt ten dode opgeschreven, wen er maar aan.
Tijd dus om ze te boycotten 😅
@spykerboy: O, ja! Laten we doen alsof de autobranche niet mag innoveren en niet mee moet gaan met de tijd. Zullen we airbags, de driepuntsgordel en ABS ook even afschaffen? Deze elektrische vehikels hebben we nodig zodat er fabrikanten kunnen blijven die wel octaan slurpende wagens kunnen blijven bouwen…
@vonklausenburg: Internetridder… Het was maar een grapje van hem..
@boomhauwer: ECHT WAAR JOH? NOOIT GEDACHT! Mijn opmerking was dan ook zwaar cynisch.
@vonklausenburg: Nou, volgens mij had je niet 1-2 door dat ie het niet serieus bedoelde. De smiley verraadt het echter.

Tot zover de internetlessen Sociale Gebruiken van @granlusso
@granlusso: je eigen naam taggen ook altijd 1.

Tot zover les 2 van @720s, als aanvulling van de les van @granlusso.
Bij Volvo betekent het dat ze 48 Volt-techniek omarmen, en dat gaan meer merken doen.
Zolang het kan blijf ik wel in echte Jaaagggs rijden…

Of in een Daaaimler Super Eighhhht…

Zie mezelf al in een Electruaaarrrr veur komen rijden… Thanks but nog thanks…
Lijkt me prima, die lekkere V6 compressor aanvullen met een hybride systeem, wordt ‘ie lekker zuinig en schoon van, zonder verlies van karakter.
Tenzij ze die schrale 4 cilinder blokken gaan elektrificeren… Dan heb je alleen maar meer power en geen beleving. Dan kun je net zo goed, néé beter, volledig elektrisch rijden.
Neemt niet weg dat ik eigenlijk wel een “ouderwetse” F-type S V6 wil veiligstellen voor het nageslacht.
@trustmeiamanengineer: zuinig zal ook alles mee vallen. En schoon?? Een accutje produceren en recyclen of vernietigen kost enorm veel uitstoot. En waar komt al het stroom vandaan?? Enige reden om deze (vind ik) troep te rijden is omdat het voordeliger is.
Lekker broekje, prima pumps. Ze combineren alleen niet zo lekker.
Haha nou daag Jaguar dan
Is dat die griet van The F&F die al 18 keer dood had moeten geweest zijn?
@cossiekiller: dat dood gaan Letty niet toe.
Gelukkig maar.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).